2019-01-05, 22:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Även om denna GM skulle vara autistisk så är det väldigt ovanligt med våldsamma autister. Speciellt när det kommer till så här grovt våld .
Ja, så är det. JF är givetvis inte nån mall för andra autister men;
Sen beror det väl på graden av autism och likaväl i förhållande till utvecklingsnivå.
När det kommer till brott kan morden bli groteska på bas av extremt lättkränkt.

Där är JF intressant. Han agerar ut i hotbreven via att uppleva sig kränkt och att han är lättkränkt ses genomgående i FUP via andra händelser. Han är snudd på paranoid då han inbillar sig att folk tittar och tänker saker. Hans syster andades till och med fel då de var ute och gick och han fick nåt spel.
Hans andra autistiska drag är tydligt via särintresse film, knivar och soft airgun. Att han helt brister i socialt samspel behöver man inte betvivla.
Prof. Niklas Långström om Asperger:
Citat:
"Han understryker att Aspergers syndrom knappast kan vara den enda förklaringen till att en person blir kriminell.
Men att brotten - när de sker - ofta är udda och bisarra, och därför får stor uppmärksamhet."
"- Det som utlöser brottet kan också uppfattas som udda av omgivningen, säger han."
Citat:
"Ola Boja säger att gärningsmän med diagnosen Aspergers syndrom - som är extremt sällsynta - sällan verkar planera sina brott.
- Brotten tycks bero på tillfälligheter - ofta situationer i samspel med andra som blir för svåra."
Det är alltså mer vanligt att det är situationsanpassat, agerar i affekt vid kränkning.

Över tid har JF lust att mörda en random tjej, det är mångåriga fantasier.
Han planerar mordet, ser sig lustmördare. Mordet hade dock inte förväntad effekt...
Han säger sig ljuga konstant, han fejkar sms efter morden, fyller handskar med sand och är väldigt företagsam - och han ter sig helt empatistörd när han återger vad som hänt, som om han pratar om en fotbollsmatch.
Sen inkommer nu uppgifter om djurplågeri och att knuffa ut en tjej genom ett fönster.
Detta ter sig betydligt mer som psykopatiska drag i mitt tycke.
Det är synd att inte RPU kommenterades mer i domen, ibland kan det glimta fram.

I artikeln beskrivs D Sjöblom som giftmördade sin granne som hade skämtat med honom:
Citat:
"Sjöblom har själv sagt att Aspergers syndrom kan förklara varför han blev så kränkt. Men det är kanske psykopatin som kan hjälpa oss att förstå dådet. Forskningen visar att personlighetsstörningen psykopati, som bland annat innebär brist på medkänsla, ökar risken för kriminalitet."
https://www.expressen.se/nyheter/diagnosen-kan-inte-forklara-morden/
Citera
2019-01-05, 23:32
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Det är sant att Simpson12s inlägg var rejält sinnesförvirrat, men det blir litet komiskt när du ilsknar till på den saken, samtidigt som du själv en minut tidigare skrev: "Så jävla många blattar, inte konstigt att detta sker mer och mer. När ska Sverige vakna, är vi helt jävla dumma och blinda inför det raskrig som pågår???"

Vilket är rätt malplacerat med tanke på att ingen enda blatte tycks figurera i just det här fallet.

Men både dina och Simpson12s inlägg skrevs ju kl 2-4 natt fredag-lördag, så ingen av er kanske var helt nykter när ni skrev?

Hej. Nej, jag var lite onykter...trodde d handlade om en importerad stjärna...
Citera
2019-01-06, 00:54
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goafton
Detta är ett så vidrigt brott så jag har inte ens orkat läsa hela tråden eller FUP utan skummat igenom den. Det tråkiga och tragiska i allt det här är att 14-åringen får fortsätta sin kriminella bana som vanligt med smisk på händerna Nu gör du inte så mera typ Batikhäxorna tar över och så gullas det hit och dit trasig uppväxt bla bla bla. JF däremot kommer få ett bekvämt och bra liv dessvärre för att om det är så att han har autism? så mår de väldigt bra av rutiner och fast schema. Han får ett bättre liv innanför murarna. Så tragiskt.

Ja ett fruktansvärt vidrigt brott. Jag har i motsats till dig läst hela FUP med alla förhör och det är inte alls konstigt att det blir en livstidsdom då det både är planerat och genomfört. Vad dom däremot är besynnerligt att är att det inte väckts åtal mot 14 åringen. Det är så överbevisat i alla förhör om att 14 åringen valt att bara svara "jag minns inte" för att slippa åtal. Jag bedömer det som om JL är väldigt trovärdig när han berättar hur de har planerat och genomfört brottet.
Det är vedervärdigt att ha i åtanke att 14 åringen är ett barn som inte kan åtalas. Jag tänker om han varit min son och hur jag reagerat? Men han är inte min son för jag har lärt vad som är rätt och fel. Jag har dessutom lärt att stå upp för sina fel. Fy fan vad denna 14 åring kommer må dåligt av att konfronteras av att planera och genomföra en grov våldtäkt. Men det märks på förhören att han pappa är förnekande
Citera
2019-01-06, 00:57
Medlem
Nåt lågpresterande fylleranglare låter det som.
Citera
2019-01-06, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, så är det. JF är givetvis inte nån mall för andra autister men;
Sen beror det väl på graden av autism och likaväl i förhållande till utvecklingsnivå.
När det kommer till brott kan morden bli groteska på bas av extremt lättkränkt.

Där är JF intressant. Han agerar ut i hotbreven via att uppleva sig kränkt och att han är lättkränkt ses genomgående i FUP via andra händelser. Han är snudd på paranoid då han inbillar sig att folk tittar och tänker saker. Hans syster andades till och med fel då de var ute och gick och han fick nåt spel.
Hans andra autistiska drag är tydligt via särintresse film, knivar och soft airgun. Att han helt brister i socialt samspel behöver man inte betvivla.
Prof. Niklas Långström om Asperger:

Det är alltså mer vanligt att det är situationsanpassat, agerar i affekt vid kränkning.

Över tid har JF lust att mörda en random tjej, det är mångåriga fantasier.
Han planerar mordet, ser sig lustmördare. Mordet hade dock inte förväntad effekt...
Han säger sig ljuga konstant, han fejkar sms efter morden, fyller handskar med sand och är väldigt företagsam - och han ter sig helt empatistörd när han återger vad som hänt, som om han pratar om en fotbollsmatch.
Sen inkommer nu uppgifter om djurplågeri och att knuffa ut en tjej genom ett fönster.
Detta ter sig betydligt mer som psykopatiska drag i mitt tycke.
Det är synd att inte RPU kommenterades mer i domen, ibland kan det glimta fram.

I artikeln beskrivs D Sjöblom som giftmördade sin granne som hade skämtat med honom:

Det finns högfungerande psykopater som Breivik och så finns det lågfungerande psykopater som ljuger konstant, saknar empati och spärrar men också intelligens nog att planera komplicerade brott. JF kan vara en sådan. I båda fallen har Rättspsyk ingen effekt på rehabilitering och återanpassning, alltså ges ingen psykvård.
Citera
2019-01-06, 01:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Onekligen psykopatvibbar. Att redan som liten börja plåga djur är inget bra tecken, dessutom med kniv redan då. Att föräldrarna uppenbarligen noterat att knivar och sonen inte var en bra kombo, osäkert hur, och försökte kontrollera det är väl gott. Men dom hade behövt kvalificerat stöd och hjälp.
Sökte dom aldrig kontakt med vården? Skolan borde uppmärksammat problemen tidigt?
Ja, det har jag funderat på innan via läsning FUP. Han är slug när han beskriver gärningsförloppets skeenden, han är slug efteråt. Han övertalar och hotar den yngre. Förslagen.
Att han sen inte är värst intelligent är en annan femma.
Knivar, intresse för våld, vapen, eld or what ever är en väldigt dålig kombination som särintressen relaterat till austism.
Frågan är vad föräldrarna såg? Han säger ju i förhör att han ljög hej vilt för dem, och den där sk terapeuten har ju nån lögnavvägning med honom. Djurplågeri eller våld mot brukare hade fått mig att gå i taket oavsett ålder. Sen sitter en pantad terapeut och hör hur han suktar efter att döda.
Erkänt hade han nog gjort falskt i klass med kandidater kring Palmemordet.
Citera
2019-01-06, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Hade detta kunnat förhindras på ett förnuftigt vis?

Ja socialtjänsten borde ha låst in honom på ett SIS-hem enligt LVU redan på gymnasiet pga olaga hotet på skåpet. För att skydda honom själv och andra i hans omgivning. Men oftast reagerar socialkärringarna alldeles för sent. Kanske för att dom är överbelastade med ärenden.
Citera
2019-01-06, 01:38
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja socialtjänsten borde ha låst in honom på ett SIS-hem enligt LVU redan på gymnasiet pga olaga hotet på skåpet. För att skydda honom själv och andra i hans omgivning. Men oftast reagerar socialkärringarna alldeles för sent. Kanske för att dom är överbelastade med ärenden.
Då är vi av samma åsikt.
Citera
2019-01-06, 01:40
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det har jag funderat på innan via läsning FUP. Han är slug när han beskriver gärningsförloppets skeenden, han är slug efteråt. Han övertalar och hotar den yngre. Förslagen.
Att han sen inte är värst intelligent är en annan femma.

Nämn en psykopat som är/var smart.
Citera
2019-01-06, 01:40
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Exakt så.

Nej JF är inte offer och gärningsman. Han är gärningsman. Punkt.
Man behöver inte skära halsen av en förbipasserande eller våldta någon för att så ska vara fallet.
Lapparna med olaga hot räcker gott och väl. Förutom att han givetvis är gärningsman i lagens mening, är han dessutom ansvarig för sina egna handlingar.

Sen kan man problematisera att det förekommer mobbning och att mobbning har dålig inverkan på självkänslan, men det - det är en helt annan diskussion. Finner det olustigt och hyfsat IQ-befriat att vissa i tråden envisas med att låtsas som att det är miljön runtomkring som av honom kräver sin tribut. Vilket såklart är fullkomlig nonsens.

Säkerligen är han apart och lider av antisocial personlighetsstörning (s.k. psykopat) även om det inte värderats så, än. Vill minnas att man behöver uppfylla vissa kriterier som t.e.x uppförandestörning under uppväxtåren för att få den etiketten - något som JF:s skruvade empatistörda djurhantering iofs redan gjort gällande.

Tycker det står helt klart att JF måste vara både gärningsman och psykopat med grav empatistörning. Man behöver ju inte ens läsa mellan raderna för att komma till den slutsatsen, om man är normalt funtad. 1+1+1+1 = 4. Inte 5 eller 6. Här har vi ett klockrent skolexempel på antisocial personlighetsstörning och ett tomrum där medkänsla med de levande varelser han dödat och skadat hittills, borde funnits.

Och inte får han andra att känna någon som helst empati med honom heller.

Det här går utanför ramarna för samhällsansvar, där det senare över huvud taget inte står i paritet till de handlingar JF faktiskt begått. Miljö är som bekant bara en del. Att förlägga hela ansvaret på soc, skola, etc, ter sig lika apart & skogstokigt som hans egen inställning till de handlingar han faktiskt utfört över tid här. Ägnar hellre tid åt foliehattar än att frottera mig med åsikten att det var mobbningens fel. Mobbning ska man göra något åt. Ser man, hör man någon som beter sig som JF gör, bör man anmäla det direkt. Men där går också gränsen för vad andra resp. JF har ansvar för här.

Fy faan vilken olycka att såna som han kommer till världen.

Ett bra påstående om hur han kom till världen (måste vara olycka) att göra så stod skada och hans mening med livet?

Men alltså seriöst? Att kalla det olycka att han kom till världen? Hur tänker du då?
Det finns inget ursäktande i hans beteende. Men han hade kunnat vara barn till vilken förälder som helst? Eller hade han kunnat det? Uppenbart var han ett svart får i familjen. Uppenbart så hade han en drös av vapen och handgemäng i sin lya. Killen har jämt känns sig svag i förhållande till kompisar och syskon och uppenbart har inte familjen hjälpt honom. En ursäkt? Nej verkligen inte. Men kanske det är lite lättare att förstå varför han är så fucked up
Citera
2019-01-06, 01:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det finns högfungerande psykopater som Breivik och så finns det lågfungerande psykopater som ljuger konstant, saknar empati och spärrar men också intelligens nog att planera komplicerade brott. JF kan vara en sådan. I båda fallen har Rättspsyk ingen effekt på rehabilitering och återanpassning, alltså ges ingen psykvård.
Jupp. Precis så menar jag. Tillräckligt funktionell för att planera, men tappad på andra områden. Enligt RPU lämplig för fängelse. Han har i mitt tycke psykopatiska drag, helt empatistörd och kall. Både i kalkylerande och vidriga kommentarer om att han hoppades hon dog och inte hann prata då han läste tidningen att hon hittats.
Med tanke på att han erkänner att han ljuger mer som regel än undantag så hade det varit intressant om den yngre släppt på munhäftan och varit i rätten - för även om JF stoltserar och har autistisk mundiarré så är jag tveksam att den andre faktiskt begrep att han tänkte mörda. Jag tror den mångåriga mördarfantasin passade ypperligt in i en överfallsvåldtäkt som den yngre stollen suktade efter. Det var dags sa JF..
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 01:48.
Citera
2019-01-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliumpastej
Stämmer nog om de är väldigt unga eller lågfungerande. Har de mognat och lärt sig hantera sina utbrott brukar det inte vara så farligt mer än att de blir arga (vissa har inga krav alls på rutiner utan här är det andra drag som utmärker) Känner flera med högfungerande autism och ingen av dem har blivit dömd för våldsbrott.

Nej det går inte att generalisera på det sättet. Även om du har alldeles rätt i att de allra flesta med högfungerande autismspektrumdiagnoser inte är våldsamma så finns en variation precis som inom den icke autistiska normalfungerande befolkningen, baserad mer på personlighet.

Variationer finns både när det gäller impulskontroll och personlighet.

Det finns alltså både snälla/godhjärtade samt elaka personer med autismspektrumdiagnoser och andra npf precis som bland normalpopulationen.

Det är dessutom inte ovanligt med dubbeldiagnoser tex ADHD + Aspergers syndrom + OCD. ADHD påverkar ju impulskontroll och tålamod.

Gällande JF så verkar det, precis som många här redan nämnt, ganska tydligt att han har psykopatiska drag (baserat på hans djurplågeri och brist på empati efter brottet)samt låg intelligens (baserat på hans Facebookinlägg).
Att han socialt dras till barn i yngre tonåren tyder ju på att hans känslomässiga mognad torde ligga runt deras nivå. Ilskan när de lekte någon fotbollslek och hans sms tyder ju på att han både är barnslig, otålig, elak och har ett behov att bestämma över och manipulera andra.
En intelligentare person med psykopatiska drag hade valt att styra över andra än yngre tonåringar.

Fallet JF borde om inte annat väcka en diskussion om anmälningsplikten och professionaliteten hos yrkespersoner med den tveksamma titeln terapeut. Terapeuter (i synnerhet) och kuratorer har inte i närheten samma utbildning som en psykolog.

I JFs fall är det ju tydligt att en kvacksalvare har suttit och lekt hobbypsykolog och cashat in pengar på "samtalsterapi" av en människa som vem som helst kan se är i behov av en psykiatriker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in