2019-01-06, 16:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Polisen har ingen tvingande anledning att lämna ut någonting. Juridiskt är de absolut befriade från detta.

Nu valde polisen att göra det på grund av att polisen sedan ett knappt år varje vecka fick ett flertal förfrågningar kring fallet, även från utlandet. Trots att tiden gick har inte intresset minskat och polisen har fått lägga ner mycket tid på dessa frågor. Polisen ville få mer lugn.
Polis har presstalesperson som sköter förfrågningar och jag tror ju knappast att denna gick på knäna så att polisen ville ha mer lugn och ro. Lång vana att bemöta press skulle jag tro.
Deras utredning var klar, det skulle ske praktiskt efterarbete. Livet fortsätter på polisfronten, för dem är inte mordutredningar nåt extraordinärt.

Det ringde säkert internationellt. Men är saken grymt uppmärksammad utomlands? Nej.
Jag tror även det var en jävla massa påringningar nationellt till anhöriga, vänner, grannar och snudd ner på horse whisperer nivå.
Förutom mer lokalt en helt makalös tråd som denna.
Citat:
Därför bestämde polisen sig för att hålla PK. Anhöriga är värst drabbade, stor hänsyn och respekt visas dessa. Kanske har de blivit övertalade av polisen? Polisens incitament med att lämna ut mer har varit att få mindre besvär efteråt. Inte mer besvär med arga upprörda anhöriga som inte har velat detta.
Anledningen var spekulationer och massmedialt uppmärksammat och inte fan visas anhöriga stor respekt här inte.
Att du sen spekulerar hej vilt om orsak till pressträff gällande en besvärad poliskår som vill ha lugn och ro ger jag inte ett vitten för - det låter inte ens sannolikt.
Citat:
Sannolikt har polisen medlat, gått balansgång, övertalat, köpslagit för att till slut få allas godkännande. Därför ser den utlämnade informationen ut som den gör.
Man köpslår inte med anhöriga. Man visar respekt. Det är givetvis en mycket jobbig händelse för anhöriga som ska informeras innan pressträff, skam vore det väl annars.
Att vissa saker kan gå med på att inte beskrivas torde mer ha med att det inte är av huvudsaklig betydelse i skuldfrågan. Det kan vara allt från detaljer som kan upplevas kränka integritet till what ever. Den paranoida nerven kickar inte omgående in på alla.
Citat:
OT Glöm aldrig hur riksänkan Lisbeth kunde förhindra korrekt utredning, kroppsundersökning, genomsökning av hemmet och inspelad konfrontation. Poliser är också människor.
Mord på PALME? En nationell och internationell megahändelse jämför du med?
Jo, jag glömmer direkt din jämförelse.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 16:55.
Citera
2019-01-06, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vi vet inte att Oskar dog sist.

Jag vill minnas att polisen på pressträffen sade något i stil med att "och slutligen tar mannen sitt liv genom hängning" men minns inte ordagrant.
Citera
2019-01-06, 17:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är ju där vi måste hamna om det ska kunnas få till någon form av begriplighet i de alternativa teorier som skrivs i tråden just nu.

Polisen står och blåljuger för att skydda en trefaldig mördare, varför de ljuger har inte helt klart framgått men argumentet att det är för att skydda anhöriga känns ju lite svagt, har inte sett den svagheten i något annat fall där en massmördare har varit verksam.

Varför ska familjen Henkow skyddas?

Familjen B verkar ju på det klara med att båda två var lika involverade så vad är problemet?
Ja, vilken fot ämnar man lägga tyngden på?
Frågorna kanske kan förklaras av drevet? vad primärmotivet är? Att köra utredning bortom den polisiära på lekmammanivå utan nån insyn och fokusera på en syndbock - att de är eniga kan man ignorerar - och ser man på saken i förlängningen så handlar det om polisutredningen och mörkläggande.
Det kan mycket väl ha varit motsättningar familjärt - inledningsvis. De är mitt i sorg och tragedier och har inte svar på sina frågor. Är det några som står med centrumfrågan varför så är det de.
Med tiden, när förundersökningen fortskrider så ses att det var ett enigt beslut och kan man landa i att polis faktiskt är en profession, att det faktiskt är många instanser som utreder fallet, att det är polis som har insyn i hela Fu - så vore det i mitt tycke lugnast för alla parter.
Därför är klappjakt väldigt vansklig - för sorgarbete, för att inte skapa mer optimal grogrund för misstro, intriger, paranoia eller vad fasen det tangerar.
En del verkar ha lust att släcka brasan med bensin.
Citera
2019-01-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag har sett hur han blev sämre. Tyvärr trodde jag han var döende i fel sak. Cancer. Trodde att han gick på cellgifter. Diskuterade det med min familj. Jag kommer aldrig komma över det för hade jag varit psykolog hade jag säkert förstått.
Tyvärr fick jag inte veta om Moas hemundervisning annars hade jag blandat mig i på nåt sätt . Det är overkligt. Han satt snett bakom mig på soffan. Jag gillade honom på nåt sätt. Hela familjen gillade jag. Man märkte att han var mycket intelligent.
Den dagen jag förstod att det var Moas familj som var i tidningarna så visste jag det var han. Det låter konstigt. Jag vet det men så var det. Inte ens Moas mormors ord övertygade mig om motsatsen

Det är viktigt att du inte anklagar dig själv för att inte ha gjort något som förhindrade detta. Skolan, vården och eventuell anhöriga hade kanske kunnat göra något – men den här familjen dolde medveten en hel del och då är det svårt. Och hur kan man bara ana att en familj som man gillar, som så många uttryckte det, hade sådana planer. Men jag tycker för skolan och läkaren bör varningsflaggan ha gått upp när man begärde hemundervisning/drev en ME diagnos för M. Familjens helhetssituation bör ha utredds– och om bara som rutin. Det hade man kunnat göra om man hade generella regler kring anmälan till socialstyrelsen kring sådana fall. Mindre stigmatiserande då om det är en regel som gäller alla. Finns nu i Lommas kommun. Enbart där???

Men jag är inte säker att det hade kunnat förhindra detta. Kanske man hade genomfört dådet när man hade blivit anmäld. Kanske det var det som hände nu. Man kände att den bubblan man levde i höll på att spricka. Kanske man visste att skolan denna gång inte kommer att nöja sig med att barnen inte kan vara i skolan i alla fall någon timme per vecka. Och så hade alla föreställningar om ett meningslöst liv pga ME diagnos inte gått att upprätthåller. Fasaden hade spruckit. Nu eller aldrig – och någon hade definitivt bestämd sig. Och det kunde ha hänt tidigare om någon hade slagit larm också. Kanske.
Citera
2019-01-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det var Ellie09 som skrev något om att polisen inte ville gå ut med hypotesen om varför just M hade spår av lugnande.

Tack, då behåller jag t.v. min uppfattning att någon av flickorna, okänt vem, hade spår av lugnande medel i kroppen.
Citera
2019-01-06, 17:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fetat.
Det uppgav man inte alls. Polis sa inte överhuvudtaget att man inte ville lämna turordning.
Man sa som svar på frågan av journalist:

"- nej, det kan man inte på rak arm säga i den rättsmedicinska undersökningen, utan varken tidpunkt går exakt att fastgöra, jag tror vi får förhålla oss till att sista livstecknet är på fredag kväll och sen har folk försökt nå vissa familjemedlemmar under lördagen utan att få kontakt.
Men som sagt närmare än så kommer vi inte, inte heller exakt i vilken ordning dom olika individerna har avlidit går att fastställa."

Enligt ditt citat uppger polisen, ”närmare än så kommer vi inte, inte heller exakt i vilken ordningen olika individerna har avlidit går att fastställa.”

Exakt kan mycket väl enbart betyda att man inte vet vem av Moa eller Agnes som dog först.
Den övriga ordningsföljden, ex att O dog sist är polisen nog klar över.

Så vitt jag minns förklarade polisen bestämt två saker: att man inte ville lämna ut vem som gjord vad och turordningen. Beslutat i samråd med anhöriga.
Citera
2019-01-06, 17:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag vill minnas att polisen på pressträffen sade något i stil med att "och slutligen tar mannen sitt liv genom hängning" men minns inte ordagrant.
Nej, det gjorde han faktiskt inte. Han bara beskrev pappans dödsorsak sist. Efter att han räknat upp de andras dödsorsaker sa han möjligen "slutligen har vi mannen, pappan, som har tagit sitt liv genom hängning". De sa ingenting alls om i vilken ordning de dog.
Citera
2019-01-06, 17:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Jag kanske missat det, men var ifrån kommer uppgiften att det var M som hade spår av lugnande? Polisen sa bara "en av flickorna", inte vem.
Nu vet jag att ni har diskuterat detta och att du har din ståndpunkt.
Men hypotesen är intressant ändå. Alltså, om Moas sjukdom var fejkad, kan man tro att det var hon som hade spår av lugnande.
Citera
2019-01-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Enligt ditt citat uppger polisen, ”närmare än så kommer vi inte, inte heller exakt i vilken ordningen olika individerna har avlidit går att fastställa.”

Exakt kan mycket väl enbart betyda att man inte vet vem av Moa eller Agnes som dog först.
Den övriga ordningsföljden, ex att O dog sist är polisen nog klar över.

Så vitt jag minns förklarade polisen bestämt två saker: att man inte ville lämna ut vem som gjord vad och turordningen. Beslutat i samråd med anhöriga.

Även min minnesbild är att polisen sa ungefär "vi kommer inte att gå in på..." Jag reagerade på just detta.
Citera
2019-01-06, 17:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(…)
Polisen har även sagt: "Vi har inte sett något i utredningen som visar när bägaren rann över."
Fortsättningsvis att [I]"Det man kan konstatera är att dom varit hårt ansatta, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här (..)"[/i]. De har även sagt att "vem som varit drivande och inte drivande det har vi inte svar på i utredningen." och slutligen att det (..)"finns ingenting som tyder på psykisk sjukdom i dom dokumenten vi har fått fram."

Det tangerar med andra ord motivbild.
(...)
Mitt fetade.
Jag tycker det är lite märkligt att han säger att de "varit hårt ansatta". Smått häpnadsväckande faktiskt. Hur vet han det?
Det talar klart för att polisen köpt mördarparets förklaring. Vem har ansatt dem? Scientologmaffian? Att ha ett knepigt livspussel är inte att vara "ansatt", det är livet.
Å andra sidan är SS i en sidointervju tydlig med att ME är föräldrarnas förklaring, inte polisens.
Ja, ja.
Citera
2019-01-06, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, det gjorde han faktiskt inte. Han bara beskrev pappans dödsorsak sist. Efter att han räknat upp de andras dödsorsaker sa han möjligen "slutligen har vi mannen, pappan, som har tagit sitt liv genom hängning". De sa ingenting alls om i vilken ordning de dog.

Men det är väl självklart att pappan hängde sig sist. Det går inte att komma runt och för att förstå det behöver man ingen PK som berättar det för en.

Men att pappan som siste man ut gick ut till garaget sökte rep och riggade platsen ensam är nog inte att tro. Det hade nog frun och han ordnat och tänkt på i förväg. Man kan väl ana att efter flickornas död ordnade paret med det allra sista. "Knyta rep och hämta stol".
Citera
2019-01-06, 17:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Polis har presstalesperson som sköter förfrågningar och jag tror ju knappast att denna gick på knäna så att polisen ville ha mer lugn och ro. Lång vana att bemöta press skulle jag tro.
Deras utredning var klar, det skulle ske praktiskt efterarbete. Livet fortsätter på polisfronten, för dem är inte mordutredningar nåt extraordinärt.

Det ringde säkert internationellt. Men är saken grymt uppmärksammad utomlands? Nej.
Jag tror även det var en jävla massa påringningar nationellt till anhöriga, vänner, grannar och snudd ner på horse whisperer nivå.
Förutom mer lokalt en helt makalös tråd som denna.

Anledningen var spekulationer och massmedialt uppmärksammat och inte fan visas anhöriga stor respekt här inte.
Att du sen spekulerar hej vilt om orsak till pressträff gällande en besvärad poliskår som vill ha lugn och ro ger jag inte ett vitten för - det låter inte ens sannolikt.

Man köpslår inte med anhöriga. Man visar respekt. Det är givetvis en mycket jobbig händelse för anhöriga som ska informeras innan pressträff, skam vore det väl annars.
Att vissa saker kan gå med på att inte beskrivas torde mer ha med att det inte är av huvudsaklig betydelse i skuldfrågan. Det kan vara allt från detaljer som kan upplevas kränka integritet till what ever. Den paranoida nerven kickar inte omgående in på alla.

Mord på PALME? En nationell och internationell megahändelse jämför du med?
Jo, jag glömmer direkt din jämförelse.

Nej du har fel.
EGW, polisens kontaktperson, uppgav att man fortfarande fick ett flertal förfrågningar varje vecka trots att så lång tid förflutit. Detta var enligt EGW orsaken till beslut om PK.
Polisen har ingen anledning att överhuvudtaget lägga ner någon tid på en presskonferens i en utredning som kommer att läggas ner. Man gjorde detta för att man ville minska polisens egen tidspillan på att besvara inkommande frågor. Ett gemensam grabbatag för att framöver få mer lugn och ro. Inget som polisen hade skyldighet att göra.

Att göra det mot anhörigas medgivande hade möjligen skapat ännu mer trassel för polisen.
Vissa personer kan helt enkelt bete sig väldigt tidskrävande för polisen, rättsväsendet, sjukvården, skolan etc. Man vill i allmänhet inte skapa en situation där dessa ges extra orsak att bråka, protestera och kanske med viss rätt hävda att fel begåtts och någon falskeligen hängts ut och förtalats.

Om du tror att vi är det enda samhället i världen där vältalighet, kontakter, position och framåtlutad självklar attityd inte har någon betydelse när man vill få sin vilja igenom gentemot myndigheter och instutioner, är du naiv.

Det var med stor sannolikhet därför som familjen också gavs den unika möjligheten till en extraskola i hemmet där båda barnen fick privatundervisning nästan alla vardagar. Båda eller någon av O och H var bra på att driva igenom sin sak. Förmågan kanske har gått i arv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in