2019-01-05, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack!
Uppskattar stödet.
Ja precis dessa siffror har jag också sett.
Och sannolikt inte heller något som O och H varit okunniga om. Det enda jag inte förstå är varför man skulle kämpa med underskrifter av bägge på förklaringsbrev och gemensamt testamente ( med en så märklig formulering där båda antas dö samtigt (!) och ingen ärver den andre) om det skett för att visa/bevisa det gemensamma beslutet.

Det hade ju bara varit att spela in den där selfi-frekvensen och prata på....
Inga större forensiska analyser, inga tveksamheter, inga misstankar, inget trassel, anhöriga vet exakt vad de sagt och ville.

Jag förstår inte varför en sådan inspelning inte skulle gjorts och återfunnits.

Enda skälet skulle kunna vara att de verkligen inte var överens på slutet, att någon inte ville vara med längre, men den andre ville fullfölja.
Skulle O eller H ändrat sig sista dygnen efter att testamentet skrevs, ja då blir det ingen film.
Det kanske skulle förklara varför H inte suiciderade eller varför det aldrig gavs något lugnande till barnen. Det kanske blev bråttom?

Om du skulle släppa breppet familicide bara för att du tycker det är det nya "inneordet" och istället fokusera på att söka informationen via de vanliga begreppen gällande ämnet. Utvidgat självmord, familjetragedi, familjedrp osv så ska du se att du får fram så mycket mer information.

Föräldrarnas förklaring i det här fallet finns i ett så kallat avskedsbrev och sådana brev, textmeddelanden osv är definitivt inte ovanliga vid olika avslut, att vi inte får ta del av dem i norden pga sekretess är ett faktum men vänd dig till USA där informationen finns öppet att tillgå för allmänheten. På någon minut hittade jag två öppna familjedråps brev. Jag valde självklart ett brev av varje kön.

En man med fem barn och fru utplånade hela familjen. Skriver i brevet att det var fruns ide. Skedde 2009.

https://www.nbclosangeles.com/news/local/Redacted-Text-Ervin-Antonio-Lupoes-Murder-Suicide-Note.html

En 35-årig kvinna dödade sin man och son 2017, skrev ett förklaringsbrev på 19 sidor.

https://eu.argusleader.com/story/news/crime/2018/05/03/im-not-monster-letter-laid-groundwork-lennox-murder-suicide/778448001/

Blir man klokare av dessa brev i offentligheten? Nej verkligen inte och ärligt talat tror jag inte heller familjerna runt de som skrivit brevena blir. Vissa handlingar är oförklarliga och omöjliga att förstå. Familjedråp räknas nog in där oavsett hur många sidor brev offentliggörs eller inspelade filmer läggs ut för allmän beskådan.
Senast redigerad av halivaggen 2019-01-05 kl. 13:37.
Citera
2019-01-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det märkliga i den här tråden är att också troll kan berätta saker som stämmer. Jag medger att jag alltid avfärdade Stehlitz som inte trovärdig - i någon ting. Trodde allt var påhittat, sättet hen lämnade tråden bekräftade det för mig. Nu visar det sig många månader senare att hen hade rätt angående organiserad besök för en av flickorna. Så vem vet. Kebab hit eller dit, men det kan vara saker som hen upplevde så.

Är det detta som stämmer menar du? Att Moa också hade en kompis varje vecka? Sedan en annan till Agnes.

Beklämmande, ledsamt, att föräldrarna arrangerade kompisar.

"Moa hade en vän som de avtalat skulle komma en dag per vecka. Det var Oskar och Hanna som hade frågat föräldrarna till det barnet om de tyckte att det var ok. Jag tror att det var när besöken började glesas ut. Tror. Det kanske inte var så roligt att komma hem till någon som var sjuk i sitt rum och inte hade något nytt kul att berätta."
Citera
2019-01-05, 13:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Är det detta som stämmer menar du? Att Moa också hade en kompis varje vecka? Sedan en annan till Agnes.

"Moa hade en vän som de avtalat skulle komma en dag per vecka. Det var Oskar och Hanna som hade frågat föräldrarna till det barnet om de tyckte att det var ok. Jag tror att det var när besöken började glesas ut. Tror. Det kanske inte var så roligt att komma hem till någon som var sjuk i sitt rum och inte hade något nytt kul att berätta."
Om ingen annan hittar tidigare fakta så är den tyngsta posten att denna kommer med information om brev, som båda signerade, innehöll information om planering sen hösten redan i april.

Det utlöste ett halvt ramaskri, förvåning, misstro och rena påhopp.
Nu vet vi att så är fallet via pressträff och samma reaktion skedde då - var det planerat så länge?

Att det sen finns beskrivet regelbundna besök en gång i veckan är ytterligare en aspekt som framkom alldeles nyligen som ren sakfakta från den unga tjejen.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Då är det två saker - finns det då mer relevant fakta som denna skrev?
Senast redigerad av develi 2019-01-05 kl. 13:56.
Citera
2019-01-05, 13:47
Medlem
Citat:

Jag menade inte att allt vad någon som kände familjen på något sätt skriver här är sant. Det jag tänkte var att Stehlitz hade rätt kring att det kom någon till en av flickorna en gång i veckan. Och det stämmer. Trodde att det var avsedd för M. Att allt är mycket beklämmande ifrågasätter jag inte. Att när man har rätt om en sak att det inte betydde att man har rätt i allting är en annan sak. Men för mig verkar det som om Stehlitz kände till arragegemanget angående söndagarna.
Citera
2019-01-05, 13:57
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att gång på gång upprepa det alla vet, är att slå in öppna dörrar - okej?

Tvivlar inte en sekund på att namnteckningarna är äkta, men vi kan fortfarande ifrågasätta ifall H visste vad hon skrev under.

Hur ska du ha det?
Citera
2019-01-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Man kan ju även tänka sig att anhöriga är urförbannade på mördarföräldrarna och inte alls är intresserade av att förminska deras gärning.

Ja, det kan du ju faktiskt ha rätt i...Många blandade känslor måste det ju i alla fall röra sig om, hos de anhöriga.
Citera
2019-01-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Om du skulle släppa breppet familicide bara för att du tycker det är det nya "inneordet" och istället fokusera på att söka informationen via de vanliga begreppen gällande ämnet. Utvidgat självmord, familjetragedi, familjedrp osv så ska du se att du får fram så mycket mer information.

Föräldrarnas förklaring i det här fallet finns i ett så kallat avskedsbrev och sådana brev, textmeddelanden osv är definitivt inte ovanliga vid olika avslut, att vi inte får ta del av dem i norden pga sekretess är ett faktum men vänd dig till USA där informationen finns öppet att tillgå för allmänheten. På någon minut hittade jag två öppna familjedråps brev. Jag valde självklart ett brev av varje kön.

En man med fem barn och fru utplånade hela familjen. Skriver i brevet att det var fruns ide. Skedde 2009.

https://www.nbclosangeles.com/news/local/Redacted-Text-Ervin-Antonio-Lupoes-Murder-Suicide-Note.html

En 35-årig kvinna dödade sin man och son 2017, skrev ett förklaringsbrev på 19 sidor.

https://eu.argusleader.com/story/news/crime/2018/05/03/im-not-monster-letter-laid-groundwork-lennox-murder-suicide/778448001/

Blir man klokare av dessa brev i offentligheten? Nej verkligen inte och ärligt talat tror jag inte heller familjerna runt de som skrivit brevena blir. Vissa handlingar är oförklarliga och omöjliga att förstå. Familjedråp räknas nog in där oavsett hur många sidor brev offentliggörs eller inspelade filmer läggs ut för allmän beskådan.

Ingen kul läsning men tack i alla fall. Fruktansvärt tragiska öden.

Kvinnans påminner om Gårdstens-mamman (ekonomi) men den här mamman förväntade sig fängelsestraff när revisionen på jobbet var klar. Konstigt att hon bara dödade en unge.

Den första storyn, mannen, verkar bara förvirrad med låg panna om nu det kan ses som motiv.
Citera
2019-01-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att gång på gång upprepa det alla vet, är att slå in öppna dörrar - okej?

Tvivlar inte en sekund på att namnteckningarna är äkta, men vi kan fortfarande ifrågasätta ifall H visste vad hon skrev under.
Ja, precis. Alla måste få tillåtas att framföra sina hypoteser, även efter PT, och tidigare hade du själv under lång tid en bestämd uppfattning om att flickorna skulle ha lidit av Louis-Bars sjukdom samt att de somnade in (dvs dog) lugnt och stilla med föräldrarna vid sin sida - det var dina spekulationer och logiska resonemang.
Vad vill jag säga med detta? Vi spekulerar allihopa utifrån den information vi känner till.

PT´s yttrande är samtliga redan införstådda med.

Visst, pga att det fanns indikationer i att det var en genetisk sjukdom djupdök jag i Fakta direkt efter det inträffat. Men övergav tanken.
Då fanns ingen polisinformation annat än 4 döda.

Hur barnen hittades kom via Scheele 10/1 från de på plats att barnen låg nerbäddade i sina sängar på sina resp rum. Inget blod, inget stök.

Sedan kom även polisuttalanden.
------------------------------------
Ja, jag trodde på sömnmedel för barnen, kunde inte föreställa mig annat. Nu är jag förfärad att det inte användes.
-------------------------------------
NU finns en ram via PT att hålla sina spekulationer inom.
Citera
2019-01-05, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag menade inte att allt vad någon som kände familjen på något sätt skriver här är sant. Det jag tänkte var att Stehlitz hade rätt kring att det kom någon till en av flickorna en gång i veckan. Och det stämmer. Trodde att det var avsedd för M. Att allt är mycket beklämmande ifrågasätter jag inte. Att när man har rätt om en sak att det inte betydde att man har rätt i allting är en annan sak. Men för mig verkar det som om Stehlitz kände till arragegemanget angående söndagarna.

Hen har väl bara tagit fel på dotter. "Barnvakten" var ju till och med äldre än Agnes.
Citera
2019-01-05, 14:12
Medlem
Citat:

De här föräldrarna var DJUPT oeniga om någonting. Kan inte beskriva mord bättre. Det vilar inget skimmer av samförstånd över någon av familjemedlemmarnas död. Inte barnens och inte mammans. Tror du verkligen att någon enas om att bli strypt? Jag kan lova dig att om man vill ta livet av sig så klarar man det. Speciellt om man kan läsa och har planerat nån vecka.

Kvinnor klarar mindre ofta att genomföra självmord än män. Men sättet föräldrarna dog på är mycket svårt att begripa när det samtidig ska vara länge planerad. Jag kan förklara mig polisens uttalande enbart genom att det finns ingen teknisk bevis för att H försvarade sig - även om hon kunde. Annars vet jag inte hur man ska kunna förklara detta.

Oavhängig hur man planerade gemensamt och hur samförstånd såg ut, går jag utifrån att familjen var djupt splittrad. Det ena är jo absurditeten att kunna enas kring en familicide, det andra är jo att man inte kunde enas kring någonting annat överhuvedtaget som är mindre destruktiv.

I min hjälplöshet att hitta någon förklaring så har jag de senaste dagarna tänkt på det jag känner till själv. Det är tva familjer som jag kände för länge sedan där våld har utövads (med skjuvåpen). Ena gången riktade det sig mot en utomstående, som dog. I det andra fallet var det riktad mot en familjemedlem som överlevde. Dessa familjerna kände jag så väl, som man kan komma inpå någon i sin vardag, när man inte är anhörig . Och i båda fall var det avgrunder inom familjen. Misshandel (som så klart aldrig blev anmälda), kolerisk förälder, mörka familjehemligheter som resulterade i identifikationsproblem etc etc. Det var utåt fina medklassfamiljer (i alla fall under några decennier, i den ena familjen slutade det med skilsmässa). När jag tänker tillbaka till detta - hur har det då sett ut i denna familj här där det slutade så grymt. Slutet måste vara ett spegel kring hur det har varit innan.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-05 kl. 14:14.
Citera
2019-01-05, 14:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om ingen annan hittar tidigare fakta så är den tyngsta posten att denna kommer med information om brev, som båda signerade, innehöll information om planering sen hösten redan i april.

Det utlöste ett halvt ramaskri, förvåning, misstro och rena påhopp.
Nu vet vi att så är fallet via pressträff och samma reaktion skedde då - var det planerat så länge?

Att det sen finns beskrivet regelbundna besök en gång i veckan är ytterligare en aspekt som framkom alldeles nyligen som ren sakfakta från den unga tjejen.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Då är det två saker - finns det då mer relevant fakta som denna skrev?

Hen var säker på att flickorna led av kronisk trötthetssyndrom men kunde inte den medicinska förkortningen.
Citera
2019-01-05, 14:16
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen

Båda de fallen du länkar till är dock mer begripliga (i avseende man kan se lite hur det gick snett) än fallet i Bjärred.

Först har vi en människa som uppenbarligen hamnar i konflikter och är paranoid, det vill säga han lär ha någon form av neuropsykiatriskt funktionshinder/personlighetsstörning/annan diagnos. Sedan får båda föräldrarna sparken och voilà. Skolboksfall.

Andra är en mamma som länge har stulit pengar och när hon riskerar att bli påkommen så blir hon desperat. Återigen ringer alla varningsklockor för personlighetsstörning (möjligen med lätt förståndshandikapp) och det finns en tydlig utlösande faktor.

Båda är ensamma om det de gör (även om pappan i första exemplet skyller på frun). Ingen av dem verkar ha planerat under en längre tid.

Jag håller dock med dig om att jag aldrig läst om mord på barn/familj som objektivt låter resonligt eller begripligt. Det är alltid ett sjukt resonemang åtminstone på så vis att det aldrig är rimligt att alla andra också måste dö på grund av en persons skam/depression/whatever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in