2019-01-05, 16:45
Medlem
Paponims avatar
Börjar rentav undra om vi både i Lemmor och Arccosinus har att göra med rena mytomaner, där den förra dessutom gång efter annan framhåller sig som djupt insatt efter många års arbete med (snarare mot!) Nordkorea. Möjligt att det kanske stämmer men han ger definitivt intryck av att numera vara helt frånkopplad utan några särskilda insikter i det aktuella läget. Kan inte påminna mig något Lemmor skrivit här som han inte enkelt kunnat snappa upp via dom vanliga källorna...

Om vi börjar med Arccosinus påstående om störsändare mot mobiltrafik. Den enda källa han tidigare länkat till i ämnet var den rent pinsamt skrattretande artikeln i NK News om att kinesiska turister får sina mobiler omhändertagna innan dom reser in i Nordkorea. Både den som sålde och köpte den nyheten (antagligen i Dandong) måste ha varit hopplöst oinformerade om hur det sedan några år fungerar egentligen. Vidare hävdades det i artikeln att kinesiska lastbilsförare fått betala straffavgifter för att dom använt sina mobiler inne i Nordkorea. Rent nonsens, särskilt om man har någon som helst kunskap om hur GSM fungerar...

Beträffande störsändare har jag iallafall inte märkt av några sådana. Utefter Yalu mot Kina har jag kunnat använda ChinaMobile (med deras SIM-kort) utan svårighet på flera ställen (men bara 2G pga inkompatibel telefon). Dock är det ju ofta kuperad terräng och då når signalen inte långt ändå. Längst uppe i norr mot Ryssland däremot full fräs med 4G en bra bit in pga flackt landskap. Har suttit och spelat YouTube-klipp i bilen på väg genom nordkoreanska byar. Började faktiskt undra om inte ryssarna vänt masterna söderut med mening... Då hade jag ryskt kort (från ryska Tele2) och var alltså låst till deras nät.

Nej, det går inte åt en massa ström för att störa ut mobilnät! Både mast och mobil sänder med som högst 2 watt. Jämför vanliga fm-radiosändare som kan ligga på storleksordningen 10000 watt! Eller varför inte "hackspetten" som ryssarna drog igång 75-76 som krävde ett helt kärnkraftverk för att funka! Nu var den ingen direkt störsändare utan en jätte-kortvågsradar. Men resultatet blev att hela Västeuropas kortvågstrafik slogs ut.

F ö ägnar sig FRA knappast åt Nordkorea (förutom ambassaden då förstås). Det är inte särskilt lätt att fånga upp radiovågor därifrån, även om dom skulle råka vara riktade hit. Det som gjorde FRA stort på 70-80 talet var Sveriges avlånga läge nära Sovjetunionen. Perfekt för att både avlyssna och pejla kortvågstrafik därifrån. I alla andra avseenden är FRA bara ett i mängden.

Den s k geolog som Lemmor påstår sig ha träffat verkar inte särskilt påläst... Nordkorea (och Paektusan) ligger i ett geologiskt relativt stabilt område där inga plattor möts. Faktiskt är det så att Paektusan är intressant just därför att det inte brukar finnas vulkaner på sådana platser. Detta borde den s k geologen känt till. Vidare är det här ett seismiskt lugnt område men där det förvisso ändå förekommer smärre jordskalv, precis som i Sverige. Den som ni länkade till nyligen var väl just en sådan med ungefär samma styrka som vi är vana vid:
http://www.snsn.se/storaskalv.html
Men, eftersom skalvet uppmättes i Nordkorea så passade man på att försöka dra lite propagandaväxlar. Det skrevs ju också förra året om att det senaste kärnvapentestet skulle ha gjort massor av kineser oroliga och att marken skakade under deras fötter. Jag råkade vara i området just då och inte fan kände jag något... Däremot fick jag direkt reda på (via guiderna) när svenska UD utfärdade resevarningen, vilket dom skötte snyggt, tycker jag.

Så nej, när ni läser om farliga jordskalv pga kärnvapentesterna eller att det skulle kunna väcka Paektusan för den delen så är det bara nys. Däremot är ju Paektusan i sig lite lurig just för att den ligger där den ligger. Tydligen är det någon anomali längre ner i manteln som man inte har någon vidare kunskap om...

OK, nu är inte jag heller någon geolog (eller seismolog) men jag har iallafall suttit ihop med Markus Bååth och studerat kurvorna från seismometrarna i källaren för att särskilja just kärnvapenprov från när bussarna passerade utanför på S:t Johannesgatan i Uppsala, haha. Jo, det är faktiskt sant att man hade seismometrar mitt inne i stan!
Citera
2019-01-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Börjar rentav undra om vi både i Lemmor och Arccosinus har att göra med rena mytomaner, där den förra dessutom gång efter annan framhåller sig som djupt insatt efter många års arbete med (snarare mot!) Nordkorea. Möjligt att det kanske stämmer men han ger definitivt intryck av att numera vara helt frånkopplad utan några särskilda insikter i det aktuella läget. Kan inte påminna mig något Lemmor skrivit här som han inte enkelt kunnat snappa upp via dom vanliga källorna...

Om vi börjar med Arccosinus påstående om störsändare mot mobiltrafik. Den enda källa han tidigare länkat till i ämnet var den rent pinsamt skrattretande artikeln i NK News om att kinesiska turister får sina mobiler omhändertagna innan dom reser in i Nordkorea. Både den som sålde och köpte den nyheten (antagligen i Dandong) måste ha varit hopplöst oinformerade om hur det sedan några år fungerar egentligen. Vidare hävdades det i artikeln att kinesiska lastbilsförare fått betala straffavgifter för att dom använt sina mobiler inne i Nordkorea. Rent nonsens, särskilt om man har någon som helst kunskap om hur GSM fungerar...

Beträffande störsändare har jag iallafall inte märkt av några sådana. Utefter Yalu mot Kina har jag kunnat använda ChinaMobile (med deras SIM-kort) utan svårighet på flera ställen (men bara 2G pga inkompatibel telefon). Dock är det ju ofta kuperad terräng och då når signalen inte långt ändå. Längst uppe i norr mot Ryssland däremot full fräs med 4G en bra bit in pga flackt landskap. Har suttit och spelat YouTube-klipp i bilen på väg genom nordkoreanska byar. Började faktiskt undra om inte ryssarna vänt masterna söderut med mening... Då hade jag ryskt kort (från ryska Tele2) och var alltså låst till deras nät.

Nej, det går inte åt en massa ström för att störa ut mobilnät! Både mast och mobil sänder med som högst 2 watt. Jämför vanliga fm-radiosändare som kan ligga på storleksordningen 10000 watt! Eller varför inte "hackspetten" som ryssarna drog igång 75-76 som krävde ett helt kärnkraftverk för att funka! Nu var den ingen direkt störsändare utan en jätte-kortvågsradar. Men resultatet blev att hela Västeuropas kortvågstrafik slogs ut.

F ö ägnar sig FRA knappast åt Nordkorea (förutom ambassaden då förstås). Det är inte särskilt lätt att fånga upp radiovågor därifrån, även om dom skulle råka vara riktade hit. Det som gjorde FRA stort på 70-80 talet var Sveriges avlånga läge nära Sovjetunionen. Perfekt för att både avlyssna och pejla kortvågstrafik därifrån. I alla andra avseenden är FRA bara ett i mängden.

Den s k geolog som Lemmor påstår sig ha träffat verkar inte särskilt påläst... Nordkorea (och Paektusan) ligger i ett geologiskt relativt stabilt område där inga plattor möts. Faktiskt är det så att Paektusan är intressant just därför att det inte brukar finnas vulkaner på sådana platser. Detta borde den s k geologen känt till. Vidare är det här ett seismiskt lugnt område men där det förvisso ändå förekommer smärre jordskalv, precis som i Sverige. Den som ni länkade till nyligen var väl just en sådan med ungefär samma styrka som vi är vana vid:
Men, eftersom skalvet uppmättes i Nordkorea så passade man på att försöka dra lite propagandaväxlar. Det skrevs ju också förra året om att det senaste kärnvapentestet skulle ha gjort massor av kineser oroliga och att marken skakade under deras fötter. Jag råkade vara i området just då och inte fan kände jag något... Däremot fick jag direkt reda på (via guiderna) när svenska UD utfärdade resevarningen, vilket dom skötte snyggt, tycker jag.

Så nej, när ni läser om farliga jordskalv pga kärnvapentesterna eller att det skulle kunna väcka Paektusan för den delen så är det bara nys. Däremot är ju Paektusan i sig lite lurig just för att den ligger där den ligger. Tydligen är det någon anomali längre ner i manteln som man inte har någon vidare kunskap om...

OK, nu är inte jag heller någon geolog (eller seismolog) men jag har iallafall suttit ihop med Markus Bååth och studerat kurvorna från seismometrarna i källaren för att särskilja just kärnvapenprov från när bussarna passerade utanför på S:t Johannesgatan i Uppsala, haha. Jo, det är faktiskt sant att man hade seismometrar mitt inne i stan!
Paponim är en av de som framför nordkoreansk propaganda.
Vi icke NK- propagandister har lätt att se att det du skriver är just...propaganda.
Dit försvar av den kriminella diktaturen blir enormt genomskinligt såväl som ditt syfte.

Det du skriver om vad jag har sagt har ingenting att göra med störsändare utefter den Nordkoreanska gränsen. Vad har du fått det ifrån? Kan du visa oss?

Till skillnad mot nordkoreaner har vi tillgång till Internet och kan därför både läsa och bilda oss en uppfattning om sakers tillstånd. Det förefaller som om ni diktaturanhängare tror att vi andra är lika begränsade i informationsinhämtning som nordkoreaner är. Så är inte fallet.

Det har skrivits mängder om diktaturregimens ansträngningar att begränsa/stoppa all in information in och ut ur Nordkorea som ni Nordkorea/diktaturanhängare vägrar att se då ni fortfarande lever i en förhoppning om att landet fortfarande är hermetiskt slutet.

Till skillnad mot nordkoreaner kan vi i västvärlden söka information.
Söker man på information om diktaturregimens försök att stoppa mobiltelefontrafik ut och in i Nordkorea finner man massor, varför gör du inte det innan du skriver?

Att det är en stor skillnad i sändareffekt och störsändareffekt har gått dig förbi, i vanliga sändarmaster kan effekten vara så låg som 2W medan det i störsändare kan vara väsentligt mer.

Då jag inte orkar leta upp mina gamla informativa länkar sökte jag om störsändare i Nordkorea och tog den första träffen som dök upp, men det finns mängder av info:
https://www.upi.com/Top_News/World-News/2015/09/22/North-Korea-blocks-mobile-phone-signals-along-China-border/5011442942128/

Lägg ner din propaganda och lägg lite energi på informationsinhämtning istället för att förtala forumdeltagare.

Att ni diktaturanhängare stod o klappade varandra om ryggen och hyllade Kimdynastin den 22/12-18 hjälper knappast det nordkoreanska folket, men det gav ju lite ”råg i ryggen” åt diktaturen och det var väl syftet?
Citera
2019-01-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Både Jo Song Gil och Thae Yong Ho är väl medvetna om det inte kommer att ske så länge Kimdynastin finns vid makten.
Jag tror att även du har den insikten.
Kanske Jo Song Gil anser sig ha större möjligheter att bidra med att störta Kimdynastin från ett annat länd än Sydkorea?
l

Hur har du tänkt dig att det skulle ske?
Alla ogillar fatson den 3e, men risken finns att allt blir värre.
Citera
2019-01-06, 04:01
Medlem
Citat:

Tack för personligt inlägg. Angående jordbävningar. Instutionen för mätteknik på KTH hade en Japansk laser konstnär 3D under ett år. Hon sa att det var omöjligt att glra 3D konst med laser i Japan ty varje dag var det småskalv. Men även på KTH hade hon samma problem men frekvemsen mellan skalven var mycket mindre.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-01-06 kl. 04:08. Anledning: Till
Citera
2019-01-06, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
l

Hur har du tänkt dig att det skulle ske?
Alla ogillar fatson den 3e, men risken finns att allt blir värre.
Hur det skulle gå till kan man bara spekulera om, det finns mängder av scenarion, men det är nog ingen tvekan om att det är deras förhoppning att Kimdynastin försvinner.

Hur menar du att en återförening med en diktaturregim skulle kunna ske? Det faller ju på sin egen orimlighet.
Citera
2019-01-06, 06:42
Medlem
Citat:
Hur det skulle gå till kan man bara spekulera om, det finns mängder av scenarion, men det är nog ingen tvekan om att det är deras förhoppning att Kimdynastin försvinner.

Hur menar du att en återförening med en diktaturregim skulle kunna ske? Det faller ju på sin egen orimlighet.

Alla mina Koreanska vänner i Kina eller USA, skrattar åt fatso den 3e. Ingen gillar honom.
Det bästa för NK människor är ökad ekonomisk och personlig frihet. Som Kineserna säger ” bergen är höga och kejsaren är långt borta”. Börja med personlig frihet och ekonomisk trygghet, så att kvinnan som idag säljer varor på torget ( olagligt) kan öppna en mindre affär.(laglig). Det vore bättre än Walmart flyttar in direkt. På 30 eller 40 år kan vi ha en återförening.
Som Mencius skrev gör 2500 år sen. Kejsarens främsta uppgift är att ge folket klara regler för handel och låga skattar. Endast när man har det kan befolkningen känna trygghet och planera för sina barn.
Samtidigt måste SK skriva på vapenvilan.

Om 5 eller 10 år skulle det vara utmärkt om forskare från Korea, Kina, Japan, Ryssland, Mongliet, Manchuriet och USA börjar diskutera Korea, Liaoning och Manchuriets historia från säg 1865 ( När Ryssland erövade yttre Manchuriet) och fram till 1960. Idag finns det för mycket öppna sår i denna region. Och omkring 20 år ha en sanningskommision om delning av Korea och kriget.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-01-06 kl. 06:59. Anledning: Tillägg
Citera
2019-01-06, 10:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Både Jo Song Gil och Thae Yong Ho är väl medvetna om det inte kommer att ske så länge Kimdynastin finns vid makten.
Jag tror att även du har den insikten.
Kanske Jo Song Gil anser sig ha större möjligheter att bidra med att störta Kimdynastin från ett annat länd än Sydkorea?
Nog verkar det vara större risk att en avhoppare till USA används för att ställa till oreda och t.o.m. krig i ursprungslandet. Chalabi, Curveball, Rodchenkov ...

De verkar ju ha en fredsprocess på gång i Korea och kanske en återförening. Kul att se att en ambassadör/avhoppare talar om återförening. Hoppar de av till USA och försöker störta Kim blir det troligen kontraproduktivt för det koreanska folket, anser jag bestämt. Det blir nog ingen motsvarighet till Grisbukten 2.0 USA har ställt till nog på den halvön.
Senast redigerad av wwr 2019-01-06 kl. 10:30.
Citera
2019-01-06, 11:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Bra inlägg. Skönt att det kom lite fakta som skapar balans i tråden.
Citera
2019-01-06, 12:09
Medlem
Citat:

Du framstår alltmer som en reinkarnerad Ver 2.0 av SS-Secundus Silent, en av trådens mest extrema och fanatiska propagandister för den kriminella regimen i Nordkorea. Dock verkar SS vara framliden, i vart fall insomnad på detta forum.

Är Du fullblodig "Juchefantast" och "Hard-Core" fan av Nordkorea?
Eller bara gammal revolutionär nostalgiker/vänsterromantiker?

Han sluggade också ur sig mytomanianklagelser, titt som tätt...... Dock måste jag göra Dig besviken,
den provokationen går jag inte på, någon redogörelse över mitt CV får Du inte i denna tråd.

Du har däremot helt rätt på en punkt, jag har arbetat MOT den Nordkoreanska administrationen och dess illegala verksamheter, i många år, vilket jag trodde framgått med all önskvärd tydlighet.

Att jobba MED, den Nordkoreanska regimen är svårt, för de flesta, och alldeles oavsett om det gäller affärer - bistånd eller annan verksamhet. Deras track-record är alldeles för befläckat av opålitlighet och bedrägerier, det beteendet fortsätter tyvärr.

Min avsky för regimen har bara ökat, år efter år.

Den s k Geologen jag träffat, tar jag inget ansvar för, lika lite som jag gör det för de Kinesiska eller andra Internationella "Sakkunninga", som delar uppfattningen att det är riskfyllt att fortsätta provsprängningar i berget. Jag saknar som sagt kunskap för att döma ut en sakkunnig i frågan, och upplysningsvis, så var han VÄL medveten om Paektusans speciella läge och förutsättningar.

Man bör nog dessutom ha respekt för den anomali som verkar vara ett faktum, långt ner i manteln, och många är forskarna som de facto är det.

Vad gäller FRA och andra liknande organisationer och anläggningar i världen, har jag bara en fråga, är Du de facto insatt i hur dessa arbetar - samarbetar, avseende informationsinhämtning och var de är belägna, eller gissar Du bara?
Citera
2019-01-06, 12:28
Avstängd
Citat:
Då jag inte orkar leta upp mina gamla informativa länkar sökte jag om störsändare i Nordkorea och tog den första träffen som dök upp, men det finns mängder av info:
https://www.upi.com/Top_News/World-News/2015/09/22/North-Korea-blocks-mobile-phone-signals-along-China-border/5011442942128/
Hade du varit så insatt som du hävdar hade du vetat att UPI är uppköpt av Moonrörelsen:
"In 2000, UPI was purchased by News World Communications, an international news media company founded in 1976 by Unification Church leader Sun Myung Moon."
Knappast en källa som är trovärdig i sammanhanget. De kan ha rätt just här, jag har ingen kunskap i ämnet, men valet av källa inger inte förtroende.

Det skulle heller inte förvåna mig om Paponim har rätt om att LEMMOR bluffar om sina meriter. Han säger sig vilja vara anonym, men samtidigt har han sagt så mycket om sig själv att det skulle vara trivialt för den initierade att kunna sluta sig till vem han måste vara.
Citera
2019-01-06, 13:16
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Paponim är en av de som framför nordkoreansk propaganda.
Vi icke NK- propagandister har lätt att se att det du skriver är just...propaganda.
Dit försvar av den kriminella diktaturen blir enormt genomskinligt såväl som ditt syfte.

Det du skriver om vad jag har sagt har ingenting att göra med störsändare utefter den Nordkoreanska gränsen. Vad har du fått det ifrån? Kan du visa oss?

Till skillnad mot nordkoreaner har vi tillgång till Internet och kan därför både läsa och bilda oss en uppfattning om sakers tillstånd. Det förefaller som om ni diktaturanhängare tror att vi andra är lika begränsade i informationsinhämtning som nordkoreaner är. Så är inte fallet.

Det har skrivits mängder om diktaturregimens ansträngningar att begränsa/stoppa all in information in och ut ur Nordkorea som ni Nordkorea/diktaturanhängare vägrar att se då ni fortfarande lever i en förhoppning om att landet fortfarande är hermetiskt slutet.

Till skillnad mot nordkoreaner kan vi i västvärlden söka information.
Söker man på information om diktaturregimens försök att stoppa mobiltelefontrafik ut och in i Nordkorea finner man massor, varför gör du inte det innan du skriver?

Att det är en stor skillnad i sändareffekt och störsändareffekt har gått dig förbi, i vanliga sändarmaster kan effekten vara så låg som 2W medan det i störsändare kan vara väsentligt mer.

Lägg ner din propaganda och lägg lite energi på informationsinhämtning istället för att förtala forumdeltagare.

Att ni diktaturanhängare stod o klappade varandra om ryggen och hyllade Kimdynastin den 22/12-18 hjälper knappast det nordkoreanska folket, men det gav ju lite ”råg i ryggen” åt diktaturen och det var väl syftet?
Lite för mycket svammel för att bemöta. Dom som kan något fattar, övriga får väl läsa på eller förbli okunniga...

Artikeln från UPI är annars ett bra exempel på där man måste ta allt med en stor nypa salt. Typiskt är det en anonym källa i Kina och tänker man efter lite märker man snart att ett och annat verkar konstigt.

Att det blivit svårare att komma åt kinesiska nät inifrån Nordkorea kan mycket väl stämma. När man moderniserar näten sätter man upp betydligt fler riktade antenner som bara är tänkta att nås från nära håll med mycket låg effekt. På så sätt kan man hantera betydligt fler samtidiga uppkopplingar på dom frekvenser man blivit tilldelad. Alltså, ett antal master sänder på samma frekvens men ligger placerade så dom inte stör varandra så länge effekten hålls låg. Att det då plötsligen inte går lika bra att koppla upp sig både från "fel håll" och längre bort inne i Nordkorea är kanske inte så svårt att förstå?

Citat:
North Korea's jamming of signals is also affecting communication networks in neighboring China, and telecommunications representatives in China's Changbai region had crossed into North Korea to submit a request to cease the transmission block, but their request was rejected.
Detta borde kunna bekräftas från kinesisk press om det verkligen stämmer. Folk skulle åtminstone bli jättearga när deras kära mobiler inte längre funkar och skriva arga insändare etc.

Och så slutklämmen:
Citat:
North Korea has also been using cellphone detectors at the border to confiscate China-made phones from being used in the country. The source said it is harder to cross into North Korea undetected because Pyongyang has deployed increasingly sophisticated technology to root out foreign phones.
Jo jag tackar, jag! Rena rappakaljan... Den där sofistikerade teknologin dom använder, kan det månne vara en vanlig tullare? För det är väl inte så att dom utvecklat något som kan avgöra om man har sin utländska mobil uppkopplad mot utländskt nät inne i landet? I så fall får nog kineserna passa sig, för då har man också kunskapen att producera basstationer för 4G, och med nordkoreanska löner blir Kina snart bortkonkurrerade från marknaden

Här har du ett riktigt skräckexempel på artiklar du brukar gilla:
http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2013/08/29/2013082901412.html
I princip allt som står där är taget direkt ur luften. Att Hyon Song-wol skulle haft ihop det med Kim Jong-un verkar väldigt konstigt, särskilt med tanke på att hon är mycket äldre.
Porrvideor: jo det gäller att bre på ordentligt om man ska bli trodd...
Avrättad: Hon såg ut att må alldeles utmärkt senare när hon syntes på TV, senast nu i Pyongchang under OS.

Men, samtidigt finns där någonstans en kärna av sanning ändå. Varken Mun Kyong-jin eller den vackra Jong Son-yong i "Unhasu Orchestra" har någonsin setts till senare. Blev dom avrättade? Hamnade kanske i fångläger? Eller lever dom tillsammans inkognito någonstans i Kina eller kanske Ryssland?
Ingen vet. Sedan vet vi alla att det hände andra allvarliga saker i landet hösten 2013 och det här skulle kunna ha med det att göra.

Jag träffade i våras en annan violinist och vi pratade just lite om Jong Son-yong som han hade jobbat med tidigare. Men, jag vågade inte fråga om han kanske hade hört något om henne. I så fall hade det nog gått som en kall vind genom rummet samtidigt som han slutit sig som en mussla. Nordkorea är verkligen väldigt slutet och om det börjar "brännas" stänger man genast om sig och håller sig till sina egna. En utlänning är alltid en utlänning och känsligheten för att man kan vilja dom illa är stor, inte helt utan fog dessutom. Lätt att dra paralleller med diverse religiösa sekter.

Om du vill öka din förståelse av Nordkorea genom nyhetsflöden så måste du tänka till och använda den kunskap du redan har. Annars blir du lätt ett offer för all propaganda.
Citera
2019-01-06, 14:44
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Alla mina Koreanska vänner i Kina eller USA, skrattar åt fatso den 3e. Ingen gillar honom.
Det bästa för NK människor är ökad ekonomisk och personlig frihet. Som Kineserna säger ” bergen är höga och kejsaren är långt borta”. Börja med personlig frihet och ekonomisk trygghet, så att kvinnan som idag säljer varor på torget ( olagligt) kan öppna en mindre affär.(laglig). Det vore bättre än Walmart flyttar in direkt. På 30 eller 40 år kan vi ha en återförening.
Som Mencius skrev gör 2500 år sen. Kejsarens främsta uppgift är att ge folket klara regler för handel och låga skattar. Endast när man har det kan befolkningen känna trygghet och planera för sina barn.
Samtidigt måste SK skriva på vapenvilan.

Om 5 eller 10 år skulle det vara utmärkt om forskare från Korea, Kina, Japan, Ryssland, Mongliet, Manchuriet och USA börjar diskutera Korea, Liaoning och Manchuriets historia från säg 1865 ( När Ryssland erövade yttre Manchuriet) och fram till 1960. Idag finns det för mycket öppna sår i denna region. Och omkring 20 år ha en sanningskommision om delning av Korea och kriget.

Jovisst skattade många åt Kim Jong-un i början, inte minst i Kina... Men så 2017 fastnade skrattet i strupen för att under 2018 förbytas till om inte beundran så åtminstone viss respekt från omvärlden. Här lyckas den tjocka, kanske lite tröga ynglingen stega ut på den politiska världsscenen utan egentligen några plumpar i protokollet alls. Visserligen har väl hans syster hållit efter honom men det kan inte ha varit särskilt enkelt för en utnämnd halvgud från det isolerade Nordkorea att gå iland med den bedriften.

Det du skriver om olaglig försäljning på torget är redan historia. Först flyttade man in verksamheten till diverse gamla ruckel där folk samlades för att handla. Senare har man överallt i landet byggt särskilda "handelshus" där varje försäljare har sin lilla disk eller bås. Antagligen får man betala hyra för att ha en viss yta för sin privata verksamhet. Här kan du köpa allt mellan himmel och jord och mycket är importerat från Kina. På utsidan står rader av elmopeder etc uppradade med hugade spekulanter som flockas kring allt det nya... Polisen finns också på plats och ser till att allt går rätt till. Många kommer dit kanske bara för att titta som ett söndagsnöje.

Numera, när den marxist-leninistiska fernissan inte längre behövs, vänder man sig alltmer till sin egen historia. Här i väst utgår vi väl från att Kim Jong-un mest läser Machiavellis "Fursten" innan han släcker lampan men vem vet, han kanske har bläddrat lite i Mencius också... Om man besöker konstmuseet vid Kim Il-sung-torget hittar man ett antal salar med konst från Koreas hela historia. Allt från avbildningar av väggmålningar i gravkammare från äldsta tid, århundrade för århundrade med målningar och teckningar, för att först i den sista salen hitta nutidskonst i deras typiskt socialrealistiska stil.

Var ju för övrigt intressant med den mer intima framtoningen i årets nyårstal. Fast hade jag fått bestämma hade plötsligen hans barn sprungit fram till fåtöljen i slutet och ropat "Pappa, vi skulle ju gå ut! Du har suttit här i över en timme redan" (apropå att rädda fadäsen med klockan i bakgrunden). Kim Jong-un tar då dottern i knäet och säger "Till sist vill jag önska vårt folk och alla i övriga världen ett riktigt gott nytt år".
Därefter visas hur Kim Jong-un med fru med barn och barnvagn promenerar bortåt i snöfallet mot en lågt stående sol. Plötsligen tar han upp barnet ur vagnen och pekar mot en buske där det sitter en vit fågel på en gren och barnet skrattar till och sträcker upp armarna mot sin far. Allt till tonerna av 설눈아 내려라 (Nyårssnö fall ner!) i bakgrunden... och intet öga var torrt...

(Fan, Lemmor har nog rätt ändå. Jag borde lätt få jobb hos Kim Yo-jong som förste propagandist, hahaha...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in