Citat:
Polis har presstalesperson som sköter förfrågningar och jag tror ju knappast att denna gick på knäna så att polisen ville ha mer lugn och ro. Lång vana att bemöta press skulle jag tro.Polisen har ingen tvingande anledning att lämna ut någonting. Juridiskt är de absolut befriade från detta.
Nu valde polisen att göra det på grund av att polisen sedan ett knappt år varje vecka fick ett flertal förfrågningar kring fallet, även från utlandet. Trots att tiden gick har inte intresset minskat och polisen har fått lägga ner mycket tid på dessa frågor. Polisen ville få mer lugn.
Nu valde polisen att göra det på grund av att polisen sedan ett knappt år varje vecka fick ett flertal förfrågningar kring fallet, även från utlandet. Trots att tiden gick har inte intresset minskat och polisen har fått lägga ner mycket tid på dessa frågor. Polisen ville få mer lugn.
Deras utredning var klar, det skulle ske praktiskt efterarbete. Livet fortsätter på polisfronten, för dem är inte mordutredningar nåt extraordinärt.
Det ringde säkert internationellt. Men är saken grymt uppmärksammad utomlands? Nej.
Jag tror även det var en jävla massa påringningar nationellt till anhöriga, vänner, grannar och snudd ner på horse whisperer nivå.
Förutom mer lokalt en helt makalös tråd som denna.
Citat:
Anledningen var spekulationer och massmedialt uppmärksammat och inte fan visas anhöriga stor respekt här inte.
Därför bestämde polisen sig för att hålla PK. Anhöriga är värst drabbade, stor hänsyn och respekt visas dessa. Kanske har de blivit övertalade av polisen? Polisens incitament med att lämna ut mer har varit att få mindre besvär efteråt. Inte mer besvär med arga upprörda anhöriga som inte har velat detta.
Att du sen spekulerar hej vilt om orsak till pressträff gällande en besvärad poliskår som vill ha lugn och ro ger jag inte ett vitten för - det låter inte ens sannolikt.
Citat:
Man köpslår inte med anhöriga. Man visar respekt. Det är givetvis en mycket jobbig händelse för anhöriga som ska informeras innan pressträff, skam vore det väl annars.
Sannolikt har polisen medlat, gått balansgång, övertalat, köpslagit för att till slut få allas godkännande. Därför ser den utlämnade informationen ut som den gör.
Att vissa saker kan gå med på att inte beskrivas torde mer ha med att det inte är av huvudsaklig betydelse i skuldfrågan. Det kan vara allt från detaljer som kan upplevas kränka integritet till what ever. Den paranoida nerven kickar inte omgående in på alla.
Citat:
Mord på PALME? En nationell och internationell megahändelse jämför du med?
OT Glöm aldrig hur riksänkan Lisbeth kunde förhindra korrekt utredning, kroppsundersökning, genomsökning av hemmet och inspelad konfrontation. Poliser är också människor.
Jo, jag glömmer direkt din jämförelse.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 16:55.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 16:55.