Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-03, 00:14
  #73
Medlem
Hegamons avatar
Polisen ska kunna använda verktyg för att ta sig in i lägenheten. Dom slår ofta sönder karmen med ett kofotsliknande verktyg, som dom bankar på med en handslägga.

Polisen har också tillgång till verktyg som sticks in i brevlådeinkastet och vrider om vredet på andra sidan. Det sista alternativet fungerar självklart långt i från alla fall.

Jag undrar varför polisen inte har nycklar till dörrarna, borde räcka med ett antal huvudnycklar till dom flesta kända låstillverkare.
Citera
2019-01-03, 00:30
  #74
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Finns några sätt att passera en säkerhetsdörr.
Med nyckel.
Bryt loss hela karmen då karmskruvarna som regel svagaste länken.
Pressa ihop hela dörren likt en tom aluminiumburk.
Banka och slå så hela huset vaknar.
Låssmed.

En vanlig säkerhetsdörr tar ca 30sek att passera och en riktigt bra 2 minuter, men typ ingen standardlägenhet har dessa bra dörrar.

Den viktigaste faktorn för att dom inte ska forcera säkerhetsdörren tillräckligt snabbt beror på vilken nolla som utför forceringen.

Jag vet förvisso inget om att forcera dörrar, men den jag har ser jag inte hur man tar sig igenom på 2 minuter. Det man antagligen får göra är att bryta ner väggen bredvid, det kan gå på 2 minuter. Förutom ett vanligt skitlås har den en låsmekanik med 5 bultar på ca 1 cm i diameter vardera som går 6-8 cm in i väggen efter 2 fulla vred. Ser ut att vara någon slags metallförstärkning på insidan också. Vet att de gick på runt 30k styck när de installerades.

Krävs nyckel från båda håll för det tyngre låset, så att enbart nå in räcker inte.

Kanske finns något trick om man kommer åt gångjärnen, men annars ser jag ingen chans.
__________________
Senast redigerad av Lydan 2019-01-03 kl. 00:40.
Citera
2019-01-03, 00:38
  #75
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Kanske finns något trick om man kommer åt gångjärnen, men annars ser jag ingen chans.
Inte en chans i helvete att gångjärnen är en svag punkt, en vettig design har stålstänger som går in i hål i dörrkarmen som effekt hindrar att dörren lyfts bort, sitter på sidan av dörrkarmen typ 1.5-2cm långa.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag undrar varför polisen inte har nycklar till dörrarna, borde räcka med ett antal huvudnycklar till dom flesta kända låstillverkare.
Lär ta 2 minuter så är en nyckel på vift, hur löser man det? byter alla lås?
Citera
2019-01-03, 00:38
  #76
Medlem
Hur lång tid tar det att lösa ett korsord?

Finns massvis med olika säkerhetsdörrar. Vissa är svårare än andra.

Är det brådskande att komma in genom dörren brukar poliserna bryta själva med hjälp av kofot och hammare. Ett annat alternativ är att de väntar och beställer låssmed som borrar upp låset. Specialverktyg för att bryta upp säkerhetsklassade dörrar finns på specialavdelningar inom polisen, ex piketen.

Hur går det?
Citera
2019-01-03, 00:39
  #77
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Brandkåren använder motorkap när dom skall forcera säkerhetsdörrar.
Det går snabbt.

Här är ett exempel.
https://www.duabhuset.se/images/prod...7/117949_1.jpg
Citera
2019-01-03, 00:44
  #78
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Polisen ska kunna använda verktyg för att ta sig in i lägenheten. Dom slår ofta sönder karmen med ett kofotsliknande verktyg, som dom bankar på med en handslägga.

Polisen har också tillgång till verktyg som sticks in i brevlådeinkastet och vrider om vredet på andra sidan. Det sista alternativet fungerar självklart långt i från alla fall.

Jag undrar varför polisen inte har nycklar till dörrarna, borde räcka med ett antal huvudnycklar till dom flesta kända låstillverkare.
Skälet till att polisen inte slår in dörren och rusar in när människor är "gisslan" är för att de inte kan forcera dörrar så att det blir snabbt och effektivt för att rädda liv ....

Edit:
Jag har själv varit barn och på andra sidan den där dörren och bara undrat varför polisen inte gör något ....
Citera
2019-01-03, 00:45
  #79
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Brandkåren använder motorkap när dom skall forcera säkerhetsdörrar.
Det går snabbt.

Här är ett exempel.
https://www.duabhuset.se/images/prod...7/117949_1.jpg
Kanske inte just den du länkar till (klinga för bla tegel och betong) men effektivt ja, risken är bara att man startar en brand när kapmaskiner av den typen används så till bostäder så tror jag att det är ett sistahandsalternativ.
Citera
2019-01-03, 00:48
  #80
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Brandkåren använder motorkap när dom skall forcera säkerhetsdörrar.
Det går snabbt.

Här är ett exempel.
https://www.duabhuset.se/images/prod...7/117949_1.jpg
Det går snabbt när de har alla rätta förutsättningar och tränar ... ja ...

I verkligheten dör däremot folk för att de inte effektivt och snabbt kan ta sig in ...
Citera
2019-01-03, 00:48
  #81
Medlem
TS!

Vi vill ha lite bilder på hur det går med forceringen.
Citera
2019-01-03, 00:55
  #82
Medlem
Fullt med polis experter i vita overoller. Har vi ett mord framför oss eller ett självmord. Shit är rätt tagen just nu
Citera
2019-01-03, 00:55
  #83
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-maj-gadd
Vilken serietidning somnar du till när tummen söker sig till munnen?
Byggare Bob eller Stålmannen?
Jag sätter mitt kort på Fantomen och kupar handen runt pungen jag,
så de så.

Vad tror du att polisen gör då? Jag antar med 99.5% chans att du verkligen inte ha en aning.

Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Fullt med polis experter i vita overoller. Har vi ett mord framför oss eller ett självmord. Shit är rätt tagen just nu

Din granne är död. Polisen gör en teknisk undersökning. Av din grannes kropp och hans lägenhet, för att se om han blivit mördad eller dött av naturliga orsaker.

Samma sak hände för mig på Juldagen. Grannen var död, i mitt fall var grannen mördad.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2019-01-03 kl. 00:58.
Citera
2019-01-03, 00:57
  #84
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kanske inte just den du länkar till (klinga för bla tegel och betong) men effektivt ja, risken är bara att man startar en brand när kapmaskiner av den typen används så till bostäder så tror jag att det är ett sistahandsalternativ.

Nej, du har rätt. Det var bara ett exempel på vad en motorkap är. Svarade bara på att det går att ta sig in snabbt om man verkligen vill.
Har tidigare varit deltidsbrandman och sett dessa användas. Men själv hade jag inte utbildning på den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback