Citat:
Ursprungligen postat av
Fagro
Du försöker påstå att gärningsmännen kom med en hel kropp till värnet, som inte är sant kroppsdelarna placerades på isen genom en skottglugg.
Söket efter Bangsuan var mellan 4 maj --20 maj och värnet tömdes av vattnet i juli av räddningstjänsten och du var där i december, självklart var det inte samma mängd vatten där då.
Om det varit möjligt att gå in i värnet mellan den 4 maj -20 maj skulle sannolikt kroppsdelarna ha upptäckts, därför det var många som sökte vid värnet men de gick runomkring det, därför det var inte möjligt att gå in där.
Polisen fick markering med hundarna utanför skottgluggarna men måste vänta att vattnet tömdes i värnet innan de kunde gå in för undersökning som skedde den 24 juli.
Jag försöker inte påstå att GM kom med en hel kropp till värnet, jag påstår att det gick att gå in genom dörröppningen.
Kroppen kan ha legat i värnet fram till 20 maj. Jag PM:ade med en MPS-are 19 juli. Rubriken är "Värn", nicket är raderat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Vatchareeya tråden, vilket värn är det vi pratar om?
20:e maj var det fortfarande is i skyttevärnet vid gammelängsfortet, däremot påbörjat smälta, så lite smältvatten var det väl i gropen längst in.
http://goo.gl/maps/Easu2 "Vattenfyllt värn"
Värnet som finns på sida 391 i FUP är det jag pratar om.
Det är samma.
Ok, samma var min tanke att det kan ha varit förvaringsplats i det värnet, eftersom där fanns is samma dag som fynd 1 gjordes.
Var du i värnet den 20:e? Kan kroppen ha legat där då?
Jag var i det värnet den 20:e, kroppen fanns ej där det datumet, ja, mycket möjligt att kroppen legat där tidigare, vi lyste genom värnet med ficklampa.
Det bör polisen få veta, och gärna tråden.
Det vet polisen redan, det delgav vi dem. Däremot så är min uppfattning att benen kan ha legat kvar där inne nästan fram till samma dag som fyndet gjordes, han kan ha varit på plats och flyttat precis innan vi var uppe vid gammelängsfortet och sökte.
Det fanns ingen anledning att söka på samma plats två gånger, alltså var värnet inte genomsökt före 20 maj.
Värnet kan inte ha varit vattenfyllt när kroppen eller kroppsdelarna placerades ut. Vattnet hade runnit nerför trappan och ut genom gluggarna som låg under gångens golvnivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
DiscoCompacto
God eftermiddag, alla!
Jag har följt den här tråden länge och noggrant, då den intresserar mig både av personliga och yrkesmässiga skäl, men jag har fram till dagens datum bitit mig själv i handen och låtit bli att göra några inlägg.
Efter att ha läst all galenskap (ja, det finns dessvärre inget bättre begrepp för många inlägg...) som producerats av vissa trådskrivare, så känner jag dock nu att jag måste kommentera ett par saker.
Först och främst vill jag understryka att vi alla i denna tråd är lekmän. Experter inom olika gebit har redan utvärderat fallet och tagit ett mycket väl genomtänkt och beprövat beslut. Folk blir inte godtyckligt dömda till mord (eller dråp) i Sverige på 2000-talet. Att påstå något sådant är ett hån mot vårt mycket väl fungerande rättssystem. Om någon döms som skyldig, kan och bör vi utgå från att individen i fråga är skyldig.
Som
Kreutzmann påpekar ovan förekommer det att rättsväsendet har fel. I detta fall har polisen undanhållit bevisning för försvaret och därmed domstolarna och därför finns det anledning att ifrågasätta riktigheten i domarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
DiscoCompacto
Men nu över till ett par saker där jag kan bidra med lite kunskap. Jag har en magisterexamen från Lunds universitet inom bland annat psykologi och socialpsykologi. Jag har även studerat kriminologi. Framförallt har jag jobbat mycket med individer som har (vad som tidigare kallades) Aspergers syndrom, ADHD och andra autismspektrumtillstånd. Jag är alltså mycket väl insatt i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Vad som är kännetecknande för en person med Kristoffer/Kims problematik är en mycket ojämn begåvningsprofil.
Att påstå att KJ inte vore kapabel att genomföra dådet eller städa upp efter sig, baserat på Aspergerdiagnosen, håller definitivt inte. Alla personer med autismspektrumtillstånd är individer och det går inte att göra någon generalisering, men ett genomgående drag är att de, när situationen kräver, kan hyperfokusera och fungera långt över sin vardagliga förmåga. KJ är definitivt kapabel att undanröja bevis.
Varför missade då KJ blodet i bakluckan och/eller tejprullen? Borde inte den "hyperfokuserade aspien" tagit hand om detta? Svar: nej. Jag hänvisar å ena sidan till den ojämna begåvningsprofilen och å andra sidan till att mordet och allt jobb med undanröjningen innebar en massa psykisk stress, som medförde att några mindre misstag begicks. KJ är en människa. Människor begår misstag, i synnerhet under psykisk stress.
Kim var inte stressad i två veckor efter försvinnandet. Han lät sina kompisar fylla bagageutrymmet två gånger, och så det är svårt att tro att han inte kollade efter blod om det fanns skäl att anta att det fanns blod där.
Citat:
Ursprungligen postat av
DiscoCompacto
När vi ändå är inne på autismspektrumtillstånd, så tycker jag förresten verkligen att letspanic och Combival ställde en motiverad fråga till Quarell. Jag har följt både denna tråd och andra (som "Marinafallet") och ställer mig helt bakom letspanics och Combivals antaganden. Det är på intet sätt ett personangrepp. Det är av relevans för tråden, då neurotypiker och personer med autismspektrumtillstånd både har olika sätt att kommunicera och olikartad logik.
Diskussion om min person är brott mot regel 1.03 i detta forum. Du är nybörjare så jag överser med det den här gången.
Citat:
Ursprungligen postat av
DiscoCompacto
Bäste Quarell, lyssna nu vänligen: Du förstår dessvärre fortfarande ingenting om sannolikhetslära och tyvärr tycks det vara väldigt svårt för dig att bearbeta informationen hur mycket stackars letspanic än förklarar. Ett konstaterande har inget med sannolikheter att göra. Försök nu ta in följande: Olof Palme sköts till döds i Stockholm. Detta innebär inte att sannolikheten är 1 att en statsminister ska skjutas. Sannolikheten att en statsminister ska skjutas kan däremot räknas fram genom att jämföra antalet skjutna statsministrar med antalet framträdanden som gjorts av statsministrar. Exempelvis. Vi kan även föreställa oss andra räknemodeller. Kanske skjuts en statsminister per 100 000 framträdanden (bara en mycket grovt tillyxad siffra, som agerar exempel). Att Palme är död är bara ett konstaterande som inte säger något om hur ofta mord på statsministrar sker. Det intressanta är hur ofta statsministrar lönnmördas. Svaret där är "extremt sällan". Svaret på hur ofta bevisplantering sker är, i sin tur, "exceptionellt sällan".
Jag diskuterar inte sannolikheten för att något ska hända.
Citat:
Ursprungligen postat av
DiscoCompacto
Sannolikheten att alla indicier mot KJ enbart är "fusk" eller "otur" är mycket låg. Sannolikheten att plantering av bevis (som i sig är exceptionellt ovanligt och knappt existerar) gjorts mot KJ är så pass låg att den i praktiken måste ses som obefintlig. Detta då MB inte är en expert i forensik och KJ har en mycket irrationell livsstil (inget jobb, inga fasta tider och en mycket varierande dygnsrytm).
Som jag har skrivit tidigare, det krävs ingen specialkunskap i forensik och vi hade med en desperat mördare att göra. Hen tog en chansning och den gick hem. Hen hade inget att förlora.
Citat:
Ursprungligen postat av
DiscoCompacto
Quarells ständigt upprepade argumentation att man måste dubbelkontrollera varje blad på vartenda träd för att se att det är en skog har ingen förankring i verkligheten och hur domstolar arbetar. Naturligtvis är detta inte heller vad professor Christian Diesen förespråkar. Vi har en tydlig skog här. Låt oss betrakta det som en skog. KJ är med absolut största sannolikhet skyldig!
Jag dubbelkollar inte vartenda löv på träden. Skogen består av ett fåtal träd, och hugger man ner alla utom ett återstår ingen skog.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det här har vi redan varit igenom. Han hanterade blodbesudlade paket nattetid och ser förmodligen inte smetet då. När det är rostfärgat så tänker han inte på det och det sitter även lite knepigt till, något som i sig indikerar att det inte är planterat.
Det var inte nattetid i två veckor efter försvinnandet. Självfallet kontrollerade han bagageutrymmet även i dagsljus om han hade anledning att misstänka att det fanns blod.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Vadå jagade? Varför måste du röra till det? Varför måste han vara blodig? KJ är väl inte oförmögen att tvätta sig även om han inte sköter sin hygien regelbundet.
Jagade är kanske fel ord, men eftersom mordet av allt att döma inte skedde i bostaden måste han ha följt med eller följt efter. Mordet var otvivelaktigt blodigt, han måste ha fått blod på sig och sina kläder och smetat av sig på inredningen i kupén.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Hittar det inte i FUP, så då är det i resningsansökan detta nämns. Men den är svårare att söka i och får återkomma om det.
Leta på du och återkom.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Tveksamt hur allmänbildade människor är när det gäller detta.
Nej, det är inte tveksamt. DNA nämns ofta i media i samband med hur polisen löer brott. Det är allmänbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Givetvis, men om vi talar om incidens och då är bevisplantering extremt sällsynt.
Hur ovanligt det än är så förekommer det, så varför inte i Boden maj 2013?