Citat:
Nej sk utvidgade självmord eller filicid är inte det vi diskuterat. Utan familicid.
En väldigt tydlig distinktion då det vid filicid - mord på barn - faktiskt inte är så stor skillnad statistiskt sett mellan antalet manliga och kvinnliga förövare jmf med alla andra statistiska sammanställningar vid mord. Precis som du skriver.
Men just vid familicid står mannen i familjen för 95% av fallen.
Jag orkar inte leta länkar till detta du får ta inlägget och gå bakåt i tråden om du vill. Postar mitt tidigare inlägg där jag hade sammanställt statistiken. ( den är inte alls så stor som vid filicid)
Angående mordmetoder vid familicid lägger jag in denna länk från USA där kvävning/strypning som framgår verkligen inte är den vanligaste mordmetoden vid familicid. (man får trycka på ”list of...” )
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_rampage_killers_(familicides_in_the_United _States)
En väldigt tydlig distinktion då det vid filicid - mord på barn - faktiskt inte är så stor skillnad statistiskt sett mellan antalet manliga och kvinnliga förövare jmf med alla andra statistiska sammanställningar vid mord. Precis som du skriver.
Men just vid familicid står mannen i familjen för 95% av fallen.
Jag orkar inte leta länkar till detta du får ta inlägget och gå bakåt i tråden om du vill. Postar mitt tidigare inlägg där jag hade sammanställt statistiken. ( den är inte alls så stor som vid filicid)
Angående mordmetoder vid familicid lägger jag in denna länk från USA där kvävning/strypning som framgår verkligen inte är den vanligaste mordmetoden vid familicid. (man får trycka på ”list of...” )
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_rampage_killers_(familicides_in_the_United _States)
Om du i listan:
1. mannen i familjen har mördat alla andra - pga egen psyk.sjd, separation eller skamrädsla. (95%)
2 kvinnan i familjen har mördat alla. (ca 3%)
3 ett barn över 15 år men ej myndigt har mördat alla (ca 1%)
4. ett myndigt barn har mördat alla (ca 1%)
...här avlägsnar punkterna 1, 3 och 4 som ej tillämpliga (då OH inte är psyksjuk, står inför separation eller skamrädsla (som individ)) så måste man dra slutsatsen att det är 100 proc. sannolikhet att HB begått morden. Det är mycket.
Det är rent av ruskigt mycket. Det betyder att OH till 0 proc sannolikhet begått morden mot sina barn. Det får en att fundera.
Svagheten med statistisk jämförelse i detta är också uppenbar om man betänker att mannen blir syrak i en separation på lite olika grunder, och att mannen då ofta upplever sig förlora en del av det han håller kärt, lite som att plötsligt bli berövad sin bror eller höger arm eller favoritkatt. Osett då hur separationen ”skötts” eller presenterats för maken, dess rimlighet och orsak och makans intelligens och mannens sits därefter, och hur länge de trätit eller vem i äktenskapet som gett den andra stryk. Och till vilket land och med vilken shejk kvinnan lovat flytta med barnen. o.likn. Samt att världens motsvarande dumpade mödrar kanske statistiskt föredrar att ha ihjäl exets hund eller älskarinna eller spambomba framför att döda sina egna barn. Vi är alla olika men di mer våldsbrottsbenägna här på jorden kan teoretiskt falla in i vissa stereotypa könsrollsmönster just vid en svår typ av provokation mot deras manlighet och existens. Som nationaldemografin kanske inte alltid vill skicka bulletiner till tidningen om, eftersom det är lite svårt att räkna på om icke annat. Skulle du titta idag på antalet separationer där mamman får hela vårdnaden om barnen jämfört den där pappan får hela vårdnaden (alltså osett andra varianter) så skulle man nog landa nånstans i trakterna av 100 mot ett, kanske mer. Vilket ger ett rejält underlag för riktigt ilskna fäder.
Så du kan ej utgå från familicide som någon slags konstant så sett i mina ögon. Det är int riktigt som att gå mot röd gubbe heller.
Riktigt sjuhimla arg blir man över olika saker. Och man väljer att lösa det på olika sätt. Det blir himla lätt könsmarkerat. Som att ha klänning på fest. Det har max 1 procent killar. Utanför Skottland. Eller om det var San fransisco.
Så kom again. Statistik, ssk. med få data/utfall, är ett sätt att sortera redan inträffade händelser i små burkar där man har skrivit egna grejer på frystejpen.
Prognosvärdet är Ø.
Vi har inga kända markörer på OH som gör honom till något ens i närheten av en ensam GM. Snarare det omvända, som jag försökte antyda tidigare. Efter vad vi vet har han färre skäl än HB, och ser närmare ut att ha gått med på det hela ”för husfridens skull”. Om man vill.
Eller bättre: eftersom inget indikerar på honom, så är det troligare att hon varit i någon bemärkelse drivande, eller att hennes verklighetsbild fått avgöra. Eller bådas tillsammans.
Det kan låta som att jag raljerar över händelsen, men det är inte alls händelsen jag raljerar över.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-03 kl. 21:54.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-03 kl. 21:54.