2019-01-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag bla. skriver om tight par men knappast happiness..
Jag menar då att de kunnat öht enats i frågan att allihop ska dö.

Det du nämner om motsättningar såg jag den jag nyss citerat (som skrev att det framkom i avskedsbrevet att det var planerat sen höstas dvs långt innan pressträffen) också nämnde nåt om konflikt, bråk men inte fejd mellan efterlevande:
Resp. förälder till H och O grälade om skuldfrågan eller hur det nu stod.

Det är väl inte värst ovanligt med intriger - men då brukar det bråkas om arv.
Det du tog upp nu fick mig att fundera kring om det fanns konfliktrisk (att de var medvetna om detta) och därför försökte de:

- Förklara för att underlätta för de efterlevande hur de ville ha det efter sin död.
- Förklara varför de inte orkade mer.
- Förklara för sina efterlevande att de var helt eniga så att de skulle slippa grubbla kring syndabocksfrågan.

Så har jag tolkat det. Vad jag läst i tråden har jag snarast uppfattat att kontakterna med morföräldrarna var mer än sparsmakade. Huruvida barnen hade någon kontakt med dom är också tveksamt. Har aldrig framgått annat förrän RK dök upp. Min tillit till den personen är obefintlig.

Ja, testamentet liksom förklaringsbrevet skrevs, troligen, med hänsyn till att undvika ev konflikter.
Citera
2019-01-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
Jobbade med mamman, dock ej nära. Vi var inte vänner eller förtroliga. Har ganska bra insikt i vad hon gjorde och det allmänna intrycket av henne. Det stämmer det som hennes chef sa, att hon var omtyckt och duktig! Jag har aldrig hört någon yttra ett negativt ord. Tvärtom, hon var verkligen omvittnat skicklig inom sitt område.

Att det varit så tyst från hennes kollegor beror på att de sörjer, de som stod henne är chockade och ledsna och orkar inte prata. De vill inte heller läsa om det på FB.

Det är egentligen inte så konstig att hon höll låg profil på nätet. Vår arbetsgivare rekommenderar att vi är försiktiga med vad vi visar upp. För dem som är nyfikna kan jag berätta att hon såg bra ut, bättre stil än de flesta som jobbar här (kan ibland vara så om man kommer från det privata innan). Askblont hår(färgat tror jag), kortare än till axlarna.

Jag vill som alla andra veta vad som hänt, fattar verkligen. Det fanns inget hos henne som var det minsta avvikande, det verkar ju vara likadant med mannen.

Citat:
Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall.
Jag har inte hört något om att hon skulle vara sjuk igen. Det betyder iofs ingenting, vi stod inte varann nära och det är kanske inget man delar med sig av vitt och brett.

Citat:
Kan nog tyvärr inte lirka med nån, de som kände henne blir helt tårögda när detta kommer upp vill liksom inte peta i några sår.

Sorry vet inte hur man svarar på specifikt inlägg.

Vill också tillägga några saker då det diskuteras friskt kring tjusiga fasader. Jag har inte fått uppfattningen att detta är en person med prestige som försöker upprätthålla några tjusiga fasader. Hanna var verkligen bra på sitt jobb, det verkar ju onekligen hennes man också ha varit. Det finns dock inget särskilt elit med paret. Hon var statlig tjänsteman, visst inom ett av det mer kvalificerade områdena, men ändå, det är Skatteverket vi pratar om. Inga stora summor med andra ord. Detsamma gäller mannen, han var snudd på professor men det dräller verkligen av människor som han i området kring Lund. Alla teorier om samröre med kriminella låter helt galna, vi pratar om helt vanliga medelklass människor.

Citat:
Jag vet inget om barnen eller mannen, jag har heller inte nån vidare koll på hur hon var till sättet sista halvåret. Det är lite hela havet stormar här på jobbet efter omorganistaionen i somras.

För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam (har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år). Jag har väldigt svårt att acceptera att hon helt tappat greppet, jag tänker (hoppas) på en rimlig förklaring, vad nu det skulle kunna vara...

Letade efter något annat men hittade detta från januari. Om man är intresserad vad som skrevs om H tidigare.
Citera
2019-01-04, 23:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ellie09
Jag tolkar det också som att det stämmer att hemmet var i en enda röra...?

Har någon gått bärsärk, fått ett okontrollerat raseriutbrott?
Försökt försvara sig genom att kasta saker omkring sig?
Låter troligt, ja.
Citat:
Eller vänt upp och ner på huset när de letat efter något i panik?
Mindre troligt.

Trovärdiga postare längre tillbaka i tråden som säger sig ha fått tidig information antyder detsamma; att hemmet var i oordning.
Citera
2019-01-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK. Då fick ändå töserna komma ut bland andra barn vilket vittnar om viss ork. Utanför hemmet. Hmm

Just det. 14 dagar på Öland i augusti. Tillsammans med en annan familj. Och då är det kanske inte så konstig att barnen tjoade i poolen om sommaren. Och mindre än ett halvår senare är livet inte meningsfullt mer på grund av döttrarnas ME diagnos. Obegriplig. Ofattbar.
Citera
2019-01-04, 23:31
Medlem
Solglittrets avatar
Oavsett vad postaren Stehlitz skrev eller inte - var hen bara en postare som uppgav vissa korrekta uppgifter - och vissa felaktiga. Att vederbörande som inte längre finns i tråden ryggdunkas för sina rätt betyder inte att allt var rätt eller att man faktiskt kan bortse från att det också var fel ibland.

Eller att vederbörande kan vara insatt just för att hen sympatiserade med den sida som ville fördela skulden åt ett visst håll initialt.

Enligt polisen var ingen av föräldrarna psykiskt sjuk. En person som tar antidepressiva och ligger utslagen av sitt dåliga mentala mående i sängen - är att betrakta som psykiskt sjuk.

Det finns vittnesmål att O skulle magrat, haft mörka ringar under ögonen, sett tärd ut, beklagat sig på jobbet, velat gå ner i arbetstid - ”sista tiden förtjänade inte du”.
Dessutom har denne O varit väldigt engagerad om att Moa skulle få hemundervisning och enligt uppgift varit den som tämligen abrupt avslutade Moas pianolektioner.
Även uppgifter från grannar att O varit skrämmande och obehagligt aggressiv, arg på en hund, uppgifter från pianofröken att O varit sträng och kantig.
Från Rockkungen kom uppgifter att Hanna var styrd av Oskar, att han bestämde, var hård, kanske slog?

Detta är olika uppgifter som man kanske får ställa mot varandra, värdera och ta för vad de är - tråduppgifter. I värsta fall planterade av någon som redan valt en sida.

Det som däremot är fakta är att två flickor brutalt mördats och några av oss inte får det hela att gå ihop varför det skett av dem som polisen pekat ut.

Om nu O gick ner sig och blev knäpp - hur kunde han få H med sig?
Om nu H tappade vett och sug - hur kunde hon få O med sig?

En sjuk, störd, knäpp, tokig, vansinnig person räcker inte till för detta dåd som påstås vara begånget och planerat av två. Om det är så.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-04 kl. 23:33.
Citera
2019-01-04, 23:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så har jag tolkat det. Vad jag läst i tråden har jag snarast uppfattat att kontakterna med morföräldrarna var mer än sparsmakade. Huruvida barnen hade någon kontakt med dom är också tveksamt. Har aldrig framgått annat förrän RK dök upp. Min tillit till den personen är obefintlig.

Ja, testamentet liksom förklaringsbrevet skrevs, troligen, med hänsyn till att undvika ev konflikter.
Ja, jag fick samma fundering nu. Fast jag har dålig koll på tråden, det var bara nåt som spontant dök upp iom att de var så noggranna att ordna för efterlevande med förklaringar, testamente och sånt.
Vem är RK?
Citera
2019-01-04, 23:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Tidigt i tråden kom några inlägg från en som sade sig ha varit inneboende hos familjen när tjejerna var små - typ familjehemsplacering. Jag tror hen gjorde nån form av reflektion kring föräldrarna. I stil med att O var lite öppnare och fnissigare (? min tolkning då var åt hållet lite barnslig), medan H var mer återhållsam och kanske lite svårare att nå.
Men ta det här för vad det är - gamla minnesbilder (från mig menar jag då).
Vad ska jag söka på? Jag vill veta lite mer om H, typ om det går att få fram nåt relevant.
Citera
2019-01-04, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Missade din länk. Så fruktansvärt och sjukt. Katastroftänkande och paranoida.
Alldeles förfärligt. Det kan som sagt ha rört sig om psykiskt sjuka föräldrar, jag hittar som sagt dåligt med info, men jag fick svartsynen kring ME i åtanke - om man förtvivlat söker bot (det finns ingen) och sen hamnar i nåt extremt destruktivt tänk?
Citera
2019-01-04, 23:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Nu har jag plöjt igenom stelitz alla inlägg och det är synd att h*n inte är kvar. Jösses så påhoppad h*n blev😡
Om du läser detta Elli så var även du aggressiv mot några inlägg som visade sig vara sanna. En vän som kom en gång i veckan.
Hoppas hitta mer om H. Det bästa vore om någon kunde komma in i tråden och skriva lite. Någon som vet och inte ett tröttsamt troll som det funnits nog av.
Dessa olika personer vi alla är. Vad säger man: En privat, en socialt och en hemlig. Kanske H:s personlighet bestod till stor del av den hemliga.
Ni som inte läst hela tråden rek jag att läsa stelitz inlägg(stavning?)
Jag gillade för det första dennes approach. Det var sansat, det var inget partitagande. Det var inte grälsjukt. Sen fann jag detta om att planerat sen hösten fanns i avskedsbrevet, signerat av båda (detta med handskrivet har jag inte fördjupat mig i) - ihop med att barnvakten faktiskt var vän och som kom så regelbundet som denna beskrev. Det är väl troligt mer vänner det rör sig om men det fick mig att stanna till vid inläggen.
Det måste väl finnas nåt relevant om H i denna stora tråd. Däremot avskyr jag klappjakt på en part för jag anser att är pressträffen som gäller - gemensamt och i samråd. Alltså jag är mer nyfiken på faktorer som kan ha samverkat, att det är komplext.
Citera
2019-01-04, 23:53
Medlem
Citat:
Vad ska jag söka på? Jag vill veta lite mer om H, typ om det går att få fram nåt relevant.

Sökord fosterbarn. Skrev kring den 13/1, tror var kring inlägg 3500 eller så. Så kan du bilda dig själv en uppfattning.
Citera
2019-01-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Jag är inte av den naturen att jag vill vara otrevlig och nonchalera vissa frågor.Men vet faktiskt inte om jag ska involvera mig själv mer då det blir mkt smutskastning om både lögner och att jag skulle vara "sjuk i huvudet" m.m

Men för att återgå till din fråga.Trots att M började uppvisa symtom så tyckte O att hon skulle fortsätta spela så länge hon själv ville.Och vad jag då hört är att H i vart fall inte tänkte skjutsa henne.
Är väl inte så konstigt att de då skriver att det är på grund av att hon blivit sjuk inte kommer istället för att blotta sig och skriva att det är på grund av osämja om vem.som har tid att köra henne.
Skulle du vilja förtydliga vad det var för symtom som M började uppvisa?
Tack på förhand.
Citera
2019-01-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ja, jag fick samma fundering nu. Fast jag har dålig koll på tråden, det var bara nåt som spontant dök upp iom att de var så noggranna att ordna för efterlevande med förklaringar, testamente och sånt.
Vem är RK?

Rockkungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in