Om jag ska läsa artikeln du länkat på ett givande sätt måste jag lägga minst en timme. Jag har inte avfärdat varken en del eller hela artikeln, jag har inte heller ögnat igenom den för att sen tro att jag minsann vet bäst, jag har inte läst den överhuvudtaget. Jag har bett dig som läst den beskriva vad med artiklen som stödjer dina påståenden men det gjorde du inte. Jag lägger inte ner en timme på något som kanske är helt ointressant för mig i slutändan. Nu säger du att den stödjer det du skrev om mäns livslängd så du gav du mig något till slut i alla fall.
Jag har heller inte lagt fram anekdoter som hårda bevis (??!?!??!) jag använde anekdoter för att illustrera att en förlossning inte är enda risken med en graviditet, som jag redan poängterat, det står inte och faller med mina anekdoter, det var en illustration för tydlighetens skull.
Att bli ifrågasatt på ett forum är en del av hela forumgrejen. Det är utvecklande. Jag tycker att feministforumet lider av för lite ifrågasättande av sådant som stämmer med majoritetens föreställningar.
Så du orkade inte ens läsa sammanfattningen på 10 rader men kräver vi andra ska presentera allt på silverfat till dig?
Du ifrågasätter allt, du kräver siffror/bevis på allt men du tillför inget vettigt själv bara anekdoter.
Du är dryg, du ifrågasätter allt, kräver siffror, bevis osv allt ska presenteras på silverfat själv kommer du inte med något konkret alls, bara värdelösa anekdoter som inte säger något.
Du ordbajsar, du försöker styra över ämnet till något annat för att skyla dina misstag.
Du kommer med argument baserade på dina känslor för hur det borde vara. Säger sedan att det "säkert" finns siffror som stödjer detta.
Du tjatar om saker jag redan förklarat.
Så där har du en sammanfattning, läs den om och om igen!!
Senast redigerad av pex666 2019-01-01 kl. 23:36.
Exakt. Gudrun hånade mäns sjukskrivning och kallade dem "friska". Men kvinnor är dubbelt så sjukskrivna som män. Jag har dock aldrig läst någon man som hånar sjuka kvinnor. Män är gentlemän, det finns inget motsvarande epitet på kvinnor.
Nej, hon pratade inte om sjukskrivningar eller sjuka över huvud taget.
Senast redigerad av Ipsi 2019-01-02 kl. 01:23.
”... sedan 1990-talets första år var det länge fler kvinnor än män som rökte, något som är relativt ovanligt i ett internationellt perspektiv. På senare år har skillnaden i andelen rökare bland män och kvinnor i stort sett försvunnit.”. (källa: CAN)
Så idag är det ingen signifikant könsskillnad i tobaksrökning i Sverige. Dock är det väsentligt fler män än kvinnor som snusar. Visserligen har könsskillnaden i alkohol minskat, men kvinnor dricker ungefär hälften så mycket som män i detta land.
Skillnaden är 1,6% år 2016. Skillnaden är liten, men den är signifikant.
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Att kvinnor stressar mer beror framförallt på att de har det största ansvaret för det obetalda hemarbetet även när de förvärvsarbetar heltid, dåliga arbetsförhållanden inom vården med hög arbetsbelastning och så vidare.
Spekulation. Även kvinnor med högt betalda jobb och kvinnor utan familj stressar mer än män i samma ställning. Stressen enligt undersökning är också markant högre i åldrarna 20-30, dvs innan de flesta fått barn. Här sticker kvinnor ut ännu mer i statistiken
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det stämmer att könsgapet i förväntad livslängd krymper i Sverige och andra västerländska länder. Men det beror på bl a mer hälsosamt leverne, bättre levnadsstandard, mindre livsfarliga risker, ökad säkerhet både på arbetsplatsen och i trafiken.
Nja, övervikt och folkhälsorelaterade sjukdomar ökar. Konditionen hos befolkningen minskar. Att vi lever längre stavas modern medicin.
Om du inte förstår hur graviditet kan vara dödlig ur närings- och infektionssynpunkt är du antingen dum i huvudet eller så har du inte tänkt efter innan du gick in i affekt och började ranta om kvinnor, hur jag inte bryr mig om fakta för att jag är kvinna, fria fantasier, flaggor hit och dit och nobla män.
Spännande fakta. Och min enda lilla försynta fråga var HUR dödlig graviditet är?
Svaret är alltså 4 på 100.000. Eftersom det föds 100.000 barn är antalet döda per år ca 4 st. Om man antar att mödrar är 20-40 år så bör kvinnors livslängd påverkas med ca 0.004 år. Så då har vi till slut en siffra. Och en ny värld öppnas för dig: FÖRST hitta siffran, sedan spekulera på FB. Inte tvärtom, för det ger mothugg, från män.
Siffran motsvarar ungefär antal kvinnor som dör av bistick.
Senast redigerad av Paris24 2019-01-02 kl. 09:19.
Skillnaden är 1,6% år 2016. Skillnaden är liten, men den är signifikant.
Statistisk signifikant skillnad, ja. Rökningen har säkert gått ner ännu mer 2018. Den dagen tobaksrökning förbjuds i alla parker, utomhusserveringar, hyreslägenheter, busskurer, perronger och balkonger med flera, då minskar säkert könsgapet i rökning ytterligare. I slutändan blir tobaksrökning ett minne blott.
I USA är det omvända siffror: fler män än kvinnor röker. Har nog att göra med att snus inte är lika populärt som i Sverige. Män är bättre än kvinnor på att snusa så att det syns. Framförallt lössnus och med dubbla eller tredubbla doser under överläppen.
Citat:
Spekulation. Även kvinnor med högt betalda jobb och kvinnor utan familj stressar mer än män i samma ställning. Stressen enligt undersökning är också markant högre i åldrarna 20-30, dvs innan de flesta fått barn. Här sticker kvinnor ut ännu mer i statistiken
Knappast någon spekulation, utan konstaterade fakta som du kan läsa om här nedan.
”Kvinnor upplever mer stress i hemmet än män. Denna skillnad i upplevelse avspeglas även i mäns och kvinnors kroppsliga stressreaktioner. När arbetsdagen är slut och det är dags att gå hem sjunker mäns blodtryck och stresshormonhalter medan kvinnors ökar. Män kopplar uppenbarligen av i hemmet medan kvinnor erfar att belastningen ökar; nu är det dags att ta itu med barnen och hushållsarbetet. Trots att den svenska kvinnan idag förvärvsarbetar i nästan lika stor utsträckning som mannen har förväntningarna och krav på hennes roll i hemmet inte förändrats mycket, det är fortfarande hon som bär huvudansvaret för matlagning, tvätt, städning och omsorg om barn. Det är inte överraskande att många kvinnor upplever stress till följd av oförenliga roller.
Att stress inom hem och familj är en betydande faktor för hjärtsjuka kvinnor har man sett i forskningsprojektet “Friskare Kvinnohjärtan”, där kvinnor som haft hjärtinfarkt i grupp får träna sig i att lägga om livsstil. Förutom att lära sig om hur kroppen och hjärtat fungerar, får gruppmedlemmarna även träna sig i olika sätt att minska stressen i sitt liv. Mycket av kvinnornas stress härstammar ur ständiga försök att balansera olika roller i och utanför hemmet.”
Fyra orsaker till att kvinnor är mer stressade än män (länk): skillnader i vården, biologiska skillnader (hormoncykler), könssegregering på arbetsmarknaden (vård, skola och omsorg där många kvinnor jobbar) och skillnad i ansvar och arbetstid.
Citat:
Nja, övervikt och folkhälsorelaterade sjukdomar ökar. Konditionen hos befolkningen minskar. Att vi lever längre stavas modern medicin.
Jag tror att det är olika i olika åldersgrupper. Fyrtiotalisterna är friskare och piggare åldringar än tidigare generationer. Dagens 80 åringar är de nya 60. De som föddes 1940 fyller 80 år nästa år. Generellt kommer de att vara piggare, friskare, rörligare och aktivare än de som var 80 år för hundra år sedan. Och bäst av allt: ser yngre ut, i synnerhet högutbildade och ekonomiskt oberoende kvinnor. Äldre män har en tendens att gubba ner sig med flint, ölmage och rollator (obs! kvinnlig uppfinning).
Ja det var väl fint, jag som trodde att du dissade mig. (ja det gjorde du, men du kommer aldrig att erkänna att du ser ner på folk som gråter, liksom du ser ner på folk som inte spelar schack bra. Du gillar allt manligt och ogillar allt kvinnligt)
Jag tycker att förmågan att gråta är en fin egenskap som man inte ska vare sig hålla inne eller dölja. Gråt är uttryck för sorg och förtvivlan, oerhörd lycka eller andra starkt upplevda känslor (t e x besvikelse, ilska) samt fysisk smärta. Det är lika mänskligt att gråta som att skratta och gäspa - alla lika socialt ”smittsamma”. Inte ser jag ner på folk som skrattar eller gäspar. Gör du?
Har aldrig påstått att jag ser ner på folk som är dåliga på att spela schack. Det är du som gör det samt gillar allt manligt och ogillar allt kvinnligt vilket du visar klart och tydligt i dina inlägg här i feministforumet.
Men det är ju kvinnorna som är hemma 100% mer än männen? Självklart tar vi män hand om våra kvinnor när de är sjuka hemma, dubbelt så ofta som vi. Du sprider manshat, varför? Och du är definitivt utan familj.
Hur kan män orka vaffa (vård av fru) när de själva är på jobbet kl 8-17 och sedan blir uppassade hemma? Men som tur är snuviga, hostiga och febriga kvinnor fullt kapabla att kurera sig på egen hand utan att behöva tas om hand.
Du sprider kvinnohat, varför? Och du är incel och definitivt utan familj. Skippa ditt kvinnohat och väx upp. Då kanske en snäll, intelligent, välutbildad och förmögen kvinna vill gifta sig med dig, låta dig flytta in i hennes 8-rums villa och få barn med dig. 5 stycken - 4 döttrar och 1 son eller som du också säger både döttrar och söner. Men bara kanske.
Hur kan män orka vaffa (vård av fru) när de själva är på jobbet kl 8-17 och sedan blir uppassade hemma? Men som tur är snuviga, hostiga och febriga kvinnor fullt kapabla att kurera sig på egen hand utan att behöva tas om hand.
Du sprider kvinnohat, varför? Och du är incel och definitivt utan familj. Skippa ditt kvinnohat och väx upp. Då kanske en snäll, intelligent, välutbildad och förmögen kvinna vill gifta sig med dig, låta dig flytta in i hennes 8-rums villa och få barn med dig. 5 stycken - 4 döttrar och 1 son eller som du också säger både döttrar och söner. Men bara kanske.
Vad bygger du det fördomsfulla "kvinnor är kapabla att kurera sig på egen hand" på? De är ju dubbelt så sjukskrivna som män? Fungerar rätt illa, tycker du inte?
Har du tänkt på det ologiska i att hata män/mig för att du tycker att vi hatar kvinnor? Då beter du dig ju likadant?
Jag älskar kvinnor, har 5 st i mitt eget hus. Kan du ge ett enda exempel där jag skrivit något hatiskt mot kvinnor? Att säga att nästan alla som är bra i schack är män är fakta, inte att hata kvinnor. Kvinnor kan annat.
Prova att inte ha fördomar om mig och andra på FB eller i verkliga livet så går det bättre för dig. Kanske kan du tom få fram någon synpunkt som du har.
Senast redigerad av Paris24 2019-01-02 kl. 11:27.
ser yngre ut, i synnerhet högutbildade och ekonomiskt oberoende kvinnor. Äldre män har en tendens att gubba ner sig med flint, ölmage och rollator
Min personliga uppfattning är att 90% av rollator-personerna ute i Lund är kvinnor. Vilket inte är konstigt. Kvinnor lever längre, man behöver bara en rollator när man är riktigt skruttig.
Män får ölmage pga genetiken, kvinnor får benskörhet. Att du hånar äldre och sjuka män passar väl in i bilden av dig på FB. I övrigt en strid ström av fördomar från dig.
Senast redigerad av Paris24 2019-01-02 kl. 11:36.
Spännande fakta. Och min enda lilla försynta fråga var HUR dödlig graviditet är?
En enkel googling gav svaret.
Svaret är alltså 4 på 100.000. Eftersom det föds 100.000 barn är antalet döda per år ca 4 st. Om man antar att mödrar är 20-40 år så bör kvinnors livslängd påverkas med ca 0.004 år. Så då har vi till slut en siffra. Och en ny värld öppnas för dig: FÖRST hitta siffran, sedan spekulera på FB. Inte tvärtom, för det ger mothugg, från män.
Siffran motsvarar ungefär antal kvinnor som dör av bistick.
Skulle du kunna hålla dig till saken utan att hålla på och fåna dig med kommentarer om män och kvinnor? Menar du på allvar att män på fb och i verkligheten alltid hittar siffran först? Är det vad du försöker påstå? Om inte är dina kommentarer helt överflödiga, och om det är vad du försöker påstå är det ju uppenbart att det inte stämmer, varken gällande dig eller andra. Så sluta snälla med extremt fåniga kommentarer som "för det ger mothugg, från män." Det låter som en töntig menande reklamslogan.
Jag har försökt hitta relevanta siffror nu men det är inte lätt. Finns det inte siffror existerar det inte blir inte sant bara för att du säger det. Det är siffror från utvecklingsländer som är relevanta och där har man inte den typen av koll på befolkningen. Det finns inte heller siffror på allt när man går tillbaka i tiden. Du är naiv. Jag ska kolla om jag kan hitta något senare. Det du länkar till är ju inte ens relevanta siffror. Du länkar till dödlighet under graviditet och förlossning i Sverige i nutid vilket inte säger något om perioden av sårbarhet för infektioner efter en gravidiet., jag vet inte ens om dödlighet i infektioner underr en gravidtet räknas med. I Sierra Leone i nutid var siffran över 1000 dödsfall per 100 000 graviditeter och siffran har sjunkit i världen med 44% bara sedan 1990, då främst i utvecklingsländer. Siffran är dessutom en uppskattning. De förstår ju du, du skrev ju i tråden som handlade om en studie som visade färre dödsfall bland kvinnliga kirurer att man inte kan lita på statistik. Utomkvedshavandeskapskomplikationer kan ske i början av graviditeten som de gjorde för mig, det är inte ens säkert man vet att man är gravid. Hade jag inte kommit till sjukhus så snabbt som jag gjorde hade jag dött, hade det inte funnits graviditetsest hade jag inte vetat att jag var gravid.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-01-02 kl. 11:58.