2019-01-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag vet vad det är. När jag skrev mina inlägg framstod det som om olyckan inträffat när tågen möttes och godstågets sida träffat passagerartåget, vilket bilderna stödde. Nu heter det att passagerartåget kört på der som lossnat och "tak som lossnat" men på bilderna ser det inte alls ut som det; godståget har skador på flertalet vagnar längst med sidorna, komplett med skadat gods. Om delar av taket orsakat olyckan kan det inte gått till på det viset; vad som än blåst sönder måste hamnat mellan tågen i mötesögonblicket för att orska dessa skador på båda tågen. I vilket fall kommer detta utredas noggrant av folk som har tillgång till några bilder på nätet och jag inväntar rapporten med intresse.
Jag tror som sagt att det är kapellet som lutat för mycket och krockat med passagerartåget. Kapellkonstruktionen är den gröna skiten du ser i fronten på passagerartåget, sen har resten av trailern ryckts loss och orsakat skadorna på båda tågen.
Citera
2019-01-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Fast det lär knappast kunna ha gått till så i alla fall, för som jag skriver i ett annat svar, i de hastigheter vi talar om här så skulle de båda tågens fronter ha hunnit avlägsna sig en bra bit från varandra innan en trailer från godstågets första eller andra vagn hinner välta över in mot persontåget. Skadorna på persontåget är efter vad foton visar i första vagnen, och skulle det ha gått till som du beskriver hade den sidoförskjutna trailern eller annan last rimligen först träffat persontåget betydligt längre bak.

Fast det finns en bild i tråden där man ser trailern och ett hjulpar sitta högt upp på en vagn och det verkar inte vara första vagnen. Kan tåget ha delat sig?
Citera
2019-01-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eller så såg föraren av passagerartåget att trailern stack ut, insåg vad som skulle hända och tog skydd.

Så kan det vara. Eller så har bara kapell-överbyggnaden hängt ut vid träffen och slitit loss hela trailern från vagnen. Trailern ska vara låst i en vändskiva med en stålpinne som håller för enorma krafter. Det rullar tusentals lastade trailers varje dag på vägarna bara i Sverige som hänger bara på denna stålpinne.
På dragbilar sker detta med pneumatic men här på järnvägen sker det troligen manuellt.
Misstänker att detta var orsaken. Stålpinnen var inte låst.
Senast redigerad av Reda 2019-01-02 kl. 17:04.
Citera
2019-01-02, 16:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Fast det finns en bild i tråden där man ser trailern och ett hjulpar sitta högt upp på en vagn och det verkar inte vara första vagnen. Kan tåget ha delat sig?
Den här bilden ja: https://i.imgur.com/LRUIKZn.jpg

Det ser ut att kunna vara ett par lastbilshjul men jag skulle inte svära på det från bara den bilden. Men visst är det första vagnen i passagerartåget, det har inte delat på sig. Bilden är tagen i väldigt flack vinkel bakifrån så alla vagnar ser korta och knubbiga ut samt fronten har nog blivit lite mosad på vänstersidan men inte på högersidan.
Citera
2019-01-02, 16:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Nu talar de i radions P1 om att det är en container som lossnat från godståget men konsensus här i tråden är väl att det är en lastbilstrailer det handlar om?
Citera
2019-01-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nu talar de i radions P1 om att det är en container som lossnat från godståget men konsensus här i tråden är väl att det är en lastbilstrailer det handlar om?

Bry dig inte om msm och deras korkade journalister. De har som vanligt noll koll.
Senast redigerad av Reda 2019-01-02 kl. 16:57.
Citera
2019-01-02, 16:58
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Jo lastbilstrailer "ramlat av" enligt Danska haverikommissionen. På rapport klockan 16.
Citera
2019-01-02, 17:04
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Det är bara ett problem, om båda tågen kör hyfsat snabbt (annars funkar inte teorin i alla fall), säg runt 100 km/h så blir det knappt 30 m/s för varje tåg, d v s en total möteshastighet på, vi drar för formens skull till med 50 m/s. Även en trailer som skulle falla över och in i det mötande tågets s k fria rum skulle behöva åtminstone ett par sekunder för en sådan sidoförflyttning innan olyckan är framme, och då befinner sig tågens fronter redan uppåt 100 m från varandra. Skadorna på persontåget är i första vagnen, och det finns knappast någon chans att en trailer skulle ha hunnit ramla så långt i sidled på grund av tryckvågen vid mötet, den måste i så fall ha fallit innan, kanske t o m hängt över sidan på godsvagnen redan innan mötesögonblicket.

Allt blir ju bara spekulationer, men det låter väldigt osannolikt att detta skulle ha kunnat inträffa till följd av den iofs kraftiga tryckvåg som du helt riktigt hänvisar till som uppstår i samband med tågmöten i hög fart.
Efter att ha set bättre bilder vill jag ta tillbaka delar av jag sa. Från en annan vinkel syns att trailersläpet träffat vänster sida fram av passagerartåget. Som du säger måste trailersläpet stuckit ut innan mötet. Om vi antar att godsvagnen har en vändskiva likt en dragbil för att säkra trailersläpet. Det innebär då att om "aktern" kommer loss i den hårda vinden kommer den att svänga ut.

Vi vet att trailersläpet var tomt vilket de andra inte var och om man struntat i att "surra aktern" eller att lastsäkringen gett med sig så förklarar det händelseförloppet. Alla som burit hem öl vet att det är tungt och de andra trailersläpet tycks varit lastade till hälften eventuellt beroende på viktbegränsningar. Under normala omständigheter antar jag att ett lastat trailersläp fäst i vändskivan håller sig på vagnen med i dag blåste det småspik. Antingen krävs ingen extra lastsäkring, man har struntat i den eller att den inte varit tillräcklig.
Citera
2019-01-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Efter att ha set bättre bilder vill jag ta tillbaka delar av jag sa. Från en annan vinkel syns att trailersläpet träffat vänster sida fram av passagerartåget. Som du säger måste trailersläpet stuckit ut innan mötet. Om vi antar att godsvagnen har en vändskiva likt en dragbil för att säkra trailersläpet. Det innebär då att om "aktern" kommer loss i den hårda vinden kommer den att svänga ut.

Vi vet att trailersläpet var tomt vilket de andra inte var och om man struntat i att "surra aktern" eller att lastsäkringen gett med sig så förklarar det händelseförloppet. Alla som burit hem öl vet att det är tungt och de andra trailersläpet tycks varit lastade till hälften eventuellt beroende på viktbegränsningar. Under normala omständigheter antar jag att ett lastat trailersläp fäst i vändskivan håller sig på vagnen med i dag blåste det småspik. Antingen krävs ingen extra lastsäkring, man har struntat i den eller att den inte varit tillräcklig.

Trailern sitter nog bara fäst i vändskivan. Den står ju med hjulen nere i en vagga så det bör räcka.

Misstänker att den inte satt fast i vändskivan och därav denna katastrof.
Det kan haveriutredarna troligen se på kingpin. Är den hel är det orsaken.
Citera
2019-01-02, 17:14
Medlem
fittas avatar
Varför pratar ni om en container? SVT sa tydligt på nyheterna att det var taket från ett annat tåg som blåst av och flugit på ett annat tåg.
Citera
2019-01-02, 17:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Varför pratar ni om en container? SVT sa tydligt på nyheterna att det var taket från ett annat tåg som blåst av och flugit på ett annat tåg.

På rapport vid 16.00 sa dom att Danska haverikommissionen misstänker att ett lastbilssläp ramlat av godståget. Därför pratar vi om det.
Citera
2019-01-02, 17:22
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
På rapport vid 16.00 sa dom att Danska haverikommissionen misstänker att ett lastbilssläp ramlat av godståget. Därför pratar vi om det.

Jag tror nog SVT har bättre koll än Danska haverikommissionen så skulle inte ta det ryktet allt för seriöst innan SVT kan bekräfta det.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in