2019-01-08, 00:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag funderar på varför SD slutade använda plats- och datuminfo på sina foton efter den 5 maj. Kan det vara en av detaljerna som tyder på viss planering?

Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Undrar om det var EXTRA genomtänkt , att se till att döda en pojkes mamma 💔 , på hans egen födelsedag 😯 ?

Hemskt och så sorgligt .

Jag har så svårt att se att planeringen av ett mord som sker mitt i ett bostadsområde utomhus kan vara särskilt planerat. Om han skulle ha tänkt ut små detaljer som datum på foton, barns födelsedagar, då borde han kunna ha spunnit en mer sofistikerad plan.

Jag kan tänka mig att en viss planering kanske ha skett bara strax innan mordet. Tankarna kan ha funnits tidigare, kanske har det funnits någon slags plan, men det blev inte den som sattes i verket. Men mordet blev nu. Norgeresan avgjorde att nu skulle det ske?

Moralensväktare 13/10

Mina fetningar:

"Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering."

https://www.flashback.org/p65523100#p65523100

Kanske planeringen bestod i att han har lurat ut LW på något sätt. Något som fått LW att öppna dörren trots den sena timmen. Något som utredarna kunnat förstå att det inte var det som var den egentliga orsaken till viljan att besöka LW.

Hur fick han henne att öppna dörren trots den sena timmen? Han kan knappast ha inlett en konversation med aggressiva frågor, när hon vet alltför väl om hans kontrollbehov och tidigare har varit utsatt. Han måste ha smitt henne på något sätt?

Kanske fick han veta om sonens födelsedag, skrev att han ville lämna en present, men hade ingen med sig? Ingen som utredarna hittat?

Indikationer på att det inte utfördes i affekt skriver MV.

Får mig att tänka att mgm har gått dit i mordiska tankar. Det har inte uppstått ett snabbt uppblossande bråk i affekt? Hörvittnet har hört lugna röster längs gatan? Synvittnet har sett en person stå (lugnt?) och prata (ej upprört?) utanför sitt fönster.

Har man misstanke om att han har haft med sig ett vapen/tillhygge/lina av något slag? Skador som tyder på det? Men varför krattningen i oktober först? Enligt MV skulle krattningen ha skett efter ett tips/vittnesmål som ska ha funnits i utredningen en längre tid. Men skulle man inte letat och krattat efter ett mordvapen tidigare?
Citera
2019-01-08, 03:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Gick tillbaka litet i tankegången till den där cachen (Lundby-cachen) som vi upptäckte, av en hittills oförklarlig anledning, hade "raderats" i LW's lista över hittade cacher. När "raderingen" och återförandet av loggen diskuterades i tråden fokuserade man i tråden i första hand på vadhon kunde ha gjort den aktuella dagen (19 februari 2015).

När cachen väl återfördes till LW's lista över funna cacher, så tror jag man inte tänkte på om endast hennes nätlogg hade varit tillfälligt borttagen, eller omhela cachen faktiskt hade raderats. Båda alternativen är ganska ovanliga.

Missade vi att titta på andra perspektiv? För om man tittar på incidenten i skenet av att hela cachen hade raderats (medvetet eller av en ren olyckshändelse), så skulle det kunna vara intressant att veta vilka eventuella faktorer som är iögonfallande avseende just denna cache, kopplat till fallet med mordet på LW.

Redan diskuterat i tråden:

1. Förutom LW's egen logg (där det framgick att hon spenderat dagen på äventyrsbadet i Gustavsvik, och där en postare konstaterade att hon tillbringat dagen med en person JSj, tillika geocachare).

Inte diskuterat i tråden:

2. Lundby-cachen med den tillfälligt "raderade" nätloggen är numera arkiverad (sedan 2015-06-03), men var, intressant nog, placerad nära cachen Mordgåtan (vid Vivalla-ringen) som beskrivs i inlägget:

3. SD's loggtext i den "raderade och återförda" Lundby-loggen är intressant. Den har vi inte uppmärksammat i tråden tidigare. Den 27 december 2014 "strosade" han omkring nattetid i detta område eftersom han hade stämt träff med någon som han skulle överlämna GC-utrustning till inför dennes fjällresa:

Varför drev SD omkring där nattetid? Kunde han inte lämna GC-utrustningen till sin "vän" antingen dagtid, eller direkt hem till personen, eller på någon mer upplyst mötesplats?

Dessutom brukar han ju i vanliga fall namnge alla övriga geocachare i sina loggar, men inte denna gång? Nu benämner han endast personen som "en vän".

Är det något i hans loggtext som skulle kunna ha varit tillräckligt "graverande" för att vara anledning till att (eventuellt) även hans loggtext raderades i höstas? (Eftersom vi ju inte vet om endast LW's loggtext försvann tillfälligt, eller om SD's faktiskt också försvann)

3. SD nämner att personen som han skulle lämna GC-utrustningen till skulle på "fjällresa". Intressant i sammanhanget är att LW och ovannämnde JSj. enligt uppgift och enligt LW's egen text på funbeat åkte till fjällen tillsammans just den tidsperioden:

Det känns som att det är många oförklarliga samband och omständigheter kring den "raderade" (och sedermera återförda) Lundby-loggen.

Min fundering är därför om det finns något intressant i omständigheterna att Lundby-cachen dels låg nära "Mordgåtan-cachen" vid Vivallaringen, dels att SD vid tillfälle drivit omkring där nattetid, dels att han skulle lämna utrustning inför "en väns" fjällresa, dels att LW och den i tråden omtalade JSj. åkte på en fjällresa vid den tidpunkten

Kan det tänkas att lånad utrustning skulle återlämnas inför Norgeresan och även denna gång nattetid vid en avlägsen plats?
Citera
2019-01-08, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kloka tankar. Förmodar svaren finns i det material som analyserats på NFC som visade sig inte vara till belåtenhet för Åkl, och &.

Du tror inte att det är säkrast att avvakta resultatet innan du uttalar dig?
Citera
2019-01-08, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har så svårt att se att planeringen av ett mord som sker mitt i ett bostadsområde utomhus kan vara särskilt planerat. Om han skulle ha tänkt ut små detaljer som datum på foton, barns födelsedagar, då borde han kunna ha spunnit en mer sofistikerad plan.

Jag kan tänka mig att en viss planering kanske ha skett bara strax innan mordet. Tankarna kan ha funnits tidigare, kanske har det funnits någon slags plan, men det blev inte den som sattes i verket. Men mordet blev nu. Norgeresan avgjorde att nu skulle det ske?

Moralensväktare 13/10

Mina fetningar:

"Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering."

Kanske planeringen bestod i att han har lurat ut LW på något sätt. Något som fått LW att öppna dörren trots den sena timmen. Något som utredarna kunnat förstå att det inte var det som var den egentliga orsaken till viljan att besöka LW.

Hur fick han henne att öppna dörren trots den sena timmen? Han kan knappast ha inlett en konversation med aggressiva frågor, när hon vet alltför väl om hans kontrollbehov och tidigare har varit utsatt. Han måste ha smitt henne på något sätt?

Kanske fick han veta om sonens födelsedag, skrev att han ville lämna en present, men hade ingen med sig? Ingen som utredarna hittat?

Får mig att tänka att mgm har gått dit i mordiska tankar. Det har inte uppstått ett snabbt uppblossande bråk i affekt? Hörvittnet har hört lugna röster längs gatan? Synvittnet har sett en person stå (lugnt?) och prata (ej upprört?) utanför sitt fönster.

Har man misstanke om att han har haft med sig ett vapen/tillhygge/lina av något slag? Skador som tyder på det? Men varför krattningen i oktober först? Enligt MV skulle krattningen ha skett efter ett tips/vittnesmål som ska ha funnits i utredningen en längre tid. Men skulle man inte letat och krattat efter ett mordvapen tidigare?

Ett planerat mord skall inte märkas ej heller lämna spår efter sig, det är ju hela vitsen med planeringen. Att GM skall klara sig.

Eller?
Citera
2019-01-08, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Har funderat på det här med motiv.

Svartsjukemotivet som lades fram från dag ett, bygger på att LW och SD bevisligen tillbringade väldigt mycket tid tillsammans. Både dag och natt.
Paret Davidsson ansökte om skilsmässa och HD flyttade ut från den äktenskapliga sängen till ett hus mycket nära LW.
HD skaffade också ett eget geocache-nick: "Systerhax" istället för "Team Davidsson".
Det finns många skribenter som har vetskap om att LW och SD hade någon typ av förhållande. Till och med SD's advokat säger så på TV.

Tjackaren lägger fram en teori om att LW hade en hotbild mot sig och att SD var satt att skydda henne.
Neverhorse var inne på något liknande men att vittnesskyddet hade fallerat och LW tyvärr hade avlidit.

Kan det vara så att det var HD som var livvakt?

OM det vore så att hon var under hot skulle det falla på det orimliga i att lägga ut bilder på sig (med sina livvakter) på offentliga plattformar som geocaching-sidan. Tycker jag.
Citera
2019-01-08, 07:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
OM det vore så att hon var under hot skulle det falla på det orimliga i att lägga ut bilder på sig (med sina livvakter) på offentliga plattformar som geocaching-sidan. Tycker jag.

Nu tror inte jag på hotbilds-teorin. Men om man ska ha dolda livvakter är ju det bästa att alla tror att de är ens nära vänner och det är därför man alltid är tillsammans. Eller hur ska man annars förklara varför livvakterna är nära en hela tiden utan att väcka misstankar?
Citera
2019-01-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är många som påstår mycket. Faktum kvarstår att SD och LW i stort sett haft daglig kontakt under flera år och bor grannar. Lägg därtill att båda är besatta av geocatching och LW var på väg till Norge med flera andra burkletare så är det naturligt att dom hade kontakt om det. I.a.f inte onaturligt .
Förstår inte hur Du resonerar... på vilket vis skulle det vara naturligt att SD hade kontakt med LW när han och HD skulle till USA på försoningsresa? Är det inte mer naturligt att han inte skulle vilja ha kontakt LW?

Vilka fakta säger att SD och LW hade "i stort sett haft daglig kontakt"... bevis på det?
Citera
2019-01-08, 09:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ett planerat mord skall inte märkas ej heller lämna spår efter sig, det är ju hela vitsen med planeringen. Att GM skall klara sig.

Eller?

Exakt.
Det är det jag menar.
Min inledande mening:
"Jag har så svårt att se att planeringen av ett mord som sker mitt i ett bostadsområde utomhus kan vara särskilt planerat."

Jag försöker få ihop mordet med MV inlägg om att det " inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering."

Här spekulerar jag efter detta och funderar på om mordet tvärtemot det jag alltid har trott inte varit så styrt av en plötsligt uppblossande vrede som exploderar utan att det styrs mer av ett lågintensivt "hat" eller vad man ska kalla det.

Då skulle detta "hat" och denna vrede mot LW ha pyrt i gm sinne en längre tid. Det har funnits tankar om att döda henne längre än denna kväll. Tankar på att hon "förtjänar att dö" för att hon inte kan foga sig, göra som han vill, att hon vill leva sitt eget liv och kanske framför allt att hon träffar andra. Kanske han har tänkt att han skulle vilja döda henne många gånger innan, men lyckats hålla tillbaka, eller kanske han har tänkt att det skulle ske under väl planerade former.

Jag kan tänka mig att det förra är det troligaste. Han är nog en person som oftast kan kontrollera sig.Han försöker hålla tillbaka. men ibland spricker det, han vet knappt vad han ska ta sig till. Det blir mer subtila hot, eller direkta hot istället för en rak höger. Eller det blir en knoggnuggning av frustrationen han inte klarar av. Det istället för en rejäl omgång. Men det pyr, det pyr över...en lågintensiv vrede som liknar hat.

Så när Norgeresan kommer som ett sådant tillfälle när han känner detta lågintensiva hat mot hur hon "beter" sig. Hon gör som hon vill. Hon gör inte som han vill. Hon reser utom hans kontroll och dessutom har hon oskicket att resa och planera att tälta med BeholderX.

Så mordet blir impulsivt.
Det blir inte under väl planerade former som det kunde ha blivit.
Men han är kontrollerad när han får klart för sig att hon ska till Norge med de andra. Han visar inget tydligt. När han får veta att hon ska tälta med BeholderX, då vet han vad hon förtjänar...

Det är hennes fel. Hon borde ha gjort som han ville. Hon borde inte tälta med BeholderX. Hon beter sig väldigt oförsiktigt.

Han är därför kontrollerad när han kontaktar henne för att komma ner. Han lurar henne under förevändning om något så att hon öppnar dörren trots den sena timmen. Så att hon kommer ut.

När väl mordet sker, då släpper all kontroll.
Det blir som ett vulkanutbrott.

En av mina spekulationer.
Citera
2019-01-08, 10:14
Medlem
notknapparens avatar
En sak som jag har funderat på ett tag är; hur kommer det sig att de privatpersoner som hittade LW gick bakom planket?

Några personer som blev intervjuade i samband med att kroppen hittades berättade ju om att deras hund hade visat intresse för planket innan kroppen hittades.

Ingenstans vad jag har sett har det framkommit att dessa personer som hittade kroppen skulle ha haft hund med sig som jag minns.

Om de känt på sig att det borde kollas, varför kontaktade man inte polisen först?

Eller letade man lite själv på måfå, eftersom alla i området ändå måste ha känt till om LWs försvinnande?

Vad var det som fick de här personerna att kolla bakom planket?

Luktade det?
Hade hundägare berättat om hundarnas beteende?
Var det bara ren och skär instinkt/nyfikenhet?
Var det annat ärende som var anledningen att de gick dit?
Citera
2019-01-08, 10:23
Medlem
Citat:
Exakt.
Det är det jag menar.
Min inledande mening:
"Jag har så svårt att se att planeringen av ett mord som sker mitt i ett bostadsområde utomhus kan vara särskilt planerat."

Jag försöker få ihop mordet med MV inlägg om att det " inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering."

Här spekulerar jag efter detta och funderar på om mordet tvärtemot det jag alltid har trott inte varit så styrt av en plötsligt uppblossande vrede som exploderar utan att det styrs mer av ett lågintensivt "hat" eller vad man ska kalla det.

Då skulle detta "hat" och denna vrede mot LW ha pyrt i gm sinne en längre tid. Det har funnits tankar om att döda henne längre än denna kväll. Tankar på att hon "förtjänar att dö" för att hon inte kan foga sig, göra som han vill, att hon vill leva sitt eget liv och kanske framför allt att hon träffar andra. Kanske han har tänkt att han skulle vilja döda henne många gånger innan, men lyckats hålla tillbaka, eller kanske han har tänkt att det skulle ske under väl planerade former.

Jag kan tänka mig att det förra är det troligaste. Han är nog en person som oftast kan kontrollera sig.Han försöker hålla tillbaka. men ibland spricker det, han vet knappt vad han ska ta sig till. Det blir mer subtila hot, eller direkta hot istället för en rak höger. Eller det blir en knoggnuggning av frustrationen han inte klarar av. Det istället för en rejäl omgång. Men det pyr, det pyr över...en lågintensiv vrede som liknar hat.

Så när Norgeresan kommer som ett sådant tillfälle när han känner detta lågintensiva hat mot hur hon "beter" sig. Hon gör som hon vill. Hon gör inte som han vill. Hon reser utom hans kontroll och dessutom har hon oskicket att resa och planera att tälta med BeholderX.

Så mordet blir impulsivt.
Det blir inte under väl planerade former som det kunde ha blivit.
Men han är kontrollerad när han får klart för sig att hon ska till Norge med de andra. Han visar inget tydligt. När han får veta att hon ska tälta med BeholderX, då vet han vad hon förtjänar...

Det är hennes fel. Hon borde ha gjort som han ville. Hon borde inte tälta med BeholderX. Hon beter sig väldigt oförsiktigt.

Han är därför kontrollerad när han kontaktar henne för att komma ner. Han lurar henne under förevändning om något så att hon öppnar dörren trots den sena timmen. Så att hon kommer ut.

När väl mordet sker, då släpper all kontroll.
Det blir som ett vulkanutbrott.

En av mina spekulationer.
Är SD GM håller jag med Dig i ovanstående med följande funderingar.

SD och HD har säkert haft mycket snack ang LW under åren och ev har ett gemensamt hat vuxit fram.

Kanske LW hade något på SD som han vill snacka om innan USA-resan med HD... något LW kan avslöja för HD som inte är till SD:s fördel och som han vill ha LW:s ord på att det inte kommer fram.
LW kanske håller HD om ryggen och hotar SD att avslöja det om dom tänker ta upp förhållandet igen. Något LW vet som inte har med henne själv att göra... fler otrohetsaffärer?

Nu har det gått så lång tid och jag hoppas verkligen att snart när jag vaknar går det att läsa "mordet på LW är uppklarat"!
Citera
2019-01-08, 10:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
En sak som jag har funderat på ett tag är; hur kommer det sig att de privatpersoner som hittade LW gick bakom planket?

Några personer som blev intervjuade i samband med att kroppen hittades berättade ju om att deras hund hade visat intresse för planket innan kroppen hittades.

Ingenstans vad jag har sett har det framkommit att dessa personer som hittade kroppen skulle ha haft hund med sig som jag minns.

Om de känt på sig att det borde kollas, varför kontaktade man inte polisen först?

Eller letade man lite själv på måfå, eftersom alla i området ändå måste ha känt till om LWs försvinnande?

Vad var det som fick de här personerna att kolla bakom planket?

Luktade det?
Hade hundägare berättat om hundarnas beteende?
Var det bara ren och skär instinkt/nyfikenhet?
Var det annat ärende som var anledningen att de gick dit?

Jag förutsätter nästan att de var ute på hundpromenad. Dessa privatpersoner visste väl att en kvinna försvunnit i området och när hunden drar ditåt så blir man misstänksam och går och tittar.

Det jag tycker är konstigt är varför ägarna till de hundar som drog till planket tidigare inte gick dit och tittade.
Citera
2019-01-08, 11:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Moralensväktare 13/10

Mina fetningar:

Ang. planering.
SD har väl i GC-sammanhang både berört och bevisat att han sätter en ära i att planera en del av sina letningar (som inte har karaktär av utflykt) som ”utryckningar”, där han förbereder i olika steg för att sen dra iväg (låna grannens bil var det väl) och avverka en eller flera inom ett begränsat och kontrollerat tidsintervall.

Det tyder ju på ett tämligen avancerat förhållningssätt till den mångsidighet som GC rymmer och den relativa komplexitet som logistik, orientering och tidsutnyttjande uppställer.

Om det stämmer och ska vara hanterligt i praktiken så skulle jag ju gissa att han exv måste delförbereda vissa saker och sen bearbeta och reflektera över genomförandet i huvet medan han gör annat, dvs han arbetar förslagsvis med sakerna i huvet medan han promenerar, kör bil, på väntetider i jobbet, arbete i trädgården etc. Med tiden får han ju förstås en ansenlig erfarenhet i form av ett inre landskap där han känner till förflyttningstider, trakter, genvägar, och dessutom kan planera in problemlösande reflektion eller delmoment vid raster el dyk under resans gång, alltså en form av tidsoptimerade multitasking.

Det var ju ett tag tal om att hade han planerat långt i förväg så borde han som geocachare ha placerat LW i en avlägsen klyfta ngnstans, men vänder man på det och ser till optimalt utnyttjande av ett begränsat tidsfönster så är det kanske det han snöat in på här. (En avlägsen utplacering skulle ju dessutom kunna avslöja honom trefaldigt: kräver för lång frånvaro (utan mobil också), kräver solkning av sig själv och fordon, skulle kunna peka ut honom via lokalkännedom /hobbyn (och vara fruktlöst om platsen inte var en sån som GC-are aldrig besöker...))

Eller med andra ord: givet hans stolthet över sin klurighet och erfarenhet av ”utryckningar” (kanske hand i hand med en oförmåga att acceptera fruktat nej/”svek”/motmedel) så är det kanske inte så avlägset att tänka sig att han har gått och planerat för olika handlingsalternativ i huvet (som för att styra upp sin ångest och bekräfta sin potens, som ju redan GC tycks handla om) medan han sysslat med annat, under ngn tid.

Om ett ”nej” hänger i luften från LW. Eller snarare, om ett ”ja” måste till, ”annars...”, och ett ”nej” fruktas, så ligger det i sakens natur att den ångestridne sysselsätter huvet med vad han ska ta sig till (med henne) om hon säger nej. Ofta halvkvädet, och med karaktär av potent vedergällning som svar på en upplevd (specifik) diskvalificering. Är SD lite kyligare och mer praktiskt orienterad än vi kanske trott så kan han (med klurighet) omforma detta till ett ”uppdrag” som ska utföras kliniskt och snabbt, dvs han ersätter muskler med brains och prioriterar ”rättsskipning” och resultat. Dessvärre är hans brains bara ett kontrastvärde inom hans egen lilla föreställningsvärld och inte så mycket av valuta i livets stora bok. Än värre ställt är det förstås med hans ”rättsskipning”.

Så det är ju inte alls otänkbart att han gått och tänkt på det en tid så att handlingsalternativ finns färdiga. Att mördare är selektivt smarta är ju inte heller nytt: planeringen är inte sällan ett sätt att handskas med ångest snarare än rent rationell överläggning, och de suger med förtjusning i sig briljansen över sin smartness rörande en detalj, för att samtidigt grovt blunda för annat (de vill döda nåt och finner en ursäkt för det i att de har överlistat nåt (sig själva oftast), kan man säga. I stället för att betrakta lagen som en kraftfull rekommendation rörande tillhörigheten till människogemenskapen så ser de den som ett hinder som (just) de har att passera. Som om de läste på mjölkpaket hela dagarna. Eller befann sig i vilda västern.

Det finns kanske inget absolut hinder mot viss planering.

Disclaimer: detta är förstås spekulationer inom hypotesen att SD är den GM polisen söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in