Citat:
Ursprungligen postat av
EugeneSandberg
Kan det ju, enligt standardplattjordmodellen, där solen (och månen) snurrar i en cirkel ovanför jordskivan.
Du menar att solen, månen, alla stjärnorna och galaxerna snurrar över "jordskivan"
Citat:
Ursprungligen postat av
withnoname
Det faktum att det finns en horisont är ett bevis på en rund jord vilket jag inte tror på eftersom vår synförmåga är begränsad och ger oss upplevelsen platt cirkelhorisont. Jag menar
att den begränsade synförmågan hade gett oss en horisont även på en platt jord där ögats synförmåga tar slut och de andra menar att det skulle bli diffust och ett töcken. Jag är helt med på att horisont inte finns på en platt jord rent vetenskapligt men likt förbannat har vi synmässigt en platt cirkelhorisont på en rund jord även från obsdäck på en skyskrapa. Förstår du mitt dilemma här?
+ denna
video
Ögats synförmåga har ingen avståndsbegränsning vilket enkelt kan konstateras genom att titta på en stjärna nattetid (stjärnorna ligger väldigt långt borta). Det mörkeranpassade ögat kan uppfatta en enskild foton.
OnT: Om nu jorden är platt, borde inte någon ha funnit kanten vid det här laget? Jag menar, alla har telefoner med kameror så det vore en enkel sak att bevisa, var är bilderna?
Är den platt och rund eller platt och fyrkantig, kanske någon annan form, och i så fall varför?
Alla himlakroppar över en viss storlek (storleken varierar med sammansättningen, en klump is har enklare för att bli rund än en klump bestående av sten) är runda på grund av gravitationens inverkan, ju större massa desto rundare. Om du förminskar jordens storlek till samma som en biljardboll så har jorden en slätare yta än denna, gravitationen.