2019-01-09, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mellansverige
Hej.

Jag ska göra detta receptet här.

Någon som gjort detta innan?

Just nu har jag 4 kycklingfiléer i ett paket, de är 570 gram totalt. Receptet kräver 420 gram. Ska jag använda 3 eller 2 av filéerna?

Det står att man ska ha 2 teskedar olivolja, är det olivoljan man ska steka den i eller bara hälla i den för smak?

Är sambal oelek starkt?
Använd 2 kycklingar till den mängden créme fraiche.

Innan du steker kycklingen så steker du zucchinin så den får lite färg. Lägg åt sidan och börja sedan receptet som det står.

Sambal är ganska starkt och surt(vinägersmak), men 0,5 msk är ingenting. Byt mot tomatpuré och paprikapulver och lite cayennepeppar om du inte gillar starkt. lägg i detta innan créme fraichen.

Det står att du ska steka i olivoljan. Lägg till kycklingbuljong för mer mustighet.
Citera
2019-01-09, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Använd 2 kycklingar till den mängden créme fraiche.

Innan du steker kycklingen så steker du zucchinin så den får lite färg. Lägg åt sidan och börja sedan receptet som det står.

Sambal är ganska starkt och surt(vinägersmak), men 0,5 msk är ingenting. Byt mot tomatpuré och paprikapulver och lite cayennepeppar om du inte gillar starkt. lägg i detta innan créme fraichen.

Det står att du ska steka i olivoljan. Lägg till kycklingbuljong för mer mustighet.
Ok, tack!

Menar du att jag ska lägga zucchinin på ett fat efter att jag stekt den? Och sedan in med den igen när allt är klart?

Jag tar 1 msk sambal då.
Citera
2019-01-09, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mellansverige
Ok, tack!

Menar du att jag ska lägga zucchinin på ett fat efter att jag stekt den? Och sedan in med den igen när allt är klart?

Jag tar 1 msk sambal då.
Ja, lägg i den stekta zucchinin när du lägger i spenaten.

Smaka alltid på saker innan du lägger i så vet du ungefär hur mkt som passar dina preferenser. Man ska laga mat med känsla, inte med mått.
Citera
2019-01-09, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ja, lägg i den stekta zucchinin när du lägger i spenaten.

Smaka alltid på saker innan du lägger i så vet du ungefär hur mkt som passar dina preferenser. Man ska laga mat med känsla, inte med mått.
Ja, precis!

Då gör jag så här
Citera
2019-01-09, 20:12
Medlem
Svea.Folks avatar
Gjorde en stroganoff nyligen med turkisk yoghurt istället för grädde. Det blev små vita klumpar i den. Vet någon varför och hur man motverkar det?
Citera
2019-01-10, 17:25
Medlem
Vad tycker ni om detta receptet?

Hej!

Vad tycker ni om att först steka saltade/vitpepprade köttbitar i stekpannan, sen ha ner det i en gryta tillsammans med vatten. Låta det koka tillsammans i 2h ungefär, sedan reda såsen genom att ha i vetemjöl och 5dl vispgrädde.

Blir det en god och lyxig köttgryta?
Citera
2019-01-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Vad tycker ni om att först steka saltade/vitpepprade köttbitar i stekpannan, sen ha ner det i en gryta tillsammans med vatten. Låta det koka tillsammans i 2h ungefär, sedan reda såsen genom att ha i vetemjöl och 5dl vispgrädde.

Så du gör i princip kalops utan lök och morötter, kör hårt det är säkert gott.
Citera
2019-01-10, 17:33
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen

Grädde i en kalops?
Citera
2019-01-10, 17:36
Medlem
Citat:
Grädde i en kalops?
Citera
2019-01-10, 18:07
Medlem
butofcourses avatar
Knappast lyxigt. Ha i lök, kanske någon buljongtärning eller liknande om du är fattig. För fattigt är vad det låter som.
Citera
2019-01-10, 18:08
Bannlyst
Citat:

Det enda det ”receptet” har gemensamt med kalops är köttbitarna.
Citera
2019-01-10, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Lyxigt är det väl inte, men en trevlig vardagsgryta.
Har du tänkt ha i grönsaker och andra kryddor/örter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in