2019-01-01, 14:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det faktum att det finns en horisont är ett bevis på en rund jord vilket jag inte tror på eftersom vår synförmåga är begränsad och ger oss upplevelsen platt cirkelhorisont. Jag menar att den begränsade synförmågan hade gett oss en horisont även på en platt jord där ögats synförmåga tar slut och de andra menar att det skulle bli diffust och ett töcken. Jag är helt med på att horisont inte finns på en platt jord rent vetenskapligt men likt förbannat har vi synmässigt en platt cirkelhorisont på en rund jord även från obsdäck på en skyskrapa. Förstår du mitt dilemma här?
+ denna video

Nej jag förstår inte ditt dilemma. Vad är ditt dilemma? Att horisonten är en "platt cirkelhorisont" från ett utsiktstorn? Varför upplever du det som ett dilemma och hur kan vi hjälpa dig att förstå att det inte är ett dilemma?
Citera
2019-01-01, 14:19
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Kan det ju, enligt standardplattjordmodellen, där solen (och månen) snurrar i en cirkel ovanför jordskivan.

Den modellen förklarar fortfarande inte var solen tar vägen på natten. Solen skulle vara uppe hela tiden och det skulle aldrig bli natt.
Citera
2019-01-01, 14:37
Medlem
withnonames avatar
Säg vad jag feltolkat utifrån videon
Det tar bara några minuter.
Han säger ju klart och tydligt att vårt synfält är en piss i mississippi pga jordens storlek. Han säger också att om jag står på havsstranden eller i en platt öken så är horisonten 5 km bort. Det ni säger är att jorden har en kurvatur skulle alltså påverka min syn trots att den krökningen är väldigt minimal på 5 km give or take.
Ni säger också att om man tar bort denna minimala krökning och därmed får en platt jord så har vi ett diffust töcken eller ingenting där synen tar slut på en platt jord. Varför?
För 118:e gången så vet jag rent vetenskapligt att det inte kan finnas en horisont på en platt jord men det hjälper inte mitt synfält
Citera
2019-01-01, 14:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Han säger ju klart och tydligt att vårt synfält är en piss i mississippi pga jordens storlek. Han säger också att om jag står på havsstranden eller i en platt öken så är horisonten 5 km bort. Det ni säger är att jorden har en kurvatur skulle alltså påverka min syn trots att den krökningen är väldigt minimal på 5 km give or take.
Ni säger också att om man tar bort denna minimala krökning och därmed får en platt jord så har vi ett diffust töcken eller ingenting där synen tar slut på en platt jord. Varför?
För 118:e gången så vet jag rent vetenskapligt att det inte kan finnas en horisont på en platt jord men det hjälper inte mitt synfält

Det är ju just jordklotets krökning som gör att horisonten finns 5km bort. Det är där rundheten börjar skymma vad som finns bortom 5km.
Citera
2019-01-01, 14:51
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag har ingen aning om du missuppfattat något.

Citat:
Det ni säger är att jorden har en kurvatur skulle alltså påverka min syn trots att den krökningen är väldigt minimal på 5 km give or take.

Nej det är det nog ingen som har sagt. Kurvaturen påverkar inte din syn, den påverkar vad du kan se.

Citat:

På en platt jord är det inget som hindrar ljuset att nå dina ögon. På en platt jord skulle du se stora föremål på långt avstånd. Du skulle t.ex kunna se Gotland från Landsort. Eller hela solen.

Edit: Vad du möjligen har missuppfattat är att synen tar slut. Det gör den inte, dina ögon kan se hur långt som helst.
Senast redigerad av madtop 2019-01-01 kl. 15:10.
Citera
2019-01-01, 15:51
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Kan det ju, enligt standardplattjordmodellen, där solen (och månen) snurrar i en cirkel ovanför jordskivan.
Du menar att solen, månen, alla stjärnorna och galaxerna snurrar över "jordskivan"

Citat:
Det faktum att det finns en horisont är ett bevis på en rund jord vilket jag inte tror på eftersom vår synförmåga är begränsad och ger oss upplevelsen platt cirkelhorisont. Jag menar att den begränsade synförmågan hade gett oss en horisont även på en platt jord där ögats synförmåga tar slut och de andra menar att det skulle bli diffust och ett töcken. Jag är helt med på att horisont inte finns på en platt jord rent vetenskapligt men likt förbannat har vi synmässigt en platt cirkelhorisont på en rund jord även från obsdäck på en skyskrapa. Förstår du mitt dilemma här?
+ denna video
Ögats synförmåga har ingen avståndsbegränsning vilket enkelt kan konstateras genom att titta på en stjärna nattetid (stjärnorna ligger väldigt långt borta). Det mörkeranpassade ögat kan uppfatta en enskild foton.

OnT: Om nu jorden är platt, borde inte någon ha funnit kanten vid det här laget? Jag menar, alla har telefoner med kameror så det vore en enkel sak att bevisa, var är bilderna?
Är den platt och rund eller platt och fyrkantig, kanske någon annan form, och i så fall varför?

Alla himlakroppar över en viss storlek (storleken varierar med sammansättningen, en klump is har enklare för att bli rund än en klump bestående av sten) är runda på grund av gravitationens inverkan, ju större massa desto rundare. Om du förminskar jordens storlek till samma som en biljardboll så har jorden en slätare yta än denna, gravitationen.
Citera
2019-01-01, 16:00
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Du menar att solen, månen, alla stjärnorna och galaxerna snurrar över "jordskivan"

Ögats synförmåga har ingen avståndsbegränsning vilket enkelt kan konstateras genom att titta på en stjärna nattetid (stjärnorna ligger väldigt långt borta). Det mörkeranpassade ögat kan uppfatta en enskild foton.

OnT: Om nu jorden är platt, borde inte någon ha funnit kanten vid det här laget? Jag menar, alla har telefoner med kameror så det vore en enkel sak att bevisa, var är bilderna?
Är den platt och rund eller platt och fyrkantig, kanske någon annan form, och i så fall varför?
.

Läs på innan du ger dig in i diskussioner. Vi diskuterar synförmågan över havet OM jorden vore platt och ingen av oss tror något annat än att jorden är rund....
Citera
2019-01-01, 16:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Vi diskuterar synförmågan över havet OM jorden vore platt...
Och då skulle du inte kunna se längre än fem kilometer?

Varför kan man det när jorden nu är rund?
Citera
2019-01-01, 16:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Läs på innan du ger dig in i diskussioner. Vi diskuterar synförmågan över havet OM jorden vore platt och ingen av oss tror något annat än att jorden är rund....

Jag tror ingen förstår vad din poäng är eller vad du vill diskutera.
Citera
2019-01-01, 16:36
Medlem
Citat:
+ denna video
Att vi ser en platt cirkelhorisont åt sidorna har jag aldrig förnekat. Jag har överhuvudtaget inte skrivit någonting om "kurvan" sidled. Vad jag vänder mig mot är att du påstår att vi skulle kunna se en tydlig horisont på Fem kilometers avstånd om jorden vore platt. Det är fel.

Förklara varför ögats bristande synförmåga leder till att vi skulle se en horisont på den platta jorden. En horisont som du själv skriver "inte existerar". Förklara också varför samma icke-existerande horisont syns längre bort om man klättrar upp på en stege.
Citera
2019-01-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Förstår fortfarande inte varför ni håller på och skriver ”mot” Withnoname

Det enda jag har sett är fel är hens påstående om att synen är begränsad. Fast frågan är vad hen menar med begränsningar.
Därför att den tydligt synliga horisonten är ett bevis mot att jorden platt. Ett bevis som withnoname gör sitt bästa för att prata bort. Och det genom ett virrigt resonemang om "ögonen begränsade synförmåga".

Plattjordare försöker göra samma sak genom babblat om "perspektiv". Det finns ingen anledning att ge dem vatten på sin kvarn.
Citera
2019-01-01, 17:11
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Att vi ser en platt cirkelhorisont åt sidorna har jag aldrig förnekat. Jag har överhuvudtaget inte skrivit någonting om "kurvan" sidled. Vad jag vänder mig mot är att du påstår att vi skulle kunna se en tydlig horisont på Fem kilometers avstånd om jorden vore platt. Det är fel.

Förklara varför ögats bristande synförmåga leder till att vi skulle se en horisont på den platta jorden. En horisont som du själv skriver "inte existerar". Förklara också varför samma icke-existerande horisont syns längre bort om man klättrar upp på en stege.

"If Earth were flat, or if you were standing atop a mountain surveying a larger-than-usual patch of the planet, you could perceive bright lights hundreds of miles distant. On a dark night, you could even see a candle flame flickering up to 30 mi. (48 km) away"

Varierande uppgifter
Du glömde cirkeldiskussion. Tro vad du vill whatever finns inte en snöbolls chans i helvete att jag håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in