2019-01-07, 19:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror att denna väntan börjar ta på SD.
Han ser lite sliten ut:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c00d8f6f-6a54-4fe4-903e-9449310cf706_l.jpg

Jag tycker han ser ut att planera att stänga in någon där i skåpet.
Sen har han ju en röd grej i dragkedjan. Är det blod?

Typiska psykopatglasögon också. Nyårshälsning på engelska. Tror han att han lättare kommer in i USA nästa gång.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-01-07 kl. 19:28.
Citera
2019-01-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej det menar jag inte.

Men nu gällde det ju inte jämförelse med nära relationer utan mellan:
1. Geocaching.
2. Frikyrkan.
3. Migranthantering.

Det var ju vad LW var engagerad i och i alla tre ingår ju relationer.

Frikyrkan? Vilka våldsamheter har begåtts där? Förutom Knutby, vars pajas öppet sagt att han inte var religiös i verkligheten.
Citera
2019-01-07, 19:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tack Notknapparen! Jag rotade i tråden efter det här citatet för ett par dagar sedan. Kan tänka mig att det var det här digitala spåret, och kanske att SD uttryckt i SMS odyl att han inte gillade Norgeresan, som fick polisen att zooma in på SD snabbt, och antagligen låg det till viss del till grund för yrkandet på att häkta MGM på sannolika. Undrar hur han kom undan tidigt i utredningen? Stämma träff med en kvinna straxt innan hon försvinner och sedan hittas mördad...
Om han nu skulle vara oskyldig, hoppas jag att de hittar verklig MGM, eller faktisk prövar skuldfrågan i rätten, så att alla runtomkring får rätta fakta. Men det lär inte hända oman inte är skapligt säker på att få honom fälld. Känns som att efterloggandet handlar att i den eventualiteten måla upp en bild av att han och LW var såta vänner och hade tät kontakt efter feb17. Det vet vi ju att EGT, som kallar sig bekant, inte trodde att de haft det till en början.
Edit: Jag antar att en del i tråden avfärdar att SD skulle stämt träff med LW på mordkvällen. Blir det inte rättegång och offentligt FUP kommer uppgift att stå mot uppgift. Antagligen växer historien på båda sidor vilt i så fall. SD skulle nog gilla det och känna sig som mannen, myten.... men knappast hans familj eller LWs.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det vet jag inget om nu. Men man har en teori om att den stundande resan var en utlösande faktor som fick något att gå snett.

"Stämma träff med en kvinna straxt innan hon försvinner och sedan hittas mördad..."

När man läser den meningen, då ser man tydligt hur illa det ser ut...
På det, den historik som finns mellan dom.

"Man har en teori", säger MV om att Norgeresan var den utlösande faktorn.

Det kan inte vara uttalat i deras konversation att SD inte gillade att hon åkte. Kanske frågade han denna kväll vem hon skulle bo med, kanske frågade han lite för mycket...vilket kan verka lite konstigt med tanke på att han egentligen inte har med det att göra. Kanske han har sagt något nedlåtande om den hon skulle tälta med.

Hur deras förhållande sett ut den sista tiden vet vi inte, man kan bara spekulera. Som du säger verkade EGT förvånad över att de hade träffats, och efterloggningarna gör att man blir misstänksam över att en bild av hur det egentligen låg till försöker målas över.

Hans advokat ger ingen tydlig bild över hur deras förhållande sett ut den senaste tiden utan verkar vilja hålla på den uppgiften inför ett eventuellt försvar. Så viktig anser han att det är
Åklagaren verkar vilja visa en annan sida än försvaret, det är klart:

Jag tänker återigen på att LW och SD defriendat varandra på social medier.

Om de hade varit så bra vänner, varför drog inte LW tillbaka sin anmälan (det är ett mycket allvarligt tecken, med tanke på de allvarliga konsekvenser det kunde ha fått om han blivit fälld) och varför har de inte blivit vänner igen på sociala medier?

Nä, inte tror jag att de har varit vänner på ett ömsesidigt plan.
Aldrig.
Citera
2019-01-07, 19:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Frikyrkan? Vilka våldsamheter har begåtts där? Förutom Knutby, vars pajas öppet sagt att han inte var religiös i verkligheten.

Ja, det får vi väl ta reda på eller.....?
Citera
2019-01-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Mina ord blir tyvärr medvetet oprecisa så jag avser inte ge dig ett schema. Men förleds inte feltolka att i kontakt läsa in förhållande såsom Remark slarvigt gör.

Med andra ord: skvaller.
Citera
2019-01-07, 21:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej det menar jag inte.

Men nu gällde det ju inte jämförelse med nära relationer utan mellan:
1. Geocaching.
2. Frikyrkan.
3. Migranthantering.

Det var ju vad LW var engagerad i och i alla tre ingår ju relationer.

LWs enorma kontaktnät har krävt mängder av förhör (är jag ute och cyklar när jag tycker mig minnas ca 600 förhör?) och självklart kartlägger man hennes kontaktytor på både arbetsplats, kyrka och geocaching.

Kyrkan har de tittat på.
Från tidningen Dagen:

"Inga spår leder in i kyrkan
I samband med förhör och dörrknackningar har polisen också pratat med folk som är aktiva inom kyrkan.

– Men det finns inga spår som leder in i kyrkan, säger han.

I stället kvarstår misstankarna mot den man som greps i juni och satt häktad en vecka, på den lägre misstankegraden.
"

https://www.flashback.org/t2942694p2280

På motsvarande sätt har man naturligtvis även kollat hennes arbetsplats och andra kontakter inom geocachingen.

Metro 13/11:

"– Det tar tid eftersom det är en komplicerad utredning. Det har visat sig att målsäganden hade en oerhört stor bekantskapskrets som vi har hållit mängder med förhör med. I nuläget har vi hållit runt 600 förhör i utredningen, säger Åsa Hiding."

https://www.metro.se/artikel/nya-uppgifter-lena-wesstr%C3%B6m-d%C3%B6dades-med-kraftigt-v%C3%A5ld
Citera
2019-01-07, 21:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Nu är det ett tag sen det var på tal här i tråden och jag minns inte riktigt om det fanns några belägg eller om det var fria spekulationer, men jag har inte kunnat släppa det där med att GM kan ha städat BP under flera dagar. Minns att Klorin nämndes och möjligen något ytterligare medel. Har gått och tänkt en del på det, på hur fasen det skulle ha gått till.

Om nu Lena mördades med kraftigt våld mot kroppen så borde man kunna hitta DNA-bevis mot MGM, men eftersom han inte sitter häktad har man förmodligen inte gjort det. Har man då inte gjort det på grund av att det har blivit bortstädat? Kan man städa en BP utomhus bland buskar och gräs där kroppen fortfarande ligger kvar? Har GM i så fall också städat kroppen?

Jag tror att det finns starka indicier och att mordet är polisiärt uppklarat, men att man saknar bindande bevis, t ex bindande DNA. Jag har svårt att föreställa mig att man kan döda någon med kraftigt våld utan att lämna spår. Visst, några dygn ute i värmen underlättar inte och om djur har varit på kroppen kan det ju i princip också göra att spår försvinner. Sen hade de ju en tät relation sen tidigare, vilket betyder att de redan hade varandras DNA på sig och omkring sig. Bevis måste således bestå av DNA som inte kan förklaras på ett naturligt sätt. Det ska vara DNA som bevisar ett mord. Om det hade funnits hade det hela varit avgjort för länge sen.

Det där med ”viss planering” skulle ju kunna ha med frånvaron av bevis att göra. Kanske var GM klädd så att det inte hamnade komprometterande DNA på BO. Någon typ av yttre kläder man gör sig av med efter mordet. En överdragsjacka och byxor som gör att BO inte får DNA under naglar och som skyddar GM:s hud och kläder. Keps som hindrar hår från att hamna i sår. Handskar, som skyddar händerna. Extra skor i ryggsäck för att kunna byta efteråt. GM kan också ha haft ett tillhygge/vapen, för att inte komma för nära. Knappast en kniv, hammare eller något annat som gör gärningen blodig. Möjligen något att strypa med och något att tillfoga trubbigt våld med som inte gör våldet så blodigt. Att ha förberett något sånt skulle kunna vara ”viss förberedelse”.

Personligen har jag svårt att föreställa mig att det hela inte skedde i affekt, eftersom jag inbillar mig att det är det vanliga i våldsamma nära relationer som leder till mord. Våldet byggs upp under lång tid och till slut går det över gränsen. Det där med viss planering passar då inte in, men då kan jag inte så mycket om våld i nära relationer, annat än att jag har fått för mig att detta våld ofta följer liknande mönster. Men om det nu ligger något i det där med ”viss planering” så skulle förberedelser för att undvika att lämna spår kunna vara det som avses.

Att däremot städa BP på det sätt som har antytts är något annat. Jag förknippar det mer med brist på planering. Damage control när det väl gick som det gick.

Jag har de senaste åren lyssnat på ett mycket stort antal true crime-poddar, från Serial och framåt. Det har varit Undisclosed, Generation Why, Casefile mfl mfl mfl. Hundratals timmar. Det har varit mord och mordutredningar på längden och tvären. Oändliga utläggningar om vilka telefonmaster som pingas hit och förruttnelsestadier och likfläckar dit. Seriemördare, massmördare, kvinnomisshandlare, barn som dödar föräldrar, barn som dödar andra barn, blodspår, stänkmönster, hudflagor och under naglar och fan och hans mormor. Det har varit mycket om att stycka och undanröja kroppar och att städa BP från blodspår. Men att städa en BP ute i naturen där kroppen ligger kvar och att städa kroppen utan att försöka undanröja och/eller dölja den har jag svårt att påminna mig om att ha hört just något om. Möjligen genom att starta en brand kanske?

Vad skulle GM använda Klorinet till? Torka av kroppen med? Hälla Klorin över kroppen? Förstör Klorin DNA?

Om man väl har lämnat DNA inbillar jag mig att det är svårt att få bort. Då måste det vara bättre att inte lämna något, genom förberedelser. När det väl är där vet man ju inte var det finns.

Kort sagt, hur skulle en städning ha gått till...? Hälla ut flera liter klorin, syra eller soda överallt? Skrubba gräset? Leta hårstrån? Borsta buskar och skrubba plank?

Jag får inte ihop det...

Kloka tankar. Förmodar svaren finns i det material som analyserats på NFC som visade sig inte vara till belåtenhet för Åkl, och &.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-01-07 kl. 21:11.
Citera
2019-01-07, 21:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
LWs enorma kontaktnät har krävt mängder av förhör (är jag ute och cyklar när jag tycker mig minnas ca 600 förhör?) och självklart kartlägger man hennes kontaktytor på både arbetsplats, kyrka och geocaching.

Kyrkan har de tittat på.
Från tidningen Dagen:

"Inga spår leder in i kyrkan
I samband med förhör och dörrknackningar har polisen också pratat med folk som är aktiva inom kyrkan.

– Men det finns inga spår som leder in i kyrkan, säger han.

I stället kvarstår misstankarna mot den man som greps i juni och satt häktad en vecka, på den lägre misstankegraden.
"

https://www.flashback.org/t2942694p2280

På motsvarande sätt har man naturligtvis även kollat hennes arbetsplats och andra kontakter inom geocachingen.

Metro 13/11:

"– Det tar tid eftersom det är en komplicerad utredning. Det har visat sig att målsäganden hade en oerhört stor bekantskapskrets som vi har hållit mängder med förhör med. I nuläget har vi hållit runt 600 förhör i utredningen, säger Åsa Hiding."

https://www.metro.se/artikel/nya-uppgifter-lena-wesstr%C3%B6m-d%C3%B6dades-med-kraftigt-v%C3%A5ld

Det fetade kanske är av intresse såtillvida Åsa, när det genom NFCs analyser inte gick att binda SD till gärningen förstår att sån osannolik tur kan MGM omöjligt ha och därför nu söker bredare.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-01-07 kl. 21:22.
Citera
2019-01-07, 21:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Nu är det ett tag sen det var på tal här i tråden och jag minns inte riktigt om det fanns några belägg eller om det var fria spekulationer, men jag har inte kunnat släppa det där med att GM kan ha städat BP under flera dagar. Minns att Klorin nämndes och möjligen något ytterligare medel. Har gått och tänkt en del på det, på hur fasen det skulle ha gått till.

Om nu Lena mördades med kraftigt våld mot kroppen så borde man kunna hitta DNA-bevis mot MGM, men eftersom han inte sitter häktad har man förmodligen inte gjort det. Har man då inte gjort det på grund av att det har blivit bortstädat? Kan man städa en BP utomhus bland buskar och gräs där kroppen fortfarande ligger kvar? Har GM i så fall också städat kroppen?

Jag tror att det finns starka indicier och att mordet är polisiärt uppklarat, men att man saknar bindande bevis, t ex bindande DNA. Jag har svårt att föreställa mig att man kan döda någon med kraftigt våld utan att lämna spår. Visst, några dygn ute i värmen underlättar inte och om djur har varit på kroppen kan det ju i princip också göra att spår försvinner. Sen hade de ju en tät relation sen tidigare, vilket betyder att de redan hade varandras DNA på sig och omkring sig. Bevis måste således bestå av DNA som inte kan förklaras på ett naturligt sätt. Det ska vara DNA som bevisar ett mord. Om det hade funnits hade det hela varit avgjort för länge sen.

Det där med ”viss planering” skulle ju kunna ha med frånvaron av bevis att göra. Kanske var GM klädd så att det inte hamnade komprometterande DNA på BO. Någon typ av yttre kläder man gör sig av med efter mordet. En överdragsjacka och byxor som gör att BO inte får DNA under naglar och som skyddar GM:s hud och kläder. Keps som hindrar hår från att hamna i sår. Handskar, som skyddar händerna. Extra skor i ryggsäck för att kunna byta efteråt. GM kan också ha haft ett tillhygge/vapen, för att inte komma för nära. Knappast en kniv, hammare eller något annat som gör gärningen blodig. Möjligen något att strypa med och något att tillfoga trubbigt våld med som inte gör våldet så blodigt. Att ha förberett något sånt skulle kunna vara ”viss förberedelse”.

Personligen har jag svårt att föreställa mig att det hela inte skedde i affekt, eftersom jag inbillar mig att det är det vanliga i våldsamma nära relationer som leder till mord. Våldet byggs upp under lång tid och till slut går det över gränsen. Det där med viss planering passar då inte in, men då kan jag inte så mycket om våld i nära relationer, annat än att jag har fått för mig att detta våld ofta följer liknande mönster. Men om det nu ligger något i det där med ”viss planering” så skulle förberedelser för att undvika att lämna spår kunna vara det som avses.

Att däremot städa BP på det sätt som har antytts är något annat. Jag förknippar det mer med brist på planering. Damage control när det väl gick som det gick.

Jag har de senaste åren lyssnat på ett mycket stort antal true crime-poddar, från Serial och framåt. Det har varit Undisclosed, Generation Why, Casefile mfl mfl mfl. Hundratals timmar. Det har varit mord och mordutredningar på längden och tvären. Oändliga utläggningar om vilka telefonmaster som pingas hit och förruttnelsestadier och likfläckar dit. Seriemördare, massmördare, kvinnomisshandlare, barn som dödar föräldrar, barn som dödar andra barn, blodspår, stänkmönster, hudflagor och under naglar och fan och hans mormor. Det har varit mycket om att stycka och undanröja kroppar och att städa BP från blodspår. Men att städa en BP ute i naturen där kroppen ligger kvar och att städa kroppen utan att försöka undanröja och/eller dölja den har jag svårt att påminna mig om att ha hört just något om. Möjligen genom att starta en brand kanske?

Vad skulle GM använda Klorinet till? Torka av kroppen med? Hälla Klorin över kroppen? Förstör Klorin DNA?

Om man väl har lämnat DNA inbillar jag mig att det är svårt att få bort. Då måste det vara bättre att inte lämna något, genom förberedelser. När det väl är där vet man ju inte var det finns.

Kort sagt, hur skulle en städning ha gått till...? Hälla ut flera liter klorin, syra eller soda överallt? Skrubba gräset? Leta hårstrån? Borsta buskar och skrubba plank?

Jag får inte ihop det...

Ja, du säger något som låter klokt.

Ett våldsamt förlopp. Utomhus. Inte så lätt att sopa igen alla spår efter sig både på gräs, buskar, plank och dessutom kropp.

Klorin? Hur mycket Klorin skulle det inte kräva?

Kalk, var någon inne på.

Men hur får man dit en stor påse kalk? 20 kg? 12 kg?

https://www.bauhaus.se/kalkbruk-fin-cs-i.html?gclid=EAIaIQobChMI2dbm7bzc3wIVBuaaCh0D_wNjE AQYASABEgK2w_D_BwE

https://www.bauhaus.se/tradgardskalk-weibulls-12-5kg.html?gclid=EAIaIQobChMIncvajLzc3wIVgdKyCh166QV UEAQYAiABEgKeVPD_BwE

Var gör man av överblivna förpackningar? Rester? Kan man kolla om mgm har rester kvar hemma? Matcha innehåll med rester på brottsplatsen? Kollade polisen i soptunnor och sopbehållare i området? Hittade man någon tom förpackning vid krattningen?

Den självsäkra hållning mgm har haft. Vad betyder den?

"– Han tycker att det är tråkigt och jobbigt att sitta inlåst i en cell. Samtidigt är han full av övertygelse att han kommer att släppas ut. Han är säker på att det här kommer att lösa sig. "

https://www.expressen.se/nyheter/misstankte-mordarens-hemliga-forsvarsstrategi/
Citera
2019-01-07, 22:04
Medlem
Har funderat på det här med motiv.

Svartsjukemotivet som lades fram från dag ett, bygger på att LW och SD bevisligen tillbringade väldigt mycket tid tillsammans. Både dag och natt.
Paret Davidsson ansökte om skilsmässa och HD flyttade ut från den äktenskapliga sängen till ett hus mycket nära LW.
HD skaffade också ett eget geocache-nick: "Systerhax" istället för "Team Davidsson".
Det finns många skribenter som har vetskap om att LW och SD hade någon typ av förhållande. Till och med SD's advokat säger så på TV.

Tjackaren lägger fram en teori om att LW hade en hotbild mot sig och att SD var satt att skydda henne.
Neverhorse var inne på något liknande men att vittnesskyddet hade fallerat och LW tyvärr hade avlidit.

Kan det vara så att det var HD som var livvakt?
Citera
2019-01-07, 22:55
Medlem
Honan6s avatar
Jag funderar på varför SD slutade använda plats- och datuminfo på sina foton efter den 5 maj. Kan det vara en av detaljerna som tyder på viss planering?
Senast redigerad av Honan6 2019-01-07 kl. 23:07. Anledning: Tillägg
Citera
2019-01-07, 23:40
Medlem
landbandys avatar
Undrar om det var EXTRA genomtänkt , att se till att döda en pojkes mamma 💔 , på hans egen födelsedag 😯 ?

Hemskt och så sorgligt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in