2019-01-06, 02:56
Medlem
Kan det ha gått till såhär? Har inte läst varje inlägg, så min hypotes är kanske redan gammal:
A fick bli offer nr 1. Hon var äldsta flickan och krävde mer fysiskt av förövaren. Inget lugnande till henne eftersom hon skulle bli misstänksam och kunna avslöja föräldrarna om de försökte få i henne något.
M var nästa offer. Hon hade tidigare fått lugnande, henne kunde de lura i preparatet, då hon var yngre och intet ont anande. Detta för att hon inte skulle vakna om dådet mot A blev ”högljutt” med motstånd, kvävda skrik m m.

Sen är frågan: dog H före eller efter barnen?
Ville hon vara vid medvetande och vara en aktiv del i morden? Eller ville hon dö före alla andra?

Förloppet med O:
Efter morden tar O en mängd lugnande. Lägger en snara om halsen, fäster den nånstans och väntar in sömnen. Han faller ihop och tyngden gör att snaran dras åt och han kvävs.
Senast redigerad av Artefakta 2019-01-06 kl. 03:12.
Citera
2019-01-06, 03:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Kan det ha gått till såhär? Har inte läst varje inlägg, så min hypotes är kanske redan gammal:
Sen är frågan: dog H före eller efter barnen?
Ville hon vara vid medvetande och vara en aktiv del i morden? Eller ville hon dö före alla andra?

Förloppet med O:
Efter morden tar O en mängd lugnande. Lägger en snara om halsen, fäster den nånstans och väntar in sömnen. Han faller ihop och tyngden gör att snaran dras åt och han kvävs.
Barnen orkar jag inte ens tänka på hur det skett, det äcklar mig.
Antingen gör de det tillsammans eller inte.
Får han dra hela lasset ensam så lär hon väl ha gråtit, tjatat. bönat och bett. Att hon övertalat honom alltså om själva gärningens skede. De är eniga om beslut, lika vidriga och jag tror ju inte han bara säger: Jamen det gör jag gumman. Självklart!
Att planera lär vara tillräckligt eländigt, genomföra ännu värre.
Fast det kan ju iofs vara en anledning i sig att det dröjer så länge, om han tvekar, inte klarar av det.
Jag tror nämligen inte ett dugg på teser där han ska bete sig i klass med nån psykopatisk seriemördare.
Det är rätt hopplöst att ens fundera på förlopp eftersom det inte finns nån fakta öht. Fortsättningsvis blir spekulationer om detaljer ointressanta av samma anledning.
De är helt eniga i att detta ska ske och anses därför lika skyldiga.
Formellt misstänka att ha dödat sina döttrar, gemensamt och i samförstånd. De spelar i samma division - lika eländiga.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 03:46.
Citera
2019-01-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Som det funderats över det här avskedsbrevet och ansetts som det mest underliga i världen. Pga sekretessen i norden mf l länder måste man vandra till USA för att få ta del av förklaringsbreven. Finns inga förklaringar bara egoistiskt svammel i alla brev. Säkert är bjärreds avskedsbrev i samma stil som alla som florerar på nätet.

Nu är det det här med två igen som är så unikt. Jag är din snälla google hjälpreda. På nån minut så fick jag även där en hel del info.

Väljer det här fallet, det är mer eller mindre dagsfärskt. Här har kvinnan cancer, mannen ekonomiska besvär grannarna upplever paret som de mest normala någonsin. Men utredningen visar att mannen inte var snäll mot frun men trots det stannar hon och paret planerar familjedråpet tillsammans. Läs alla deras kontakter sinsemmelan men notera att kvinnan är hal som fan. Fast mannen hennes gått med på att skjuta familjen sitter hon i smyg till sin släkt och förtalar honom, vill lägga skulden på han.Raderar textmeddelanden. Kvinnor kan.

Två föräldrar i samförstånd mördar två barn.

https://www.deseretnews.com/article/900016239/mapleton-father-mother-conspired-to-kill-family-report-concludes.html

Här får du föräldrarnas konversation framför ögonen, det får du inte i bjärred fallet men givetvis finns det en planering som polis väl känner till men inte offentliggör så som man gör i USA.

Nu har ju inte jag och många med mig undrat vad som står i några förklaringsbrev över huvud taget.

De här fallen du länkar till har jag redan läst om. Det säljer väl att berätta så mycket om kvinnorna. Typiskt USA att nämnda hur stort underhåll kvinnan haft från mannen i det första fallet. Det andra fallet, där hela familjen dör, är märkligare.

Sheriffen som har tuggat på ett grässtrå ett halvår och konstaterar att de gjorde det i samförstånd. Beviset är alla textmeddelanden! Att kvinnan till och med varit med och köpt sömnmedel tar bort alla tvivel. Visserligen är det hennes man som utan henne köpt vapnet men nu snackar vi USA. Att kvinnan varit inbillningssjuk, deprimerad, ja då är saken biff. Hennes alkoholiserade fransktalande mamma, som hon aldrig haft kontakten med, på andra sidan jordklotet får ett mail som beskriver EXAKT hur hon kommer att hittas död. Hon skriver att hon har drömt det. Textmeddelanden som hon skickar dagarna innan, ett rop på hjälp, till sina frånvarande anhöriga det är också oviktigt och du anser till och med att hon är ”hal som fan” och ”förtalar honom". Hon hittas med en kudde över sitt huvud genom vilken ett pistolskott nått hjärnan. Barnet med några extra skott, också genom kudden, i huvudet. Kropparna är aldrig flyttade. Maken som är omvittnat depressiv och aggressiv och slutat betala räkningarna. Alltså… finns flera VINKLAR som vem som helst kan ana bakom det här våldsbrottet. En kvinna som aldrig kommer bli saknad av någon anhörig är ett lätt offer. Kanske det skulle finnas mer kvinnliga sheriffer. Kvinnor sägs ju ha intuition och kanske till och med mera sunt förnuft.
Citera
2019-01-06, 08:47
Medlem
Att strypa eller kväva sina två barn till döds, utan att dessa fått någon ansenlig mängd lugnande i sig, är så pass grymt och sjukt att detta INTE kan ha varit planen ända sedan hösten. Det är så ofattbart.

Att strypa eller kväva känns som något man gör i okontrollerad vrede och fullständig affekt. Eller för att få tyst på någon, straffa någon...? Det tar flera minuter och man möts av motstånd! Det kräver styrka, kallsinnighet och beslutsamhet av förövaren. Ändå har strypning /kvävning genomförts inte bara en gång utan totalt tre gånger om man räknar med Hanna!

Det är så sjukt och så grymt. Har detta tillvägagångssätt någonsin tidigare använts i familicid? Det har jag oerhört svårt att tro. Skjutvapen, gift, t.o.m. kniv känns troligare.

Jag tror inte jag överdriver när jag säger att ALLA blev totalt chockade och överraskade (i fullständigt negativ bemärkelse) av tillvägagångssättet. Något stämmer inte. Jag tror mer och mer på att det var något som gick snett, inte som planerat, på slutet. Men vad...? Och varför?
Citera
2019-01-06, 09:08
Medlem
Hej gott folk, jag har inte läst speciellt mycket i tråden senaste tiden pga julfirandet och allt det för med sig.
Men har det under dom senaste 2 veckorna framkommit något nytt, bortsett från barnvakten som faktiskt var intressant.
Citera
2019-01-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag tror inte jag överdriver när jag säger att ALLA blev totalt chockade och överraskade (i fullständigt negativ bemärkelse) av tillvägagångssättet. Något stämmer inte. Jag tror mer och mer på att det var något som gick snett, inte som planerat, på slutet. Men vad...? Och varför?
Att det skulle hända förr eller senare verkar ju ha varit planerat. Men kanske något hände som gjorde att det blev bråttom. Tänk om det var så att O hade för avsikt att vara med på konferensen som någon slags Grande Finale men det hände för mycket hemma under julhelgen så att han inte hann förbereda sig ordentligt. Han fick panik och allt var tvunget att ske lite mer oplanerat än vad de tänkt sig...
Citera
2019-01-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Två vansinniga samtidigt på det sättet finns inte. Polisen motsäger sig själv. Det var planerat länge och plötsligt hoppsan stryper dom sina barn. Är detta rimligt?
En av dom hade detta i huvudet och planerade så att efter deras död skulle det se ut så som om dom var två i det . För den personen var det väldigt viktigt att inte framstå som mördare. I stället för mördare ett offer av omständigheterna. Två sjuka barn....

Eftersom Oskar hängde sig och var sist. Och resten av familjen var strypta så förstår alla hur det ligger till. Varför inte säga som det är. Vad är polisen rädd för?

Du belyser en känslig frågeställning: Varför skulle det vara viktigt att dela skulden? Varför efterlämna ett känslomässigt förklaringsbrev som bevis för att både mamma och pappa har dödat deras döttrar? Eftervärlden brukar alltid att söka efter tänkbara motiv.
Citera
2019-01-06, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Att strypa eller kväva sina två barn till döds, utan att dessa fått någon ansenlig mängd lugnande i sig, är så pass grymt och sjukt att detta INTE kan ha varit planen ända sedan hösten. Det är så ofattbart.

Att strypa eller kväva känns som något man gör i okontrollerad vrede och fullständig affekt. Eller för att få tyst på någon, straffa någon...? Det tar flera minuter och man möts av motstånd! Det kräver styrka, kallsinnighet och beslutsamhet av förövaren. Ändå har strypning /kvävning genomförts inte bara en gång utan totalt tre gånger om man räknar med Hanna!

Det är så sjukt och så grymt. Har detta tillvägagångssätt någonsin tidigare använts i familicid? Det har jag oerhört svårt att tro. Skjutvapen, gift, t.o.m. kniv känns troligare.

Håller med dig. Att det var planerat i månader. i samförstånd och gemensamt utplåna familjen tror jag är helt sant.
Men som du skriver själva dödandet kan inte varit enligt deras ursprungliga plan....
Varför vara så noggrann med avskedsbrev/förklaringsbrev, testamente och instruktioner när man på ett så jävla brutalt sätt avlivar barnen. Varför i helvete försöka förklara sig när man på ett sådant groteskt tillväga gångs sätt dödar barnen? Väldigt lätt att söka på nätet efter ett mindre ångestfyllt sätt. Något stämmer inte.
Citera
2019-01-06, 09:46
Medlem
Finns något som tyder på att någon/några i familjen led av någon form av autism spektrum störning? Aspergers t ex. Främst barnen, men det är ju ärftligt i rätt stor utsträckning. En sådan störning kan mycket väl skapa de problem som givit upphov till de CFS-liknande symtomen hos dörrarna.
Citera
2019-01-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du belyser en känslig frågeställning: Varför skulle det vara viktigt att dela skulden? Varför efterlämna ett känslomässigt förklaringsbrev som bevis för att både mamma och pappa har dödat deras döttrar? Eftervärlden brukar alltid att söka efter tänkbara motiv.
Jag svarar inte på din fråga kanske. Då och då funderar jag på om familjen som bevittnade testamentet , familjen H begick lagbrott. Polisen kan inte veta det. Tänk om Familjen H var väldigt nära vänner till H och O. Ponera att det gick till så här:
Hanna ligger döende pga metastasering. Oskar berättar för henne att dom borde skrivit testamente . Hon är för dålig för att gå nånstans. Redan i december skriver Hanna under testamentet hemma som Oskar författat. Trots att hon är jurist läser hon inte det pga sitt läge. Hon litar på honom. Det märkte jag nämligen att hon alltid gjorde. Sen ringer hon till sina vänner Familjen H och säger Oskar kommer över med testamentet. Kan ni bevittna det?
Familjen hade aldrig erkänt detta för polisen. Jag hade inte gjort det heller.
Några skrev här datumet var 3/01/2018 på testamentet och nån av misstag hade först skrivit 2017. Tänk om datumet var rätt när det gäller årtal från början.
Som sagt det är mina funderingar. Ni alla där ute har säkert väldigt nära vänner som ev skulle göra det för er skull om dom hade vetat att ni ligger för döden.
Sen på dina frågor ovan. Man måste känna den typen av människa som t o m in i döden vill framstå som ett offer.
Helt annan sak; jag kontaktade E Höglund för hon var den enda som ville att barnens rätt till liv kom fram. Hon ville skolan skulle granskas.
Sen är det så; om man kände en familj som man träffade regelbundet och sen mördas barnen. Det är min skyldighet att ingen glömmer Moa och Agnes. Synd att deras mor och farföräldrar sviker sina barnbarn
Citera
2019-01-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag undrar som sagt varför en poliskår ska lyda en en viss familj.
Som styr förundersökningens resultat och likaså pressträffen.
Varför polisens överhuvudtaget skulle bry sig specifikt om en efterlevande sida.
Varför de skulle ta sådana risker för vissa anhöriga.
Då börjar man även diskutera korruption och rättsröta - inte bara klappjakt på den Ondskefulle Oskar.

Ja, det är tragiskt det som skett. Mer än tragiskt för töserna.
Men fram tills detta hemska hände så tror jag faktiskt att både Moa och Agnes älskade sina föräldrar - vilket inkluderar deras pappa.
Föräldrarna har skrivit brev, enligt undersökning av NFC inte förfalskat och med autentiska underskrifter.
Mobil och dator stärker denna uppgift. Det framkommer att de planerat ihop sen i höstas.
Det är många instanser som ska köpas upp för att denna soppa ska gå ihop.

Nu är det så att man tar hänsyn till anhöriga i det man går ut med. I och med att man inte hade behövd att gå ut med någon info alls.

Jag frågar mig vilken info kan göra saken värre - någon annan ställde frågan förut. I och med planering och sättet hur alla dog - vad är det kvar som kan göra saken i allmänhetens ögon ännu värre? Och jag kommer inte på något. Det kan finnas makabra detaljer, men annars? Allt annat hade väl ändrat kärnan i det som har meddelats - motiv och samförstånd. Jag menar hade det funnits indikationer för missbruk, misshandel, psykisk eller fysisk, eller något helt annat så hade polisen inte kunnat fasthålla vid ME diagnosen som motiv.

Undrar mest om H och O var hos Han**ons den 3/1. Jag trodde det, men nu har det spekulerats kring så många andra möjligheter.

Så antog jag att man inte hittade någon teknisk bevis att H försvarade sig. Är det möjligt? Efter att har läst här vet jag inte om man kan styra något sådant, att försvar händer i reflex. Det gör saken ganska komplicerat tycker jag.

Hur kan polisen själv tror att det var ME diagnosen - enbart. Den där meningen med fokus är inte förståelig, tycker jag. Att diagnosen tog fokus från barnen och föräldrarna.

Och så synes jag det är märkligt att man nämnar kring datorer att de man kommer in på och som var i villan. Hade aldrig funderat på något annat om man inte hade specificerad det. Var det något som inte var på plats i villan? Var det något man inte kom in på? Kan inte vara jobbdatorer. De flesta tar väl sina jobbdatorer med hem numera, när man jobbar hemma. Men man har väl inte använd sina jobbdatorer för det som bekräfta motiv, planering och samförstånd? Trodde hela tiden att man googlade på ett sätt att död och det kan bekräfta planering. När man ser hur familjen har dött, så kan det jo inte ha varit det man googlade på hela hösten. Vad var det då? 50 versioner att skriva ett testamente på?

Däremot tror jag att om det hade funnits saker som kunde förklara det hela lite bättre - så som en obotlig cancer hos H - som man hade kunnat se vid obduktion - så hade man nämnd det vid pt. Det tror jag 100% på.

Det är och förblir svårt att fökårklara något med så lite info tillgänglig. Och att försöka att förklara galenskap rationellt. Går det?

https://taxinsights.ey.com/archive/archive-articles/method-or-madness-interpreting-case-law-on-vat.aspx
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-06 kl. 10:12.
Citera
2019-01-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeena001
Varför vara så noggrann med avskedsbrev/förklaringsbrev, testamente och instruktioner när man på ett så jävla brutalt sätt avlivar barnen. Varför i helvete försöka förklara sig när man på ett sådant groteskt tillväga gångs sätt dödar barnen? Väldigt lätt att söka på nätet efter ett mindre ångestfyllt sätt. Något stämmer inte.

Varför är det viktigt, noggrant med hängslen och livrem, att både mamma och pappa ses som ansvariga för morden. Jag ser bara ett svar. Att det var viktigt att inte en skulle få skulden. Extremt viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in