2019-01-06, 10:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag undrar som sagt varför en poliskår ska lyda en en viss familj.
Som styr förundersökningens resultat och likaså pressträffen.
Varför polisens överhuvudtaget skulle bry sig specifikt om en efterlevande sida.
Varför de skulle ta sådana risker för vissa anhöriga.
Då börjar man även diskutera korruption och rättsröta - inte bara klappjakt på den Ondskefulle Oskar.

Ja, det är tragiskt det som skett. Mer än tragiskt för töserna.
Men fram tills detta hemska hände så tror jag faktiskt att både Moa och Agnes älskade sina föräldrar - vilket inkluderar deras pappa.
Föräldrarna har skrivit brev, enligt undersökning av NFC inte förfalskat och med autentiska underskrifter.
Mobil och dator stärker denna uppgift. Det framkommer att de planerat ihop sen i höstas.
Det är många instanser som ska köpas upp för att denna soppa ska gå ihop.

Vladimir Putin och Donald Trump skulle vara mycket nöjda om de hade den makt som tydligen familjen H besitter, tänk om de lyckades med att mörklägga alla sina illgärningar likt familjen H, rena drömmen för dem.

Dessa konspirationsteorier som florerar är ju helt häpnadsväckande, hur skulle det vara möjligt att en enad och samlad poliskår samstämmigt står och blåljuger, som du skriver, vad gör att de riskerar allt för familjen H?
Citera
2019-01-06, 10:25
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Att strypa eller kväva sina två barn till döds, utan att dessa fått någon ansenlig mängd lugnande i sig, är så pass grymt och sjukt att detta INTE kan ha varit planen ända sedan hösten. Det är så ofattbart.

Att strypa eller kväva känns som något man gör i okontrollerad vrede och fullständig affekt. Eller för att få tyst på någon, straffa någon...? Det tar flera minuter och man möts av motstånd! Det kräver styrka, kallsinnighet och beslutsamhet av förövaren. Ändå har strypning /kvävning genomförts inte bara en gång utan totalt tre gånger om man räknar med Hanna!

Det är så sjukt och så grymt. Har detta tillvägagångssätt någonsin tidigare använts i familicid? Det har jag oerhört svårt att tro. Skjutvapen, gift, t.o.m. kniv känns troligare.

Jag tror inte jag överdriver när jag säger att ALLA blev totalt chockade och överraskade (i fullständigt negativ bemärkelse) av tillvägagångssättet. Något stämmer inte. Jag tror mer och mer på att det var något som gick snett, inte som planerat, på slutet. Men vad...? Och varför?

Jag blev inte ett dugg förvånad eftersom föräldrar som mördar sina barn i regel använder våldsamma metoder (skjuter dem, slår ihjäl dem, stryper dem, dränker dem) och jag har aldrig förstått varför det här paret skulle vara så annorlunda än andra som mördar sina barn.

Däremot håller jag med om att det är fruktansvärt och grymt och hemskt att tänka på.

Om jag skall vara alldeles ärlig så tror jag inte att föräldrarna funderade så mycket på vad som skulle vara skonsammast för barnen. De hade uppenbarligen tillräckligt med lugnande läkemedel hemma för sin egen del så även om det blev lite bråttom hade de kunnat avvara ett par tabletter åt barnen. Ena barnet hade dessutom spår av lugnande läkemedel i kroppen så det borde inte heller ha varit särskilt svårt att övertala åtminstone det barnet om att doktorn höjt dosen till exempel.

Jag tror att det viktigaste var att se till att barnen verkligen dog och då är en våldsam metod betydligt säkrare än en läkemedelsöverdos om man inte har tillgång till vissa narkotikaklassade läkemedel till exempel. Men att strypa/kväva någon i sömnen upplevs säkert för mördaren som betydligt mindre våldsamt än att hugga dem med en yxa/kniv...

Sedan får man väl dessutom anta att de var ganska tokiga på slutet... En person som kommer fram till "att dö" på frågan "vad är bäst för mina barn" tänker förhoppningsvis inte som du och jag.
Citera
2019-01-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag blev inte ett dugg förvånad eftersom föräldrar som mördar sina barn i regel använder våldsamma metoder (skjuter dem, slår ihjäl dem, stryper dem, dränker dem) och jag har aldrig förstått varför det här paret skulle vara så annorlunda än andra som mördar sina barn.

Däremot håller jag med om att det är fruktansvärt och grymt och hemskt att tänka på.

Om jag skall vara alldeles ärlig så tror jag inte att föräldrarna funderade så mycket på vad som skulle vara skonsammast för barnen. De hade uppenbarligen tillräckligt med lugnande läkemedel hemma för sin egen del så även om det blev lite bråttom hade de kunnat avvara ett par tabletter åt barnen. Ena barnet hade dessutom spår av lugnande läkemedel i kroppen så det borde inte heller ha varit särskilt svårt att övertala åtminstone det barnet om att doktorn höjt dosen till exempel.

Jag tror att det viktigaste var att se till att barnen verkligen dog och då är en våldsam metod betydligt säkrare än en läkemedelsöverdos om man inte har tillgång till vissa narkotikaklassade läkemedel till exempel. Men att strypa/kväva någon i sömnen upplevs säkert för mördaren som betydligt mindre våldsamt än att hugga dem med en yxa/kniv...

Sedan får man väl dessutom anta att de var ganska tokiga på slutet... En person som kommer fram till "att dö" på frågan "vad är bäst för mina barn" tänker förhoppningsvis inte som du och jag.

Om båda föräldrarna gav sig på en sovande flicka borde de kanske ha kunnat tysta henne så att hon inte väckte den andra. Hinner man vakna om någon tar ett hårt grepp om halsen? Varför tog det sån tid att avgöra dödsorsak?
Citera
2019-01-06, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Varför är det viktigt, noggrant med hängslen och livrem, att både mamma och pappa ses som ansvariga för morden. Jag ser bara ett svar. Att det var viktigt att inte en skulle få skulden. Extremt viktigt.

Det jag funderar på är varför i helvete de inte kunde avliva sin egen avkomma på ett bättre sätt. Något har hänt, något har rubbat deras plan.
Citera
2019-01-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag svarar inte på din fråga kanske. Då och då funderar jag på om familjen som bevittnade testamentet , familjen H begick lagbrott. Polisen kan inte veta det. Tänk om Familjen H var väldigt nära vänner till H och O. Ponera att det gick till så här:
Hanna ligger döende pga metastasering. Oskar berättar för henne att dom borde skrivit testamente . Hon är för dålig för att gå nånstans. Redan i december skriver Hanna under testamentet hemma som Oskar författat. Trots att hon är jurist läser hon inte det pga sitt läge. Hon litar på honom. Det märkte jag nämligen att hon alltid gjorde. Sen ringer hon till sina vänner Familjen H och säger Oskar kommer över med testamentet. Kan ni bevittna det?
Familjen hade aldrig erkänt detta för polisen. Jag hade inte gjort det heller.
Några skrev här datumet var 3/01/2018 på testamentet och nån av misstag hade först skrivit 2017. Tänk om datumet var rätt när det gäller årtal från början.
Som sagt det är mina funderingar. Ni alla där ute har säkert väldigt nära vänner som ev skulle göra det för er skull om dom hade vetat att ni ligger för döden.
Sen på dina frågor ovan. Man måste känna den typen av människa som t o m in i döden vill framstå som ett offer.
Helt annan sak; jag kontaktade E Höglund för hon var den enda som ville att barnens rätt till liv kom fram. Hon ville skolan skulle granskas.
Sen är det så; om man kände en familj som man träffade regelbundet och sen mördas barnen. Det är min skyldighet att ingen glömmer Moa och Agnes. Synd att deras mor och farföräldrar sviker sina barnbarn

God morgon,

Datumet kan säkert vara inskrivet när det passade och Hanssons har nog sagt att de skrev på en annan dag. Kanske så långt tidigare att polisen såg det som irrelevant som senast sedd för Skatteverket. Texten, innehållet, i testamentet, är väl dolt under bevittnandes och fikat. Faktiskt inte märkligt om hon inte såg texten där Varför skulle hon misstro sin man att byta ut ett testamente? Innan de gick hemifrån hade hon läst igenom det de skulle skriva under men det var något annat.

Jag tror inte att Hanna var sjuk. Tror faktiskt inte ens hon tagit en lugnande i hela sitt liv. Hon har beskrivits som en hälsomänniska. Snygg ända fram till döden om man får tro hennes kollega på Skatteverket.

Efter 40000 inlägg så finns ingen klar bild på FB som annars brukar vara duktiga på att nysta. Det beror på att även FB följer mördarens instruktioner. Instruktioner att fokusera på sjukdomar och gemensamt beslut. Ingen förstår nog hur extremt viktigtdet var att eftervärlden inte skulle spekulera i en ensam mördare. Varför? Trots att det mesta pekar på trippelmord och en ensam mördare vill psykologerna i tråden ändå applicera sina teorier. När någon inser att detta inte är ett unikt fall så löser den gåtan. Fast det har säkert polisen redan klarat ut inofficiellt.

Jag är en av många som tyckte EH var modig och som måste ha insett vad hon gav sig in i men hon såg ett ansvar när Pianolärarinnan tog kontakt. Två med civilkurage!
Citera
2019-01-06, 11:00
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Om båda föräldrarna gav sig på en sovande flicka borde de kanske ha kunnat tysta henne så att hon inte väckte den andra. Hinner man vakna om någon tar ett hårt grepp om halsen? Varför tog det sån tid att avgöra dödsorsak?

Blonay skrev att ena flickan blev kvävd med en kudde. Jag antar att det är en ganska utdragen metod men om en förälder håller fast kroppen och en trycker dit kudden kanske det går att utföra relativt tyst? Om barnen var mycket dåliga i ME kanske de sov med hörlurar eller öronproppar?

Tog det lång tid att utreda dödsorsakerna? Det kan man fråga sig varför i så fall.
Citera
2019-01-06, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeena001
Det jag funderar på är varför i helvete de inte kunde avliva sin egen avkomma på ett bättre sätt. Något har hänt, något har rubbat deras plan.

Beskrivningen av dödandet låter som en normal familicide-suicide. Kanske till och med polisen utelämnat onödiga detaljer. Jag blev inte förvånad men så är ju jag fast övertygad om att det är en ensam baneman från början till slut. Inte nån som hjälpt till med något.
Citera
2019-01-06, 11:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Kan det ha gått till såhär? Har inte läst varje inlägg, så min hypotes är kanske redan gammal:
A fick bli offer nr 1. Hon var äldsta flickan och krävde mer fysiskt av förövaren. Inget lugnande till henne eftersom hon skulle bli misstänksam och kunna avslöja föräldrarna om de försökte få i henne något.
M var nästa offer. Hon hade tidigare fått lugnande, henne kunde de lura i preparatet, då hon var yngre och intet ont anande. Detta för att hon inte skulle vakna om dådet mot A blev ”högljutt” med motstånd, kvävda skrik m m.

Sen är frågan: dog H före eller efter barnen?
Ville hon vara vid medvetande och vara en aktiv del i morden? Eller ville hon dö före alla andra?

Förloppet med O:
Efter morden tar O en mängd lugnande. Lägger en snara om halsen, fäster den nånstans och väntar in sömnen. Han faller ihop och tyngden gör att snaran dras åt och han kvävs.

Tyvärr, förloppet fallerar.
Den ena dottern hade endast ”spår” av något lugnande i sig, dvs så liten mängd att det inte är verksamt. Båda barnen har varit vid medvetande när de mördades.

Varken H eller O hade sådana koncentrationer av lugnande i sig att de var nedsövda eller inte kunde agera. H har därför inte mördats i medvetslöshets, icke agerbart tillstånd och O har inte av droger somnat när han hängde sig.
Citera
2019-01-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
God morgon,

Efter 40000 inlägg så finns ingen klar bild på FB som annars brukar vara duktiga på att nysta. Det beror på att även FB följer mördarens instruktioner. Instruktioner att fokusera på sjukdomar och gemensamt beslut. Ingen förstår nog hur extremt viktigtdet var att eftervärlden inte skulle spekulera i en ensam mördare. Varför? Trots att det mesta pekar på trippelmord och en ensam mördare vill psykologerna i tråden ändå applicera sina teorier. När någon inser att detta inte är ett unikt fall så löser den gåtan. Fast det har säkert polisen redan klarat ut inofficiellt.

Psykologerna i tråden?? hallå har du lyssnat på presskonferensen överhuvudtaget.
Du skriver att det mesta pekar på ett trippelmord, jag förstår er som inte kan ta in att det är bägge föräldrarnas vilja.
En var självmordsbenägen och var drivande i familjens utplåning. O gav tillslut upp, tanken på att leva utan sin familj gick inte. Som det ser ut efter presskonferensen så verkar O*skar varit den som genomförde hela planen - H*nna var den som drev fram denna katastrof.
Ser du poängen?
Katastrofen hade aldrig hänt om inte bägge var med på det.
Citera
2019-01-06, 11:22
Medlem
Citat:
[/spoiler]

Psykologerna i tråden?? hallå har du lyssnat på presskonferensen överhuvudtaget.
Du skriver att det mesta pekar på ett trippelmord, jag förstår er som inte kan ta in att det är bägge föräldrarnas vilja.
En var självmordsbenägen och var drivande i familjens utplåning. O gav tillslut upp, tanken på att leva utan sin familj gick inte. Som det ser ut efter presskonferensen så verkar O*skar varit den som genomförde hela planen - H*nna var den som drev fram denna katastrof.
Ser du poängen?

Välkommen som ny i tråden!

Funderade på att du reggade dig januari 2018 och kommer in i debatten NU.. Du har aldrig varit intresserad förrän nu men kommer du berätta. Ja, jag ser poängen.

Nej, det du beskriver har inte polisen berättat
Citera
2019-01-06, 11:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väl självklart att de utreder allting. Försöker få fram förlopp, vad som hänt. Att du sen inte har en FUP att vältra runt i får dig tydligen att slå knallrött på konspirationsmetern.

Hur mycket inflytande anser du O:s familj har? Du fablar ju i klass med siciliansk maffia, hahahaha.
Enligt dig låter det som om de styrt poliskåren och ordnat en special edition så att O ska mörkläggas som mördare och fortsatt hyllas.

Polisen har ingen tvingande anledning att lämna ut någonting. Juridiskt är de absolut befriade från detta.

Nu valde polisen att göra det på grund av att polisen sedan ett knappt år varje vecka fick ett flertal förfrågningar kring fallet, även från utlandet. Trots att tiden gick har inte intresset minskat och polisen har fått lägga ner mycket tid på dessa frågor. Polisen ville få mer lugn.

Därför bestämde polisen sig för att hålla PK. Anhöriga är värst drabbade, stor hänsyn och respekt visas dessa. Kanske har de blivit övertalade av polisen? Polisens incitament med att lämna ut mer har varit att få mindre besvär efteråt. Inte mer besvär med arga upprörda anhöriga som inte har velat detta.

Sannolikt har polisen medlat, gått balansgång, övertalat, köpslagit för att till slut få allas godkännande. Därför ser den utlämnade informationen ut som den gör.

OT Glöm aldrig hur riksänkan Lisbeth kunde förhindra korrekt utredning, kroppsundersökning, genomsökning av hemmet och inspelad konfrontation. Poliser är också människor.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-06 kl. 11:37.
Citera
2019-01-06, 11:34
Medlem
Citat:
[/spoiler]

Ser du poängen?

Och katastrofen hade aldrig hänt om en av de vuxna sökt hjälp för hela familjen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in