Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Förbud är aldrig bra. Bara kolla på vad spritförbudet i 30-talets USA ledde till. Samma med knark, de enda som tjänar pengar på förbud är de som är mest hänsynslösa.
Nu är jag ju en sällsynt cynisk jävel, men jag menar att det fria valet övertrumfar eventuella moraliska eller romantiska inbillningar.
Vill folk knulla för pengar så låt dem för i helvete göra det. Det enda ett förbud åstadkommer är att låta sådana som Al Capone sätta spelreglerna.
Spel, sex, droger, våld.
Det kommer alltid finnas oavsett förbud.
Har inte historien lärt er ett skit?
Vart det finns ett behov (tycka vad man vill om behovet) så finns det någon att förse behoven och sker det utanför lagen kan det komma med massa oönskad smuts. Förbjöd man exempelvis porr (och jag har varit ständig porrkritiker) skulle folk söka sig till deep dark web och där skulle porr existera sida vid sida med barnporr och annat mycket värre skit.
Man kan inte göra sig av med ett behov genom förbud, man kan inte omvända folk från dåliga vanor genom oempatisk moralisering från långt håll (kvinnor som inte ens förstår sig på manlig sexualitet).
Det är nu 5 år och 100 sidor sedan tråden startade och jag tror mig enbart kunna säga en sak som BÅDA sidor skulle hålla med om:
Det mest uppenbara med diskussionen här är att ingen part kommer övertyga andra partern om vad som är rätt och fel.
Det som känns rätt i ena sidan känns helt fel i andra sidan.
Håller ni (alla som läser) med om detta? Eller tror ni att i nästkommande 5 åren någon kommer konverteras av någon dödlig argument från ena eller andra sidan?