Citat:
Ursprungligen postat av
kaxium
Farsan var dement och min morbror var dement. De var liksom andra dementa jag träffade på där de befann sig fullständigt borta i tillvaron och jag kan garantera att även om de tidigare haft sexuella preferenser så hade de glömt även dessa. En dement människa skulle inte kunna formulera en sexuell tanke än mindre låta en sådan (icke existerande) övergå i handling.
Blev de dementa från ena dagen till den andra?
Personer som får t ex en Alzheimer-diagnos brukar leva i 9-12 år efter diagnosen. Tror du att de är helt borta under dessa år eller att de blir gradvis försämrade med olika typer av symptom och beteenden?
Alla dementa får inte samma beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av
Caesare
Jo, det kan de visst göra. Fullständigt dement blir man inte över en natt, utan det sker stegvis. Det finns dementa människor som har någorlunda uppfattning om tid och rum, kan tvätta sig, hålla tider något sånär, men de har då inte kommit till slutet av sin sjukdom. Jag har arbetat inom äldreomsorgen, med dementa, och har själv varit vittne till dementa personer som tafsat på kvinnor, om vilka deras anhöriga vittnat att de aldrig skulle göra som friska.
Under de första åren efter diagnos kan en del till och med dölja att de är dementa för personer som inte känner dem väl.
Det finns också dementa som blir otroligt elaka utan att någonsin ha varit elaka tidigare i livet.
OBS! Detta gäller inte heller alla som blir dementa.