2019-01-05, 14:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hen var säker på att flickorna led av kronisk trötthetssyndrom men kunde inte den medicinska förkortningen.
Jo, jag vet. Jag undrade däremot om föräldrarna snarare sa kroniskt trötthetssyndrom än ME till folk. Men på tal om trött vid den tiden jag skrev, så hade jag snarare utmattningssyndrom i åtanke.
Jag kom på det sen. My bad.
... i annat fall hade det kunnat tangera icke acceptans, eller ett visst förnekande i relation till sökandet "med ljus och lykta" efter bot och behandling.
Citera
2019-01-05, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ingen kul läsning men tack i alla fall. Fruktansvärt tragiska öden.

Kvinnans påminner om Gårdstens-mamman (ekonomi) men den här mamman förväntade sig fängelsestraff när revisionen på jobbet var klar. Konstigt att hon bara dödade en unge.

Den första storyn, mannen, verkar bara förvirrad med låg panna om nu det kan ses som motiv.

Bådas "motiv" var ekonomiska och då borde båda falla under begreppet "låg panna" men så tycker inte du. Så tycker däremot jag. Och det är just det man ser här i tråden, H är bräcklig och svag. O drivande och kall allså är det han som är den skyldige oavsett information.

Hela svensk press är förvirrad, speciellt Höglund i sina krönikor där hon bara måste få pappan i det här fallet till en ensam självisk drivande "låg panna". Bräckliga H kan väl inte vara en självisk dubbelmördare, det strider mot medias reglement om kvinnor.

Här är några fall om just kvinnliga och manliga barnamördare sett ur en medial vinkling. Du kan hoppa till kapitel 5 direkt, det räcker att läsa för jag kan förstå att man inte orkar läsa alla sidor.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:734647/FULLTEXT01.pdf
Citera
2019-01-05, 14:29
Medlem
Citat:
"Stora mängder" är ett relativt begrepp. Ändå kunde de agera. De skulle kunnat köra bil/agera till Netto och handlat/agerat. Polisen ville säkert bara ge allmänheten en bild av att föräldrarna var deprimerade. Förmildrande omständighet.

De hade nog inte så mycket tabletter så det räckte till flickorna. Finns ju smaklösa lugnande som man tycker de kunde smulat ned i läsken eller champagnen. Eller, så var det här inte alls planerat.

Skulle man kunna tänka sig att H fortsatte att fylla på med mer lugnande tabletter för egen del, efter att flickorna hade dödats? Att tanken var att hon (H) antingen skulle dö med hjälp av påfyllnadsdosen eller att hon skulle vara helt neddrogad när O skulle avsluta hennes liv?

Om det nu över huvud taget var planerat...Varför hade H egentligen stora doser lugnande i kroppen om det inte var planerat...?
Citera
2019-01-05, 14:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Om du skulle släppa breppet familicide bara för att du tycker det är det nya "inneordet" och istället fokusera på att söka informationen via de vanliga begreppen gällande ämnet. Utvidgat självmord, familjetragedi, familjedrp osv så ska du se att du får fram så mycket mer information.

Föräldrarnas förklaring i det här fallet finns i ett så kallat avskedsbrev och sådana brev, textmeddelanden osv är definitivt inte ovanliga vid olika avslut, att vi inte får ta del av dem i norden pga sekretess är ett faktum men vänd dig till USA där informationen finns öppet att tillgå för allmänheten. På någon minut hittade jag två öppna familjedråps brev. Jag valde självklart ett brev av varje kön.

En man med fem barn och fru utplånade hela familjen. Skriver i brevet att det var fruns ide. Skedde 2009.

https://www.nbclosangeles.com/news/local/Redacted-Text-Ervin-Antonio-Lupoes-Murder-Suicide-Note.html

En 35-årig kvinna dödade sin man och son 2017, skrev ett förklaringsbrev på 19 sidor.

https://eu.argusleader.com/story/news/crime/2018/05/03/im-not-monster-letter-laid-groundwork-lennox-murder-suicide/778448001/

Blir man klokare av dessa brev i offentligheten? Nej verkligen inte och ärligt talat tror jag inte heller familjerna runt de som skrivit brevena blir. Vissa handlingar är oförklarliga och omöjliga att förstå. Familjedråp räknas nog in där oavsett hur många sidor brev offentliggörs eller inspelade filmer läggs ut för allmän beskådan.

Bra fiskat.
Man noterar att det första är ett fall av ”inåtvänd workplace-shooting”, i den meningen att killen med lite annan läggning hade kunnat gå lös på arbetsplatsen/chefen som kastade ut honom och frun på gatan.

Det finns ju flaggor för att något liknande skulle kunna ha bäring i Bjärred, men i så fall hade väl OH gärna berättat det i brevet, kan man tänka.

I det andra fallet var väl inte beslutet gemensamt (jag läste inte alla 19 sidorna...) utan damens eget beslut, för att inte maken skulle få reda på att hon förskingrat pengar från sin arbetsplats.

Det är lustigt hur folk envisas med att tro att de kan få ta hand om den sjuårige sonen i himlen, men samtidigt att det går bra att förskingra stora belopp så länge man inte blir påkommen. Jag brukar tänka tvärt om...
Citera
2019-01-05, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Båda de fallen du länkar till är dock mer begripliga (i avseende man kan se lite hur det gick snett) än fallet i Bjärred.

Först har vi en människa som uppenbarligen hamnar i konflikter och är paranoid, det vill säga han lär ha någon form av neuropsykiatriskt funktionshinder/personlighetsstörning/annan diagnos. Sedan får båda föräldrarna sparken och voilà. Skolboksfall.

Andra är en mamma som länge har stulit pengar och när hon riskerar att bli påkommen så blir hon desperat. Återigen ringer alla varningsklockor för personlighetsstörning (möjligen med lätt förståndshandikapp) och det finns en tydlig utlösande faktor.

Båda är ensamma om det de gör (även om pappan i första exemplet skyller på frun). Ingen av dem verkar ha planerat under en längre tid.

Jag håller dock med dig om att jag aldrig läst om mord på barn/familj som objektivt låter resonligt eller begripligt. Det är alltid ett sjukt resonemang åtminstone på så vis att det aldrig är rimligt att alla andra också måste dö på grund av en persons skam/depression/whatever.

Brevet från den manliga familjemördaren finns så gott som i sin helhetom man söker, den artikel jag länkade var kraftigt cencurerad på ett udda vis pga alla namn han lämnade ut. Jag önskar helst inte lägga ut breven offentligt,Sök alternativt själv. Det finns massor med öppna amerikanska "familjesjälvmordsbrev". Men sök via de vanliga orden gällande ämnet, familicide är en term som aldrig slog igenom medialt eller på pressträffar.

Använde man faktiskt familicide vad gälller PK om bjärredsfallet? Vet du?

Kvinnans artikel som jag länkade är mer beskrivande, förklarande med utvalda textrader från hennes brev.Men så är det allt som ofta, kvinnan får längre förklarande artiklar om varför allt gick så illa som det gjorde. Hennes fulla brev hittar jag inte. "Någon" enligt twitter väljer selektivt vilken information som ska läggas ut, finns en ganska het debatt där om att hon inte ska skonas. Finns också en memorial sida om den kvinnliga dubbelmördande kvinnan.
Citera
2019-01-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Skulle man kunna tänka sig att H fortsatte att fylla på med mer lugnande tabletter för egen del, efter att flickorna hade dödats? Att tanken var att hon (H) antingen skulle dö med hjälp av påfyllnadsdosen eller att hon skulle vara helt neddrogad när O skulle avsluta hennes liv?

Om det nu över huvud taget var planerat...Varför hade H egentligen stora doser lugnande i kroppen om det inte var planerat...?

Fast hon hade inte så höga doser när hon dog. Hon var inte drogad.

Ja, vad vet man, varför? Morden verkar dåligt planerade och föräldrarna osynkroniserade.
Citera
2019-01-05, 14:58
Medlem
Citat:

Ja, vad vet man, varför? Morden verkar dåligt planerade och föräldrarna osynkroniserade.

Enligt polisen hade föräldrarna HÖGA doser lugnande.
Citera
2019-01-05, 15:01
Medlem
57Emmas avatar
Läser man i mars från Elli09 och Stehlitz inlägg så är de inte alls överens öht.
Men hittade detta svar från Elli till Stehlitz angående Sc spåret

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-01-05, 15:06
Medlem
Citat:

När man tänker efter: om H räknade med att O kanske skulle bli tvungen att hjälpa till med hennes död - handgripligen - så borde hon ju nästan ha drogat sig...
Senast redigerad av Kryptogam 2019-01-05 kl. 15:10.
Citera
2019-01-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Kvinnor klarar mindre ofta att genomföra självmord än män. Men sättet föräldrarna dog på är mycket svårt att begripa när det samtidig ska vara länge planerad. Jag kan förklara mig polisens uttalande enbart genom att det finns ingen teknisk bevis för att H försvarade sig - även om hon kunde. Annars vet jag inte hur man ska kunna förklara detta.

Oavhängig hur man planerade gemensamt och hur samförstånd såg ut, går jag utifrån att familjen var djupt splittrad. Det ena är jo absurditeten att kunna enas kring en familicide, det andra är jo att man inte kunde enas kring någonting annat överhuvedtaget som är mindre destruktiv.

I min hjälplöshet att hitta någon förklaring så har jag de senaste dagarna tänkt på det jag känner till själv. Det är tva familjer som jag kände för länge sedan där våld har utövads (med skjuvåpen). Ena gången riktade det sig mot en utomstående, som dog. I det andra fallet var det riktad mot en familjemedlem som överlevde. Dessa familjerna kände jag så väl, som man kan komma inpå någon i sin vardag, när man inte är anhörig . Och i båda fall var det avgrunder inom familjen. Misshandel (som så klart aldrig blev anmälda), kolerisk förälder, mörka familjehemligheter som resulterade i identifikationsproblem etc etc. Det var utåt fina medklassfamiljer (i alla fall under några decennier, i den ena familjen slutade det med skilsmässa). När jag tänker tillbaka till detta - hur har det då sett ut i denna familj här där det slutade så grymt. Slutet måste vara ett spegel kring hur det har varit innan.

Dina inlägg är alltid intressanta! Om det understrukna: Ja, ja, ja! Föräldrarna måste båda ha varit känslomässigt inkompetenta, säkert på olika sätt. Dynamiken mellan föräldrarna måste ha blivit störd av barnen - inte barnens sjukdom, bara att barnen föddes tror jag skapade obalans. Sen hade båda krävande arbeten, de flyttade till en annan stad och sen blev barnen sjuka. Pappan ångade på oavbrutet med karriären. Relationen mellan barnen och föräldrarna kan inte heller ha fungerat känslomässigt. Kan man stanna upp och prata med varandra och hitta tröst och värme hos varandra är familicide inget alternativ, oavsett sjukdomar. Det kan stöka till det rejält i ett äktenskap om ett eller flera barn favoriserar en vuxen tex. Om Agnes kanske tydde sig mest till pappa fastän han var mer frånvarande än mamman kan det ha blivit en faktor som fick mamman att ge upp om att "trösta". Hon kan ha känt ilska mot de egna barnen om de tydde sig till pappa. Jag har tänkt mycket på Jordan B Petersons uttryck: "don't let your children do anything that make you hate them".
Senast redigerad av Tey44 2019-01-05 kl. 15:12.
Citera
2019-01-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Bådas "motiv" var ekonomiska och då borde båda falla under begreppet "låg panna" men så tycker inte du. Så tycker däremot jag. Och det är just det man ser här i tråden, H är bräcklig och svag. O drivande och kall allså är det han som är den skyldige oavsett information.

Hela svensk press är förvirrad, speciellt Höglund i sina krönikor där hon bara måste få pappan i det här fallet till en ensam självisk drivande "låg panna". Bräckliga H kan väl inte vara en självisk dubbelmördare, det strider mot medias reglement om kvinnor.

Här är några fall om just kvinnliga och manliga barnamördare sett ur en medial vinkling. Du kan hoppa till kapitel 5 direkt, det räcker att läsa för jag kan förstå att man inte orkar läsa alla sidor.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:734647/FULLTEXT01.pdf

Jo, exakt så tycker jag. Utvecklade bara inte.

Tycker Höglund var modig som gjorde ett försvars-reportage för Moa. Nu skriver hon väl inget?

Generellt sett så är allt som drabbar oskyldiga barn viktigare än alla andra våldsbrott. Mödrar eller fäder slår ihjäl sina barn då och då (vårdnadstvister, svartsjuka, depressioner). I det här fallet sägs det vara både ock. Dessutom planerat. Det är unikt.
Det är viktigt att massmedia och polis rapporterar motivet till att barn dödas. Naturligtvis ska det inte vinklas och mördarnas anhöriga skall inte bestämma för mycket.

Tack. Skall läsa din länk senare!
Citera
2019-01-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
När man tänker efter: om H räknade med att O kanske skulle bli tvungen att hjälpa till med hennes död - handgripligen - så borde hon ju nästan ha drogat sig...

OK. Jag måste väl avslöja att jag vet att kvinnor som vill ta livet av sig klarar det på det mest uppfinningsrika sätt och utan droger. Nej, jag tror det var dålig planering eller ingen alls. Allt verkar utförts i ett kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in