Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-11, 02:56
  #37
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
OFT_ÄR DU PÅTÄND?

Om du kunde lugna ner dig lite istället för att bemöta folk som en 16 åring på anabola steroider, så skulle det också vara trevligare att besvara din fråga, angående varför elbil eller fossildriven bil är att föredra framför den andra.

Mellan tummen och pekfingret så har båda sina för och nackdelar.

Som du säger så blir det förr eller senare batteritorsk, om man inte får tillgång till el åt sin elbil.
Men det blir också bränsletorsk till fossilbilen, om du inte får tillgång till bränsle.

Ja du kan lagra bränsle, men du kan också lagra el.
Bränslet lagrat du på fat eller i tank, alternativt dunkar men det blir väldigt många dunkar om du tänkt ha för fler än en tank i bilen.

El lagrar du i batterier, nu är ett elbilsbatteri som exempel en dyr historia, men det är för att tekniken för att producera billiga batterier inte riktigt än är här.

Det kan du tacka oljebolagen för, som köpt upp tusentals om inte hundra tusentals patent på förbättrade batterier.

Anledningen till varför oljebolagen gjort det kan både du och jag räkna ut snabbt tillsammans, de är rädda om sin vinst och skiter fullständigt satan i miljön.

Tur nog så tas det ju fram biobränslen, men i på tok för slö hastighet, helst skall det ju testas in i det längsta innan det lanseras.


Men elbilen har sina plus i att den fungerar som el-backup en viss tid, det är en del ström som lagras i dem trots allt, och många som äger elbilar är rätt täta, så då kan de också köpa ett elverk för de få gånger de får strömavbrott.

På den punkten blir det lite knivigare för en fossilbil, då du inte kan tanka om det blir strömavbrott i en ort.
Däremot kan du om du har tillräckligt med bränsle, köra till grannorten och tanka, om de har sin ström kvar.

Solceller som någon nämnde är också på frammarsch, och hur den elen lagras är precis som jag sade tidigare, i batterier.
Har du solceller på ditt tak så kan du även sälja el du inte använder till elbolaget, och därmed också tjäna pengar.

Jag har läst att vissa som haft uttjänta elbilsbatterier har använt dem till just lagring från solceller, då det många gånger kan bli så att ditt elbilsbatteri bara har några stycken trasiga celler, men det räcker för att din elbil inte skall vilja att du kör på batteriet längre.

En elbil är oerhört teknisk, och vet direkt när det är minsta lilla fel på något, och berättar då det för dig.
Hur du sedan åtgärdar det är upp till dig.

Men som sagt, elbilen kan du använda på fler sätt än att bara åka från A till B med.

En fördel med elbilar är också att det är väldigt få rörliga delar i dem, jämför det med en fossilbil som har tusentals rörliga delar.

Fördel för elbil är också att du har hela vridmomentet redan från första varvet dina däck rullar.
Det kan man inte säga om fossilbilen som måste upp i varv innan vridmomentet kommer.

En fördel för fossilbilar är att det idag går snabbare att tanka dem, än det går att ladda en elbil.
Men sen finns det t.ex Teslas Supercharger stationer som ger dig 80% på omkring 20 minuter och det anser jag vara bra nog.

Det kommer ju komma mer snabbladdade batterier än de som finns idag.
Men ett elbilsbatteri som t.ex sitter i Teslas bilar idag består av MÅNGA små laptopsbatterier, alltså typ AA celler om jag förstått den saken rätt, dessa är då seriekopplade.

Säger sig självt att det tar lite tid.


Men oavsett så tror jag att bilflottan kommer vara blandad även i framtiden.
Fossilbilarna kommer gå på biobränsle, och samexistera med elbilarna.


I slutändan så är valet ändå ditt, vill du inte ha en elbil så finns det ingen i denna värld som tvingar dig att köpa en sådan, samma sak med fossilbil.



/J
__________________
Senast redigerad av j.loow 2019-01-11 kl. 03:00.
Citera
2019-01-11, 03:00
  #38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Som det ser ut nu så är ca 10000 hushåll utan ström sedan stormen! och kommer att vara det ca 14 dagar till enligt prognos! Haha , Alla jävla miljöpartister o Zozzar som gick o köpte en el-bil för 150k högre i pris mot en motsvarande bensin bil , Vad ska dom göra nu --Ingen el att ladda skiten med och kan inte ens ladda telefonen i bilen . Bilen är totalt värdelös nu ! Ok jag vet att inte alla 10000 av dom strömlösa har elbilar men dom som har kanske vill åka ut till sitt sommar-ställe tex 20 mil från stan / där det finns el! Men dom kommer dit men inte därifrån , Hur faan gör dom nu? Känns rätt off att behöva ha ett diesel aggregat i bilen för att kunna ladda. Så kära idioter ( ni som gick på elbils-fällan ) hur gör ni nu ? Och hur tänker ni?
Måste jag säga att jag tycker det är så jävla rätt rätt åt er som är så jävla korkade som köpte elbil bara för att MP och S styr era val i livet!

Om bilen klara 40 mil på en laddning och du åker 20 mil så behöver du väl inte ha ström där. Det vanliga är väl att det är lika långt dit som tillbaks. Hur tänker du om du nu gör det?

Varför åka till en sommarstuga på vintern?
Vanliga människor åker till jobbet varje arbetsdag. Normalavståndet till arbetsplatsen finns det nog statistik på men låt oss säga 2 mil. Det blir 4 mil om dagen. Bilen klarar 40 mil. Då kan man köra i 10 dagar utan att ladda. Det blir alltså 2 veckor. På dag 9 kan man ju åka till en snabbladdare på vägen hem och ladda en halvtimme medan man veckohandlar.

Vad var problemet nu igen?


Om vi testar ett annat fall:
Om det är 30 grader kallt två veckor i sträck så är det proportionellt fler fossilbilar än elbilar som inte ens startar. En elbil startar alltid om batteriet är laddat men inte alla fossiler. Fossiler kan vägra starta även om tanken är full.

Vilket är vanligast i Sverige? Två veckors sträng kyla eller två veckors strömavbrott?
Den stränga kylan kan ingen fixa men strömavbrott går att fixa.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2019-01-11 kl. 03:12.
Citera
2019-01-11, 05:12
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Som det ser ut nu så är ca 10000 hushåll utan ström sedan stormen! och kommer att vara det ca 14 dagar till enligt prognos! Haha , Alla jävla miljöpartister o Zozzar som gick o köpte en el-bil för 150k högre i pris mot en motsvarande bensin bil , Vad ska dom göra nu --Ingen el att ladda skiten med och kan inte ens ladda telefonen i bilen . Bilen är totalt värdelös nu ! Ok jag vet att inte alla 10000 av dom strömlösa har elbilar men dom som har kanske vill åka ut till sitt sommar-ställe tex 20 mil från stan / där det finns el! Men dom kommer dit men inte därifrån , Hur faan gör dom nu? Känns rätt off att behöva ha ett diesel aggregat i bilen för att kunna ladda. Så kära idioter ( ni som gick på elbils-fällan ) hur gör ni nu ? Och hur tänker ni?
Måste jag säga att jag tycker det är så jävla rätt rätt åt er som är så jävla korkade som köpte elbil bara för att MP och S styr era val i livet!

För tio år sedan bodde jag på landsbygden. Huset hade direktverkande elektriska element. Vid elavbrott slutade vattenpumpen att fungera. Därmed var toaletten ur bruk och för den delen duschmöjligheterna. Om man inte har reservaggregat blir huset snabbt obeboeligt enligt mig. Då räcker det att ha el i bilen så man når närmsta hotell. Men du tänker kanske bo i bilen ?
Citera
2019-01-11, 07:28
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag vet ingen som bunkrar en massa fat bensin eller diesel hemma, vet du? Be honom uppsöka en psykolog isf.

Med en enda 500W solpanel i söderläge så kommer du tanka elbilen med flera mil varje dag mellan Maj-Sept. Har du flera och ett hembatteri så är det troligt att du klarar dig hela året.
Tja de flesta bönder brukar ha några kubik... du vet till den där traktorn. Finns handpump till farmartank. Nu blev du allt lite paff va....
Citera
2019-01-11, 08:28
  #41
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag vet ingen som bunkrar en massa fat bensin eller diesel hemma, vet du? Be honom uppsöka en psykolog isf.

Med en enda 500W solpanel i söderläge så kommer du tanka elbilen med flera mil varje dag mellan Maj-Sept. Har du flera och ett hembatteri så är det troligt att du klarar dig hela året.
varenda eget lantbruk eller skogsbruk står sig med bunkrat diesel o bensin så snacka inte goja. Jag har aldrig varit på en gård sett utan ett par dunkar stående i ngt hörn.

Ang ts tråd är den genial, jag har varit 100% mot fåneriet med elbilar, här är en av de stora anledningarna.
Citera
2019-01-11, 08:32
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
varenda eget lantbruk eller skogsbruk står sig med bunkrat diesel o bensin så snacka inte goja. Jag har aldrig varit på en gård sett utan ett par dunkar stående i ngt hörn.

Ang ts tråd är den genial, jag har varit 100% mot fåneriet med elbilar, här är en av de stora anledningarna.

Har inte lantbruken reservaggregat ?
Citera
2019-01-11, 08:34
  #43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Har inte lantbruken reservaggregat ?
Jo, de större har ju alltid nödgeneratorer men det räcker inte till ngr elbilsladdningar, det går till mjökning osv. Slår man ihop problemen med kyla vs el, strömavbrott som ts påpekar så är elbilen dödsdömd.
Citera
2019-01-11, 08:38
  #44
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag vet ingen som bunkrar en massa fat bensin eller diesel hemma, vet du? Be honom uppsöka en psykolog isf.


Har faktiskt en i bekantskapskretsen som har ett tjugotal 200 liters fat hemma i sin maskinhall med diesel.

Vet inte var han får tag på den, men han köper den billigt och oskattat och han har mig veterligen knappt ens tankat på en mack dom senaste tio åren... Men å andra sidan åker han bara omkring i gamla Mercedesdieslar från 80 talet.


Men för att återgå till trådstarten så är det nog som flera redan sagt ett "icke problem".

Jag minns ju hur jag var utan ström i 15-16 dagar i samband med Gudrun-Stormen för en massa år sedan, men dom områdena som blir utan ström brukar ju sällan vara jättestora. Oftast finns det ström bara ett par mil hemifrån och det går nog att hitta en fungerade laddplats någonstans.
Men visst. Bor man på Gotland och hela ön blir nedsläckt i 14 dagar så kan det ju innebära ett stort problem...

Men det kvittar. Jag ska ändå inte ha någon elbil, då jag anser att det är "dinkey toys"...
Citera
2019-01-11, 08:42
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Jo, de större har ju alltid nödgeneratorer men det räcker inte till ngr elbilsladdningar, det går till mjökning osv. Slår man ihop problemen med kyla vs el, strömavbrott som ts påpekar så är elbilen dödsdömd.

Så är det. I varje fall nu.
Om vi förflyttar oss ett antal år framåt OCH elbilen har en ladd o driftstid som är rimlig OCH att den kan användas i kyla utan större prestandaminskning OCH den har ett rimligt pris OCH politikerna fortfarande envisas med att "avskaffa fossilbilar" så lär vi landa i att bönderna (folk långt från civilisationen) har nya reservaggregat som är kraftfullare och effktivare men inte så mkt dyrare.

(Jag skriver en massa OCH bl a därför att jag inte ser elbilen - som den ser ut idag - som en ersättare till "fossilbilar" annat än i städer för kortare resor)
Citera
2019-01-11, 08:44
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vid stora omfattande strömavbrott fungerar inte bensinpumpar längre.

Vid den stora jordbävningen i Japan så slutade bensinpumparna att fungera men elbilarna tuffade på.
Ända fram till kärnkraftsanläggningarna tvingas stänga. El producering privat är betydligt skitigare och avsevärt mycket dyrare miljömässigt och samhällsmässigt än att köra med äkta miljöbil. Ett fordon som går på nedbrutet och återbildande organiskt material, olja, som är på riktigt miljövänligt.Till skillnad från batterier som görs av ändliga jordmetaller som sällan kan återvinnas med samma kvalitet.
Citera
2019-01-11, 08:51
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Så är det. I varje fall nu.
Om vi förflyttar oss ett antal år framåt OCH elbilen har en ladd o driftstid som är rimlig OCH att den kan användas i kyla utan större prestandaminskning OCH den har ett rimligt pris OCH politikerna fortfarande envisas med att "avskaffa fossilbilar" så lär vi landa i att bönderna (folk långt från civilisationen) har nya reservaggregat som är kraftfullare och effktivare men inte så mkt dyrare.

(Jag skriver en massa OCH bl a därför att jag inte ser elbilen - som den ser ut idag - som en ersättare till "fossilbilar" annat än i städer för kortare resor)

Elbilar föregick oljebilar. I New Yorks taxiflotta kördes ca 800 bilar på el. Trots den långa tid och utveckling runt om har inte utvecklingen kommit längre. Elbilen är en återvändsgränd.
Citera
2019-01-11, 08:53
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Jo, de större har ju alltid nödgeneratorer men det räcker inte till ngr elbilsladdningar, det går till mjökning osv. Slår man ihop problemen med kyla vs el, strömavbrott som ts påpekar så är elbilen dödsdömd.

Man mjölkar väl inte hela dagen.Och absolut inte hela natten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback