2019-01-03, 20:35
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det var faktiskt kvinnor som uppfann öl (länk)

https://www.popsugar.co.uk/food/Who-Invented-Beer-Video-43280243?utm_medium=redirect&utm_campaign=US:SE&ut m_source=www.google.com

Kommer du att värdera denna kvinnliga uppfinning av öl lika högt som om den vore manlig. Kanske byter du ut ölen mot en dryck som en man bevisligen uppfunnit. T ex Coca-Cola. Nästa gång du ska till puben för att kolla in en VM-fotbollsmatch på storbilds-TV kan du beställa några stora iskalla Coca-Cola och avnjuta dem.

Haha en vänsterbliven blog som har satt ihop en felaktig video där man inte ens kan få ursprunget rätt. Jehova!

2000 år innan deras video har daterade källor, ba:

https://www.history.com/news/who-invented-beer
Citera
2019-01-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Du måste titta på vilka som skriver i denna tråd. Det finns tre typer av personer:

1. Prepubertala glin. Småglin som skriver mest för att få uppmärksamhet och provocera. De slänger ofta ur sig oneliners.
2. Män som är uppväxta med en bitter mamma. En mor som oftast är bitter efter en skilsmässa och år ut och år in talar om hur värdelösa män är. När sonen hör detta tillräckligt länge väcks ett hat mot kvinnan. Dessa män är offer.
3. Män som är uppväxta med sand mellan tårna. Där har du ett riktigt problem som feminister inte vågar ta tag i. De är verkligen uppväxta med ett strukturellt hat mot kvinnor.

Om vi tittar på topic så stämmer det att män har bättre förutsättningar att vara bättre än kvinnor på det mesta. Dvs en förutsättning. Det innebär inte att man är bättre än kvinnor bara för att man är en man. Anledningen till detta är vår tävlingsinstinkt. Det är en biologisk nödvändighet för rasens överlevnad. Vi har genom alla tider varit tvungna att tävla om kvinnorna för att kunna fortplanta oss. Det har gett oss män ett evolutionistiskt försprång på en miljard år.

Men det finns områden där män aldrig kan bli bättre än kvinnan. Städning är en sådan sak. Man har kunnat bevisa att kvinnohjärnan kan registrera skit som inte manshjärnan kan. Anledningen är att det har varit en nödvändighet för att avkomman inte ska dö i sjukdomar. Där har kvinnan en miljards års försprång.

Att påstå att dessa kvinnliga attribut inte är värdefulla är brist på kunskap. Jag själv förespråkar kärnfamilj där en man är en man och en kvinna är en kvinna. Många kvinnor sitter på färdigheter jag är värdelös på, och jag besitter färdigheter som många kvinnor är värdelösa på. Det gör ju att man kan komplettera varandra. Historiskt sett visar dessutom att barn i kärnfamiljer mår bättre, klarar skolan bättre, lyckas bättre i karriären mm.
Hur kan du ha insikt i vilka som skriver i en sån här tråd? Och varför betyder att du har sorterat in dom i egna kategorier att det på något sätt inte gills? Ska jag bortse från min livserfarenhet och lyssna på dig, av vilken anledning? För att du så väldigt gärna vill att det ska vara så som du säger? Varför har du så stort behov av att visa att män egentligen är som du? Det finns flera olika sorter. Jag dras till flashback för att föraktet är hemtamt och jag kan spela upp och hantera gamla frustrationer om och om igen.
Citera
2019-01-03, 20:38
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Kolla här Mittporrkonto hur han nedvärderar städning genom att välja ut just toalettstädning, det blir ju ganska uppenbart då, eller hur? Du frågade mig om jag någonsin hört en man nedvärdera städning, det är ju rakt framför dig. Det brukade kallas städkärring med städ som jobb, tror du det är kvinnor som myntat det uttrycket? Kvinnor brukar inte använda ordet kärring särskilt ofta, möjligtvis fjortisar.

För du tror inte att en man någonsin har städat sin egen toalett eller?
Citera
2019-01-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
För du tror inte att en man någonsin har städat sin egen toalett eller?
Nej, varför skulle jag tro det? Du får förklara din tankegång
Citera
2019-01-03, 20:53
Medlem
Citat:
Hur kan du ha insikt i vilka som skriver i en sån här tråd? Och varför betyder att du har sorterat in dom i egna kategorier att det på något sätt inte gills? Ska jag bortse från min livserfarenhet och lyssna på dig, av vilken anledning? För att du så väldigt gärna vill att det ska vara så som du säger? Varför har du så stort behov av att visa att män egentligen är som du? Det finns flera olika sorter. Jag dras till flashback för att föraktet är hemtamt och jag kan spela upp och hantera gamla frustrationer om och om igen.

Nu påstod du något jag inte sagt. Tror det är ganska få män som är som jag. De finns, men är ganska få.

Att dela in skribenterna i dessa grova uppskattningar kan man göra genom att se hur de argumenterar och jämföra det med män man har träffat i livet. Vissa kan jag definitivt ha fel om, men jag är övertygad om att jag har så pass många rätt att jag legitimt kan göra påståendet. Och av dessa så sa jag att endast en kategori kan man bortse ifrån. Kategori 2 och 3 är ju de facto ett problem, eller? Gällande kategori 1 har väl du också varit ung och släppt ur dig ogenomtänkta kommentarer? Det innebär inte att du är kass som person för det.

Jag har inget behov av att bevisa någonting. Som en äldre erfaren man så har man en viss livserfarenhet som jag delar med mig. Om du vill ta till dig detta eller ej är upp till dig. Jag håller inte en pistol mot ditt huvud och försöker tvinga dig till något.

En fråga är varför du intar en så stark försvarsställning? Är det för att mina påståenden går emot dina värderingar? Om du tänker logiskt så kommer du inse varför jag kommer med mina påståenden. Men det är upp till dig att göra.
Citera
2019-01-03, 21:24
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Haha en vänsterbliven blog som har satt ihop en felaktig video där man inte ens kan få ursprunget rätt. Jehova!

2000 år innan deras video har daterade källor, ba:

https://www.history.com/news/who-invented-beer

Du läste tydligen inte artikeln så noggrant innan du skickade den som en länk:

... hard evidence of beer production dates back about 5,000 years to the Sumerians of ancient Mesopotamia. Archeologists have unearthed ceramic vessels from 3400 B.C. still sticky with beer residue, and 1800 B.C.’s “Hymn to Ninkasi”—an ode to the Sumerian goddess of beer—describes a recipe for a beloved ancient brew made by female priestesses.

Jag ser att du missat ovanstående stycke, i synnerhet det understrukna. Sånt händer när man är alltför desperat i sina försök att motbevisa meningsmotståndarens argument.

https://www.sbs.com.au/news/the-feed/things-women-invented-that-men-totally-took-the-credit-for

Läs vad ölhistorikern Jane Peyton säger:

...ancient Mesopotamian women were the first to develop, sell, and even drink beer. While it may be hard to pin down exactly who, thousands of years ago, “invented” the beer we know and love today, it’s safe to say that ancient women all over the world were sure as hell fermenting something. So next time you raise a glass, make a toast to Ninkasi, the Sumerian goddess of brewing and beer!

Du har just bekräftat för mig att det var sumeriska kvinnor i det gamla Mesopotamien som uppfann öl. Tack! Låt oss utbringa en skål för gudinnan Ninkasi!
Citera
2019-01-03, 21:27
Medlem
Citat:
Nu påstod du något jag inte sagt. Tror det är ganska få män som är som jag. De finns, men är ganska få.
Jag menar som du i att de inte ser ner på kvinnor, inte i allmänhet.

Citat:
Att dela in skribenterna i dessa grova uppskattningar kan man göra genom att se hur de argumenterar och jämföra det med män man har träffat i livet. Vissa kan jag definitivt ha fel om, men jag är övertygad om att jag har så pass många rätt att jag legitimt kan göra påståendet. Och av dessa så sa jag att endast en kategori kan man bortse ifrån. Kategori 2 och 3 är ju de facto ett problem, eller? Gällande kategori 1 har väl du också varit ung och släppt ur dig ogenomtänkta kommentarer? Det innebär inte att du är kass som person för det.

Jag har inget behov av att bevisa någonting. Som en äldre erfaren man så har man en viss livserfarenhet som jag delar med mig. Om du vill ta till dig detta eller ej är upp till dig. Jag håller inte en pistol mot ditt huvud och försöker tvinga dig till något.

En fråga är varför du intar en så stark försvarsställning? Är det för att mina påståenden går emot dina värderingar? Om du tänker logiskt så kommer du inse varför jag kommer med mina påståenden. Men det är upp till dig att göra.
Stark försvarställning? Jag försöker bara resonera så att du ska förstå mitt perspektiv. Dina påståenden går emot mina erfarenheter, inte mina värderingar. Dock vet jag att det finns många män som inte ser ner på kvinnor överhuvudtaget. "Om du tänker logiskt kommer du inse varför jag kommer med mina påståenden", så din bedöming av mitt logiska tänkande är beroende av om jag håller med dig i din analys? Jag tror jag avstår från att bli godkänd som logisk av dig, det kostar för mycket.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-01-03 kl. 21:30.
Citera
2019-01-03, 21:28
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Du läste tydligen inte artikeln så noggrant innan du skickade den som en länk:

... hard evidence of beer production dates back about 5,000 years to the Sumerians of ancient Mesopotamia. Archeologists have unearthed ceramic vessels from 3400 B.C. still sticky with beer residue, and 1800 B.C.’s “Hymn to Ninkasi”—an ode to the Sumerian goddess of beer—describes a recipe for a beloved ancient brew made by female priestesses.

Jag ser att du missat ovanstående stycke, i synnerhet det understrukna. Sånt händer när man är alltför desperat i sina försök att motbevisa meningsmotståndarens argument.

https://www.sbs.com.au/news/the-feed/things-women-invented-that-men-totally-took-the-credit-for

Läs vad ölhistorikern Jane Peyton säger:

...ancient Mesopotamian women were the first to develop, sell, and even drink beer. While it may be hard to pin down exactly who, thousands of years ago, “invented” the beer we know and love today, it’s safe to say that ancient women all over the world were sure as hell fermenting something. So next time you raise a glass, make a toast to Ninkasi, the Sumerian goddess of brewing and beer!

Du har just bekräftat för mig att det var sumeriska kvinnor i det gamla Mesopotamien som uppfann öl. Tack! Låt oss utbringa en skål för gudinnan Ninkasi!

Citat:
The earliest known alcoholic beverage is a 9,000-year-old Chinese concoction made from rice, honey and fruit

Det är lika mycket öl som den slasken som du tror var öl från MÖ för 5k år sedan. Ledsen att göra dig besviken. Du får kämpa vidare.

Det vi idag kallar öl kom långt mycket senare än från några analfabeter i öknen.
Citera
2019-01-03, 22:38
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är lika mycket öl som den slasken som du tror var öl från MÖ för 5k år sedan. Ledsen att göra dig besviken. Du får kämpa vidare.

Det vi idag kallar öl kom långt mycket senare än från några analfabeter i öknen.

Den tidigaste drycken från Kina var ett hopkok av ris, honung och frukt. Det står inget om det var kineser eller kinesiskor som gjorde denna brygd. Vad skulle du säga om forskare en vacker dag upptäcker att det var kvinnor som legat bakom detta hopkok?

Om det hade varit sumeriska präster och inte prästinnor som uppfunnit ölen så hade du vrålat av pur glädje över manlig överlägsenhet.

Dessutom var sumererna knappast några ökenanalfabeter, allra minst präster och prästinnor. De var det folkslag som stått för de allra första bevarade litterära verken. De sumeriska städerna Lagash, Ur, Uruk, och Nippur var de första städerna i människans historia.

Snarare du som får kämpa vidare. I morgon kväll kan du ta ett par kylda snapsar av potatisbrännvin, t ex Kyrkeby brännvin, att trösta dig med. Det gör väl inget att det är en svensk kvinna som ligger bakom uppfinningen av potatisbrännvin. Annars får du blanda till en redig grogg av whisky och Coca-Cola. Garanterat 100 % manlig.

Lite historik om potatisbrännvin (länk)

Citera
2019-01-03, 23:41
Medlem
lupacs avatar
Citat:
...

Om vi tittar på topic så stämmer det att män har bättre förutsättningar att vara bättre än kvinnor på det mesta. Dvs en förutsättning. Det innebär inte att man är bättre än kvinnor bara för att man är en man. Anledningen till detta är vår tävlingsinstinkt. Det är en biologisk nödvändighet för rasens överlevnad. Vi har genom alla tider varit tvungna att tävla om kvinnorna för att kunna fortplanta oss. Det har gett oss män ett evolutionistiskt försprång på en miljard år.

Men det finns områden där män aldrig kan bli bättre än kvinnan. Städning är en sådan sak. Man har kunnat bevisa att kvinnohjärnan kan registrera skit som inte manshjärnan kan. Anledningen är att det har varit en nödvändighet för att avkomman inte ska dö i sjukdomar. Där har kvinnan en miljards års försprång.

Att påstå att dessa kvinnliga attribut inte är värdefulla är brist på kunskap. Jag själv förespråkar kärnfamilj där en man är en man och en kvinna är en kvinna. Många kvinnor sitter på färdigheter jag är värdelös på, och jag besitter färdigheter som många kvinnor är värdelösa på. Det gör ju att man kan komplettera varandra. Historiskt sett visar dessutom att barn i kärnfamiljer mår bättre, klarar skolan bättre, lyckas bättre i karriären mm.

Homo Sapiens har enligt de senaste forskningsrönen funnits i 300.000 år. Inte en miljard som du inbillar dig. Denna människoart har inga raser så därför säger man inte rasens överlevnad, utan istället artens överlevnad.

Det finns inget vetenskapligt stöd för ditt påstående att män skulle vara bättre än kvinnor på det mesta. Dina övriga påståenden är också ovetenskapligt påhitt.

Vad sägs om du i fortsättningen hämtar fakta från politiskt neutrala vetenskapssajter och andra tillförlitliga informationskällor samt bättrar på din källkritik. Du kan börja med att länka till vetenskapliga studier som backar upp dina påståenden, t ex att endast kvinnohjärnor kan registrera skit.

Det finns massor av män som är helt suveräna på städning och som kan känna doften av både skit och förruttnelser. Jag förstår att du inte kan känna doften av vare sig din egen eller andras skit. För hela du är en faktaresistent liten skit.

Genom historien har det funnits många trasiga kärnfamiljer där bl a alkoholmissbruk, droger, otrohet, hustrumisshandel, fattigdom och vanvård av barn är vanligt förekommande. Det finns alla möjliga nyanser av lycka i kärnfamiljen, alltifrån social utslagning och armod till Hollywoods orealistiska version av 1950-talets rosenskimrande familjelycka med en perfekt mor, perfekt far och perfekta barn, perfekt familjehund och perfekt villa i ett perfekt förortsområde.

Myten om den lyckliga kärnfamiljen med mannen som huvudförsörjare och kvinnan som hemmafru är just det - en myt.
Citera
2019-01-04, 02:23
Medlem
Citat:
Homo Sapiens har enligt de senaste forskningsrönen funnits i 300.000 år. Inte en miljard som du inbillar dig. Denna människoart har inga raser så därför säger man inte rasens överlevnad, utan istället artens överlevnad.

Det finns inget vetenskapligt stöd för ditt påstående att män skulle vara bättre än kvinnor på det mesta. Dina övriga påståenden är också ovetenskapligt påhitt.

Vad sägs om du i fortsättningen hämtar fakta från politiskt neutrala vetenskapssajter och andra tillförlitliga informationskällor samt bättrar på din källkritik. Du kan börja med att länka till vetenskapliga studier som backar upp dina påståenden, t ex att endast kvinnohjärnor kan registrera skit.

Det finns massor av män som är helt suveräna på städning och som kan känna doften av både skit och förruttnelser. Jag förstår att du inte kan känna doften av vare sig din egen eller andras skit. För hela du är en faktaresistent liten skit.

Genom historien har det funnits många trasiga kärnfamiljer där bl a alkoholmissbruk, droger, otrohet, hustrumisshandel, fattigdom och vanvård av barn är vanligt förekommande. Det finns alla möjliga nyanser av lycka i kärnfamiljen, alltifrån social utslagning och armod till Hollywoods orealistiska version av 1950-talets rosenskimrande familjelycka med en perfekt mor, perfekt far och perfekta barn, perfekt familjehund och perfekt villa i ett perfekt förortsområde.

Myten om den lyckliga kärnfamiljen med mannen som huvudförsörjare och kvinnan som hemmafru är just det - en myt.

Såvida du inte tror på kreationismen (vilket ditt korkade inlägg tyder på) så fungerar alla djur mer eller mindre på samma sätt. Vidare har det funnits rattfyllon, människor som kör utan körkort... Ska vi förbjuda alla fordon? Alltså, det är så jävla många korkade påståenden i ditt inlägg, när du inte fattar vad vetenskap är ens. Eftersom du är en ultrasosse kan du till och med läsa din egen husbibel:

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/L04ow9/kvinnor-battre-pa-stadning-an-man

Men tvivlar på att din intelligens räcker till för att fatta det. Idiot!
Citera
2019-01-04, 02:27
Medlem
Citat:
Jag dras till flashback för att föraktet är hemtamt och jag kan spela upp och hantera gamla frustrationer om och om igen.

Citat:
"Om du tänker logiskt kommer du inse varför jag kommer med mina påståenden", så din bedöming av mitt logiska tänkande är beroende av om jag håller med dig i din analys? Jag tror jag avstår från att bli godkänd som logisk av dig, det kostar för mycket.

Så du är här för att orera och bekräfta dina påståenden och fördomar? Fine, jag lämnar dig till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in