2019-01-08, 04:18
Medlem
Läser man FUP. Verkar ju inte MB vara det mest sympatiska!!en charmknutte som sår lite frö både här och där.. eller har jag läst fel?
Citera
2019-01-08, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, inte alls. Det var vänskapskorruption som gjorde att Kim blev gripen istället för mannen. När polisen hittade Vatchareeyas blod i bagageutrymmet var saken klar för polisen.
Det var åklagaren som begärde KJ anhållen och häktad när kroppsdelarna kom till fyndplatsen, därefter gjordes undersökning av hans bil den 24 maj som var efter anhållan och häktningen.
När saker plockade ut från bagageutrymmet påträffades blodspår eller blodstänk är det rätta ordet.
Sedan påstods att KJ hade transporterat likdelar och blodet kom därifrån, som inte stämmer.
Om blodet hade kommit från kroppsdelar som påståtts hade det varit likblod, men för att påstå att det var likblod måste det testas som inte gjordes med blodspåren i bagageutrymmet.
Blodspåren som fanns i bagageutrymmet var blod från Bangsuan, men från när hon levde, och saknar därför betydelse i fallet.
En indikation är att hunden Uno som är en likspårhund reagerade inte alls på blodspåren som fanns på listen eller bagageutrymmet, som den omedelbart markerat om det varit likblod.

Eftersom blodet aldrig testades för likblod var det blod från när Bangsuan levde, som inte heller en likspårhund reagerar för.

Blodspåret som fanns på tejprullen i badrummet på skåpet testades, som visade att det kom från när Bangsuan levde, var inget likblod.
Citera
2019-01-08, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Ingen tillfällighet att MB:S sms inte gick att återskapa!

Det är ganska märkligt att man kontrollerat mobilen men inte minneskortet.
Med tanke på att det gick att flytta SMS mellan mobil och minneskort på
den mobilen MB ägde (Sony Aino) så låter det helt otroligt att man inte
har kontrollerat minneskortet.

Resningsansökan. Sid:17 Punkt:73.
Citera
2019-01-08, 05:05
Medlem
När dödsögonblicket inträffar, stannar blodet i kroppen därför hjärtat stoppar, sedan tar det ca 20 minuter innan kadaverine lukten uppstår (liklukten) som en likspårhund är tränad för.
Därför om det varit blod från kroppsdelar i bagageutrymmet hade det varit likblod, som det inte var därför KJ transporterade aldrig några kroppsdelar med sin bil.
Det finns fall där mord har skett i bostaden och gärningsmannen har snabbt rullat in offret i någon matta eller dyligt och burit ut kroppen.
Polisen hade misstänkt mord och kommit med likspårhund som inte alls hade reagerat, även det visade sig sedan, att det fanns en stor blodpöl i sängen.
Många ansåg med det fallet att hunden var helt värdelös, men det var inte sanningen.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-08 kl. 05:08.
Citera
2019-01-08, 07:44
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Ingen tillfällighet att MB:S sms inte gick att återskapa!

Karatetränaren hade börjat raderat en stor mängd sms från Vatchareeya redan i februari. Därefter har han fortsatt ha kontakt med henne. Det visar att han raderade sms av någon annan anledning än att dölja relationen för polisen. Polisen gjorde vad de kunde med hans mobil. De återskapade de sms som gick att återskapa och de kontrollerade vilka master mobilen kopplat upp mot osv. De har inte struntat i att försöka.
Citera
2019-01-08, 07:46
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jozz79
Hur förklarade dom att dom åkte samma taxi men kom hem olika tider?

En förklaring kan vara att de hade varit ute på fest och druckit. Det är nog rätt vanligt att människor efter en festkväll inte har exakt koll på klockslaget när de kommit hem.
Citera
2019-01-08, 08:26
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar med MB:s fördel. Om du läser huvudet till första förhöret med MB så står det "Känd av Pa Bergman". Han är alltså känd av den polismannen. Chefen för spaningsgruppen som skötte spaningen på MB vittnade i tingsrätten och pratade om MB med smeknamn. Det påstås i tråden att MB tränat polisen. Dessutom var MB en rätt känd och aktad person i staden. Så det fanns bekantskap, troligen vänskap, mellan polisen och MB.

Polisen hade kunnat strunta i att göra klart att MB var känd för polisen. Hade det varit bättre? Du utnyttjar polisens ärlighet för att spä på dina sjuka fantasier.
Citera
2019-01-08, 08:49
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Karatetränaren hade börjat raderat en stor mängd sms från Vatchareeya redan i februari. Därefter har han fortsatt ha kontakt med henne. Det visar att han raderade sms av någon annan anledning än att dölja relationen för polisen. Polisen gjorde vad de kunde med hans mobil. De återskapade de sms som gick att återskapa och de kontrollerade vilka master mobilen kopplat upp mot osv. De har inte struntat i att försöka.

Lite ovanligt för en helyllekille att döda, kniv, sex var vanligt förekommande ord i den kommunikation polisen lyckades återskapa. Minns inte orden exakt, men de återfinns angivna i fup.
Citera
2019-01-08, 08:53
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Lite ovanligt för en helyllekille att döda, kniv, sex var vanligt förekommande ord i den kommunikation polisen lyckades återskapa. Minns inte orden exakt, men de återfinns angivna i fup.

Jag vet inte det ja. Helyllekille kan man knappast kalla honom. kniv och sex kan man säkert förvänta sig av en sushikock med älskarinna.
Det där med att döda kan varit svar på Vatchareeyas sms. Hon verkade vara en aning dramatisk. Så fort någon var irriterad eller förbannad på henne verkar hon undra om personen vill döda henne? Kanske är vanligt förekommande i hennes sätt att uttrycka sig?
Senast redigerad av Combival 2019-01-08 kl. 09:01.
Citera
2019-01-08, 09:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
RÅ säger att det handlar om två bilder. Så fort en bild blivit kopierad kan man kalla den manipulerad om man vill. Jag tycker att du ska lägga fram bevis för att bildhanteringen i det här fallet varit klandervärd och på vilket vis det varit negativt i rättegångarna.
Jag behöver inte bevisa något som jag inte påstår.
Jag tycker att du ska bevisa följande påstående.
Citat:
Ja, eftersom de där skorna inte hade någon betydelse för utgången.
Citat:
Vad kommer nästa påstående från dig bli? Du saknar tilltro till polisen och tror att de retuscherar bort bevis från bilderna. Du tror att de är så idiotiska att de retuscherar bilder men spar originalen för att kunna visa upp när de lika gärna kunde radera bilderna och ge fan i att lägga ut dem i FU. Kan du vara säker på att blodet i Kristoffers bil verkligen existerade? Tänk om blodet bara är ditsatt med photoshop??
Polisen la inte originalen i FU, den gömde dem i extra sidomaterialet för att försvaret inte skulle hitta dem. Blodet är verifierat av SKL.
Citat:
Självfallet har inga andra blivit lika utredda som Kristoffer. Jag hade blivit förvånad om det hade funnits anledning till det.
Då ska jag göra dig förvånad. MB lämnade falskt bevis och spanades på.
Citat:
En förklaring kan vara att de hade varit ute på fest och druckit. Det är nog rätt vanligt att människor efter en festkväll inte har exakt koll på klockslaget när de kommit hem.
Efter två öl har man ett hum om när man kommer hem och vad man gjorde. Det är inte bara hemtidpunkten som skiljer.
Citat:
Polisen hade kunnat strunta i att göra klart att MB var känd för polisen. Hade det varit bättre? Du utnyttjar polisens ärlighet för att spä på dina sjuka fantasier.
Kim kunde ha struntat i att berätta att Vatchareeya var hemma hos honom. Ingen såg henne komma och gå. Du utnyttjar Kims ärlighet för att spä på dina sjuka fantasier.
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Fair point, det vet jag så klart inte. Men med tanke på hur mycket grejer han hade där i när bagaget undersöktes och hans avslappnade syn på städning/ordning, så...utgår jag nog ifrån att det fanns någon overall eller liknande att tillgå. Men korrekt, enbart antagande.
Antagande? Jaha, jag tyckte det såg ut som ett påstående. Jag har fått uppfattningen att han förvarar air softprylarna i bostaden, och de ligger i bilen endast i samband med användning.
Citat:
F: Är det vardagsrumsbordet vi pratar om
M: Ja. Där jag har alla mina andra airsoftprylar
Han hade ingen overall eller uniform i bagaget när det undersöktes.
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
För sex veckor sedan skrev du:

Du visste att skorna inte var putz weg.
Antingen ljög du om din slutsats eller så har du synnerligen bristande slutledningsförmåga.
Men, kära Prudent, använd inte så hårda ord. Jag fick veta i förrgår att det var skorna vid ytterdörren som var retuscherade. Om jag vore oärlig hade jag inte lagt fram uppgiften och förkastat min egen hypotes, det förstår du väl?
Citat:
Samtliga bilder på VB i FUP är manipulerade....
Sant. Är de originalbilderna också gömda i extra sidomaterialet?
Citat:
Advokaten ville främst undersöka rawfilerna på bilderna från badrummet och bilen för att se om de manipulerats.

Enligt dig:
Försvaret såg ingen anledning att i resningsansökan ens nämna huruvida de specifikt ville undersöka samtliga bilder av bordet. Uppenbarligen delar advokaten inte din misstanke om att en tejprulle retuscherats bort från vardagsrumsbordet.
Det är möjligt, men hade originalbilder på borden visats i FUP och det hade legat en tejprulle hade försvaret redan under rättegångarna huggit som en kobra.
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan det finnas någon legitim anledning till att dessa rawfiler inte lämnas ut, dvs. någon annan anledning än att man vill dölja att även dessa foton har manipulerats?
Inte vad jag kan se.
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Jaså? Om man tar det du skriver på allvar så låter det som att hela rättsväsendet är korrupt. Jag tror dessa antaganden säger mer om dig än om polisen. Att en hel kår skulle vara med och fabricera bevis håller jag som ytterst osannolikt.
Nu överdriver du.
Citat:
Jag har redan redogjort vad jag tror när det gäller skorna och du vet tydligen själv att det var samma skor som redan syns på en annan bild. Alltså ingen större sak att hänga upp sig på.
Jo, misstanken att det har skett med flera foton kvarstår. Det var, precis som Prudent har påpekat helt onödigt. Det hade gått att beskriva misstaget med några ord i texten. Hur många fler "misstag" har manipulerats bort? Kontoutdrag har manipulerats, se punkt 235 i resningsansökan. Var det också ett "misstag"?
Citat:
Du vet tydligen att det var samma skor? Där har du svaret.
Nej, hur skulle advokat Kyrö ha slagit ner hårdare utan att övergå i ett ovårdat språk?
Citat:
Fullt normalt att man riktar mer fokus i den riktning spåren visar, utom i din värld då.
Spåren visade tydligare på MB vid gripandet. Han hade lämnat falskt alibi.
Citat:
Hittar det inte i FUP, så då är det i resningsansökan detta nämns. Men den är svårare att söka i och får återkomma om det.
När tänker du återkomma?
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har nog missat det, men vad är det för oklarheter kring blodet i bilen?
Kollade lite bakåt i tråden, och det verkar ha diskuterats i flera år nu om att blodet kan vara planterat. Har inte läst resningsansökan, men det kanske tas upp där.
Blodmängden är oklar, resningsansökan punkterna 158 och 171. Kriminalteknikern sa i TR att blodet på listen var Vatchareeyas, det är inte bekräftat, punkt 168.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ledde vänskapskorruption till att det hittades blod i den "olåsta" bilen också?
Ja, indirekt. Hade polisen undersökt MB först hade den kanske inte behövt titta i Kims bil.
Citera
2019-01-08, 10:04
Medlem
katws avatar
Citat:

Ja, indirekt. Hade polisen undersökt MB först hade den kanske inte behövt titta i Kims bil.

Det hade ju varit synd. Då hade de missat blodet och då hade "Kim" gått fri. Du har fortfarande inte svarat på om du har belägg för att hans bil var olåst.
Citera
2019-01-08, 10:09
Medlem
katws avatar
Citat:
Efter två öl har man ett hum om när man kommer hem och vad man gjorde. Det är inte bara hemtidpunkten som skiljer.

Ett rent antagande från din sida. Klistra inte på ditt ölsinne på andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in