Citat:
Ursprungligen postat av
ixan
Nej de ljuger inte. De är politisk aktiva och kämpar aktivt emot den kvinnosyn som du förespråkar. Alla män är verkligen inte egoistiska misogyna flashbackrunkande incels som du själv.
Den enda "kvinnosyn" jag lagt fram är att er sexualitet inte är densamma som mäns sexualitet. Tämligen okontroversiellt, kan man tycka.
Min syn på prostitution har att göra med frihet, människors rätt till sina
egna kroppar, och att själva fatta beslut över denna i egenskap med deras egna preferenser, även beslut DU inte tycker är korrekta.
Jag har för övrigt en tjejkompis som jobbade några månader som prostituerad utomlands, i Tyskland tror jag, och hon hade då haft jävligt mycket att säga om DIN kvinnosyn kan jag lova dig, och den rätt du föreställer dig ha att fatta beslut över HENNES kropp och val. Jag lärde känna henne något år efter hon gjort detta, och då gav hon då inte uttryck för någon som helst ånger kring det, hon verkade snarare tycka det var en kul grej att ha gjort och berätta om.
Det för mig till en viktig poäng, och det är att alla
INDIVIDER, oberoende av kön, inte har samma sexualitet, och alla delar inte din syn på vem man bör ha sex med och
varför.
Jag anser att människor är förståndiga nog att fatta sådana beslut helt på egen hand. Du anser att du har mer förstånd att bestämma åt personer vars situation du inte vet någonting om.
Tro inte för ett
ögonblick att du med den människosynen, och den
totalitära värdegrund den vilar på, har någon slags 'moral highground' över min principiellt liberala ståndpunkt i frågan.
Men jättesnällt att direkt gå på horribla personangrepp mot mig (något jag INTE gjorde mot dig i mitt tidigare inlägg) för att jag inte delar din avsaknad biologi-kunskaper, marxistisk influerade syn på människan, eller syn på sexualitet och lagen som närmast liknar den som Rick Santorum hyser. Det gör det väldigt uppenbart för alla hur mycket djup det finns i dina ståndpunkter.
Inte en enda faktisk poäng, fråga, eller någon av de många jämförelser eller sociala tankeexperiment jag framförde omnämndes en endaste gång; men du tog dig tid att påpeka jag är en ond egoistisk "incel", för jag håller inte med den lilla prinsessan ixan...
Du verkar vara en jättefin och förståndig person, som verkligen kan
rationellt försvara de föreställningar du håller, och invändningarna mot dem.
Jag kanske börjar förstå varför folk kallar dig hora, och det har ingenting att göra med ditt sexliv...
Citat:
Sedan ang. det där med att knulla och ha sig i skolan med övriga elever. Ja jag såg många gånger hur tjejer i skolan kallades för slampor och horor så fort det fattades misstankar om att de legat med någon kille. Räckte med ryktet att en tjej legat med en enda kille för att hon skulle vara en äcklig hora och bli mobbad.
Tvärtom var det för alla killar som skröt (förmodligen ljög) om alla tjejer de knullat och hyllades för det. Det tror du inte har någon påverkan på hur kvinnor lär sig att uttrycka sin sexualitet jämfört med män?
Kanske är situationen olika på olika platser, för även om jag kan erinra mig om visst skryt av vissa killar, så kan jag inte erinra mig om en enda situation i vare sig högstadium eller gymnasium där tjejer blev kallade slampor eller horor för att de hade sex.
Kanske för att detta endast sades mellan tjejer så att jag ej hörde det, vad vet jag. Det sades aldrig inför folk så att jag hörde det i alla fall, åtminstone inte vad jag kan minnas.
Den här slamp-skam-kulturen du talar om var aldrig påträngande under min uppväxt, och det fanns snarare flera tjejer som stoltserade om att de hade sex med sina pojkvänner, både bland tjejer jag kände såväl som tjejer jag endast var ytligt bekanta med (som ändå sa det rätt ut, till mig) utan att de blev mobbade för det. Jag kommer direkt att tänka på flertalet tjejer i min högstadieklass, som var väldigt öppna om att de hade sexuella relationer till pojkvänner, både pojkvänner på och utanför skolan, och de blev aldrig utsatta för någonting sådant här...
I gymnasiet var min huvudsakliga umgängeskrets mest tjejer, och de sade då aldrig något till mig om att de blev mobbade, utfrysta eller ens fick elaka kommentarer som följd av deras sexliv, vare sig då, innan eller efter.
Om man faktiskt blir
mobbad, ja då lär det påverka. Om det bara är någon som säger en elak kommentar, ungefär som du gjorde nu till mig, så tar de flesta män inte åt sig så mycket.
Skulle det finnas en slut-shame-kultur riktat mot män så hade de fortfarande haft sex precis så ofta som de fått möjligheten till att ha sex, för vad de sociala konsekvenserna än hade varit, så hade vi varit villiga att betala det.
Säg mig, i din erfarenhet,
VEM utför denna mobbning eller skapar denna ryktesspridning, och vem är det som tycker att faktumet att en tjej har haft sex rättfärdigar att de trakasserar denna tjej?
Vad är deras relation till offret så att säga?
Hade de inga vänner som försvarade dem, eller vettiga personer som gick till angrepp mot den som mobbade?
Om det nu hänt dig eller folk i din närhet så ofta, skulle du kunna välja ett exempel och beskriva lite grann kring det så att man förstår precis vad det handlar om?
Jag försöker liksom se det framför mig, den där personen som går runt och skriker "hora" till en bekant tjej för att hon tros ha legat med någon och jag har svårt att projicera det. Jag har svårt att ens se de mer primitiva killarna som jag ogillade gå runt och göra det på ett öppet sätt.
Gick du på någon skola som styrdes av medeltida hedersnormer eller något, eller är du kanske från en annan generation än min som försvårar jämförelse? (90 här)
Stad eller landsbygd? (Malmö här)