2019-01-04, 22:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Inte fri insyn har de väl inte, men de har ju fått mer insyn en allmänheten och det har ju framställts en hypotes på hur händelseförloppet var etc.
Därmed inte sagt att min väninna fått all information då det visat sig innan att anhöriga har varit fötegna.
Ja, så är det säkert. De har väl fått muntlig info och återgivet i stora drag.
Jag undrade väl mer vad som skulle komma fram med tanke på rådande förundersökningssekretess, om det var nåt annat du/de hade i åtanke?
Citera
2019-01-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ja den frågan kan väl bara en stå till svars för och svara på.Och frågan är om det stämmer hur i hela friden han kunde utföra detta eller vice versa om det O som tog upp detta.
Är det negativt att säga att inte hustrun har tid att skjutsa eller vad menar du ?

Nej, det var inte det jag tänkte på. Var kanske inte så att du skrev att O sa något negativ. Det var kanske mer andras intryck som jag trodde du förmedlade.

Inget kring hypotesen varför M hade spår av lugnande som kan nämnas här?
Blev hon regelbunden medicinerad?
Citera
2019-01-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ja jag vet inte...men jag kan väl spekuleta om mina teorier så får ni ha era 😘Jag vet ju att de utelämnst väsentliga delar för att skydda anhöriga och inte till någon nytta för någon annan att veta så varför skulle inte det kunna utelämnas.De utelämnade tex.berätta detas hypotes om varför bara M hade spår av lugnade etc.Mycket lämnades tyvärr åt spekulationer.

Ellie09,
Tolkar jag dig rätt att det du fått höra är att det var M (och inte A) som hade spår av lugnande i sig?
Intressant. Vad är dina egna tankar kring orsaken till detta?
Citera
2019-01-04, 22:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
När jag försöker att läsa ur det du skriver så misstänker Os familj att H låg bakom detta.
Men hur skulle H får övertyga O till detta? Det går inte ihop. Varför skilde sig inte O om han tyckte att H inte var bra för barnen? Gav de intryck av ett lyckligt par? Det skrivs så mycket om ett tight par, men det du berättar, då uttalar sig O ganska negativ om henne.
Jag bla. skriver om tight par men knappast happiness..
Jag menar då att de kunnat öht enats i frågan att allihop ska dö.

Det du nämner om motsättningar såg jag den jag nyss citerat (som skrev att det framkom i avskedsbrevet att det var planerat sen höstas dvs långt innan pressträffen) också nämnde nåt om konflikt, bråk men inte fejd mellan efterlevande:
Resp. förälder till H och O grälade om skuldfrågan eller hur det nu stod.

Det är väl inte värst ovanligt med intriger - men då brukar det bråkas om arv.
Det du tog upp nu fick mig att fundera kring om det fanns konfliktrisk (att de var medvetna om detta) och därför försökte de:

- Förklara för att underlätta för de efterlevande hur de ville ha det efter sin död.
- Förklara varför de inte orkade mer.
- Förklara för sina efterlevande att de var helt eniga så att de skulle slippa grubbla kring syndabocksfrågan.
Senast redigerad av develi 2019-01-04 kl. 22:18.
Citera
2019-01-04, 22:17
Medlem
Ellie09
Jag tolkar det också som att det stämmer att hemmet var i en enda röra...?

Har någon gått bärsärk, fått ett okontrollerat raseriutbrott?
Försökt försvara sig genom att kasta saker omkring sig?
Eller vänt upp och ner på huset när de letat efter något i panik?
Citera
2019-01-04, 22:32
Medlem
Citat:
Hur menar du ? Vad skulle jag vinna på det ? Jag har förklarat vsrför jag var så envis med att inget testamente fanns.Men jag har även hela tiden taöat om att jag får infå från nära vän och inte har någon annan relation mer en jag träffat dem på gemensamma fester och firande.Kan du nöja dig med detta ?
Vet du om O och H besökte Scientologkyrkan i Arlöv på söndagarna?
Citera
2019-01-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ellie09
Jag tolkar det också som att det stämmer att hemmet var i en enda röra...?

Har någon gått bärsärk, fått ett okontrollerat raseriutbrott?
Försökt försvara sig genom att kasta saker omkring sig?
Eller vänt upp och ner på huset när de letat efter något i panik?
Jag undrar också samma.
Citera
2019-01-04, 22:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Tusen tack för detta👍🏻 Skulle precis gå in och söka bland dessa inlägg. Med facit i hand från PK är hen definitivt trovärdig. Det har jag tyckt hela tiden. H hade alltså mått dåligt under längre tid än O. O måste ha känt sig duktigt maktlös med sina 3 älskade sjuka och deprimerade. Tacka tusan att han flängt som en skottspole och försökt rodda i det. Kanske 2 ville kasta in handduken och därav ”offrade” O sig och M var tvungen att följa med.

Även jag uppfattade Stehlitz som mycket trovärdig. Hon skrev bl.a att avskedsbrevet var skrivet för hand av H.
Citera
2019-01-04, 22:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja det är långt bak i tiden.Nej inget återfall.
Deras sjukdomar har aldrig benämnts som ME utan kronisk trötthetssyndrom.
Töserna skiljde sig inte mkt från friska barn.Men varken jag, vänner eller släkt har varit närvarande 24/7.
Men vill minnas att de intevjuade rektorn och hon sa att de var två pigga glada tjejer.Och det är väl så omgivningen uppfattat dem också.
Ja fruktansvärt brott de har begått.Går inte att förstå är så långt bortom verkligheten. Jag undar om det är någon som har fakta ? När inte ens de närmaste vänner vet allt är det svårt att komma nära fakta och sanningen.
Ja jag är alldelses övertygad om att mer kommer komma fram.
För allmänheten är ju den stora frågan som alltid vid mord, speciellt detta morbida då barn mördas:
Var de psykiskt sjuka? Hade nån part en psykisk sjukdom?

ME och barnen var det centrala i avskedbrevet - föräldrarnas gemensamma nämnare.

Vissa delar sades väl ha resonerats fram för respekt för anhöriga (samråd) om vad som skulle presenteras. Rör det sig om relativt nära släkt som du diskuterat med (utan att gå in på detaljer)?
Alla kan inte veta allt menar jag.

Respekt för avliden handlar om integritet. Finns det nån möjlighet att det som är relaterat till integritet och patientjournaler har sekretessbelagts då fundering kring cancer och recidiv diskuteras återkommande?
Det förvånar mig inte att frågan uppstår då det är en trigger, det är en stark faktor till att nån mår extremt dåligt och den andra parten lär må lika förfärligt om det är ett par som är mkt tighta.
Citera
2019-01-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag tänkte jag skulle leta efter Hanna, om det finns skribenter som de facto sammanfaller med information från pressträffen och vad som för övrigt sägs.
Jag tror det var väldigt tighta och desperata behöver man väl inte ens fundera över. Deprimerade bägge två ligger väl mer än nära till hands.

Jag har inte varit i tråden förrän pressträffen - du kanske erinrar dig nåt mer som handlar om H?
Nu har jag plöjt igenom stelitz alla inlägg och det är synd att h*n inte är kvar. Jösses så påhoppad h*n blev😡
Om du läser detta Elli så var även du aggressiv mot några inlägg som visade sig vara sanna. En vän som kom en gång i veckan.
Hoppas hitta mer om H. Det bästa vore om någon kunde komma in i tråden och skriva lite. Någon som vet och inte ett tröttsamt troll som det funnits nog av.
Dessa olika personer vi alla är. Vad säger man: En privat, en socialt och en hemlig. Kanske H:s personlighet bestod till stor del av den hemliga.
Ni som inte läst hela tråden rek jag att läsa stelitz inlägg(stavning?)
Citera
2019-01-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Även jag uppfattade Stehlitz som mycket trovärdig. Hon skrev bl.a att avskedsbrevet var skrivet för hand av H.
Mycket intressant att läsa igen. Jag tror kanske ändå att det stämmer med ett handskrivet också. Kanske garderade de sig och gjorde både och? Kanske var det en kladd och sen skrevs det på datorn.
Citera
2019-01-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag tänkte jag skulle leta efter Hanna, om det finns skribenter som de facto sammanfaller med information från pressträffen och vad som för övrigt sägs.
Jag tror det var väldigt tighta och desperata behöver man väl inte ens fundera över. Deprimerade bägge två ligger väl mer än nära till hands.

Jag har inte varit i tråden förrän pressträffen - du kanske erinrar dig nåt mer som handlar om H?
Tidigt i tråden kom några inlägg från en som sade sig ha varit inneboende hos familjen när tjejerna var små - typ familjehemsplacering. Jag tror hen gjorde nån form av reflektion kring föräldrarna. I stil med att O var lite öppnare och fnissigare (? min tolkning då var åt hållet lite barnslig), medan H var mer återhållsam och kanske lite svårare att nå.
Men ta det här för vad det är - gamla minnesbilder (från mig menar jag då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in