2019-01-05, 22:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Inte ens om hon fyllde på med mer lugnande medel efter att barnen dödats...? För att klara av att bli strypt...Fast då skulle man kanske uttryckt sig annorlunda vid pressträffen...

Ja, hennes koncentration i blodet skulle då varit så hög att hon inte kunnat agera. Då hade man nog uppgett det på PK.
Då hade hon inte heller kunnat slåss för sitt liv. Något som jag tror skedde nu.
Citera
2019-01-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Intressant fall från USA du refererade, tack.
Skedde bara 60 dagar före Bjärred.

Men det finns några skillnader. De hade intagit sömnmedel allihop, hittade i resterna efter serverad varm choklad. Morden hade skett mycket snabbt med skjutvapen, sekundsnabb död.
Mamman och femåringen kramade om varandra i sängen, pappan sittande på golvet nedanför sängen hade skjutit sig själv.
Sannolika utlösande faktorer: modern trodde att hon bara hade kort tid kvar att leva med spridd äggstockscancer, de hade ekonomiska problem, tidigare missbruk, flyttat till ny kontinent fem månader tidigare, problem kring bl a ekonomi och underhåll till tidigare ex och särkullbarn.

Ett märkligt fall onekligen. Men jämfört med Bjärred betydligt mer planerade mindre plågsamma mord, sedering och tre av dem återfanns tillsammans i samma rum. Dessutom extrerna problem.
Inget av detta lyser i Bjärred.

Jag tror som nämnts tidigare, O och H kan ha diskuterat familicid, funderat i dessa banor.
Men den dagen när det skedde var de inte överens! Endast en av dem ville - verkligen - genomföra detta just där, då och på det sättet. Själva mördandet är bara en mans verk i tre fall.

Jag undrar vad man "vinner" på att låta den offentliga versionen av vad som hände (den från pressträffen) ge sken av att föräldrarna var helt och hållet överens och agerade tillsammans. Är det någonting annat man vill dölja - genom att ge oss denna berättelse så undviker man en annan berättelse...
Citera
2019-01-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag förstår din beskrivning av känslan hur det är att bli strypt Missan. Jag gjorde misstaget en gång i jobbet och vände ryggen åt en patient jag inte kände. Blixtsnabbt hoppade han på mig bakifrån och tog ett struptag på mig. Det handlade bara om sekunder innan mina kollegor kom till undsättning men den paniken, den ångesten jag hann känna.... Hade mardrömmar efter den händelsen.
Att bara tänka på vad Agnes och Moa utsattes för är ångestframkallande. Jag är glad att du återvänt till tråden Missan. Du ger Moa en röst. Om du vill, kan du beskriva lite hur hon såg ut? Jag tänker på hur hon satt där vid pianot. Det är så grymt alltihop.
Moa hade ljusbrunt hår och bruna ögon. Hon hade lite kortare än axellångt hår. Fina mjuka händer. Hon märkte alltid om jag hade örhängen eller läppstift. Hade en fin mössa och fina glittriga tröjor. Hade fint leende. En gång hade hon väntat ute med sin mamma och frusit. När jag såg dom i mörkret stå där ute tände jag ute och såg henne göra en gest som visade att hon hade frusit. Det var väldigt väldigt sött. Och så har hon fastnat i mitt minne
Citera
2019-01-05, 22:32
Bannlyst
Citat:
Inte en chans att Hanna sov djupt när hon ströp/kvävdes.
Lite lullig kanske - men vid fullt medvetande och kapabel att agera. Sannolikt agerat med försöka komma loss.

Enligt polisens PK:
Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar; dock inte dödliga doser, och dock inte så mycket så att de inte heller har kunnat agera. Dessutom hade en av döttrarna spår av lugnande läkemedel i sin kropp.

Det där uttalandet är välkänt. Det står tydligt och klart att föräldrarna kunnat agera, agera i alla skeenden med stora doser i sina kroppar eller specifika delar det får vi inte veta utan polisen nöjer sig med att säga agera. Det är ju givet att dom kunnat agera, två barn mördade dom och sen sig själva men hur exat drognivån var under processen får vi inget uttalande om från polis utan uttalandet är mer eller mindre brett, utan detaljer.

Sen har ju självklart inte du, inte heller jag obduktionsprotokollet men att en rättsläkare på minuten specifikt kan bedöma döden för alla fyra, det tror jag inte på, inte heller tror jag att rättsläkare på minuten kan säga när tabletter intagits, inte heller hur många och i direkt ordning. Rättsmedicin i all ära men ett minutiöst eller säg "timmaiöst" obduktionsprotokoll lär inte finnas utan säkert precis som i alla andra protokoll ges tiderna på ett ungefär.

Polisen kallar också all medicin lugnande, jag tror och har uttalat mig om det här tidigare. Lugnande är också enligt mig ett brett begrepp för jag tror inte alla ätit ur samma "lugnande" burk.
Citera
2019-01-05, 22:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag undrar vad man "vinner" på att låta den offentliga versionen av vad som hände (den från pressträffen) ge sken av att föräldrarna var helt och hållet överens och agerade tillsammans. Är det någonting annat man vill dölja - genom att ge oss denna berättelse så undviker man en annan berättelse...

Ja jag trot det fetade. Man undviker vidare diskussioner, tjafs, trassel och problem.
Polisen uttalar sig faktiskt inte om vem som gjort vad i vilken turordning. Man nämner bara att detta framstår som planerat av bägge två sedan hösten och man citerar det O och H själva skrivit i avskeds/förklaringsbrevet.
På så sätt slipper man bråk mellan anhöriga, offentligt hat mot den aktiva föräldern. Det blir lugn och ro och man kan slå igen pärmarna.

Därtill har säkert den aktive Os anhöriga kanske tyckt att Hanna är minst lika skyldig till katastrofen. Så där som svärföräldrar ibland kan tänka.
Det finns en hyllande hemsida på nätet om O, administrerad av hans far. De vill nog inte att någon extra skugga ska falla på O. Dessutom kanske de egentligen tycker att det ändå inte var bara Os fel - eller ens Os fel.
Då motsätter de sig nog att polisen - som egentligen inte behöver lämna ut något alls - pekar ut O. Bättre att fokusera på att både O och H haft familicidtankar.

Om morden på barnen hade begåtts av två personer hade detta naturligtvis upptäckts. Barnen hade haft DNA från två under naglarna, det hade funnits avtryck från fasthållning, flera händer mm

Då hade man aldrig behövt lägga ner så mycket analyser, diskussion och information kring att avskedsbrevet verkligen innehöll autentiska underskrifter från bägge föräldrarna....
Då hade det ju aldrig varit någon tvekan om att det var två förövare...

Nej barnen har därför sannolikt bara mördats av en person. Precis som Hanna.
Citera
2019-01-05, 23:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Det där uttalandet är välkänt. Det står tydligt och klart att föräldrarna kunnat agera, agera i alla skeenden med stora doser i sina kroppar eller specifika delar det får vi inte veta utan polisen nöjer sig med att säga agera. Det är ju givet att dom kunnat agera, två barn mördade dom och sen sig själva men hur exat drognivån var under processen får vi inget uttalande om från polis utan uttalandet är mer eller mindre brett, utan detaljer.

Sen har ju självklart inte du, inte heller jag obduktionsprotokollet men att en rättsläkare på minuten specifikt kan bedöma döden för alla fyra, det tror jag inte på, inte heller tror jag att rättsläkare på minuten kan säga när tabletter intagits, inte heller hur många och i direkt ordning. Rättsmedicin i all ära men ett minutiöst eller säg "timmaiöst" obduktionsprotokoll lär inte finnas utan säkert precis som i alla andra protokoll ges tiderna på ett ungefär.

Polisen kallar också all medicin lugnande, jag tror och har uttalat mig om det här tidigare. Lugnande är också enligt mig ett brett begrepp för jag tror inte alla ätit ur samma "lugnande" burk.

Man brukar väl tala om att (mer eller mindre) exakt tidpunkt för död (via temperaturmätning i kroppen) normalt bara kan avgöras om man mäter inom 24 tim efter döden. (Om rumstemperaturen kan uppskattas?) Man kan väl i ett senare skede även mäta grad av sönderfall, men jag tror inte man kan med säkerhet mäta exakt genom andra metoder.

Mamman kan förstås ha låtit sig spännas fast vid händerna och/eller försett sig själv med en strap över halsen e.a. för att underlätta i processen. De har nog inte varit helt rådlösa därvidlag. Maken kan ha avlägsnat sakerna därefter, eller inte, men att det inte rapporteras om den typen av detaljer känns inte märkvärdigt. Utgången är ju densamma. Och polis och rättsläkare lär ju ha kunnats slå fast exakt vad som verkligen skett.

Att man undanhåller somligt betyder ju inte heller att man skulle undanhålla precis vad som helst. Så man behöver ju inte sitta och fantisera vidare.

Hade de gått lösa på varandra med gevär och porslin så hade det nog sipprat ut.

Det finns ingen anledning i världen att tro att den rättsliga skuldfrågan skulle förhålla sig på något annat sätt än hur den beskrivits, och att polisen står och ljuger. Det skulle de inte låna sig till. På tok för många människor lär dessutom ha faktiskt kännedom om vad som hänt, och då blir det ju kapplöpning till pressen i sinom tid, för att sälja den egentliga historien. Så då kan man ju i så fall vänta tills dess.

Polisen lär ju förbanna sig själva om de hela tiden tvingas läsa i x-pressen efteråt vad som verkligen hände. Det skulle ju undergräva förtroendet. Har de gjort det misstaget en gång så lär de ju sig sen.

Vilket ju just inte gäller för föräldrarna här...

Frid.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-05 kl. 23:17.
Citera
2019-01-05, 23:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja jag trot det fetade. Man undviker vidare diskussioner, tjafs, trassel och problem.
Polisen uttalar sig faktiskt inte om vem som gjort vad i vilken turordning. Man nämner bara att detta framstår som planerat av bägge två sedan hösten och man citerar det O och H själva skrivit i avskeds/förklaringsbrevet.
På så sätt slipper man bråk mellan anhöriga, offentligt hat mot den aktiva föräldern. Det blir lugn och ro och man kan slå igen pärmarna.

Därtill har säkert den aktive Os anhöriga kanske tyckt att Hanna är minst lika skyldig till katastrofen. Så där som svärföräldrar ibland kan tänka.
Det finns en hyllande hemsida på nätet om O, administrerad av hans far. De vill nog inte att någon extra skugga ska falla på O. Dessutom kanske de egentligen tycker att det ändå inte var bara Os fel - eller ens Os fel.
Då motsätter de sig nog att polisen - som egentligen inte behöver lämna ut något alls - pekar ut O. Bättre att fokusera på att både O och H haft familicidtankar.

Om morden på barnen hade begåtts av två personer hade detta naturligtvis upptäckts. Barnen hade haft DNA från två under naglarna, det hade funnits avtryck från fasthållning, flera händer mm

Då hade man aldrig behövt lägga ner så mycket analyser, diskussion och information kring att avskedsbrevet verkligen innehöll autentiska underskrifter från bägge föräldrarna....
Då hade det ju aldrig varit någon tvekan om att det var två förövare...

Nej barnen har därför sannolikt bara mördats av en person. Precis som Hanna.
Det är väl självklart att de utreder allting. Försöker få fram förlopp, vad som hänt. Att du sen inte har en FUP att vältra runt i får dig tydligen att slå knallrött på konspirationsmetern.

Hur mycket inflytande anser du O:s familj har? Du fablar ju i klass med siciliansk maffia, hahahaha.
Enligt dig låter det som om de styrt poliskåren och ordnat en special edition så att O ska mörkläggas som mördare och fortsatt hyllas.
Citera
2019-01-05, 23:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns mängder rättsfall gällande mord på familjemedlemmar där förövaren tagit livet av sig och Fu läggs ner med sedvanlig förundersökningssekretess. Det förekommer inte pressträff.
Nu råkar det vara pressträff via stort massmedialt intresse och det presenteras vad förundersökningen kom fram tid. Det har spekulerats upp till rent paranoid nivå och extrem klappjakt i denna tråd.
... och fortsätter.
Kan du säga mig varför just detta brottsfall, sedvanligt nedlagd Fu, ska vara så väldigt mörklagt, mystiskt och otroligt vanskött?
Polisen vill dölja nåt, de försöker ge sken av de var överens. - undviker en annan berättelse.

Inledande frågeställning du har är skitbra:
Vad fan skulle polisen vinna på det här oavsett vad anhöriga tycker? Varför skulle de ens bry sig om så O hyllas in absurdum av anhöriga?
Citera
2019-01-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns mängder rättsfall gällande mord på familjemedlemmar där förövaren tagit livet av sig och Fu läggs ner med sedvanlig förundersökningssekretess. Det förekommer inte pressträff.
Nu råkar det vara pressträff via stort massmedialt intresse och det presenteras vad förundersökningen kom fram tid. Det har spekulerats upp till rent paranoid nivå och extrem klappjakt i denna tråd.
... och fortsätter.
Kan du säga mig varför just detta brottsfall, sedvanligt nedlagd Fu, ska vara så väldigt mörklagt, mystiskt och otroligt vanskött?
Polisen vill dölja nåt, de försöker ge sken av de var överens. - undviker en annan berättelse.

Inledande frågeställning du har är skitbra:
Vad fan skulle polisen vinna på det här oavsett vad anhöriga tycker? Varför skulle de ens bry sig om så O hyllas in absurdum av anhöriga?

Du har nog rätt.. detta är bara en av många rättsfall som avslutas med att FU läggs ner, och med förundersökningssekretess. Dags att sätta punkt...

Bra i alla fall, att det har riktats en hel del ljus mot Agnes och Moa...
Citera
2019-01-06, 00:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har nog rätt.. detta är bara en av många rättsfall som avslutas med att FU läggs ner, och med förundersökningssekretess. Dags att sätta punkt...

Bra i alla fall, att det har riktats en hel del ljus mot Agnes och Moa...
Jo, jag undrar som sagt varför en poliskår ska lyda en en viss familj.
Som styr förundersökningens resultat och likaså pressträffen.
Varför polisens överhuvudtaget skulle bry sig specifikt om en efterlevande sida.
Varför de skulle ta sådana risker för vissa anhöriga.
Då börjar man även diskutera korruption och rättsröta - inte bara klappjakt på den Ondskefulle Oskar.

Ja, det är tragiskt det som skett. Mer än tragiskt för töserna.
Men fram tills detta hemska hände så tror jag faktiskt att både Moa och Agnes älskade sina föräldrar - vilket inkluderar deras pappa.
Föräldrarna har skrivit brev, enligt undersökning av NFC inte förfalskat och med autentiska underskrifter.
Mobil och dator stärker denna uppgift. Det framkommer att de planerat ihop sen i höstas.
Det är många instanser som ska köpas upp för att denna soppa ska gå ihop.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 00:26.
Citera
2019-01-06, 01:22
Medlem
Citat:
Inte ens om hon fyllde på med mer lugnande medel efter att barnen dödats...? För att klara av att bli strypt...Fast då skulle man kanske uttryckt sig annorlunda vid pressträffen...

Det är svårsmält att tro att H låtit sig bli strypt frivilligt. Tänk om det är så att avsikten var att dö av en överdos? Men att det inte gick hela vägen. H låg i dvala, O väntade på sista andetaget som aldrig kom. Därför fick han avsluta.
Finns många fall av självmordsförsök som misslyckats p g a felberäkning av mängden medicin som krävs för att dö.
Citera
2019-01-06, 02:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Det är svårsmält att tro att H låtit sig bli strypt frivilligt. Tänk om det är så att avsikten var att dö av en överdos? Men att det inte gick hela vägen. H låg i dvala, O väntade på sista andetaget som aldrig kom. Därför fick han avsluta.
Finns många fall av självmordsförsök som misslyckats p g a felberäkning av mängden medicin som krävs för att dö.
Den vinklingen gav en annan skribent också, jag fann det intressant.
Dialog i spoiler:
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 02:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in