2019-01-04, 11:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om det skall finnas någon rimlighet i våldtäktsbegreppet så bör en "riktig" våldtäkt, där det förekommer våld, ge 10 års fängelse. Samt en grupp-överfallsvåldäkt ge dödsstraff. Annars saknas det helt proportionalitet i lagstiftningen.

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Tre år var något mer än jag trodde de skulle döma till men det är långt ifrån orimligt i beaktande av att han utnyttjade MÄ extremt utsatta situation där hon låg och sov i hans hem och att förloppet var så utdragit med två våldtäkter. Han tar säkert chansen att överklaga då risken att få hårdare straff bör vara mindre än chansen till ett något mildare straff.
Det var banne mig hårdare än vad jag också kunde föreställa mig. Om jag får gissa så tror jag att hovrätten sänker straffet till två eller två och ett halvt års fängelse. Notera att han döms för våldtäkt och inte bara oaktsam våldtäkt. Det finns en dom om oaktsam våldtäkt där en person dömdes till ett års fängelse. Där förekom mer våld än i Glenns fall. Men i det här fallet så var MÄ tydligare med att hon inte ville än i fallet med oaktsam våldtäkt och därför döms Glenn för våldtäkt.

(FB) Svensk mästare i fotboll misstänks för våldtäkt okt -18, är i 60-årsåldern

Det ska bli spännande att läsa domen och se hur rätten resonerar.
Citera
2019-01-04, 11:30
Medlem
Kebabfarfars avatar
Nu när han är dömd, varför skriver inte media ut namn och bild? Martin Timell var dom jävligt snabba med att hänga ut, trots att han bara var misstänkt.
Citera
2019-01-04, 11:31
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Tre år var något mer än jag trodde de skulle döma till men det är långt ifrån orimligt i beaktande av att han utnyttjade MÄ extremt utsatta situation där hon låg och sov i hans hem och att förloppet var så utdragit med två våldtäkter. Han tar säkert chansen att överklaga då risken att få hårdare straff bör vara mindre än chansen till ett något mildare straff.
Är inte helt säker på det.

”Minimistraffet för våldtäkt är 2 år och maxstraffet är 6 år, för grov våldtäkt gäller minimum 4 år och max 10 år. Värt att tilläggas är att våldtäkt mot barn har samma straffskala som våldtäkt mot byxmyndig person”
Citera
2019-01-04, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarkuk
Oops... 3 år i finkan!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaoRza/fotbollsprofilen-doms-for-tva-fall-av-valdtakt

Samtyckeslagen från din tuffa sida. Det är bra att sådana här äckliga typer får sitt straff.
Citera
2019-01-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfarfar
Nu när han är dömd, varför skriver inte media ut namn och bild? Martin Timell var dom jävligt snabba med att hänga ut, trots att han bara var misstänkt.

Det kan ju vara så att den relativt okände Glenn anses vara av för litet allmänintresse.
Citera
2019-01-04, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det var banne mig hårdare än vad jag också kunde föreställa mig. Om jag får gissa så tror jag att hovrätten sänker straffet till två eller två och ett halvt års fängelse. Notera att han döms för våldtäkt och inte bara oaktsam våldtäkt. Det finns en dom om oaktsam våldtäkt där en person dömdes till ett års fängelse. Där förekom mer våld än i Glenns fall. Men i det här fallet så var MÄ tydligare med att hon inte ville än i fallet med oaktsam våldtäkt och därför döms Glenn för våldtäkt.

(FB) Svensk mästare i fotboll misstänks för våldtäkt okt -18, är i 60-årsåldern

Det ska bli spännande att läsa domen och se hur rätten resonerar.

Det var ett väldigt grovt övergrepp så 3 år är rimligt efter scenariot.
Citera
2019-01-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Det hade jag också gjort om jag var i hennes situation. Alltså med tanke på vilken skit som skrivs om henne här så antar jag hon får samma skit på sin Insta.
Nej, ingen skit där vad jag läst men nu kanske det kommer efter domen här.
Citera
2019-01-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Målsägande JB har gjort sitt instagramkonto privat såg jag nu.

Nej, det är inte privat.
Citera
2019-01-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarWolf
Nej, det är inte privat.
Jo det var det innan kl 11.00 men hon verkar gjort den offentlig igen såg jag nu.
Citera
2019-01-04, 11:51
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarkuk
Oops... 3 år i finkan!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaoRza/fotbollsprofilen-doms-for-tva-fall-av-valdtakt

Kommer han att få sitta av 3 år eller blir det bara två tredje delar av straffet?
Citera
2019-01-04, 11:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfarfar

Vilka menar du med ”dom”? Skrev alla medier ut MT vid namn? Medierna är inte en entitet, utan består av en mängd mer eller mindre oberoende redaktioner. Det är alltså inte ”dom” som fattat ett beslut.

Kan tänka mig att MT anses vara mer av en offentlig person än vad GS anses. Eventuella barn kan också spela in.

Med det skulle inte förvåna mig om någon eller några medier kommer nämns GS vid namn under dagen. Det är nog något som diskuteras på redaktionerna just nu.
Citera
2019-01-04, 11:52
Medlem
Har läst domen. Det första jag reagerar på är att en nämndeman är skiljaktig och vill ogilla hela åtalet. Intressant. Kommer försvaret att bygga överklagan på.

Jennie Benjaminsson ska också ha skatteskulder på 160 000 kronor, deltagit i Sugar dejting i London där man får presenter av den som vill dejta henne.

Domen innehåller dock inte några redogörelser från vittnena. En väldigt sparsmakad dom måste jag säga. Kommer bli lätt att mala sönder den i hovrätten.

Jennie Benjaminsson tillerkänns också skadestånd på drygt 200 000 kronor.

Hovrätten ooo ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in