2019-01-03, 19:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja för att dansa, men definitivt inte för att begå familicid som det handlar om i Bjärred.
Det är närmast unikt att två personer dansat den dansen i Bjärred.

Vore det inte så extremt unikt hade den här tråden varit lika kort eller obefintlig som trådar kring andra familicid som begåtts under senare år med endast en GM.

Vilket i mitt öra talar för att viljan egentligen är en.

Som det f.ö. även var på Granliden...
Citera
2019-01-03, 19:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och sen finns det faktum och skillnaden i Bjärred att föräldrarna har efterlämnat avskeds/förklaringsbrevet till anhöriga där de båda påvisar att de är lika skyldiga till planering och mord på döttrarna.

Ett sånt brev vore ju tacknämligt om alla mördare skrev som sen stärks via datorer och mobiler.

Borde vara något slags hederskodex att alla mord ska signeras och styrkas av övrig bevisning, typ mobiler eller datorer, fan någon djävla yrkesmoral borde väl även sådana förlorare ha.

I det här fallet kan man ju tillägga vad polisen Stefan Svensson sa, inte juristen Stefan Svensson, polissvenska och juristsvenska är liksom inte samma språk, poliser säger hur och vad som har hänt, jurister tolkar vad som har hänt enligt vad lagen säger.

Paret har gemensamt och i samförstånd tagit sina döttrar av daga, på polissvenska, de har lika stor del i brottet.
Citera
2019-01-03, 19:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilket i mitt öra talar för att viljan egentligen är en.

Som det f.ö. även var på Granliden...
Vem väckte tanken vore intressant att veta för de är som sagt inte en centraldator.
Citera
2019-01-03, 19:28
Medlem
afKnollentotts avatar
Så här beskrev och resonerade sig SS fram, på PT..

"Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i de här medierna så har vi hittat information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända."

"Man" kom alltså inte in i vissa medier - varför ? Inkompetens / kryptering ? Fanns / finns något där - i medierna av intresse för fallet, tro?
Hur ser "styrkeförhållandet" ut ? Har det med gemensamma (vuxna) ansträngningar, lämnats spår på hårddiskar, minnen ? Hur kan man särskilja personlig dokumentation på digital media ?

I en annan tid, på annat håll skrevs det så här:

"De båda hårddiskarna i detta beslag är krypterade med TrueCrypt. Då vi inte fått
lösenordet av XX har vi försökt att knäcka det, dels själva och då det inte
lyckats har vi vänt oss till externa experter vilka inte heller har lyckats.
De båda externa hårddiskarna är inte undersökta av ovan nämnda anledning."

Citera
2019-01-03, 19:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kabel-tv när den är som bäst.

Och varnagel-justis. Och den smala vägens värde.
Religiös blir man.
Det är väl snart dags för en ny omgång i rätten, hon är dyr i drift den damen.
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Borde vara något slags hederskodex att alla mord ska signeras och styrkas av övrig bevisning, typ mobiler eller datorer, fan någon djävla yrkesmoral borde väl även sådana förlorare ha.

I det här fallet kan man ju tillägga vad polisen Stefan Svensson sa, inte juristen Stefan Svensson, polissvenska och juristsvenska är liksom inte samma språk, poliser säger hur och vad som har hänt, jurister tolkar vad som har hänt enligt vad lagen säger.

Paret har gemensamt och i samförstånd tagit sina döttrar av daga, på polissvenska, de har lika stor del i brottet.
Hahaha, ja. Tjuvhederns stadgor bör justeras.

Polis och förundersökningsledare S Svensson:

"Så som ni förstår, så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat, att gemensamt och i samförstånd, genomföra den här gärningen tillsammans och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar."
Citera
2019-01-03, 19:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vem väckte tanken vore intressant att veta för de är som sagt inte en centraldator.

Nä. Så är det ju.

Men med fortsatt krampaktiga oneliners så kan det också vara svårt att skilja ”the dancer from the dance”.

Det kan vara svårt.

Jag tror ju inte frugan viskat något och räckt över ett hagelgevär under bordet.

De har väl mått dåligt. Eller grälat. Eller försökt bena ut sin sits.

Eller fallit tillbaka på något gammalt resonemang kring drömmar och idéer. Vad vet man. De har ju hållt ihop länge.
Citera
2019-01-03, 19:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja för att dansa, men definitivt inte för att begå familicid som det handlar om i Bjärred.
Det är närmast unikt att två personer dansat den dansen i Bjärred.

Vore det inte så extremt unikt hade den här tråden varit lika kort eller obefintlig som trådar kring andra familicid som begåtts under senare år med endast en GM.

Men när du säger det så skulle ju ett mamma-instigerat hedersfamilicid kanske vara en innovitet. Här i landet. Hedersfullfamilicid.

Eller första gången den tillåts omtalas.

Om jag inte blir anmäld nu.

(Jag tror det på sätt och vis kan vara møllan som har öppnat många nya dörrar i folks medvetande på sista tiden — #mø-too!)
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-03 kl. 19:54.
Citera
2019-01-03, 19:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Jag jämför med olika exempel på identiskt samma begrepp vid mord:
Medgärningsmannaskap och dess innebörd ur flera olika vinklar.
Solglittrets mening är besvarad:

Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Så här beskrev och resonerade sig SS fram, på PT..

"Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i de här medierna så har vi hittat information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända."

"Man" kom alltså inte in i vissa medier - varför ? Inkompetens / kryptering ? Fanns / finns något där - i medierna av intresse för fallet, tro?
Hur ser "styrkeförhållandet" ut ? Har det med gemensamma (vuxna) ansträngningar, lämnats spår på hårddiskar, minnen ? Hur kan man särskilja personlig dokumentation på digital media ?

I en annan tid, på annat håll skrevs det så här:

"De båda hårddiskarna i detta beslag är krypterade med TrueCrypt. Då vi inte fått
lösenordet av XX har vi försökt att knäcka det, dels själva och då det inte
lyckats har vi vänt oss till externa experter vilka inte heller har lyckats.
De båda externa hårddiskarna är inte undersökta av ovan nämnda anledning."

Ja det kanske är kostsamt och resurskrävande att försöka komma in i alla diskar?
Man kanske inte tycker att det ger något mer?
Finns ingen levande person som ska fällas eller frias och några andra gärningsmän har man inte funnit tecken på.

Båda framstår som delaktiga i planering och beslut, att specificera mer hur deras tankar gått, bakomliggande faktorer om varför och varför just då, har kanske inget värde än möjligen för stackars anhöriga. Och de kanske redan vet eller inte tycker att det har någon betydelse.
Citera
2019-01-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Se det fetade.

Nej det är inget formkrav för att ett testamente ska vara giltigt. Själv har jag dock aldrig varit med om att bevittna ett testamente utan att jag angett datum för bevittnandet. Vid bevittnandet av mina egna testamenten (några stycken genom livet) har alltid varit noga med att vittnenas underskrift ska vara daterad. Det är, som jag ser det, viktigt att göra allt man kan för att undvika problem när testamentet ska tillämpas.

Men i Bjärredsfallet är dateringen tillskriven för hand och kan definitivt ha lagts till efter det att vittnena skrivit på. Så bevittnandet kan absolut ha skett vid en helt annan, tidigare, tidpunkt än den som verkar framgå. Årtalet är dessutom ändrat. Också detta för hand. Först står 2017. Sjuan har därefter ändrats till en åtta. Om man ska gå på det först skrivna så skulle planeringen kunna ha påbörjats redan under 2016 och morden varit tänkta att begås redan i januari 2017.

Men troligast är nog att felskrivningen beror på ovanan att skriva det nya årtalet efter årsskiftet. Det händer i alla fall mig gång på gång den första tiden.

Har tittat tillbaka i tråden och testamentet dök upp och kanske du kan svara på en fråga:
Hur hade arvet fördelats om bara en av föräldrarna och barnen dött? Den efterlevande maken kan väl ändra som hen vill sedan?

Testamentet har tre delar; Monografien, Oskars bolag och Resterande. Det sistnämnda, Resterande.., borde också fått ett eget stycke kan jag tycka. En notering bara.
Citera
2019-01-03, 20:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja det kanske är kostsamt och resurskrävande att försöka komma in i alla diskar?
Man kanske inte tycker att det ger något mer?
Finns ingen levande person som ska fällas eller frias och några andra gärningsmän har man inte funnit tecken på.

Båda framstår som delaktiga i planering och beslut, att specificera mer hur deras tankar gått, bakomliggande faktorer om varför och varför just då, har kanske inget värde än möjligen för stackars anhöriga. Och de kanske redan vet eller inte tycker att det har någon betydelse.
Varför du drar in mig i datordravlet vet jag inte - men kostnadsmässigt?
Vad har du tänkt dig gällande de hårrdiskar eller mobiler som de inte kom in i? Vilket inte är en uppseendväckande händelse i förundersökningar om man tagit del av ett gäng FUP.
Så polisen mörklägger och Oskar är på darknet? Nån snaskig porrhistoria som ska rulla upp?

Synd att inte Stefan sa att det gällde döttrarnas trasiga gamla mobiler som låg och drällde i nån låda. En sån besvikelse.
Citera
2019-01-03, 20:19
Bannlyst
Citat:
Jag förklarar för dig att stryp/kvävningsmord på barn - egna barn - fodrar en speciell personlighet, till skillnad från att ex avfyra en pistol.
Och du räknar upp några pistolmord på vuxna....

Återigen - jag diskuterar inte rättsväsendets bestraffning av förövarna. Något som för övrigt aldrig kommer att ske. Utan den ovanliga personlighet som den person måste besitta som är kapabel att döda sina fullt medvetna 11 och 14 år gamla barn på detta sätt.

Stryp och kvävningsmord är det vanligaste tillvägagångssättet vid utvidgat självmord, på andra plats kommer trubbigt våld och på tredjeplats kommer kniv.

Vidare påstår du att 95% av alla utvidgade självmord begås av män. Det vet jag inte hur du kommit fram till, det är nämligen fel. Vad gäller utvidgade självmord är mödrar och fädrar nästan på samma procentuella "mördar nivå".

Från 1973-2008 begicks i Sverige 151 utökade självmord, 82(54.3%) av dessa var utförda av en fader, 69(45.7%) var begångna av en moder.

Vad du borde läsa är Henrik Lysells mycket givande avhandling, den tar upp alla tre varianter. Mord, självmord och utvidgat självmord med fakta som ingen kan misstro, läs även Henriks referenser i början/slutet av "avhandlingen".

https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstream/handle/10616/44916/Thesis_Henrik_Lysell.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Börja med att läsa 5.1 och gå sedan gärna igenom hela avhandlingen.
Senast redigerad av halivaggen 2019-01-03 kl. 20:35.
Citera
2019-01-03, 20:25
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Varför du drar in mig i datordravlet vet jag inte - men kostnadsmässigt?
Vad har du tänkt dig gällande de hårrdiskar eller mobiler som de inte kom in i? Vilket inte är en uppseendväckande händelse i förundersökningar om man tagit del av ett gäng FUP.
Så polisen mörklägger och Oskar är på darknet? Nån snaskig porrhistoria som ska rulla upp?

Synd att inte Stefan sa att det gällde döttrarnas trasiga gamla mobiler som låg och drällde i nån låda. En sån besvikelse.

Det hade väl varit "fine" om Stefan berättat om dom ointagliga, kanske försvunna telefonerna du dillar om. Då hade väl du gått igång - precis som du gjorde i Möllertråden, när A*i´s telefon befanns vara försvunnen. Jag ser inte skillnaden.
Två barn, oskyldiga - har av en, eller två, av sina föräldrar blivit brutalt mördade, i Bjärred.

Brotten har enligt mördaren / mördarna bottnat i att döttrarna blivit sjuka. En gemensamt, dödlig sjukdom skulle det visa sig, att dom båda drabbats av. Allt enligt mördaren / -arna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in