2019-01-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det kan hända, jag kan inte golf så mina intryck i det fallet är väl rätt ytliga. I artikeln MognaMeloner länkade (Senioren) sa han ju att det var en princip att inte säga det som redan uppenbarats via bilden. Han gjorde inget ofördelaktigt intryck där.

Jag minns faktiskt en detalj från en golfsändning för länge sedan. I slutet visade man åter ett klipp från tävlingen med Zachrissons kommentarer, i starkt fördömande tonfall.

”Och så ska vi inte glömma Johan Tumbas osportsliga uppträdande."

Killen var gråtfärdig och slängde ifrån sig klubban, inte våldsamt, utan ungefär en meter ifrån sig. Rätt sträng behandling av en olycklig förlorare.

Och så ska vi inte glömma Göran Zachrissons grova ratt ... Nej, jag önskar den strävsamme gamle mannen allt gott. Ingen annan kom till skada, sånt här händer.

Zachrissons hårda ord relaterade troligen till att Johan Tumba beslagits med fusk på golftävling. Minns ej detaljerna mer än att det var pinsamt för Johan och kanske än mer för golfens galjonsfigur i Sverige, pappa Sven.
Senast redigerad av DackKnallen 2019-01-08 kl. 00:08. Anledning: Felskrivning
Citera
2019-01-08, 01:02
Medlem
snusmumrik50s avatar
Det var ju klantigt av honom att köra på detta viset så att hans onykterhet uppdagades.
Det var nog inte första gången, med tanke på hans kommentar om alkoholsjukdom.
Förmodligen har han varit småberusad under sina kommentatorsuppdrag med tanke på alla snurriga kommentarer genom åren.
Här är några:

"Bollen rullar fortare nerför än uppför."

"Greenen ser så liten ut härifrån så man undrar hur dom fått fast den vid marken."

"Han skickade ut caddien för att hämta nedslagsmärket."

"Flaggan är placerad väldigt nära hålet."

"Där går han och runkar runt bollen."

"Den här putten är från ett sådant avstånd att antingen går den i eller så missar han."
Citera
2019-01-08, 13:40
Medlem
Jag tittade bara på golf när Zachrisson kommenterade. Han gjorde det, nästan tack vare sin omständlighet, intressant. Minns tyvärr inget enskilt citat men väl de otalet gånger han svävade iväg en stund och sedan knöt ihop säcken tre timmar senare. "Just det, så var det. Duvalls brorson hade en gödselanläggning i Halifax. Oj, där har vi Els. Han är så stark i de där lägena."
Citera
2019-01-08, 14:03
Medlem
Proras avatar
Det är ju lite svårt att veta hur GZ:s mentala status var när han åkte fast, men jag skulle tippa på att han var rejält packad, men ändå visste vad han gjorde. Men det är bara en gissning.

Han är åttio år, en ålder som idag inte är ovanlig. Vid tiden för GZ:s födelse hade den ansetts anmärkningsvärd. Han hade runt 1,3 promille etanol i blodet. Beroende på tolerans kan man tänka sig att mer eller mindre en helflaska starksprit åkt ut i blodomloppet inom en relativt kort tidsperiod.

Beklagligt hur vissa deklarerar hur de unnar GZ en sista vansinnesfärd på trottoarer och i färd med återfall i vänstertrafik.

Han, och även hans släktingar, ska vara jävligt glada han inte dödade någon. Inte svårt att googla statistik på hur stor andel oskyddade trafikanter som dör när de blir påkörda även vid relativt låga hastigheter.
Citera
2019-01-08, 16:00
Medlem
.

Jag tillhör dem som lyssnat många timmar på GZ framför TV:n.

Jag gillar honom och han är otroligt kunnig i sporten och har många tusentals anekdoter kring golfhändelser att berätta. Han gör det oftast på ett alldeles utmärkt sätt men inte alltid.

Dock lite mycket utsvävningar om Drottningholms GK och liknande.

Det här med att uppföra sig gentlemannamässigt har alltid varit något spm GZ torgfört på ett närmast maniskt sätt.

Att då köra bil, bra packad på trottoaren, i sina egna hemtrakter och bli gripen av polisen är ju närmast härdsmälta för GZ.

MSM gillar också GZ och därför har han kommit grymt lindrigt undan. Ålder och lite stjärnstatus gör att han klarat sig undan ganska bra.

Frågan är om han kommer tillbaka någon mer gång och kommenterar i Viasat Golf eller inte?

Om inte - allt ett snöpligt slut!
Senast redigerad av Midsommardagen 2019-01-08 kl. 16:03.
Citera
2019-01-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TajtaJeans
Han är en välkänd alkoholist! Slutar nu med allt drickande. Det hedrar honom..

En krona för varje gång en missbrukare sagt att de ska sluta missbruka och återfallit och man skulle figurera på Forbes top 40.
Citera
2019-01-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarMansPost
Greg Norman, Bernhard Langer, Fred Funk (något triggade alltid Zachrisson då han såg Funk på banan...) och vidare Mark Calcavecchia, John Daly och Vijay Singh är namn jag kommer att tänka på när jag ser namnet Göran Zachrisson.

Vijay Singh (som vunnit ett par majors och penningligan på USA-touren ett par år) knatade alltid runt på golfbanan på ett egendomligt, såsigt sätt. Göran Zachrisson skulle alltid (varje sändning) försöka vara lite lätt sarkastisk över Singhs släntrande mellan golfslagen. Länge, många år, ville jag stänga av varje gång Zachrisson skulle göra sig lustig över Singhs släntrande stil. Till slut beslutade jag mig för att se det lite grann som en av veckans höjdpunkter...

Vijay Singh var trots sitt icke-atletiska släntrande tydligen en träningsnarkoman. Du kunde alltid hitta honom på rangen nötandes bollar, vad jag minns. Kanske var det till och med Göran Zachrisson som delgav mig den informationen, för sisådär 20+ år sedan.

Golfen hade fler karaktärer förut, på 90-talet. John Daly, Jesper Parnevik, Constantino Rocca, Ian Woosnam, etc.. Till och med extrema tråkmånsar som Nick Faldo, Ernie Els och Payne Stewart hade nån slags märklig dragningskraft. Allt det där försvann ju när Tiger Woods började dominera alla de stora tävlingarna.
Citera
2019-01-08, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Vijay Singh var trots sitt icke-atletiska släntrande tydligen en träningsnarkoman. Du kunde alltid hitta honom på rangen nötandes bollar, vad jag minns. Kanske var det till och med Göran Zachrisson som delgav mig den informationen, för sisådär 20+ år sedan.

Golfen hade fler karaktärer förut, på 90-talet. John Daly, Jesper Parnevik, Constantino Rocca, Ian Woosnam, etc.. Till och med extrema tråkmånsar som Nick Faldo, Ernie Els och Payne Stewart hade nån slags märklig dragningskraft. Allt det där försvann ju när Tiger Woods började dominera alla de stora tävlingarna.
GZ är i gott sällskap med Tiger Woods, båda har kört rattfulla. Är golf den sporten som drar till sig mest alkoholister? Kan tänka mig att många golfsällskap avnjuter mängder med whiskey samtidigt som de beundrar kaffeflickor...
Citera
2019-01-09, 00:33
Medlem
VarMansPosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling

Singhs stil och kropp påminde dock mest om en drönare, en soffliggare - jag har hört det du nämner om hans träning också, kanske var det just Zachrisson som var uppgav det i tv på den tiden.

Göran Zachrisson, världsgolfare och rattfylla
Apropå rattfylleri och/eller vidlyftigt liv med alkohol, finns lite att säga om de du räknar upp (Faldo och Els torde vara golfvärldshistoriens främsta torrbollar, i sällskap med Phil Mickelson...).
John "I played my best golf drunk" Daly är ett säreget kaptiel. Ian Woosnam har åkt fast för rattfylla. Tiger Woods världskänd rörande rattfylleri.
Dustin Johnson - världsetta för ett tag sen, numera världstrea - torskade för rattfylleri för antal år sedan.
Rich Beem, festprisse av rang, vinnare av majortävling (PGA Champ.), åkte dit för rattfylla ett par år före majorvinsten.
För att nämna några världsgolfare...

Göran Zachrisson har ju genom åren kommenterat ovan spelare hur många gånger som helst, kanske att han upplevt sig "befryndad" med vissa spelare när det begav sig?...
Citera
2019-01-09, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarMansPost
Singhs stil och kropp påminde dock mest om en drönare, en soffliggare - jag har hört det du nämner om hans träning också, kanske var det just Zachrisson som var uppgav det i tv på den tiden.

Göran Zachrisson, världsgolfare och rattfylla
Apropå rattfylleri och/eller vidlyftigt liv med alkohol, finns lite att säga om de du räknar upp (Faldo och Els torde vara golfvärldshistoriens främsta torrbollar, i sällskap med Phil Mickelson...).
John "I played my best golf drunk" Daly är ett säreget kaptiel. Ian Woosnam har åkt fast för rattfylla. Tiger Woods världskänd rörande rattfylleri.
Dustin Johnson - världsetta för ett tag sen, numera världstrea - torskade för rattfylleri för antal år sedan.
Rich Beem, festprisse av rang, vinnare av majortävling (PGA Champ.), åkte dit för rattfylla ett par år före majorvinsten.
För att nämna några världsgolfare...

Göran Zachrisson har ju genom åren kommenterat ovan spelare hur många gånger som helst, kanske att han upplevt sig "befryndad" med vissa spelare när det begav sig?...
Alkoholism finns överallt och uppträder i alla åldrar och klasser.
Trist att Zachrisson har problem och att han kör stupfull.
Körkortet kommer att ryka och han lär inte köra mer bil i sitt liv.
Dock tycker jag att hans röst och berättarstil var/är gudabenådad.
Han gjorde golfen intressant, som andra har skrivit.
Vi får hoppas att han kan dra ned på drickandet och få några bra sista år.
Citera
2019-01-09, 09:52
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Träffar tydligen "behandlare":

Citat:
Efter åtalet om grovt rattfylleri berättar nu Göran Zachrisson för första gången om sitt alkoholmissbruk.
Till Expressen säger den folkkäre sportkommentatorn att han träffar en alkoholterapeut varje dag.

– Jag måste sluta att dricka, säger 80-åringen.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/zLolzO/jag-maste-sluta-dricka
Citera
2019-01-09, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Träffar tydligen "behandlare":

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/zLolzO/jag-maste-sluta-dricka

Inte direkt överraskande att han har problem. Säkert inte första gången kan kör full.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in