Citat:
Ursprungligen postat av
Jatroddejavaprometeus
Det är bara ett problem, om båda tågen kör hyfsat snabbt (annars funkar inte teorin i alla fall), säg runt 100 km/h så blir det knappt 30 m/s för varje tåg, d v s en total möteshastighet på, vi drar för formens skull till med 50 m/s. Även en trailer som skulle falla över och in i det mötande tågets s k fria rum skulle behöva åtminstone ett par sekunder för en sådan sidoförflyttning innan olyckan är framme, och då befinner sig tågens fronter redan uppåt 100 m från varandra. Skadorna på persontåget är i första vagnen, och det finns knappast någon chans att en trailer skulle ha hunnit ramla så långt i sidled på grund av tryckvågen vid mötet, den måste i så fall ha fallit innan, kanske t o m hängt över sidan på godsvagnen redan innan mötesögonblicket.
Allt blir ju bara spekulationer, men det låter väldigt osannolikt att detta skulle ha kunnat inträffa till följd av den iofs kraftiga tryckvåg som du helt riktigt hänvisar till som uppstår i samband med tågmöten i hög fart.
Efter att ha set bättre bilder vill jag ta tillbaka delar av jag sa. Från en annan vinkel syns att trailersläpet träffat vänster sida fram av passagerartåget. Som du säger måste trailersläpet stuckit ut innan mötet. Om vi antar att godsvagnen har en vändskiva likt en dragbil för att säkra trailersläpet. Det innebär då att om "aktern" kommer loss i den hårda vinden kommer den att svänga ut.
Vi vet att trailersläpet var tomt vilket de andra inte var och om man struntat i att "surra aktern" eller att lastsäkringen gett med sig så förklarar det händelseförloppet. Alla som burit hem öl vet att det är tungt och de andra trailersläpet tycks varit lastade till hälften eventuellt beroende på viktbegränsningar. Under normala omständigheter antar jag att ett lastat trailersläp fäst i vändskivan håller sig på vagnen med i dag blåste det småspik. Antingen krävs ingen extra lastsäkring, man har struntat i den eller att den inte varit tillräcklig.