2019-01-03, 02:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag förstår inte vad som är oklart? Och jag, och alla andra i tråden vet ju inte fullt ut vad som hänt henne. Jag beskrev det jag tror. Ingen i tråden kan veta vad som hänt Helena förutom gärningsmännen.

Jag kan givetvis heller inte veta exakt vilken plats hon skulle bli upplockad på. Kan du det?

Snälla, problemet är ju att du för så många kontraproduktiva resonemang. Varför skulle Helena tas med till något fortsatt festande när hon så tydligt hade sagt till Ulrika att hon skulle gå hem? Och hur tänker du dig att Helena skulle ha "tystats med alkohol"? Det blir lätt löjeväckande.
Citera
2019-01-03, 02:45
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Snälla, problemet är ju att du för så många kontraproduktiva resonemang. Varför skulle Helena tas med till något fortsatt festande när hon så tydligt hade sagt till Ulrika att hon skulle gå hem? Och hur tänker du dig att Helena skulle ha "tystats med alkohol"? Det blir lätt löjeväckande.

Jag är inte från Mariestad och känner inte till de platser omnämns och därmed kan jag inte bidra med meningslösa detaljer. I mitt urspngliga inlägg beskriver jag vad jag tror hur det hela kan ha gått till. Och när jag skrev ”fortsatt festande” så menade jag givetvis inte att de skulle klä upp sig och gå på någon fest. Man kan ju inte utesluta att alkohol varit inblandat. Gärningsmannen/gärningsmännen har ju inte mördat Helena för skojs skull. Det var inte syftet, utan något måste ha spårat ur. Sådant kan tyvärr faktiskt hända under berusning. Det har ju genom historien hänt att kvinnor har råkat ut för övergrepp under kraftig berusning.

Varför skulle Helena tas med till något fortsatt festande när hon så tydligt hade sagt till Ulrika att hon skulle gå hem?

Det fetade ovan gör mig bekymrad över dig. Då kan jag fråga, varför gick inte Helena hem som hon hade sagt att hon skulle göra? Det kan jag svara på. Något hemskt hände henne...
Citera
2019-01-03, 03:28
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag håller med några av er i era inlägg här på slutet: Högst sannolikt var detta inte resultatet av en planerad handling, utan resultatet av en situation som gick helt åt skogen "där och då". Givet att minst en (1) av personerna kände Helena väl. Orsaken till det som hände höljs fortfarande i dunkel, men sannolikt handlade det om ett närmande som bryskt avvisades - kanske att Helena i sin ilska sa att hon skulle polisanmäla den som "var på henne", med resultatet att vederbörande helt tappade fattningen. Personen som är huvudansvarig återfinns i Helenas umgängeskrets och kan kanske också knytas till ett vanebildat överintag av alkohol och/eller droger. (Det sistnämnda om alkohol/droger behöver dock inte vara fallet, även om ett sporadiskt intag kan ha varit fallet.) Sedan kan vi kanske inte helt utesluta en direkt drogkoppling i fallet, men personligen tycker jag att den kopplingen känns en aning avlägsen (dock inte helt osannolik).

Och som vi var inne på igår: "Mannen med pilotglasögon" behöver inte vara (huvud)gärningsmannen, utan kan vara den som skyddar den egentliga huvudgärningsmannen - frivilligt eller under hot. Klart är dock att "mannen med pilotglasögon" som minst var med/vet vad som hände. I sammanhanget ska vi kanske också minnas att "Hanna" hörde en av manspersonerna på ren svenska säga "fan". Detta tyder på en mycket komplicerad situation, där i Kohagen.

Självklart var det inte en planerad handling, utan resultatet av en situation som gick helt åt skogen "där och då". Givet att minst en (1) av personerna kände Helena väl. Orsaken till det som hände höljs fortfarande i dunkel, men sannolikt handlade det om ett närmande som bryskt avvisades - kanske att Helena i sin ilska sa att hon skulle polisanmäla den som "var på henne", med resultatet att vederbörande helt tappade fattningen.

Ungefär som jag skrev helt nyligen men som du dissade totalt...
Citera
2019-01-03, 03:34
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Håller med dig. Behövs det hjälp av moderator då? Ingen av oss kan väl göra en sådan "inklistring"?

Nej, och de kommer inte att klistra inlägg framöver. Jag har över 40 länkar från artiklar som jag snart lägger ut i tråden.
Citera
2019-01-03, 03:35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Vad ska man säga? Vad är det för treårstrotsiga inlägg som har publicerats det senaste? Någon lägstanivå får vi väl ändå ha?

Med jämna mellanrum får jag känslan av att en eller flera personer som var med när Helena försvann eller som i vart fall vet vad som hände, figurerar i tråden - håller med (lite) ibland, går tvärt emot (lite) ibland, skriver något (helt) "annorlunda" ibland etc. Skulle inte bli förvånad om det finns så många som kanske 20 personer (givetvis inte alla här i tråden) som är välunderrättade om vad som hände Helena och som tycker att den här "leken" är jätterolig.

Men det har man väl misstänkt i stort hela tiden?
Citera
2019-01-03, 09:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det är inte lätt att släcka ett liv utan att lämna spår av handlingen, om man utgår från att platsen för fynden är där mordet/dråpet skedde.
Att döda någon med sina bara händer kan vara långdraget och mycket svårt samt orsaka mer högljutt tumult än vad det har vittnats om.

Om det ändå var på det viset krävs det stor och kraftig aggression från förövaren, med starkt drivna känslor av hat som leder till en explosiv handling som inte tar slut i ett ögonblick. Utan blir ihållande tills allt är över. Vem kan där och då ha fått dessa känslor för Helena av hennes vänner?

En olycka leder oftast också till mer spår vid olycksplatsen, i form av synligt blod eller annat.
Menar att det inte är så lätt att ta livet av en ung, frisk och nykter person utan att lämna div spår efter skador från offret.
Strypning Kräver en kraftfull beslutsam handling.

Så nära hemmet måste kroppen flyttas, varför inte fly snabbt i rädsla att någon kommer efter oväsendet som det ohyggliga orsakat?

Mycket som inte stämmer alls....

Ditt resonemang kan stämma men behöver inte göra det. Även en ung och frisk kropp är här och där skör för våld. Jag föreställer mig inget blodvite när jag tänker på den här olyckan. Men en mindre mängd blod skulle ha kunnat lämnas men inte noteras, men själv tänker jag inget sånt våld förutom eventuellt droppen på hennes sko. Med tanke på att någon av GM kan ha utbrustit – Fan! så föreställer jag mig ett enda slag eller en kort stunds övervåld. Då kan man som du skriver undra vem som kan ha fått dessa känslor. Jag håller dock inte med om att känslan behöver vara hat eller att adrenalinet har lett till något ihållande våld.

Ett slag mot tinningen kan ge en stor blödning innanför skallbenet, det kan ge snar medvetslöshet och andningsstopp. Ett slag mot halsen kan skada struphuvudet eller orsaka inre blödning som kan leda till kvävning inom några minuter. I båda fallen blir offret direkt slagen till backen och ganska snart medvetslös. Då låter - Fan! som något rimligt att få ur sig.

Kanske är droppen på skon från tidigare på kvällen? Jag vet att det låter lite väl otroligt men det är i så fall otroligt för att det ses i ljuset av vad som hände sen. Vill inte dra iväg i spekulation för mycket men det är på intet sätt uteslutet.
Citera
2019-01-03, 12:17
Medlem
Citat:
Stora ord, minsann. Stå för dem i stället och skriv ut i tråden vad du tror dig veta. Hoppas verkligen att ingen av de seriösa i tråden fjäskar för dig via någon slags "diskret kontakt". Ut med uppgifterna som du påstår dig ha och visa att du vill hjälpa fallet framåt.

Så?

Förstår vad du menar Ugglan. Men först och främst skulle jag bli avstängd här direkt, i och för sig något jag kan leva med, med diskret menar jag att enligt dom regler detta forum bär med sig så kan det till och med vara "grovt förtal" som kontras tillbaka till mig...Det vet du redan Ugglan. Att slänga ut namnen just nu i min vetskap om vad jag skulle vilja ha "synat" på mannen i fråga skulle absolut ge alibigivare samt misstänkt, ytterligare möjlighet att ligga "steget före". Speciellt om det lutar åt ett håll där misstankarna väsentligt stärks...Är övertygad om att misstänkt samt hans alibigivare följer tråden.

Skall själv kontakta en Polis angående mitt förra inlägg. Men dock bara EN speciell Polis !!
(I Mariestad)
Du får ha lite tålamod Ugglan. Vilket är j*vligt svårt att ha i detta ärende. För mig också.

Skulle admin kunna godkänna samt ge ut min e-postadress till tex 3 av Er så helt O.K för mig.
Du samt Exist är två av dessa tre. Så känsligt är det in facto...

Återkommer när Herr Polisman fått min info
Citera
2019-01-03, 12:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ditt resonemang kan stämma men behöver inte göra det. Även en ung och frisk kropp är här och där skör för våld. Jag föreställer mig inget blodvite när jag tänker på den här olyckan. Men en mindre mängd blod skulle ha kunnat lämnas men inte noteras, men själv tänker jag inget sånt våld förutom eventuellt droppen på hennes sko. Med tanke på att någon av GM kan ha utbrustit – Fan! så föreställer jag mig ett enda slag eller en kort stunds övervåld. Då kan man som du skriver undra vem som kan ha fått dessa känslor. Jag håller dock inte med om att känslan behöver vara hat eller att adrenalinet har lett till något ihållande våld.

Ett slag mot tinningen kan ge en stor blödning innanför skallbenet, det kan ge snar medvetslöshet och andningsstopp. Ett slag mot halsen kan skada struphuvudet eller orsaka inre blödning som kan leda till kvävning inom några minuter. I båda fallen blir offret direkt slagen till backen och ganska snart medvetslös. Då låter - Fan! som något rimligt att få ur sig.

Kanske är droppen på skon från tidigare på kvällen? Jag vet att det låter lite väl otroligt men det är i så fall otroligt för att det ses i ljuset av vad som hände sen. Vill inte dra iväg i spekulation för mycket men det är på intet sätt uteslutet.

Blodet på den ena skon kan till och med ha hamnat där sedan långt tidigare (relativt sett), men det sannolika är att blodet hamnade på skon när Helena attackerades. I annat fall borde Helena ha försökt att tvätta bort blodet, för inte vill hon väl gå omkring i solkiga skor. Mitt tips är en smäll mot ansiktet under attacken med droppande blod rakt neråt.

När det gäller det påstådda tumultet i Kohagen räcker det med - precis som du är inne på - ett olycklig slag, ett slag som i sig kan vara dödande om oturen är framme, eller ett slag som gjorde Helena medvetslös och gärningsmannen trodde att Helena var död. Det är långt ifrån säkert att en extremt stressad gärningsman hinner "se och tänka" särskilt klart om läget. Möjligheten finns att Helena var medvetslös men gärningsmannen trodde att hon var död - och fick ett nytt problem strax senare. Fullt möjligt, även om jag inte tror att det var så i just det här fallet. Man kan givetvis också tänka sig att Helena föll olyckligt med till exempel bakhuvudet mot en sten och avled.

Det som i sammanhanget dock ställer till det är detaljen i "Hannas" vittnesmål om att Helena ska ha yttrat ett långt "Ååååååhneeeej" innan allt blev tyst och bildörrar slogs igen. Om detta är korrekt, tyder det på att Helena var talför ända in mot slutet av situationen, och då uppstår återigen frågan om Helena togs från platsen levande. Eller skulle detta "Ååååååhneeeej" kunna vara det sista som Helena yttrar innan hon blir medvetslös eller avlider?
Vad sa "Hanna" att hon hörde? Hon sa att hon hörde bråk, minst två mycket upprörda mansröster som talade svenska, en kvinna som grät högljutt, en man som yttrar "Fan", "Så här kan/får ni inte göra", ett långt "Ååååååhneeeej" följt av bildörrar som slås igen och en bil som kör från platsen. Trassligt så att det räcker och blir över.
Citera
2019-01-03, 12:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Förstår vad du menar Ugglan. Men först och främst skulle jag bli avstängd här direkt, i och för sig något jag kan leva med, med diskret menar jag att enligt dom regler detta forum bär med sig så kan det till och med vara "grovt förtal" som kontras tillbaka till mig...Det vet du redan Ugglan. Att slänga ut namnen just nu i min vetskap om vad jag skulle vilja ha "synat" på mannen i fråga skulle absolut ge alibigivare samt misstänkt, ytterligare möjlighet att ligga "steget före". Speciellt om det lutar åt ett håll där misstankarna väsentligt stärks...Är övertygad om att misstänkt samt hans alibigivare följer tråden.

Skall själv kontakta en Polis angående mitt förra inlägg. Men dock bara EN speciell Polis !!
(I Mariestad)
Du får ha lite tålamod Ugglan. Vilket är j*vligt svårt att ha i detta ärende. För mig också.

Skulle admin kunna godkänna samt ge ut min e-postadress till tex 3 av Er så helt O.K för mig.
Du samt Exist är två av dessa tre. Så känsligt är det in facto...

Återkommer när Herr Polisman fått min info

Men kom igen ... Du blir inte alls avstängd bara för att du droppar ett namn med information om det namnet. Och glöm grovt förtal. Det är omöjligt att "åka på det" på Flashback om den här typen av skriverier och det vet du! Det är bara ett svepskäl för att slippa.

"Att slänga ut namnen just nu i min vetskap om vad jag skulle vilja ha "synat" på mannen i fråga skulle absolut ge alibigivare samt misstänkt, ytterligare möjlighet att ligga "steget före"."
Jag tror inte ett ögonblick på detta.

"Skulle admin kunna godkänna samt ge ut min e-postadress till tex 3 av Er så helt O.K för mig.
Du samt Exist är två av dessa tre. Så känsligt är det in facto..."
Men snälla du, du kan ju dela ut din e-postadress i PM ...

Och jag, Exsist och en till? Om du vill veta så har jag ett frågetecken på Exsist, så jag är inte särskilt intresserad.

Nej, du skriver rena dumheterna. Du är i full färd med något fuffens. Min e-postadress kommer du inte att få. Lösningen är mycket enkel om du verkligen menar allvar: Ut med infon i tråden eller så PM:ar du mig om din "information". Det blir ju precis samma sak som att e-posta, inte sant? Kom igen nu!
Citera
2019-01-03, 13:13
Medlem
Citat:
Men kom igen ... Du blir inte alls avstängd bara för att du droppar ett namn med information om det namnet. Och glöm grovt förtal. Det är omöjligt att "åka på det" på Flashback om den här typen av skriverier och det vet du! Det är bara ett svepskäl för att slippa.

"Att slänga ut namnen just nu i min vetskap om vad jag skulle vilja ha "synat" på mannen i fråga skulle absolut ge alibigivare samt misstänkt, ytterligare möjlighet att ligga "steget före"."
Jag tror inte ett ögonblick på detta.

"Skulle admin kunna godkänna samt ge ut min e-postadress till tex 3 av Er så helt O.K för mig.
Du samt Exist är två av dessa tre. Så känsligt är det in facto..."
Men snälla du, du kan ju dela ut din e-postadress i PM ...

Och jag, Exsist och en till? Om du vill veta så har jag ett frågetecken på Exsist, så jag är inte särskilt intresserad.

Nej, du skriver rena dumheterna. Du är i full färd med något fuffens. Min e-postadress kommer du inte att få. Lösningen är mycket enkel om du verkligen menar allvar: Ut med infon i tråden eller så PM:ar du mig om din "information". Det blir ju precis samma sak som att e-posta, inte sant? Kom igen nu!

Undanber mig dig som domare Ugglan !! Påstår du att jag vill "slippa" lägga ut saker här ?
Du misstänker mig för "fuffens" i ärendet. Stämmer det ? Utveckla i så fall.

Har aldrig använt PM funktionen här på Flashback men skall när djuret fått sin promenad sätta mig in i detta.

Du förvånar ständigt med briljanta inlägg såsom raka motsatsen. Oförskämdheter och att döma i förväg verkar tydligare och tydligare vara ditt äkta signum.

E-post förslaget var just för att visa min öppenhet genom att röja i första hand MIN identitet...

Du skall inom kort få ett PM av mig, så slipper kanske övriga i forumet läsa dina oförskämdheter raljerade in absurdum !!
Citera
2019-01-03, 13:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Undanber mig dig som domare Ugglan !! Påstår du att jag vill "slippa" lägga ut saker här ?
Du misstänker mig för "fuffens" i ärendet. Stämmer det ? Utveckla i så fall.

Har aldrig använt PM funktionen här på Flashback men skall när djuret fått sin promenad sätta mig in i detta.

Du förvånar ständigt med briljanta inlägg såsom raka motsatsen. Oförskämdheter och att döma i förväg verkar tydligare och tydligare vara ditt äkta signum.

E-post förslaget var just för att visa min öppenhet genom att röja i första hand MIN identitet...

Du skall inom kort få ett PM av mig, så slipper kanske övriga i forumet läsa dina oförskämdheter raljerade in absurdum !!

Ok, jag ber om ursäkt för den lite kraftiga motelden. Bara klicka på mitt användarnamn och klicka sedan på "Skicka ett privat meddelande till ...". Om du verkligen har information som kan vara av intresse i fallet ska jag försöka hjälpa till att utvärdera den!
Citera
2019-01-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ok, jag ber om ursäkt för den lite kraftiga motelden. Bara klicka på mitt användarnamn och klicka sedan på "Skicka ett privat meddelande till ...". Om du verkligen har information som kan vara av intresse i fallet ska jag försöka hjälpa till att utvärdera den!

Tack för det Ugglan !!

Jag förstår dig ibland med din vassa ton. För det är ju inte precis någon i ärendet, skönlitteratur vi avhandlar här...
Du har lite senare ett P.M i din korg

Må bra och ingen mer glögg nu !! (Här i alla fall... )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in