2019-01-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Jovisst skattade många åt Kim Jong-un i början, inte minst i Kina... Men så 2017 fastnade skrattet i strupen för att under 2018 förbytas till om inte beundran så åtminstone viss respekt från omvärlden. Här lyckas den tjocka, kanske lite tröga ynglingen stega ut på den politiska världsscenen utan egentligen några plumpar i protokollet alls. Visserligen har väl hans syster hållit efter honom men det kan inte ha varit särskilt enkelt för en utnämnd halvgud från det isolerade Nordkorea att gå iland med den bedriften.

Det du skriver om olaglig försäljning på torget är redan historia. Först flyttade man in verksamheten till diverse gamla ruckel där folk samlades för att handla. Senare har man överallt i landet byggt särskilda "handelshus" där varje försäljare har sin lilla disk eller bås. Antagligen får man betala hyra för att ha en viss yta för sin privata verksamhet. Här kan du köpa allt mellan himmel och jord och mycket är importerat från Kina. På utsidan står rader av elmopeder etc uppradade med hugade spekulanter som flockas kring allt det nya... Polisen finns också på plats och ser till att allt går rätt till. Många kommer dit kanske bara för att titta som ett söndagsnöje.

Numera, när den marxist-leninistiska fernissan inte längre behövs, vänder man sig alltmer till sin egen historia. Här i väst utgår vi väl från att Kim Jong-un mest läser Machiavellis "Fursten" innan han släcker lampan men vem vet, han kanske har bläddrat lite i Mencius också... Om man besöker konstmuseet vid Kim Il-sung-torget hittar man ett antal salar med konst från Koreas hela historia. Allt från avbildningar av väggmålningar i gravkammare från äldsta tid, århundrade för århundrade med målningar och teckningar, för att först i den sista salen hitta nutidskonst i deras typiskt socialrealistiska stil.

Var ju för övrigt intressant med den mer intima framtoningen i årets nyårstal. Fast hade jag fått bestämma hade plötsligen hans barn sprungit fram till fåtöljen i slutet och ropat "Pappa, vi skulle ju gå ut! Du har suttit här i över en timme redan" (apropå att rädda fadäsen med klockan i bakgrunden). Kim Jong-un tar då dottern i knäet och säger "Till sist vill jag önska vårt folk och alla i övriga världen ett riktigt gott nytt år".
Därefter visas hur Kim Jong-un med fru med barn och barnvagn promenerar bortåt i snöfallet mot en lågt stående sol. Plötsligen tar han upp barnet ur vagnen och pekar mot en buske där det sitter en vit fågel på en gren och barnet skrattar till och sträcker upp armarna mot sin far. Allt till tonerna av 설눈아 내려라 (Nyårssnö fall ner!) i bakgrunden... och intet öga var torrt...

(Fan, Lemmor har nog rätt ändå. Jag borde lätt få jobb hos Kim Yo-jong som förste propagandist, hahaha...)

Jag har sett filmer dar Hitler klappar blonda flicke barn pa huvudet. Den Japanska kejsaren under 2VK blev en mysig farbror som gillade blommer. Stalin klappade sakert skolbarn oxa, fast jag kan inte sa mycket om Sovjets ledare.

Jag var punkare som forsokte fa kontroll over den lokala musik foreningen fran prog rorelsen. Medan proggarna ville prata och prata pa moterna.

Vad jag har fattat lever handeln i NK i en grazon.

Jag hoppas verklingen fatso den 3e laser Mencius.

Fran Mencius:
"When Heaven is about to confer a great office on a man, it first exercises his mind with suffering, and his sinews and bones with toil ; it exposes his body to hunger, and subjects him to extreme poverty ; it confounds his undertakings. By all these methods it stimulates his mind, hardens his nature, and supplies his incompetencies."
Fatson far noll poang.

"Try your best to treat others as you would wish to be treated yourself, and you will find that this is the shortest way to benevolence"
Fatson dodade sin uncle och brorsa. Fatson noll poang.

"If you know the point of balance, You can settle the details. If you can settle the details, You can stop running around. Your mind will become calm. If your mind becomes calm, You can think in front of a tiger. If you can think in front of a tiger, You will surely succeed."
I detta verkar Fatson battre. Det blir ovagjort.

People can have a long-term life plan only if they know their private property is secure.
Fatson far noll poang.

Without effective protection of the citizens' right to property, it will be difficult to attract and accumulate valuable capital.
Fatson noll poang.

The people are the most important element in a nation; the spirits of the land and grain are the next; the sovereign is the least.
Fatson noll poang.

If the king loves music, there is little wrong in the land.
Fatson vinner.

People are eager to comment on something when they themselves are not in the situation of doing it.
Fatson gillar att inspektera men han kommeterar inte andra lander typ Afrika. Han verkar att koncetrera sig for NK och sin familj. Fatson vinner.

It is not difficult to govern. All one has to do is not to offend the noble families.
Fatson forlorar.

One who believes all of a book would be better off without books.
Fatson verkar pragmatisk och vinner

When one by force subdues men, they do not submit to him in heart. They submit because their strength is not adequate to resist.
Fatson forlorar.

Let not a man do what his sense of right bids him not to do, nor desire what it forbids him to desire. This is sufficient. The skillful artist will not alter his measures for the sake of a stupid workman.
Fatson forlorar stort.

Mencius blev stor under neokonfucismen under Song dynastin, dar han blev den storsta efter Konfutse. Det var neokonfucismen som spreds till Korea och senare Japan. Så Koreaner av äldre generation känner till Mencius, men i NK?
Mna döttrar fick lära sig om Mencius från första klass och framförallt historien om när han var liten pojk och hans mor. Hans mor är ett ” role model” av en moder i Kina.
I republiken Kina har de ett ämbete som en ättling till honom har. En tradition som har varat i snart 2500 år!
Senast redigerad av svensk0kina 2019-01-06 kl. 15:41. Anledning: Till
Citera
2019-01-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hade du varit så insatt som du hävdar hade du vetat att UPI är uppköpt av Moonrörelsen:
"In 2000, UPI was purchased by News World Communications, an international news media company founded in 1976 by Unification Church leader Sun Myung Moon."
Knappast en källa som är trovärdig i sammanhanget. De kan ha rätt just här, jag har ingen kunskap i ämnet, men valet av källa inger inte förtroende.

Det skulle heller inte förvåna mig om Paponim har rätt om att LEMMOR bluffar om sina meriter. Han säger sig vilja vara anonym, men samtidigt har han sagt så mycket om sig själv att det skulle vara trivialt för den initierade att kunna sluta sig till vem han måste vara.
Både du och Paponim beter er som om ni vore nordkoreaner, d.v.s någon som inte har access till Internet.
Jag sökte på nordkoreanska mobiltelefonstörsändare och fick massor av artiklar skrivna om Nordkoreas sätt att isolera landet bl.a med hjälp störsändare.
Även RFA har skrivit om problem med att ”NK-rapportörer” har svårt att komma i kontakt i vissa områden där kinesisk täckning vanligtvis är god.

En störsändare behöver inte störa kontinuerligt utan först då uppkoppling sker och det kan vara väldigt lokalt och geografiskt riktat.
Kinesiska mobilanvändare nära gränsen behöver inte alls bli drabbade, ungefär som Paponim skriver om riktade kinesiska mobilsändare fast tvärtom.
Citera
2019-01-06, 17:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Både du och Paponim beter er som om ni vore nordkoreaner, d.v.s någon som inte har access till Internet.
Jag hade tillräckligt med tillgång till Internet för att kunna se att den källa du valde att ange inte var pålitlig, något du borde kunnat inse själv. Istället för att kommentera det går du som vanligt till personangrepp.

Annars är mobiltelefoner lätta att störa ut, spåra eller avlyssna så det förvånande är närmast att folk alls vågar använda dem i Nordkorea. Störsändare känns väldigt primitivt jämfört med att använda egna basstationer som telefonerna kopplas upp till istället för de äkta.
Citera
2019-01-06, 17:32
Medlem
Citat:
Jag hade tillräckligt med tillgång till Internet för att kunna se att den källa du valde att ange inte var pålitlig, något du borde kunnat inse själv. Istället för att kommentera det går du som vanligt till personangrepp.

Annars är mobiltelefoner lätta att störa ut, spåra eller avlyssna så det förvånande är närmast att folk alls vågar använda dem i Nordkorea. Störsändare känns väldigt primitivt jämfört med att använda egna basstationer som telefonerna kopplas upp till istället för de äkta.
Människor är villiga att offra mycket för att få kontakt med sina anhöriga, eller att arbeta för att få bort en diktaturregim.

Ja det kan mycket väl vara ”falska” stationer, då går samtalen fram men kopplas efter några sekunder till den falska och därefter blir det tyst.
Citera
2019-01-06, 18:31
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag har sett filmer dar Hitler klappar blonda flicke barn pa huvudet. Den Japanska kejsaren under 2VK blev en mysig farbror som gillade blommer. Stalin klappade sakert skolbarn oxa, fast jag kan inte sa mycket om Sovjets ledare.

Jag var punkare som forsokte fa kontroll over den lokala musik foreningen fran prog rorelsen. Medan proggarna ville prata och prata pa moterna.

Vad jag har fattat lever handeln i NK i en grazon.

Jag hoppas verklingen fatso den 3e laser Mencius.

Fran Mencius:
"When Heaven is about to confer a great office on a man, it first exercises his mind with suffering, and his sinews and bones with toil ; it exposes his body to hunger, and subjects him to extreme poverty ; it confounds his undertakings. By all these methods it stimulates his mind, hardens his nature, and supplies his incompetencies."
Fatson far noll poang.

"Try your best to treat others as you would wish to be treated yourself, and you will find that this is the shortest way to benevolence"
Fatson dodade sin uncle och brorsa. Fatson noll poang.

"If you know the point of balance, You can settle the details. If you can settle the details, You can stop running around. Your mind will become calm. If your mind becomes calm, You can think in front of a tiger. If you can think in front of a tiger, You will surely succeed."
I detta verkar Fatson battre. Det blir ovagjort.

People can have a long-term life plan only if they know their private property is secure.
Fatson far noll poang.

Without effective protection of the citizens' right to property, it will be difficult to attract and accumulate valuable capital.
Fatson noll poang.

The people are the most important element in a nation; the spirits of the land and grain are the next; the sovereign is the least.
Fatson noll poang.

If the king loves music, there is little wrong in the land.
Fatson vinner.

People are eager to comment on something when they themselves are not in the situation of doing it.
Fatson gillar att inspektera men han kommeterar inte andra lander typ Afrika. Han verkar att koncetrera sig for NK och sin familj. Fatson vinner.

It is not difficult to govern. All one has to do is not to offend the noble families.
Fatson forlorar.

One who believes all of a book would be better off without books.
Fatson verkar pragmatisk och vinner

When one by force subdues men, they do not submit to him in heart. They submit because their strength is not adequate to resist.
Fatson forlorar.

Let not a man do what his sense of right bids him not to do, nor desire what it forbids him to desire. This is sufficient. The skillful artist will not alter his measures for the sake of a stupid workman.
Fatson forlorar stort.

Mencius blev stor under neokonfucismen under Song dynastin, dar han blev den storsta efter Konfutse. Det var neokonfucismen som spreds till Korea och senare Japan. Så Koreaner av äldre generation känner till Mencius, men i NK?
Mna döttrar fick lära sig om Mencius från första klass och framförallt historien om när han var liten pojk och hans mor. Hans mor är ett ” role model” av en moder i Kina.
I republiken Kina har de ett ämbete som en ättling till honom har. En tradition som har varat i snart 2500 år!

Teori och praktik behöver förstås inte gå hand i hand...

Kollade lite snabbt och i ett lexikon tryckt i Pyongyang fanns iallafall Mencius med, både bok och person.

Knallade sedan in på Kim Il-sung-universitetets hemsida och där blev det också en del träffar. Den första innehåller en text om Juche (naturligtvis!) och dess förhållande till Konfucius och Mencius från institutionen för filosofi:
http://www.ryongnamsan.edu.kp/univ/success/social/idea/208
Om man letar efter 맹자 på sidan så hittar man.

Tydligen behöver den fullfjädrade Juche-fanatikern studera Mencius också (jobbigt...)

Såg just att Air Koryo fick 6 av 7 stjärnor i säkerhetsrankningen så varför inte passa på och ta en tripp till våren?
https://www.airlineratings.com/safety-rating-tool/

Då kan du fråga runt lite på plats. Och vem vet, det kanske slutar med att du och en ung snygg koreanska sitter där på universitetet och studerar Mencius tillsammans på kinesiska, haha. Allvarligt så är det förstås intressant i sig i vilken grad man har allmän tillgång till och studerar olika klassiska skrifter.

Att åka dit som regimmotståndare är i sig inget konstigt. Du kommer få en hel del av dina fördomar bekräftade men också en och annan ögonöppnare. Kan man bara konsten att knyta näven i fickan och hålla käft är det ingen fara. Bor man i Kina ska det inte vara något problem alls. Visst, du göder förstås regimen men du äter också upp deras mat.
Citera
2019-01-06, 19:16
Medlem
Citat:
Lite för mycket svammel för att bemöta. Dom som kan något fattar, övriga får väl läsa på eller förbli okunniga...
När svar och argument tryter brukar man ta till ”härskarteknik”, jag förstår att du är väl förtrogen med den... de som kan något fattar...
Citera
2019-01-06, 19:26
Medlem
Citat:
Visst, du göder förstås regimen men du äter också upp deras mat.
Ett livsmedel som knappast kommer befolkningen till del, möjligen får de ungefär tvåtusen i eliten lite mindre tilldelning p.g.a den mat utlänningar äter upp.
Citera
2019-01-06, 19:51
Medlem
Citat:
Då kan du fråga runt lite på plats. Och vem vet, det kanske slutar med att du och en ung snygg koreanska sitter där på universitetet och studerar Mencius tillsammans på kinesiska, haha. Allvarligt så är det förstås intressant i sig i vilken grad man har allmän tillgång till och studerar olika klassiska skrifter.

Att åka dit som regimmotståndare är i sig inget konstigt. Du kommer få en hel del av dina fördomar bekräftade men också en och annan ögonöppnare. Kan man bara konsten att knyta näven i fickan och hålla käft är det ingen fara. Bor man i Kina ska det inte vara något problem alls. Visst, du göder förstås regimen men du äter också upp deras mat.

Jag hatar turister i tillvaron. Lyxturister som vill uppleva slummen.
Latar: Dead Kennedys Holiday in Cambodia
Sex Pistols: Holiday in the Sun. Deras 4e singel och den forsta som skrevs utan basisten som hade sparkats. Efter det blev SP ett skamtband.
Turister i tillvaron var titeln pa Ebba Gron och Dag Vag forsta turne.

Jag ar lycklig (happy) gift sen tidigt 00 tal med en han Kinesiska (fran Kinas risbod och darfor ogillar jag Jan Myrdal och hans bok om de lyckliga risbonderna) och har inget behov att traffa Koreanskor. Men den basta assistent jag har haft var Kines-Koreanska, hon var mycket smart. Hon ar nu professor i USA.

Fackeltagen i SK att avsatta den forre presidenten var en stor nyhet i Kina (hon sitter idag i fangelse).

Mencius levde for 2500 ar sedan, tyvar blev Song dynastin forst erovade av Mongoler och Kina senare av Manchu (1660-1911). Framforallt Manchu hade mycket konservativ politik, men det fanns intressanta neo konfutze filosefer mellan Mongoler och Manchu som jag nu laser pa alderns host. Men jag ar en nyborjare, jag kan lasa en filosof fran 1500 talet och tanker att han var bra. Senare laser jag en annan bok om samma filosof var en av hornstenarna i Japans tankande under 2VK. Och jag kanner avsky.

For ovrigt fragade jag min assisten en gang. Hur kan jag se skillnad mellan Kines och Korean. Hon sa "Koreaner och Mongoler har kortare ben i forhallande till sin kroppslangd"
Citera
2019-01-06, 20:07
Medlem
Citat:

Tydligen behöver den fullfjädrade Juche-fanatikern studera Mencius också (jobbigt...)

.

Juche och Mencius har inget gemensamt. De ar varandras motpoler. Juche ar like med Nazzarnas tank om Arier om den basta och rena rasen. Det ar viktigt att halla (keep) rasen ren.

Han Kineser ar motsatsen. Han Kineser var for 3000 ar sedan en folkgrupp omkring gula floden, sen borjade Han vandra/kriga soder och vaster och de borjade rasblanda med den lokala befolkningen. Annu idag ar det latt (easy) att se skillnad om en Han Kines kommer fran Shandong eller Hunan.

Muslimska affarsman fran Persien och Arabien var valkomna att bosatta sig i Kina. Men regeringen ville att de helst att de gifte sig med andra minoriter.

Idag ar 1/5 av jordens befolkning Han Kineser. Kina ar varldens smaltdegel. Det ar raka motsatsen till NK rena rastank.
Citera
2019-01-06, 20:20
Medlem
Citat:
Hade du varit så insatt som du hävdar hade du vetat att UPI är uppköpt av Moonrörelsen:
"In 2000, UPI was purchased by News World Communications, an international news media company founded in 1976 by Unification Church leader Sun Myung Moon."

Tack for infon. Moon rorelsen ar hemsk.
Citera
2019-01-06, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Tack for infon. Moon rorelsen ar hemsk.
Jo, jag vart varnad för den när jag studerade i USA ett tag. De hade rekryteringsdrive just då. De äger en del media som UPI, Washington Times som citeras relativt flitigt.

Mest fascinerande är när Moon vart krönt till Messias i en senatsbyggnad med kongressmän som vittnen. Nordkoreanerna har inte monopol på att vara konstiga.
Citera
2019-01-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Människor är villiga att offra mycket för att få kontakt med sina anhöriga, eller att arbeta för att få bort en diktaturregim.

Ja det kan mycket väl vara ”falska” stationer, då går samtalen fram men kopplas efter några sekunder till den falska och därefter blir det tyst.

1, Manniskor vill fa kontakt med sina anhoriga
2. Manniskor vill INTE storta en diktaturregim. Det ar hollywood eller fransk romantik. Dom flesta manniskor (aven jag) vill skapa en trygg rymd for min familj och nara vanner. Att se mina dottrar vaxa upp i ekonomisk trygghet. Som Mencius sa: skapa ekonomisk trygghet for dina medborgare. Det viktigaste i ditt land ar din invanare, senare jorden, och minst av allt ledaren"
Senast redigerad av svensk0kina 2019-01-06 kl. 20:29. Anledning: stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in