Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Båda de fallen du länkar till är dock mer begripliga (i avseende man kan se lite hur det gick snett) än fallet i Bjärred.
Först har vi en människa som uppenbarligen hamnar i konflikter och är paranoid, det vill säga han lär ha någon form av neuropsykiatriskt funktionshinder/personlighetsstörning/annan diagnos. Sedan får båda föräldrarna sparken och voilà. Skolboksfall.
Andra är en mamma som länge har stulit pengar och när hon riskerar att bli påkommen så blir hon desperat. Återigen ringer alla varningsklockor för personlighetsstörning (möjligen med lätt förståndshandikapp) och det finns en tydlig utlösande faktor.
Båda är ensamma om det de gör (även om pappan i första exemplet skyller på frun). Ingen av dem verkar ha planerat under en längre tid.
Jag håller dock med dig om att jag aldrig läst om mord på barn/familj som objektivt låter resonligt eller begripligt. Det är alltid ett sjukt resonemang åtminstone på så vis att det aldrig är rimligt att alla andra också måste dö på grund av en persons skam/depression/whatever.
Brevet från den manliga familjemördaren finns så gott som i sin helhetom man söker, den artikel jag länkade var kraftigt cencurerad på ett udda vis pga alla namn han lämnade ut. Jag önskar helst inte lägga ut breven offentligt,Sök alternativt själv. Det finns massor med öppna amerikanska "familjesjälvmordsbrev". Men sök via de vanliga orden gällande ämnet, familicide är en term som aldrig slog igenom medialt eller på pressträffar.
Använde man faktiskt familicide vad gälller PK om bjärredsfallet? Vet du?
Kvinnans artikel som jag länkade är mer beskrivande, förklarande med utvalda textrader från hennes brev.Men så är det allt som ofta, kvinnan får längre förklarande artiklar om varför allt gick så illa som det gjorde. Hennes fulla brev hittar jag inte. "Någon" enligt twitter väljer selektivt vilken information som ska läggas ut, finns en ganska het debatt där om att hon inte ska skonas. Finns också en memorial sida om den kvinnliga dubbelmördande kvinnan.