Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Ditt resonemang kan stämma men behöver inte göra det. Även en ung och frisk kropp är här och där skör för våld. Jag föreställer mig inget blodvite när jag tänker på den här olyckan. Men en mindre mängd blod skulle ha kunnat lämnas men inte noteras, men själv tänker jag inget sånt våld förutom eventuellt droppen på hennes sko. Med tanke på att någon av GM kan ha utbrustit – Fan! så föreställer jag mig ett enda slag eller en kort stunds övervåld. Då kan man som du skriver undra vem som kan ha fått dessa känslor. Jag håller dock inte med om att känslan behöver vara hat eller att adrenalinet har lett till något ihållande våld.
Ett slag mot tinningen kan ge en stor blödning innanför skallbenet, det kan ge snar medvetslöshet och andningsstopp. Ett slag mot halsen kan skada struphuvudet eller orsaka inre blödning som kan leda till kvävning inom några minuter. I båda fallen blir offret direkt slagen till backen och ganska snart medvetslös. Då låter - Fan! som något rimligt att få ur sig.
Kanske är droppen på skon från tidigare på kvällen? Jag vet att det låter lite väl otroligt men det är i så fall otroligt för att det ses i ljuset av vad som hände sen. Vill inte dra iväg i spekulation för mycket men det är på intet sätt uteslutet.
Blodet på den ena skon kan till och med ha hamnat där sedan långt tidigare (relativt sett), men det sannolika är att blodet hamnade på skon när Helena attackerades. I annat fall borde Helena ha försökt att tvätta bort blodet, för inte vill hon väl gå omkring i solkiga skor. Mitt tips är en smäll mot ansiktet under attacken med droppande blod rakt neråt.
När det gäller det påstådda tumultet i Kohagen räcker det med - precis som du är inne på - ett olycklig slag, ett slag som i sig kan vara dödande om oturen är framme, eller ett slag som gjorde Helena medvetslös och gärningsmannen trodde att Helena var död. Det är långt ifrån säkert att en extremt stressad gärningsman hinner "se och tänka" särskilt klart om läget. Möjligheten finns att Helena var medvetslös men gärningsmannen trodde att hon var död - och fick ett nytt problem strax senare. Fullt möjligt, även om jag inte tror att det var så i just det här fallet. Man kan givetvis också tänka sig att Helena föll olyckligt med till exempel bakhuvudet mot en sten och avled.
Det som i sammanhanget dock ställer till det är detaljen i "Hannas" vittnesmål om att Helena ska ha yttrat ett långt "Ååååååhneeeej" innan allt blev tyst och bildörrar slogs igen. Om detta är korrekt, tyder det på att Helena var talför ända in mot slutet av situationen, och då uppstår återigen frågan om Helena togs från platsen levande. Eller skulle detta "Ååååååhneeeej" kunna vara det sista som Helena yttrar innan hon blir medvetslös eller avlider?
Vad sa "Hanna" att hon hörde? Hon sa att hon hörde bråk, minst två mycket upprörda mansröster som talade svenska, en kvinna som grät högljutt, en man som yttrar "Fan", "Så här kan/får
ni inte göra", ett långt "Ååååååhneeeej" följt av bildörrar som slås igen och en bil som kör från platsen. Trassligt så att det räcker och blir över.