2019-01-05, 20:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, Hubbardianer ska man inte hamna i klorna på. Exakt vad de sysslar med för vård begriper jag inte, de är subtila och ljusskygga, slingrar sig och väver in normalitet så det är nog lätt att gå vilse där.
Hur de skulle kunna tänkas behandla ME vete tusan.

På den där fb-sidan rekommenderades nåt fantastiskt specialvatten, sen fanns nån film om att cancer har botats på 90 dagar. Kräkvarning.

Postaren Kungabloggen har några inlägg i denna tråd, verkar vara en bra sammanfattning av Sc syn på sjukdomar osv. Inläggen är ganska långa men väl värda att läsas. Fy fan vilken sekt

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-01-05, 20:15
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bra fråga, den springande...

Det kanske går att deducera sig fram till det bakvägen, eller ett närmevärde, med mer tid.

Jag har varit inne både på skam, men också på föreställd brist på mening. De hänger ihop och förstärker varandra.

Om (känslomässig) vanskötsel gjort flickorna till vad de blev, så kunde man tänka sig det som orsak. Men det känns lite knepigt.

(Edit: Hypotetiskt kan väl något preparat mamman intagit under graviditet/senare ha ansetts gjort flickorna sjuka.)

Nästa steg är väl brist på egenvärde... att de måste ge upp det som de velat skänka (de friska) flickorna — för att kunna ta hand om flickorna, som inte kommer kunna behöva något av det som föräldrarna stolt ansträngt sig för att kunna visa dem...?

Ihop med rädslan att bara kunna möta de lidande flickorna med besvikna, tärda ögon?

Andra förslag mottages...

Notera även att mördarkräken som tar vittnena med sig, hur man än vänder och vrider på det, därmed även vill dela på skulden för det skedda och inte böra allt ansvar själv. Ett slags ansvarsförhandling utan annan part inblandad. Det blir ju bäst så.

Sen kan det ju ligga ngt i det förstås. Men vitsen måste ju vara just att man inte går till familicid för att göra just sin röst hörd.

Säkert har de skämts för att de vill checka ut när livet blir lite jobbigt. Dummare var de väl inte än att de begrep att andra människor kämpar på även när barnen är sjuka. Sedan kan de ha lyssnat för mycket på domedagsprofeter angående barnens diagnos (och framför allt prognos kanske) och fått för sig i sin lite sneda tankevärld att de skulle mötas av förståelse eftersom just ME är så obeskrivligt outhärdligt (enligt en högljudd skara aktivister eller vad man nu skall kalla dem). Flera väl utannonserade självmord har ju skett i den sfären.

Sedan har de väl antingen varit ovanligt bundna vid varandra föräldrarna eller bara ovanligt intrasslade. Ett hypotetiskt scenario (det har ryktats i tråden) är att mamman sagt att nu orkar inte jag dra det här lasset längre, nu tar jag livet av mig... Och pappan har av någon anledning inte ringt psykakuten utan känt sig fjättrad vid denna situation där han ser sig själv bli ensam med två sjuka barn, måste ge upp sin karriär... Bara spekulationer och inte kanske vad jag egentligen tror.

Men någon typ av konflikt känns mer troligt än något slags Shakespeareianskt mord-samförstånd.
Citera
2019-01-05, 20:20
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Håller med! Jag har tidigare, i flera olika inlägg, refererat till Face book-gruppen Alternativ vård för psykisk ohälsa som O´s syster var/är medlem i. Kan det ha funnits ett stort intresse för "alternativa behandlingar" i familjen/släkten?

I den nämnda gruppen skrivs bland annat om hur man kan bota autism (!) och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med hjälpa av kosttillskott!

Och nedanstående text finns för närvarande på gruppens hemsida:

"Hur många människor lider inte med psykisk ohälsa i ett antal varianter?

Hur många vill inte bli friska? Jo alla tror jag och det finns även ett oräkneligt antal olika naturliga sätt att bli frisk.

Nu är det snart nytt år och jag vill här dela med mig av ett av dessa sätt att läka sig själv helt gratis utan några biverkningar.

Det är en urgammal kinesisk läkekonst som heter PaidaLajin.
Den består av två olika moment, Paida och Lajin.
Paida innebär att klappa på olika ställen på kroppen för att frigöra blockeringar i kroppens meridianer.
Lajin är en sorts stretching för att föra ut toxinerna ur kroppen.

Se denna fantastiska video med en man som var svårt svårt deprimerad och som tänkte ta sitt liv efter att ha blivit ännu värre deprimerad och sjuk av all psykofarmaka läkarna skrev ut. Han kastade all psykofarmaka från dag 1 och inom loppet av en månad var har fullständigt frisk och mådde bättre än någonsin. Ja allt är möjligt!!!"

Det man kan konstatera är att det finns gott om figurer som gör allt för att profitera på sårbara människor (om det så är för ekonomisk vinning eller för att känna sig viktig eller vad belöningen kan vara).

Man hoppas ju att två högutbildade människor inte skall gå på sådant trams men jag har ofta noterat att man till och med på naturvetenskapliga utbildningar kan ha svårt att "vaccinera" studenterna mot att tro på sådant fullkomligt nonsens.
Citera
2019-01-05, 20:21
Medlem
Citat:
Man minns bara vad som slår an hos en och förstärker det. Jag som bestämt trodde det var pizza...

Hos våran Lasse och många andra fungerar det på samma sätt.

Små schatteringar förstoras upp och annat passerar obemärkt. Finns det en slitning mellan föräldrarna kommer barnet att tolka in mer i somligt än vad det kanske är ”värt”. Men står stjärnorna rätt så blir resultatet bättre. Fast sämre teater...

OH torde inte ha några ”blankett-problem” iofs. Däremot var kanske arvsrätt etc utanför hans kompetensområde och närmare hennes. Men avtal och lagar borde väl legat inom vad de snabbt tog till sig båda två. Dock så lär väl iofs HB ha jobbat dagligdags ungefär med den typen av handlingar, så hon borde väl kunnat det som rinnande vatten. Annars är det kanske hugget som stucket.

Jag tror nog de var tajta, eller trodde de var, som det kan vara. En leder och den andre hänger med. Det är inte lätt att yttra sig om.

Det är ju annars vanligt att en eller båda föräldrarna lägger all skuld på den andre. Och då bör man kanske egentligen idealt inte ha barn, för det sätter sig.

Tänk om föräldrarna till dessa stackars barn, i stället för att ägna månader åt att författa testamenten och ursäktande brev till sina tjusiga eftermälen, hade släppt all prestige och ägnat sig på riktigt åt barnen och framtiden under den tiden? Inte behövt slå knut på sig själva för att framstå som offer - och att barnen var orsaken och själva skulden till familjetragedin och morden för att barnen var "sjuka"?

För det är så jag tolkar föräldrarnas skamlösa brev de lämnar efter sig. Medans några andra här i tråden försöker förstå hur svårt päronen hade det...hua!

En framtid föräldrarna tydligen inte ansåg och insåg fanns för deras och döttrarnas liv fanns självklart nånstans inom räckhåll och hade de roddat i andra kanaler och/eller sökt hjälp så hade detta hemska givetvis aldrig hänt.
Citera
2019-01-05, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det här fallet har vi diskuterat flera gånger i tråden förut.

Mamman i den familjen hade blivit behandlad för depressioner tidigare och man anade psykisk ohälsa hos båda. Att hon hade cancer vill jag minnas var en halvsanning - hon hade i vart fall inte varit hos någon läkare och blivit undersökt.

Jag håller med dig om att Bjärredsparets avskedsbrev antagligen är lika knasigt som alla andra exempel du rotat fram. Förmodligen var föräldrarna i Bjärred också lika knasiga som alla andra familjemördare - på exakt vilka olika sätt lär vi aldrig få veta men det är intressant att diskutera. Det är dock flera (rentav många) som velat framställa dem som två underbara människor och djupt kärleksfulla föräldrar som bara råkade göra något dumt för de var utmattade och deppiga.

Jag tror ju att något inte stod rätt till redan i grunden. Hos båda.

Det vet jag inget om, inte heller verkar flertalet med skribenter reflekterat över fallet jag länkade. Det finns flera exempel men jag tänker inte spamma sönder den här tråden med att servera diverse andra fall som det finns gott om. Det kan var och en göra själv om man vill bredda sig och försöka förstå att bjärred inte är unikt.

Det är bra att du har koll men jag är tydlig med att jag inte läst allt, de flesta inlägg nu också hoppar jag över då alla skribenter bara upprepar gamla inlägg, man drar tråden på nytt. Vill man läsa gamla inlägg varsågod men att påtvinga andra att göra det genom att spamma tråden med att klistra in redan skrivna inlägg från början är bara onödigt och fyller inget syfte. Vem enskild skribent i tråden tycker är trovärdig orkar jag faktiskt inte läsa. Jag har då aldrig sett det här tidigare att man upprepar en tråd och drar den från början. Kanske är det så då att tråden inget mer har att tillföra, ämnet är urholkat.

Ja visst är det säkert så att deras avskedsbrev är lika intetsägande och egoistiskt som alla andra hundra som finna på nätet. Jag kan inte tro annat.

Som jag skrev tidigare, jag tror detta par var sina jobb. sina karriärer. Definitivt inte halvtidsarbetande vårdande föräldrar till sina sjuka barn.
Senast redigerad av halivaggen 2019-01-05 kl. 20:29.
Citera
2019-01-05, 20:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Säkert har de skämts för att de vill checka ut när livet blir lite jobbigt. Dummare var de väl inte än att de begrep att andra människor kämpar på även när barnen är sjuka. Sedan kan de ha lyssnat för mycket på domedagsprofeter angående barnens diagnos (och framför allt prognos kanske) och fått för sig i sin lite sneda tankevärld att de skulle mötas av förståelse eftersom just ME är så obeskrivligt outhärdligt (enligt en högljudd skara aktivister eller vad man nu skall kalla dem). Flera väl utannonserade självmord har ju skett i den sfären.

Sedan har de väl antingen varit ovanligt bundna vid varandra föräldrarna eller bara ovanligt intrasslade. Ett hypotetiskt scenario (det har ryktats i tråden) är att mamman sagt att nu orkar inte jag dra det här lasset längre, nu tar jag livet av mig... Och pappan har av någon anledning inte ringt psykakuten utan känt sig fjättrad vid denna situation där han ser sig själv bli ensam med två sjuka barn, måste ge upp sin karriär... Bara spekulationer och inte kanske vad jag egentligen tror.

Men någon typ av konflikt känns mer troligt än något slags Shakespeareianskt mord-samförstånd.

Vilken ”Shakespeare” tänker du på? 😄
De brukar vara duktigt vilsna om sitt eget bästa, men att förtära sina egna barn får man kanske söka sig till det gamla Grekland för att hitta. Vilsna även de förstås. Tragedi brukar betyda att man ska känna sig avskräckt, inte rekommenderad.
Citera
2019-01-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, Hubbardianer ska man inte hamna i klorna på. Exakt vad de sysslar med för vård begriper jag inte, de är subtila och ljusskygga, slingrar sig och väver in normalitet så det är nog lätt att gå vilse där.
Hur de skulle kunna tänkas behandla ME vete tusan.

På den där fb-sidan rekommenderades nåt fantastiskt specialvatten, sen fanns nån film om att cancer har botats på 90 dagar. Kräkvarning.
Ja mycket humbug där. Det går nog ut på nästan samma metodik i stort. Vet inte om de tror att ME sjuka kan bada bastu för att bli av med sjukdomen. Att sitta och glo någon i ögonen hjälper knappast. Allt kokas väl ner till att dra in pengar och luras som så mycket annat. Trist med människor som luras och bedrar och framförallt ger hopp som inte infrias. Bara plånboken som blir tunnare. Hemskt!
Citera
2019-01-05, 20:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänk om föräldrarna till dessa stackars barn, i stället för att ägna månader åt att författa testamenten och ursäktande brev till sina tjusiga eftermälen, hade släppt all prestige och ägnat sig på riktigt åt barnen och framtiden under den tiden? Inte behövt slå knut på sig själva för att framstå som offer - och att barnen var orsaken och själva skulden till familjetragedin och morden för att barnen var "sjuka"?

För det är så jag tolkar föräldrarnas skamlösa brev de lämnar efter sig. Medans några andra här i tråden försöker förstå hur svårt päronen hade det...hua!

En framtid föräldrarna tydligen inte ansåg och insåg fanns för deras och döttrarnas liv fanns självklart nånstans inom räckhåll och hade de roddat i andra kanaler och/eller sökt hjälp så hade detta hemska givetvis aldrig hänt.

Zå kan det vizzt vara. Man måste avverka de riktiga sakerna. Med barnen. På riktigt. Det är det och inget annat det går ut på.

Låt vara att det mötte vissa problem med flickorna då. Och särskild motivation....
Citera
2019-01-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Kvinnor klarar mindre ofta att genomföra självmord än män. Men sättet föräldrarna dog på är mycket svårt att begripa när det samtidig ska vara länge planerad. Jag kan förklara mig polisens uttalande enbart genom att det finns ingen teknisk bevis för att H försvarade sig - även om hon kunde. Annars vet jag inte hur man ska kunna förklara detta.

Oavhängig hur man planerade gemensamt och hur samförstånd såg ut, går jag utifrån att familjen var djupt splittrad. Det ena är jo absurditeten att kunna enas kring en familicide, det andra är jo att man inte kunde enas kring någonting annat överhuvedtaget som är mindre destruktiv.

I min hjälplöshet att hitta någon förklaring så har jag de senaste dagarna tänkt på det jag känner till själv. Det är tva familjer som jag kände för länge sedan där våld har utövads (med skjuvåpen). Ena gången riktade det sig mot en utomstående, som dog. I det andra fallet var det riktad mot en familjemedlem som överlevde. Dessa familjerna kände jag så väl, som man kan komma inpå någon i sin vardag, när man inte är anhörig . Och i båda fall var det avgrunder inom familjen. Misshandel (som så klart aldrig blev anmälda), kolerisk förälder, mörka familjehemligheter som resulterade i identifikationsproblem etc etc. Det var utåt fina medklassfamiljer (i alla fall under några decennier, i den ena familjen slutade det med skilsmässa). När jag tänker tillbaka till detta - hur har det då sett ut i denna familj här där det slutade så grymt. Slutet måste vara ett spegel kring hur det har varit innan.
Slutet måste vara en spegel kring hur det har varit innan.
Vinbergssnacka!! Denna din mening var den bästa jag läst i denna tråd!! Det kan inte vara en familj som levt på som vanligt. Nej dom bar på ett mörker sedan lång tid tillbaka. Långt innan Agnes och Moa blev sjuka. Var Agnes och Moa symtombärare?
Citera
2019-01-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Ja den är intressant och det mest och bästa med den är att man inte visar pappan i bild. Frun däremot publicerar man bilder på. Det om något är ett ställningstagande som jag tycker denna pappa är värd med tanke på att polis delgett information.

Elisabeth Höglund däremot har underliga värderingar, hon tycker O kan bli syndabocken och är inte sen att antyda så till allmänheten. Hon skapar ett drev utan någon som helst information annat från en stackars pianolärarinna som bubblar av att få göra sig hörd och anklaga en förälder av två som det faktiskt är i det här tragiska fallet. Vad gemene man skriver här på FB stör mig inte men just att Höglund lade sig i och anser sig ha ett scoop är bara fånigt, osmakligt.
Hade det hänt i Sverige kan vi nog vara säkra på att media även haft med pappan. Ja det var nog rättvist att göra så.
Ja usch för Höglund, hon tappade nog många läsare där och fick många arga kommentarer. Dåligt gjort när hon dessutom inte visste något och hade ingen fakta på bordet. Hoppas någon anmält kärringen. Sladder hör inte hemma i detta fall. Uttrycket att skämmas på någon annans bekostnad passar bra in där.
Citera
2019-01-05, 20:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Hade det hänt i Sverige kan vi nog vara säkra på att media även haft med pappan. Ja det var nog rättvist att göra så.
Ja usch för Höglund, hon tappade nog många läsare där och fick många arga kommentarer. Dåligt gjort när hon dessutom inte visste något och hade ingen fakta på bordet. Hoppas någon anmält kärringen. Sladder hör inte hemma i detta fall. Uttrycket att skämmas på någon annans bekostnad passar bra in där.
Så du stör dig på att hon luskade fram pianolärarinnan?
Tvärtom tycker jag Elisabet Höglund gjorde en strong journalistisk insats. Att hon var fel ute i förhållande till PT är en annan sak. Det var det fler som var.
Citera
2019-01-05, 21:00
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Vilken ”Shakespeare” tänker du på? 😄
De brukar vara duktigt vilsna om sitt eget bästa, men att förtära sina egna barn får man kanske söka sig till det gamla Grekland för att hitta. Vilsna även de förstås. Tragedi brukar betyda att man ska känna sig avskräckt, inte rekommenderad.

Tänkte nog på Romeo och Julia vilket i och för sig vare sig är mord eller en självmordspakt... Men var väl egentligen det dramatiska/teatraliska jag var ute efter... Grekisk tragedi är nog en bättre beskrivning. Men inte av verkligheten då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in