2019-01-01, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av London
Jag tog för givet att du skulle förstå att Klasse är en fiktiv person men det var tydligen komplicerat det med.

Du kan inte svara på frågorna med andra ord. Nåväl, din oförmåga är svar nog.
Ja du hänvisade till ett exempel som aldrig har uttryckts. Hur ska jag kunna svara på det,

Citat:
Lycka till med ditt sparande!
Detsamma bror!

Citat:
Och minska för allt i världen inte vår ekonomi genom amorteringar och annat kapitalförstörande trams är du bussig!
Det stämmer att skuldekonomin kraschar hårt om inte nya lån tas. Det är ett ohållbart pyramidspel och diskuteras här:
(FB) Är den finansiella ekonomin ett pyramidspel?
Citera
2019-01-01, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det blev inget sparande eftersom du inte fick några pengar över av din lön och du bytte heller inte pengarna mot något som hade ett värde när månaden var slut.
Exaaakt så det vart konsumtion. Du valde alltså alternativ 2 och erkänner att jag haft rätt i 87 sidor.

Det ska du ha kredd för. Övertala bara dina kompisar också nu när du ändå är på G.
Citera
2019-01-01, 23:19
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ja du hänvisade till ett exempel som aldrig har uttryckts. Hur ska jag kunna svara på det,

Detsamma bror!

Det stämmer att skuldekonomin kraschar hårt om inte nya lån tas. Det är ett ohållbart pyramidspel och diskuteras här:
(FB) Är den finansiella ekonomin ett pyramidspel?

Mitt misstag, även om jag ånyo antar att du förstod mina frågor alldeles utmärkt.

Besvara dem gärna men i annat fall önskar jag trevlig afton.
Citera
2019-01-01, 23:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Exaaakt så det vart konsumtion. Du valde alltså alternativ 2 och erkänner att jag haft rätt i 87 sidor.

Det ska du ha kredd för. Övertala bara dina kompisar också nu när du ändå är på G.

Men Frasse lilla, konsumtionen ligger i att du drack upp ölen, det har jag ju skrivit till dig flera gånger nu.

Konsumtion = slutlig förbrukning av varor eller tjänster
Citera
2019-01-01, 23:21
Avslutad
Citat:
Mitt misstag, även om jag ånyo antar att du förstod mina frågor alldeles utmärkt.

Besvara dem gärna men i annat fall önskar jag trevlig afton.
Jag vet inte vilket exempel du hänvisar till så jag förstår inte frågan jag ska besvara.
Citera
2019-01-01, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men Frasse lilla, konsumtionen ligger i att du drack upp ölen, det har jag ju skrivit till dig flera gånger nu.

Konsumtion = slutlig förbrukning av varor eller tjänster
Hahhaha suuuuuug. "Frasse lilla" härskartekniken kommer när du torskade argumentationen.

Erkänn bara du hade fel i 87 sidor och jag har haft rätt i 87 sidor. Jag erkänner alltid när jag har fel, du borde prova.
Citera
2019-01-01, 23:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hahhaha suuuuuug. "Frasse lilla" härskartekniken kommer när du torskade argumentationen.

Erkänn bara du hade fel i 87 sidor och jag har haft rätt i 87 sidor. Jag erkänner alltid när jag har fel, du borde prova.

Du får exemplifiera vad felet består i, jag tror du har betalat för mycket öl och blivit full av den konsumtionen.
Citera
2019-01-01, 23:29
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Jag vet inte vilket exempel du hänvisar till så jag förstår inte frågan jag ska besvara.

Exemplet är följande:

Du skapar en kredit till förmån för din vän och lånar ut en summa pengar till denne. Pengarna använder din vän till att inhandla öl som sedermera också konsumeras av din vän.

Mina frågor är:

1) har du ökat Sveriges penningmängd genom utlåningen?
2) minskar Det samlade värdet av Sveriges ekonomi med motsvarande summa som lånet ifall din vän återbetalar skulden till dig?
Citera
2019-01-01, 23:51
Avslutad
Citat:
Exemplet är följande:

Du skapar en kredit till förmån för din vän och lånar ut en summa pengar till denne. Pengarna använder din vän till att inhandla öl som sedermera också konsumeras av din vän.

Mina frågor är:

1) har du ökat Sveriges penningmängd genom utlåningen?
2) minskar Det samlade värdet av Sveriges ekonomi med motsvarande summa som lånet ifall din vän återbetalar skulden till dig?
1) ja om dessa skuldreverser är med i någon officiell statistik och är allmänt accepterat som betalmedel.

2) penningmängden minskar.
Vad menar du med "det samlade värdet"?
Citera
2019-01-02, 00:00
Medlem
Fullständigt obegriplig tankevurpa många av er gör..

Amorterar du på en värdeskapande tillgång, dvs en affärsrörelse, värdepapper, fastighetsverksamhet etc, så är det att räknas som sparande eller investerande, (sen har man såklart problemet med bra och dåliga investeringar, men det är en annan historia.)

Amorterar du på konsumtionsskuld, dvs en TV, en bil, en privat bostad etc så är det just konsumtion.

Förstår att många gör felet att man ser amortering i relation till en privatbostad, de mesta av skulderna i samhället är inte knutna till privata bostäder.
Och en privat bostad är i regel inte en värdeskapande tillgång, även om det finns undantag där vissa hyr ut delar av fastigheten osv.
Citera
2019-01-02, 00:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1) ja om dessa skuldreverser är med i någon officiell statistik och är allmänt accepterat som betalmedel.

2) penningmängden minskar.
Vad menar du med "det samlade värdet"?

Du känner uppenbarligen inte till att det finns olika penningmängder, M0, M1, M2, M3 och M4 (lite varierande baserat på land).

När du har läst på om det kan du berätta vilka av dessa penningmängder som ökas av ett privat konsumtionslån.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-01-02 kl. 00:28.
Citera
2019-01-02, 00:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Fullständigt obegriplig tankevurpa många av er gör..

Amorterar du på en värdeskapande tillgång, dvs en affärsrörelse, värdepapper, fastighetsverksamhet etc, så är det att räknas som sparande eller investerande, (sen har man såklart problemet med bra och dåliga investeringar, men det är en annan historia.)

Amorterar du på konsumtionsskuld, dvs en TV, en bil, en privat bostad etc så är det just konsumtion.

Förstår att många gör felet att man ser amortering i relation till en privatbostad, de mesta av skulderna i samhället är inte knutna till privata bostäder.
Och en privat bostad är i regel inte en värdeskapande tillgång, även om det finns undantag där vissa hyr ut delar av fastigheten osv.

Nej du har fel, vad du har använt lånet till påverkar inte att amorteringen är sparande. Varför är det så svårt att hålla sig till vedertagna begrepp som är väl definierade? Jag har gett källa till NE men samma definition finner i alla seriösa böcker om ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in