Citat:
Ursprungligen postat av
withnoname
Det faktum att det finns en horisont är ett bevis på en rund jord vilket jag inte tror på eftersom vår synförmåga är begränsad och ger oss upplevelsen platt cirkelhorisont. Jag menar att den begränsade synförmågan hade gett oss en horisont även på en platt jord där ögats synförmåga tar slut och de andra menar att det skulle bli diffust och ett töcken. Jag är helt med på att horisont inte finns på en platt jord rent vetenskapligt men likt förbannat har vi synmässigt en platt cirkelhorisont på en rund jord även från obsdäck på en skyskrapa. Förstår du mitt dilemma här?
+ denna
video
Här har du uppenbart fel när du pratar om att ögats synförmåga tar slut...
Den som begränsar vår syn är ”upplösningen”. Vi kan alltså inte se allt för små detaljer.
Med tanke på att vi kan se stjärnor flera 100.000-tals ljusår med blotta ögat så är inte avståndet det som är begränsningen som du kanske tror (om det är det du nu tror).
Om vi hade haft en platt jord i ett rent vakuum så hade vi kunnat se föremål så långt bort att ögats ”upplösning” tillslut varit vår begränsning.
Det som avgör detta avstånd är inte en fast punkt utan allt beror på omständigheterna. Är det en lysande lampa i komplett mörker så finns det ingen begränsning, då kommer alltid något ljus träffa våra synnerver, oavsett ögats ”upplösning”. Skulle ljuset träffa mellan synnerverna kommer vi ändå se då ögat konstant rör på sig så då kommer ändå någon synnerv bli träffad av ljuset.
Är det däremot ljus/dag på hela den platta jorden så kommer ögat inte kunna urskilja detaljer allt för långt bort. Vi kommer få ha en begränsing hur långt bort vi kan urskilja detaljer med blotta ögat. Avståndet beror helt och hållet på vad för storlek objekten har och hur starka/stora konstantskillnader det är.
Dock är det inte vakuum på jorden. Så med atmosfär på den platta jorden så kommer det vara den begränsning som kommer före ögats förmåga att se små detaljer på dagen.
Vill du (och ni som läser detta) testa hur ögat faktiskt har begränsningar och hur ögat försöker lösa detta kan ni göra ett experiment.
Ta en grusplan, en nopprig badrumsmattan etc. stå så nära med ansiktet så att gruset/mattan täcker det mesta av synfältet.
Titta på en enda fast punkt. Avstäng er så mycket det går att ögonen är helt stilla.
Titta på punkten. Ni kommer snart märks att alls detaljer i periferiseendet börjar bli diffust. Detta diffusa kryper närmare och närmare den punkt ni fäster blicken på.
Ni kommer känna hur ni vill röra ögonen mer och mer.
Även om ni tror ni tvingar ögonen att stå still rör sig dock ögonen lite hela tiden.
Men ni gör dock rörelsen mindre med vilja.
Tänk på att undvika blinka också vid detta test. En blinkning är också en ”rörelse” i detta sammanhang.
Så fort ni rör ögonen lite grand så ”poff”, så kommer alla detaljer fram igen!
Detta är en begränsning i hur våra ”analoga” ögon fungerar. Vi måste få ”nytt” ljus (läs kontrastförändringar) på synnerverna för att kunna fungera optimalt. Om ”samma” ljus kommer på samma synnerv hela tiden så blir nerven ”överansträngd”.
Detta löser kroppen genom att konstant låta ögonen röra sig konstant.