2019-01-02, 15:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Exakt så måste det gått till. Eftersom lokföraren på passagerartåget lever har trailern troligen lossnat strax efter mötet och sedan flaxat mellan de båda tågen.
Eller så såg föraren av passagerartåget att trailern stack ut, insåg vad som skulle hända och tog skydd.
Citera
2019-01-02, 15:56
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är alltså vagnen närmast lok som trailern stod på?! Nu har det hela säkert haft ett snabbt förlopp men det är knappast någon fördel att BR 185 loken saknar backspeglar/kameror.
Det ska det vara enligt media och de bilder som dykt upp här.

Citat:
Exakt så måste det gått till. Eftersom lokföraren på passagerartåget lever har trailern troligen lossnat strax efter mötet och sedan flaxat mellan de båda tågen.
På denna bild ser det ut som att det är delar av trailern som sitter fast mitt i fronten av passagerartåget. Borde ju inte se ut såhär om det träffat lite bakom fronten (Bara spekulationer så klart).

https://images.scribblelive.com/2019/1/2/e92da917-a4ee-4f57-a22b-2abde63ac1e5.jpg
Citera
2019-01-02, 15:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Det ska det vara enligt media och de bilder som dykt upp här.

På denna bild ser det ut som att det är delar av trailern som sitter fast mitt i fronten av passagerartåget. Borde ju inte se ut såhär om det träffat lite bakom fronten (Bara spekulationer så klart).

https://images.scribblelive.com/2019/1/2/e92da917-a4ee-4f57-a22b-2abde63ac1e5.jpg

Ja den bilden stärker tesen att trailern hängde i i det mötande spåret innan det smällde.
Citera
2019-01-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vet du hur lastbilstrailers förankras på järnvägsvagnar? Det enda jag kunde se om detta i den tidigare länkade skriften var vändskivans s.k. kingpin men det blir ju bara förankring i mitten i trailerns framände och det verkar lite väl klent, särskilt om det är en tom och lätt trailer. Den blir ju i så fall inte mycket stabilare mot vältning än om den drogs av en dragbil, man får ingen större nytta av järnvägsvagnens tyngd för att hindra vältning. Att trailern hindras från att glida i sidled eller framåt och bakåt hjälper ju föga mot vältning pga. vind.

Vad jag är ute efter är att om den bara sitter fast i kingpinen så kan en trailer blåsa omkull utan att någon har slarvat, inget har gått sönder utan regelverkat för lastsäkring av trailers (särskilt tomma sådana) kanske inte borgar för tillräcklig säkerhet mot vind.

Se ovanstående. Den skulle möjligen kunna ha varit korrekt säkrad enligt reglerna men ändå vält. Reglerna och den utrustning som finns för fixering av trailers kanske inte tar tillräcklig hänsyn till sidvind och tomma trailers. Även detta är min spekulation, finns det möjlighet till vertikal låsning även i trailerns bakände så ska den ju inte kunna blåsa omkull om det är rätt gjort.

Det är klart att den kan ha varit korrekt säkrad, liksom klart att den inte kan varit det.
Poängen var att man inte kan säga att den varit korrekt säkrad, därför att ingen information om det finns.
Citera
2019-01-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
En mkt intressant teori. Kanske inte alls har med vädret att göra.
En olastad kapelltrailer väger 7-8 ton, och kapellet har en yta på cirka 13 x 3 meter, så du kan själv räkna ut att kapellet är ett ganska stort vindfång i förhållande till vikten.
Citera
2019-01-02, 16:03
Medlem
Citat:

Fast det lär knappast kunna ha gått till så i alla fall, för som jag skriver i ett annat svar, i de hastigheter vi talar om här så skulle de båda tågens fronter ha hunnit avlägsna sig en bra bit från varandra innan en trailer från godstågets första eller andra vagn hinner välta över in mot persontåget. Skadorna på persontåget är efter vad foton visar i första vagnen, och skulle det ha gått till som du beskriver hade den sidoförskjutna trailern eller annan last rimligen först träffat persontåget betydligt längre bak.
Citera
2019-01-02, 16:03
Medlem
Browndawgs avatar
Enligt rapport tror Danska haverikommissionen att ett lastbilssläp "ramlat av" från godståget. Syns inte mycket av det släpet på bilderna efter olyckan. Kanske har skrivits i tråden redan, sorry isåfall.
Citera
2019-01-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Enligt rapport tror Danska haverikommissionen att ett lastbilssläp "ramlat av" från godståget. Syns inte mycket av det släpet på bilderna efter olyckan. Kanske har skrivits i tråden redan, sorry isåfall.

Det är inte helt lätt att se, men på en del bilder som publicerats föreställande persontågets främre del, ser det ut som att något som skulle kunna vara chassit på ett lastbilssläp i princip sitter i tågets sida, och OM det stämmer (inte helt lätt att se som sagt) så skulle alltså hela trailern (minus kapell, ska enligt annan uppgift också ha saknat last) ha kunnat braka rakt in i sidan på tåget snett framifrån, och alltså sitta kvar där.

(Återigen, jag VET inte att det är så det gått till, men det är en utifrån hittillsvarande uppgifter möjlig spekulation i alla fall.)
Citera
2019-01-02, 16:15
Medlem
LIVE fr Norge
https://www.vgtv.no/live/169275/direkte-togulykke-paa-bro-i-danmark
Citera
2019-01-02, 16:15
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg

Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Det är inte helt lätt att se, men på en del bilder som publicerats föreställande persontågets främre del, ser det ut som att något som skulle kunna vara chassit på ett lastbilssläp i princip sitter i tågets sida, och OM det stämmer (inte helt lätt att se som sagt) så skulle alltså hela trailern (minus kapell, ska enligt annan uppgift också ha saknat last) ha kunnat braka rakt in i sidan på tåget snett framifrån, och alltså sitta kvar där.

(Återigen, jag VET inte att det är så det gått till, men det är en utifrån hittillsvarande uppgifter möjlig spekulation i alla fall.)
Tittar man på denna bild:

Så ser man att åtminstone delar av trailern träffat fronten av tåget också. Men precis som Jatroddejavaprometeus säger så finns det t.ex. denna bild:
https://i.imgur.com/LRUIKZn.jpg

Där man kan anta att det är trailern eller delar av den som sitter fast i tåget.
Citera
2019-01-02, 16:17
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Googla kapelltrailer. Takkonstruktionen är öppnings/skjutbar. Media rapporterar att det är ett tak som lossnat.

Jag vet vad det är. När jag skrev mina inlägg framstod det som om olyckan inträffat när tågen möttes och godstågets sida träffat passagerartåget, vilket bilderna stödde. Nu heter det att passagerartåget kört på der som lossnat och "tak som lossnat" men på bilderna ser det inte alls ut som det; godståget har skador på flertalet vagnar längst med sidorna, komplett med skadat gods. Om delar av taket orsakat olyckan kan det inte gått till på det viset; vad som än blåst sönder måste hamnat mellan tågen i mötesögonblicket för att orska dessa skador på båda tågen. I vilket fall kommer detta utredas noggrant av folk som har tillgång till några bilder på nätet och jag inväntar rapporten med intresse.
Citera
2019-01-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Tittar man på denna bild:

Så ser man att åtminstone delar av trailern träffat fronten av tåget också. Men precis som Jatroddejavaprometeus säger så finns det t.ex. denna bild:
https://i.imgur.com/LRUIKZn.jpg

Där man kan anta att det är trailern eller delar av den som sitter fast i tåget.
Det gröna är kapellkonstruktionen, den andra bilden visar hjul och annat. Det lutar åt att den "ramlat" som danskarna säger, men berättar inte hur. Jag tror det är kapellet som lutat i första hand eftersom det är den svagaste delen av konstruktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in