2019-01-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Som vanligt så styrs dina svar runt mina frågor genom att inte svara på dom eller komma med rena lögner.

Att vi människor VET i 1000-tals år att solen går i en EXAKT rak bana över hela jordklotet på vårdagjämningen och höstdagjämning är ett faktum.
Du kan SJÄLV kontrollera det men det är inget du kommer bemöda dig med.

Om du skruvar i en skruv så roterar du skruvmejseln medsols. Även om du ställer dig med ryggen åt skruvmejseln så kommer fortfarande skruvmejseln skruvas medsols.
Samma som med Polstjärnan och hur stjärnorna roterar runt dom. Stjärnornas rörelse ändrar inte riktning bara för du vänder dig 180 grader.

Att du tror att södra Polstjärnan inte finns samt att du inte kan se hur stjärnor roterar runt den medsols är tecken på att du förnekar verkligheten. Det eller ljuger för att kunna trolla vidare.

Månen kan inge rotera bara för du tittar på den från olika ”håll”. Du kam ju själv (även om du inte kommer göra det) hänga upp en boll där halva sidan ät vit och halva sidan är svart. Häng upp denna i mitten av ett rum.
Titta på den i norra sidan av rummet, då står den upp. Ställ dig under den, då ser du inte ovandelen av bollen. Men vist kan du se den ”ligga” ner. Ställ dig på södra sidan av rummet. Nu ser du ANDRA sidan av bollen. Den är alltså inte vänd 180 grader.
På jorden ser du samma sida av månen på dom tre platserna.

Perspektiv kan inte böja ljus. Detta har ni plattskallar aldrig förstått. Det är ett mantra som ni använder som idioter.
Bara för du säger perspektiv till alla svar som rör Polstjärnans höjd så blir det inte en sanning.

Perspektiv fungerar likadant både i liten som stor skala. Lätt att testa och bevisa. Med ni plattskallar är sonika för dumma i huvudet för att klara av att testa.

Bevisa hur perspektiv enligt ditt utsago böjer ljus.

Och som vanligt undvek du svara på frågan. Exakt VAD hindrar solens strålar att belysa bergets nederdel samtidigt toppen av bergets träffas av solens strålar.
Magi?

Låt mig gissa, du kommer inte bevisa eller ge stöd för något av dina egna argument.

Anledningen är att vi står på vitt skilda plan och ser vår tillvaro från helt olika perspektiv.

Även här är du är indoktrinerad, vår historia är lika falsk som den Heliocentriske världsbilden. Den allmänt accepterade, ”Scalegerianska” (Joseph Scaliger), historiska kronologin som flyttade Jesus 1000 eller 1200 år länge bak i historien lanserades kring I600, ”råkade” sammanfalla med införandet av den Gregorianska kalendern. Hur och vad människor tänkte för tusen år sedan har vi inte en susning om.
Solens bana är aldrig en rak linje över himlavalvet.

Nej stjärnornas rotation ändras naturligtvis inte, stjärnorna roterar kring polstjärnan moturs.
Du har nog inte förstått vad jag menar.

Om du tänker dig att du är åter i Kapstaden Sydafrika och polstjärnan är inte längre synlig, du är vänd mot norr och himmelssfären mot söder bakom dig är skymd så att du bara kan se den norra himmelssfären. Du kan nu konstatera att stjärnorna i norr roterar moturs.
Om du nu vänder mot söder med norra himmelssfären skymd, så kan du nu konstatera stjärnornas rotation är medurs.

Problemet är att du är så indoktrinerad med snurrande bollar, i din värld är allt sfäriska objekt och det är anledningen till att du inte är kapabel till att förstå.
Tror inte att månen och solen är glober som roterar över den platta jorden, tror faktiskt inte ens att de är fysiska objekt.

Har inte påstått att perspektiv böjer ljus, när du är högre så ser du längre. Och så säger du att jag trollar!!
Under segelfartygens era placerade man utkiken högst upp på masten i en korg för att hålla utkik efter t.ex. fyrtorn och utkiken upptäckte skenet från fyrtornet tidigare än besättningen på däck. När fartygets ”horisontella” avstånd till fyren minskade så kunde även besättningen på fartygets däck se fyrtornets ljus, men senare än utkiken högst upp på masten.
Det fungerar på samma med berg och solstrålar. På bergets topp ser man solen tidigare än vid bergets fot, när solen i sin horisontella bana kommer närmare berget belyses hela berget.
Citera
2019-01-02, 18:28
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
De här senaste texterna från dig:

… säger definitivt något helt annat än de här:

Nu säger du - äntligen - något som stämmer och som jag kan hålla med om. Bra att du ändrat dig, märkligt att det tog så lång tid och så många inlägg...

Problemet med horisont på en platt jord kvarstår ju dock vilket även du borde ha sett kan man tycka men du är för upptagen av att vara grinig över att det landade i en definitionsfråga. Fan va butthurt du är. Tom sitter bakåt i forumet och klipper inlägg som en riktig jävla kärring till dramaqueen. Jag har absolut inga problem med att jag gick från normal horisont till diffus sådan.
Citera
2019-01-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Kolla på marinetraffic.com och återkom. Hur många fiskebåtar finns vid datumgränsen runt 70:e graden? 70N är Nordnorge som jämförelse. Söder om Sydamerika finns massor med fartyg alldeles vid kusten. Finns en privat jakt som är på 65:e och stävar sydväst. "Legend" heter den, använd sökfunktionen.
Nu vet ju varken du eller jag om de är fiskebåtar, eller hur? Har kollat under en längre tid och de tycks alltid vara där. Skall kolla lite oftare och noggrannare. Men hur som helst, militärbaserna måste försörjas kontinuerligt med förnödenheter, bränsle, utrustning, mat, whiskey, fräscha porrfilmer, osv. Och hur många fartyg rör det sig om bortom den 60:e syd, om man frånräknar kryssningsfartygen?

Du kan själv se att det är nåt skumt med positionsangivelserna och kartan. En del av båtarna är ju långt uppe på land.

https://minfil.com/33I51apebd/Antarktis1_JPG

Legend är ingen privatyacht, den är i samma kategori som de övriga kryssningsfartygen som rör sig i området. Det är ett fartyg för överklassen som inte vill beblanda sig med pöbeln som bara betalar hundratusen för resan.
https://www.eyos-expeditions.com/expedition-yacht-charters/expedition-vessels/legend/

Det är lite komiskt men dessa turister är nog helt omedvetna om att det är fortfarande, från deras rutt, tusen kilometer eller mer till Antarktis. Men dom kommer att skryta vitt och brett till alla som orkar lyssna att dom har varit i Antarktis, det är liksom meningen med kontrollerade gruppresor.
Citera
2019-01-02, 19:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Om du tänker dig att du är åter i Kapstaden Sydafrika och polstjärnan är inte längre synlig, du är vänd mot norr och himmelssfären mot söder bakom dig är skymd så att du bara kan se den norra himmelssfären. Du kan nu konstatera att stjärnorna i norr roterar moturs.
Om du nu vänder mot söder med norra himmelssfären skymd, så kan du nu konstatera stjärnornas rotation är medurs.

De roterar medurs men inte runt Polaris, de roterar runt den sydliga polstjärnan Sigma octantis.
Ett av många många bevis för att jorden inte är platt.

Citat:
Har inte påstått att perspektiv böjer ljus, när du är högre så ser du längre. Och så säger du att jag trollar!!

En annan enkel observation som vem som helst kan göra är att spana in Polaris vinkel över horisonten.
Ytterligare ett väldigt enkelt bevis som du såklart inte har någon förklaring till.
Citera
2019-01-02, 19:24
Medlem
Du har själv skrivit:

Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja inte om man ska tro Voysovreason som ägnar sig åt att debunka Flat Earth. Varför skulle jag inte se en horisont på en platt jord när jag gör det på en rund? Jorden är alldeles för stor att du ska kunna uppleva en skillnad. Det säger väl säg självt när det tar 24 timmar för ett varv....

Citat:
Finns inget plattjordar argument i att våran jord är alldeles för stor för att du med egna ögon ska se nåt annorlunda med en platt vs en rund jord. Det finns ingen skillnad när du står där på havsstranden på någon av dom för ditt synperspektiv sviker dig på båda. Naturligtvis har dom matematiska skillnader men att man med egna ögon ska uppleva en skillnad dom emellan är högkvalificerat trams. Jorden är jorden och ingen liten tennisboll...

Det här handlar inte om definitionen på horisont, det är klart och tydligt påståenden. Som är fel.

Citat:
Problemet med horisont på en platt jord kvarstår ju dock vilket även du borde ha sett kan man tycka men du är för upptagen av att vara grinig över att det landade i en definitionsfråga. Fan va butthurt du är. Tom sitter bakåt i forumet och klipper inlägg som en riktig jävla kärring till dramaqueen. Jag har absolut inga problem med att jag gick från normal horisont till diffus sådan.

Tar du avstånd från det du skrev för mindre än en vecka sedan? Eftersom jag inte får citera det du skrev då?

Nej, jag har inga problem med "horisont på en platt jord", jag kan mycket väl föreställa mig hur den skulle se ut. Och jag är verkligen varken "butthurt" eller grinig över nånting. Tvärtom skrattar jag gott åt att du nu - om än implicit - medger att du har fel.

Vi bör nu alla kunna vara säkra på att den klara, tydliga horisontlinje som vi kan se fem km bort motbevisar att jorden är platt. BRA! (Precis det jag sa i det första inlägget.)

Den här delen av diskussionen är härmed avslutad för min del. Skulle du absolut vilja ha sista ordet så varsågod.

God Fortsättning på 2019 tillönskas alla som orkat läsa genom allt!
Senast redigerad av pewana 2019-01-02 kl. 19:50.
Citera
2019-01-02, 19:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nu vet ju varken du eller jag om de är fiskebåtar, eller hur? Har kollat under en längre tid och de tycks alltid vara där. Skall kolla lite oftare och noggrannare. Men hur som helst, militärbaserna måste försörjas kontinuerligt med förnödenheter, bränsle, utrustning, mat, whiskey, fräscha porrfilmer, osv. Och hur många fartyg rör det sig om bortom den 60:e syd, om man frånräknar kryssningsfartygen?

Men du är ju helt förvirrad. Du sitter och tittar på MarineTraffic som använder sig av såväl satelliter som en karta som baseras på en sfärisk jord.

Begriper du inte att du måste säga att MarineTraffic är fejk?
Fattar du inte att enligt MarineTraffic är jorden en sfär?
Hur i hela världen kan du sitta och stirra på en projektion av jordgloben och båtar som mitt ute på havet använder sig av GPS?
Citera
2019-01-02, 20:34
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Du har själv skrivit:

Det här handlar inte om definitionen på horisont, det är klart och tydligt påståenden. Som är fel.

Tar du avstånd från det du skrev för mindre än en vecka sedan? Eftersom jag inte får citera det du skrev då?

Nej, jag har inga problem med "horisont på en platt jord", jag kan mycket väl föreställa mig hur den skulle se ut. Och jag är verkligen varken "butthurt" eller grinig över nånting. Tvärtom skrattar jag gott åt att du nu - om än implicit - medger att du har fel.

Vi bör nu alla kunna vara säkra på att den klara, tydliga horisontlinje som vi kan se fem km bort motbevisar att jorden är platt. BRA!

Den här delen av diskussionen är härmed avslutad för min del. Skulle du absolut vilja ha sista ordet så varsågod.

God Fortsättning på 2019 tillönskas alla som orkat läsa genom allt!

Är jag politiker eller? Tar du avstånd hahahaha...
Jag medger inte ett jävla skit att jag har fel. Jag har bara DELVIS ändrat åsikt efter att ha fått upplysning från normala människor som lyssnar på en trots att man gör förvirrade inlägg. Du vet den där kategorin du inte tillhör eftersom du bara är ute för att håna och ha rätt.
Jag har hela tiden trott på horisont på bägge två men efter mycket om och men så landar jag i att den är diffus på den platta.Du är så jävla butthurt över att den överhuvudtaget finns tom försöker förklara dig mot en wikipedia artikel hahahaha

(Eftersom du tog det till kärringnivån)
"På en platt jord kommer siktlinjen från ögonen aldrig att tangera havsytan" (no shit)
"Förklara varför ögats bristande synförmåga leder till att vi skulle se en horisont på den platta jorden. En horisont som du själv skriver "inte existerar"
"Tror du verkligen - på fullt allvar - att du kan se något som inte finns?"

Men nu har du inga problem med att detta "töcken" skulle finnas..nu är det en diffus horisont?
Istället för att vara dramaqueen så hade du istället kunnat förklara varför askmathematican svarar som dom gör som numer betyder att vi båda har fel (delvis)...

Q: If Earth was flat, would there be a horizon? If so, what would it look like?
Physicist: There’d definitely still be a horizon if the Earth were flat. It would be in almost exactly the same place, and look essentially identical.
Senast redigerad av withnoname 2019-01-02 kl. 21:06.
Citera
2019-01-02, 21:23
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Anledningen är att vi står på vitt skilda plan och ser vår tillvaro från helt olika perspektiv.

Även här är du är indoktrinerad, vår historia är lika falsk som den Heliocentriske världsbilden. Den allmänt accepterade, ”Scalegerianska” (Joseph Scaliger), historiska kronologin som flyttade Jesus 1000 eller 1200 år länge bak i historien lanserades kring I600, ”råkade” sammanfalla med införandet av den Gregorianska kalendern. Hur och vad människor tänkte för tusen år sedan har vi inte en susning om.
Solens bana är aldrig en rak linje över himlavalvet.

Hur mycket än du vill att solen inte ska gå in en rak bana så gör den det vid höstdagjämning och vårdagjämningen.
Din önskan ändrar inte verkligheten, du har två val. Acceptera verkligheten eller vägra se verkligheten.

Du kan själv kontrollera att solen går i en tak linje. Får jag fråga varför du inte gör det vi sett under 1000-tals år? Är det av rädsla???

Citat:
Nej stjärnornas rotation ändras naturligtvis inte, stjärnorna roterar kring polstjärnan moturs.
Du har nog inte förstått vad jag menar.

Ja, klart stjärnorna roterar medurs runt södra Polstjärnan. Men du påstår ju att några miljarder människor har fel...

Står du i Kapstaden kommer du inte kunna se några stjärnor som roterar motsols runt norra Polstjärnan. Du kommer enbart se stjärnor som roterar medsols runt södra Polstjärnan. Samma som du i norra Sverige inte kan se några stjärnor som roterar medsols, enbart stjärnor som roterar motsols runt norra Polstjärnan.

Men du vägrar ju se verkligheten. Om du blundar och önskar riktigt hårt tror du nog du kan se din påhittade verklighet.

Citat:
AHar inte påstått att perspektiv böjer ljus, när du är högre så ser du längre. Och så säger du att jag trollar!!
Under segelfartygens era placerade man utkiken högst upp på masten i en korg för att hålla utkik efter t.ex. fyrtorn och utkiken upptäckte skenet från fyrtornet tidigare än besättningen på däck. När fartygets ”horisontella” avstånd till fyren minskade så kunde även besättningen på fartygets däck se fyrtornets ljus, men senare än utkiken högst upp på masten.
Det fungerar på samma med berg och solstrålar. På bergets topp ser man solen tidigare än vid bergets fot, när solen i sin horisontella bana kommer närmare berget belyses hela berget.

Det är helt uppenbart att du vägrar svara på min fråga. För ditt svar krockar med vad du bygger din tro på.
Är du rädd att svara på min enkla fråga?

Exakt >>> VAD <<< döljer ljuset så att undersidan av berget ej belys av solen samtidigt toppen belys av solen?
Magi? Eller är det något annat?

Låt mig gissa, du kommer åter strunta i at svara utan dra upp något som INTE besvarar vad som döljer ljuset på undersidan av berget.
Senast redigerad av Jazzil 2019-01-02 kl. 21:26.
Citera
2019-01-03, 12:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Är jag politiker eller? Tar du avstånd hahahaha...
Jag medger inte ett jävla skit att jag har fel. Jag har bara DELVIS ändrat åsikt efter att ha fått upplysning från normala människor som lyssnar på en trots att man gör förvirrade inlägg. Du vet den där kategorin du inte tillhör eftersom du bara är ute för att håna och ha rätt.
Jag har hela tiden trott på horisont på bägge två men efter mycket om och men så landar jag i att den är diffus på den platta.Du är så jävla butthurt över att den överhuvudtaget finns tom försöker förklara dig mot en wikipedia artikel hahahaha

(Eftersom du tog det till kärringnivån)
"På en platt jord kommer siktlinjen från ögonen aldrig att tangera havsytan" (no shit)
"Förklara varför ögats bristande synförmåga leder till att vi skulle se en horisont på den platta jorden. En horisont som du själv skriver "inte existerar"
"Tror du verkligen - på fullt allvar - att du kan se något som inte finns?"

Men nu har du inga problem med att detta "töcken" skulle finnas..nu är det en diffus horisont?
Istället för att vara dramaqueen så hade du istället kunnat förklara varför askmathematican svarar som dom gör som numer betyder att vi båda har fel (delvis)...

Q: If Earth was flat, would there be a horizon? If so, what would it look like?
Physicist: There’d definitely still be a horizon if the Earth were flat. It would be in almost exactly the same place, and look essentially identical.

Jag skrev ju detta till dig redan för flera dagar, men whatever.

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2019-01-03, 16:11
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag skrev ju detta till dig redan för flera dagar, men whatever.

(FB) Flat Earth--Jorden är platt

men det verkar ju vara fel om du ser fysikerns svar från sidan.
Citera
2019-01-04, 02:00
Medlem
Citat:
men det verkar ju vara fel om du ser fysikerns svar från sidan.

På sidan du hänvisar till ger man ett svar som nog stämmer rent teoretisk, men man bortser dock från att partiklar i luften påverkar sikten på långt håll så på en verklig platt jord skulle horisonten (eg. övergången mellan himmel och jord) alltid vara suddig, medan horisonten på vår runda jord som befinner sig på bara ca fem kilometers avstånd (för en normallång person på havsnivå) är tydlig vid klar väderlek.

För övrigt intressant hur de beskriver att horisonten skulle uppfattas på en platt jord av oändlig storlek där ljuset böjs av gravitationen på ett oändligt plan...

https://www.askamathematician.com/2012/08/q-if-earth-was-flat-would-there-be-the-horizon-if-so-what-would-it-look-like-if-the-earth-was-flat-a nd-had-infinite-area-would-that-change-the-answer/
Senast redigerad av Prudent 2019-01-04 kl. 02:13.
Citera
2019-01-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hur mycket än du vill att solen inte ska gå in en rak bana så gör den det vid höstdagjämning och vårdagjämningen.
Din önskan ändrar inte verkligheten, du har två val. Acceptera verkligheten eller vägra se verkligheten.

Du kan själv kontrollera att solen går i en tak linje. Får jag fråga varför du inte gör det vi sett under 1000-tals år? Är det av rädsla???

Ja, klart stjärnorna roterar medurs runt södra Polstjärnan. Men du påstår ju att några miljarder människor har fel...

Står du i Kapstaden kommer du inte kunna se några stjärnor som roterar motsols runt norra Polstjärnan. Du kommer enbart se stjärnor som roterar medsols runt södra Polstjärnan. Samma som du i norra Sverige inte kan se några stjärnor som roterar medsols, enbart stjärnor som roterar motsols runt norra Polstjärnan.

Men du vägrar ju se verkligheten. Om du blundar och önskar riktigt hårt tror du nog du kan se din påhittade verklighet.

Det är helt uppenbart att du vägrar svara på min fråga. För ditt svar krockar med vad du bygger din tro på.
Är du rädd att svara på min enkla fråga?

Exakt >>> VAD <<< döljer ljuset så att undersidan av berget ej belys av solen samtidigt toppen belys av solen?
Magi? Eller är det något annat?

Låt mig gissa, du kommer åter strunta i at svara utan dra upp något som INTE besvarar vad som döljer ljuset på undersidan av berget.

Tror knappast att vi kommer vidare!
Det är ju inte så långt kvar till vårdagsutjämningen, så man får väl hoppas att det blir en solig dag och då kan vem som helst kolla vem av oss har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in