2019-01-07, 19:45
Medlem
Rimberts avatar
Göran är en skön typ och den bästa sportkåsören någonsin.
Att han var lite full bakom ratten är väl inte så mycket att lägga fäste vid.
Våra gränser för rattonykterhet är löjligt låga.
Ska man inte kunna ta sig en knapp innanför västen ens, innan man ger sig ut på vägarna längre...
Citera
2019-01-07, 19:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Ska man inte kunna ta sig en knapp innanför västen ens, innan man ger sig ut på vägarna längre...

Han hade 1,3 och krockade dessutom...

Inte bara en knapp innanför västen, utan en hel j-vla sybehörsaffär.
Citera
2019-01-07, 19:52
Medlem
Rimberts avatar
Vid 1.3 är man knappt salongsfull.
Kom igen med Lennart Hyland som hade 3.14 i promiellehalt och kallades pi efter den händelsen när han t o m körde i diket.
Där kan man kanske tala om rattonykterhet...
Senast redigerad av Rimbert 2019-01-07 kl. 20:04.
Citera
2019-01-07, 20:21
Medlem
Citat:

Exakt. Trams Sverige, han gör som alla andra i Sverige, kör på fyllan. Den som inte kört på fyllan i Sverige ljuger för sig själv.
Citera
2019-01-07, 20:22
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tycker jag inte alls han gjort något för att framställa sig själv som bättre. Möjligen har han försökt framställa vissa golfspelare som legender i evighet för att de lyckats pricka in en major en gång i deras 20-åriga karriär. Tror det har med rösten att göra, lite som Martin Åslund på Viasat fotboll. Kan inte förklara vad det är i rösten men för mig är den behaglig men jag vet att andra uppfattar rösten som att de försöker göra sig förmer.

Trist med rattfyllan, har själv haft två föräldrar där det gått snabbt utför med demensen men tack och lov ingen rattfylla för det hann jag förhindra i god tid. Såg demensen komma vid GZs senaste TV-sändningar.
När ägde dessa, hans senaste sändningar rum?
Citera
2019-01-07, 20:30
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag är ingen fanatisk följare av golf men har för mig att det var 1-2 år sedan jag senast hörde honom. Kan googla lite om det är viktigt med datum. Tror han skulle kommentera Ryder cup i höstas också men då fick han hjärtproblem.
Citera
2019-01-07, 20:35
Medlem
konstits avatar
Citat:

Jag håller med om att gränserna är analt låga, men vid 1,3‰ är man ganska lullig, men ändå så klar att man vet man gör fel... Kort sagt, nu torskade han, men det var näppe första gången han vinglat i trafiken.

I Danmark ville han bara få böter och villkorat körkortet, med mindre det är korrekt att han faktiskt "krockat", då faller bilan ! I Danmark är det numera så att man kan ligga långt under gränsen, men om man krockar eller eljest kan anses farit vårdslöst fram åker man dit så det ryker om det, även om orsaken varit någon annans. Kort sagt, man kan ta ett par öl och ha trevligt utan att riskera körkort och jobb, något som borde kunna fungera i sverige också...
Citera
2019-01-07, 20:37
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Jag är ingen fanatisk följare av golf men har för mig att det var 1-2 år sedan jag senast hörde honom. Kan googla lite om det är viktigt med datum. Tror han skulle kommentera Ryder cup i höstas också men då fick han hjärtproblem.
Göran har förmågan att få en sport som golf att låta intressant. Det är inte det sämsta.
Citera
2019-01-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Han var/är en mycket skicklig golfkommentator. Roligt och intressant att höra när han berättade olika sportepisoder.

Jag hörde dock för många år sedan (typ 90-talet) ett rykte från folk som då arbetade på hotell att han ibland lät andra (tidigare arbetsgivare i mediabranschen) betala hotellnotor, vilket de tidigare arbetsgivarna inte hade någon lust att göra... Det kan ju ha varit missförstånd och att han betalade tillbaka...
Han är en välkänd alkoholist! Slutar nu med allt drickande. Det hedrar honom..
Citera
2019-01-07, 21:57
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Datum är inte viktigt. Jag föreställer mig Zachrisson som en man med ett relativt stort register av fakta och minnen i bakhuvudet. Förr eller senare kommer den tid då dessa inte längre är omedelbart åtkomliga. Började han snurra till det då?
Citera
2019-01-08, 00:02
Medlem
VarMansPosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Han är en levande legend och han var väldigt passande som golfkommentator. Läser alltid hans alster i golftidningen. Han lärde mig förstå golfen, spela kunde jag redan innan.
Instämmer. Göran Zachrisson är mr golf genom tiderna i Sverige.
Citat:
Såg demensen komma vid GZs senaste TV-sändningar.
Göran har hållt bra kvalitet som kommentator (framför allt med tanke på att han är 80 år) inklusive senaste tävlingen jag hörde honom kommentera i höstas. Han är ju som han är, det har inte varit värre än vanligt. Under Ryder Cup senast helt okej.
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Citat:
Zacke kommenterade Ryder Cup från Frankrike slutet av september i höstas. Han fick lite problem med hjärtat (som Onkel-Ben-ny nämner) och fördes till sjukhus dagen innan tävlingen skulle börja - men kom tillbaka och kommenterade Ryder Cup under helgen. Före det under året kommenterade han ett antal tävlingar, t.ex. Nordea Masters i augusti 2018.
Citera
2019-01-08, 00:07
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarMansPost
Legenden och djursholmaren Göran Zachrisson minns jag mest för kommenteringen av golftävlingar för kanske 15-30 år sedan. Speciellt en del tävlingar från PGA Tour i USA. Zachrisson är givetvis väldigt golfkunnig men det var snarare regel än undantag att han inte låg i fas med tv-produktionen. Mest hela tiden höll han på med utsvävningar och infall i sändningen. Vissa sändningar var han inte "med i matchen" en enda minut trots sändningstid på ett antal timmar. Rätt fascinerande i sig.

Greg Norman, Bernhard Langer, Fred Funk (något triggade alltid Zachrisson då han såg Funk på banan...) och vidare Mark Calcavecchia, John Daly och Vijay Singh är namn jag kommer att tänka på när jag ser namnet Göran Zachrisson.

Vijay Singh (som vunnit ett par majors och penningligan på USA-touren ett par år) knatade alltid runt på golfbanan på ett egendomligt, såsigt sätt. Göran Zachrisson skulle alltid (varje sändning) försöka vara lite lätt sarkastisk över Singhs släntrande mellan golfslagen. Länge, många år, ville jag stänga av varje gång Zachrisson skulle göra sig lustig över Singhs släntrande stil. Till slut beslutade jag mig för att se det lite grann som en av veckans höjdpunkter...

Förutom att han på senare tid pratat i sändningarna med mat i mun och inte kan uttala Ballesteros på vettigt vis har jag alltid gillat den hickory-spelande karln.

Tveklöst en av vår tids bästa kommentatorer och tillika historiker inom sin schanger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in