Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Finns det inte en antydan till att de utan att tänka på det införlivat barnen i sin egen föreställningsvärld om hur man praktiskt hanterar tillvaron och motgång? Dvs man ”selekterar” vad som går och inte går relaterat till förmågan att upprätthålla sin yrkesroll och sociala persona? (Vi går upp men kör på den här tentan för att hinna läsa till den viktigare andra tentan, för att sen orka komma igen till omtentan.) Och man utvecklar en egen lite gränsöverskridande och ovillkorlig rationalitet för hur man handskas med världen. Problem är aldrig definitiva, utan man jobbar hårdare, och på nätterna, och effektiviserar och avsäger sig mer av ”vanligt liv”, eller kringgår problem och kommer tillbaka.
Alltså man överväger aldrig att lägga om tillvaron helt för att kunna klara av barnen, eller ser att barnens behov och livsmiljö borde vara prioriteten som allt övrigt måste rätta sig efter, och går successivt på grund. Där lösningen ”naturligen” blir att ”kassera” sig själva, dvs. hela familjen.
Man har gjort sig blind för att det finns andra sätt att lösa saker på, ett slags förnekelse. Som väl då bygger på en uppsättning krav och värderingar....
Det är kanske en projektion i ”fel riktning” från min sida (dvs från skenet av hur de (OH) betett sig i livet), och tar ju inte hänsyn till specifika, okända svårigheter...
Jag tror jag vart inne på det förr, att man s.a.s. kastar ut sig själva med badvattnet som lösning på ett tillfälligt problem. Man upptäckter i så fall inte hur fel man tänker utan lurar sig med övertygelsen att man gör någon en tjänst — om det är flickorna eller mamman (suicidal). Där ”dubbel” inkrönkthet och kanske isolering sinsemellan från föräldrarnas sida, och betydande utmattning, försänkt båda i mental dimma, var och en på sitt håll.
Ser man till kända fakta så borde det väl ändå inte rikigt räcka. Borde det inte ha gått upp för dem hur stolligt det var?
Det här vart ju lite pratigt.
Hahaha, rolig mening - ja, det blev lite pratigt, men det är väl det vi gör fast med en dator in between.
Jo, jag är med på ditt tänk och som du lägger till lär det vara flera krafter som samverkar. Ingenting står på egna ben, det är komplext.
För det första så finns det ju en viss skev inställning hos föräldrarna (kognitivt, problemlösningsbaserat) i deras personlighet.
Som du säger så lägger man inte om spår, man stånkar på, försöker upprätthålla nån sorts normalitet även om det lyser igenom.
Men det verkar inte lysa igenom mer än det gör hos andra föräldrar som är slitna, har en betungande tillvaro med sjuka barn och som de facto jobbar samtidigt.
Det återspeglas via omgivningens reaktioner, chock, förtvivlan och förvåning.
Det kokar ner i att man lurar sig själv som du säger. Att problemlösa själv blir en nedåtgående, destruktiv spiral istället. Har det pågått under lång tid så är det livning on the edge of danger som jag skrev, det håller inte i längden.
Det som är svårt att förstå är hur två klappar ihop så fatalt. De verkar väldigt tighta och påverkar varandra.
Jag kan ändå inte frångå tanken att nån lär ha väckt tanken även om de snabbt rullar in på samma spår.
Depression och svartsyn tilltar, jag skulle kunna tänka mig att det (över tid) i sin värsta form blir extremt världsfrånvänt.
Den sjuka barmhärtighetstanken lär finnas med, att de inbillar sig göra barnen en tjänst.
Jag har fetat de ord jag tror är centrala.
Sen finns yttre faktorer men vad det än är så finns en synergism i det hela, personliga komponenter som förutsätter att det leder till nåt extremt.
Det är en enda stor svart soppa där enskilda faktorer inte står på egna ben som sagt.