2019-01-06, 01:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nämn en psykopat som är/var smart.
Hahahaha. Ok, predisponerad för brottslighet via orädsla, ingen empati, samvete, ånger och... thrill seeking.
Jag markerade dock att JF icke förefaller ha så värst hög intelligens men tillräckligt för planering.
Citera
2019-01-06, 01:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Fallet JF borde om inte annat väcka en diskussion om anmälningsplikten och professionaliteten hos yrkespersoner med den tveksamma titeln terapeut. Terapeuter (i synnerhet) och kuratorer har inte i närheten samma utbildning som en psykolog.

I JFs fall är det ju tydligt att en kvacksalvare har suttit och lekt hobbypsykolog och cashat in pengar på "samtalsterapi" av en människa som vem som helst kan se är i behov av en psykiatriker.
Pass på den. Hon är leg. psykoterapeut och därav skarpare ifrågasättande.
http://www.webinfo.nu/foretag/monica-westman-psykoterapeut-utbildning-ab-9258729
Citera
2019-01-06, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jupp. Precis så menar jag. Tillräckligt funktionell för att planera, men tappad på andra områden. Enligt RPU lämplig för fängelse. Han har i mitt tycke psykopatiska drag, helt empatistörd och kall. Både i kalkylerande och vidriga kommentarer om att han hoppades hon dog och inte hann prata då han läste tidningen att hon hittats.
Med tanke på att han erkänner att han ljuger mer som regel än undantag så hade det varit intressant om den yngre släppt på munhäftan och varit i rätten - för även om JF stoltserar och har autistisk mundiarré så är jag tveksam att den andre faktiskt begrep att han tänkte mörda. Jag tror den mångåriga mördarfantasin passade ypperligt in i en överfallsvåldtäkt som den yngre stollen suktade efter. Det var dags sa JF..

JF suktade efter TVÅ saker och han ville Mörda och ha en Kompis.

I detta fall skulle han få båda önskningar uppfyllda.

Jag tror han medvetet via porrfilmer manipulerade denna kille (för att få en hållhake) samt att killen inte hade en susning om mordet. JF hade väl matat honom med porrfilmer mm ca en vecka.

Killen sprang hem till föräldrarna och berättade, TROTS att JF hotade honom med döden. Inget ursäktar killens vidriga brott eller delaktighet. MEN JF är betydligt mer förslagen och planerande än man kan tro.

Jag lutar mer åt att han spelat rollen Dum och Snäll för att det gett honom "frihetsgrader" i sitt agerande.

Precis som vilken psykopat som helst, har han för egen vinning duperat sin omgivning. Totalt.

EDIT. Han kommer vara den Bussiga Oförargeliga i fängelset också och släppas ut i förtid
Senast redigerad av Remark 2019-01-06 kl. 02:26.
Citera
2019-01-06, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliumpastej
JF är inte utvecklingsstörd utan har NPF (antagligen, vet inte om det är 100 % bevisat) vilket påverkar den sociala fårmågan men inte den interlektuella. Han bär fullt ansvar för mordet han begick. Grov mobbing med våld inblandat bör klassas som ett brott i sig vilket man löser genom att sänka straffåldern i Sverige, men det får aldrig ursäkta ett mord eller annat grovt brott. Känner flera som haft en riktigt taskig uppväxt men de mördar inte folk för det.

NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) är ett samlingsnamn för en massa olika diagnoser, tex ADHD, autismspektrumdiagnoser (tex Aspergers syndrom), OCD, språkstörning, Tourettes syndrom osv och kan förekomma hos personer med utvecklingsstörning.

En person kan exempelvis ha LIF (lättare intellektuell funktionsnedsättning, alltså lätt utvecklingsstörning) eller Downs syndrom och samtidigt ha NPF (tex autism eller/ och ADHD).

Så sväng dig inte med begrepp som du inte har riktig koll på är du snäll. Det skapar bara förvirring och oreda i tråden.

Vad det gäller JF's intelligensnivå (troligtvis väldigt låg), mognad och diagnoser så får vi hoppas att utredningar kan ge korrekta svar.
Hoppas de gör en magnetröntgen av hans hjärna. Det sägs ju att skador i frontalloben och tumörer kan påverka människor till att begå hemska våldsbrott. Viktigt att söka svar, inte minst i preventivt syfte, för att kunna fånga upp såna här galningar i tid och skydda allmänheten.
Citera
2019-01-06, 02:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
JF suktade efter TVÅ saker och han ville Mörda och ha en Kompis.

I detta fall skulle han få båda önskningar uppfyllda.

Jag tror han medvetet via porrfilmer manipulerade denna kille (för att få en hållhake) samt att killen inte hade en susning om mordet. JF hade väl matat honom med porrfilmer mm ca en vecka.

Killen sprang hem till föräldrarna och berättade, TROTS att JF hotade honom med döden. Inget ursäktar killens vidriga brott eller delaktighet. MEN JF är betydligt mer förslagen och planerande än man kan tro.

Jag lutar mer åt att han spelat rollen Dum och Snäll för att det gett honom "frihetsgrader" i sitt agerande.

Precis som vilken psykopat som helst, har han för egen vinning duperat sin omgivning. Totalt.
Ja, det har jag också funderat på. Best Friends Forever. Blodsbröder via partners in crime.
För evigt bunden till JF. Yak.
Den vidriga våldtäkten är han skyldig till och redo att genomföra, det är uppenbart.
Däremot tveksam till att den yngre visste om mordplaner.
JF må vara korkad men han är slug, det syns genomgående hur han manipulerar innan gärningen. Även hotar. Dumslug fick han som epitet.
Jag tror det är därför den yngre är så urförbannad på JF, han känner sig grundlurad och det hade varit bättre om han lagt korten på bordet och hoppat över storyn om hotad till våldtäkt.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 02:34.
Citera
2019-01-06, 02:34
Medlem
Citat:
Ja, det har jag också funderat på. Best Friends Forever. Nästan blodsbröder via partners in crime.
För evigt bunden till JF. Yak.
Våldtäkten är han skyldig till och redo att genomföra den är uppenbart.
Däremot tveksam till att den yngre visste om mordplaner.
JF må vara korkad men han är slug, det syns genomgående hur han manipulerar innan gärningen. Även hotar. Dumslug fick han som epitet.
Jag tror det är därför den yngre är så urförbannad på JF, han känner sig grundlurad och därför hade det varit bättre om han lagt korten på bordet och hoppat över storyn om hotad till våldtäkt.

Vem har konstaterat det? Han har trots allt gått ut gymnasiet.
Citera
2019-01-06, 02:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag via p7:an. Han har inlärningssvårigheter. Han klarade ju inte ens ta traktorkort. Han har alltså problem med vissa ämnen, har väl med hans särintresse och autism att göra.
Däremot kan han väl vara beräknande och manipulativ för den skull. Jag menar att han är omogen och inte den skarpaste kniven i lådan även om han klarade av skolgången.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 02:59.
Citera
2019-01-06, 02:43
Medlem
Citat:
Jag via personutredningen. Han har inlärningssvårigheter. Han klarade ju inte ens ta traktorkort. Han har alltså problem med vissa ämnen, har väl med hans särintresse och autism att göra.
Däremot kan han väl vara beräknande och manipulativ för den skull.

Antar att hans intresse av att knivdöda en traktor var obefintlig.
Citera
2019-01-06, 02:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Antar att hans intresse av att knivdöda en traktor var obefintlig.
Han kanske satt och sköt med soft airgun genom rutorna.
... vilket erinrade mig hans nattliga bravader. Han verkar njuta av skadegörelse och att prickskjuta på bilar. Tydligen en lustfylld sysselsättning förutom mord. En annan tjej sköt han ju i huvudet då han lekte sniper på skolan.
Den här hade aldrig nöjt sig då euforin uteblev och han är ju helt lost i filmvärlden och fantasier. Där får man nog vara glad att den yngre angav honom så snabbt.
Citera
2019-01-06, 03:02
Medlem
Citat:
Han kanske satt och sköt med soft airgun genom rutorna.
... vilket erinrade mig hans nattliga bravader. Han verkar njuta av skadegörelse och att prickskjuta på bilar. Tydligen en lustfylld sysselsättning förutom mord. En annan tjej sköt han ju i huvudet då han lekte sniper på skolan.
Den här hade aldrig nöjt sig då euforin uteblev och han är ju helt lost i filmvärlden och fantasier. Där får man nog vara glad att den yngre angav honom så snabbt.

MYCKET!! Man vågar inte ens tänka sig nästföljande steg ...
Citera
2019-01-06, 03:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag skrev fel förut, menade p7:an.

En liten touch av att alltid skylla på omgivningen, vilket går som en röd tråd i förhör. Vilket gör det märkligt att han så villigt erkänner mord. Antar att han är lite stolt?

Två ämnen blev han inte godkänd i och säger "att han på grund av bristande kunskaper blev lågprioriterad av lärare och negativt särbehandlad."
Citera
2019-01-06, 03:13
Medlem
Citat:
Jag skrev fel förut, menade p7:an.

En liten touch av att alltid skylla på omgivningen, vilket går som en röd tråd i förhör. Vilket gör det märkligt att han så villigt erkänner mord. Antar att han är lite stolt?

Två ämnen blev han inte godkänd i och säger "att han på grund av bristande kunskaper blev lågprioriterad av lärare och negativt särbehandlad."

Icke oförväntat, när dumhetsfilten tar slut tar offerkoftan vid ....

Han skyller ifrån sig på allt och alla ...

Dessa förbannade omständigheter som drabbat honom *Suck*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in