2018-12-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Kan det vara från det här fotbollslägret, https://youtu.be/zd8dR8rlugA som Agnes var på 2012? Vid 0,52 på videon så ser vi A.H. längst till höger som jag förstår det (?) och som nån la upp tidigare. Var det då A.H. fick ett fästingbett som gav henne borrelia? Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som la upp videon. Nån annan som vet?

Tack för det. Jag är själv inte så bra på att hitta äldre inlägg och kommentarer. Men jag har oftast ett väldigt gott minne. Ja, fotbollslägret. Borrelia.m En sån sjukdom går inte över i ett nafs. Blev hon ens behandlad för borrelian? Det är därför jag misstänker att flickan var feldiagnosticerad. Men ok. Jag ska inte krångla till det.

GOTT NYTT ÅR TILL ALLA!
Citera
2018-12-31, 19:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men allvarligt ”Lonnrot” du som är en av de mest förnuftiga postarna på detta forum.

Det är väl klart att dessa två föräldrar måste haft ett mörker inom sig. Varit extremt mörka personligheter som kunnat vara delaktiga i dessa två brutala mord på sina barn.
Dödssätten är ovanligt brutala, föräldrarna men inte barnen fick ha ångestdämpande lugnande i sig vid dödsögonblicken och det hela har enligt polisen varit planerat sedan i höstas.

Det är extremt gjort. Absolut vidrigt av två mördare. Barnen var helt ovetande oskyldiga individer och litade sannolikt helt på sina banemän, som de kanske också skrek på hjälp efter. Fruktansvärt.

De må ha varit aldrig så olyckliga hårt ansatta föräldrar, men när de begick sina mord blev de faktiskt riktigt obehagliga mördare. Dessutom tydligen planerande, förslagna mot omgivningen, onödigt brutala och inte psykiskt sjuka enligt polisen.

De gick från att få sympati till att begå de totalt avskyvärdaste brotten, något som inte ska rendera dem annat är enorm kritik. De kunde suiciderat själva, men skonat barnen varje dag hela året. Eller bett om hjälp.

Det kan ju inte vara fel att undra över om två så pass brutala planerade mord kan ha föregåtts av andra brott från mördarna. Det är sannolikt exakt vad polisen också utrett.

Hoppas Bjärredhändelsen aldrig händer igen.

Gott Nytt År önskas alla!

Jag föreslår att du återgår till att skriva tv-deckarmanus eller något. Att inte upprätthålla gränser mellan vad som är fruktansvärt och vad som är vedervärdigt är vidrigt i min värld, och ett sätt att normalisera och bejaka det vidriga. Jag kan väl inte rå för det. Att somliga därutöver försöket slå mynt av sånt på verkliga människors bekostnad är en styggelse.

Det finns inget i detta fall som indikerar att föräldrarna inte gjort vad de kunnat, eller uppfattat det så, vilket också leder mig att tro att barnen var sjukare än vad som framkommit.
Citera
2018-12-31, 19:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, det är möjligt. Vart framgår det är min ständiga fråga och hur vet man att denna är från Skåne?
Jag vet alltså inte, har inte varit i tråden och kan ha missat uppgifter i media.
Den skånske läkaren ska enl. SS vara förhörd och hade "medverkat" till att ställa diagnoserna. - Huruvida läkaren haft en privat praktik, eller varit engagerad i den reguljära sjukvården framgick inte. - Enligt SS; i en av de enskilda intervjuer som gjordes i samband med pressträffen (vill minnas i SvT, men nu borttagen), ska den skånske läkaren "tillsammans med andra" ha kommit fram till den diagnos som alltså gällt för bägge döttrarna. - På pressträffen sades också att i samband med att diagnoserna ställdes så hade behandlingsplaner gjorts upp; dock med okänt innehåll.

Huruvida "skånsk läkare" = svensk läkare boende (född) i Skåne, eller utlandsfödd läkare verksam i Skåne, eller... framgick ej. - Hur många "andra" som ingått i diagnosteamet sades heller ingenting om.
Senast redigerad av letsdoit 2018-12-31 kl. 19:37.
Citera
2018-12-31, 19:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
En gång till - tycker du ska vara lite källkritisk till den undersökning som säger att 80 % tillfrisknar inom några år - vore toppen men jag tvivlar. Verkar vara ett begränsat antal individer och vilka kriterier har de använt? Kriterier där andra diagnoser kan slinka in? Glada besked ska gärna spridas men de får inte heller ge falska förhoppningar.

David Bell är en av pionjärerna kring ME/CFS i USA. Han har författat diagnosinstruktioner, han sitter med i internationell kommitee för ME/CFS och han är rådgivare åt USAs hälsodepartement för ME/CFS. Han är läkare, innehaft proffesur, utbildad inom pediatrik med egen klinik inom generell medicin. Han har mycket gott renommé medicinskt.

I studien nedan följde han 46 barn med ME/CFS i 13 år. 80% blev helt återställda.

Han har bl a också slagit fast att det är mycket viktigt att absolut inte isolera ett ME/CFS sjukt barn från det sociala livet och umgänget med jämnåriga. Det står som nummer ett under faställda behandlingsrekommendationer som bl a författats av Dr Bell.

I mina ögon framstår det som man helt enkelt kanske inte följde dessa rekommendationer i Bjärred.
Det borde inte ha varit omöjligt att låta barnen vistas i skolan då och då under veckorna, eller vara ute med kompisar. Suttit och tittat på fotbollslaget A var med i. Låtit lite pianoundervisning ske hemma, om att pianofröken gjorde besök?

Det skaver betänkligt hur flickornas liv och vardag kan ha sett ut, i As fall i flera år.
Fick de verkligen optimalt stöd, omhändertagande och stimulans? Det framstår faktiskt som tveksamt om de båda yrkesverksamma föräldrarna verkligen har sett till detta?

http://pediatrics.aappublications.org/content/107/5/994.long?sso=1&sso_redirect_count=1&nfstatus=401&n ftoken=00000000-0000-0000-0000-000000000000&nfstatusdescription=ERROR%3a+No+local +token

https://en.m.wikipedia.org/wiki/David_Sheffield_Bell
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-31 kl. 19:39.
Citera
2018-12-31, 19:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den skånske läkaren ska enl. SS vara förhörd och hade "medverkat" till att ställa diagnoserna. - Huruvida läkaren haft en privat praktik, eller varit engagerad i den reguljära sjukvården framgick inte. - Enligt SS; i en av de enskilda intervjuer som gjordes i samband med pressträffen (vill minnas i SvT, men nu borttagen), ska den skånske läkaren "tillsammans med andra" ha kommit fram till den diagnos som alltså gällt för bägge döttrarna. - På pressträffen sades också att i samband med att diagnoserna ställdes så hade behandlingsplaner gjorts upp; dock med okänt innehåll.

Huruvida "skånsk läkare" = svensk läkare boende (född) i Skåne, eller utlandsfödd läkare verksam i Skåne, eller... framgick ej. - Hur många "andra" som ingått i diagnosteamet sades heller ingenting om.
För att förtydliga sades det, att denne "skåning" ställt diagnos på båda flickorna, eller varit med och ställd den (tillsammans med andra). De "andra" kan likväl ha varit med bara en gång, första gången kanske. Jag fick klart intrycket av att den här läkaren hade en huvudroll på något vis.
Citera
2018-12-31, 19:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag föreslår att du återgår till att skriva tv-deckarmanus eller något. Att inte upprätthålla gränser mellan vad som är fruktansvärt och vad som är vedervärdigt är vidrigt i min värld, och ett sätt att normalisera och bejaka det vidriga. Jag kan väl inte rå för det. Att somliga därutöver försöket slå mynt av sånt på verkliga människors bekostnad är en styggelse.

Det finns inget i detta fall som indikerar att föräldrarna inte gjort vad de kunnat, eller uppfattat det så, vilket också leder mig att tro att barnen var sjukare än vad som framkommit.

Om föräldrarna:

- de hade god ekonimi, bra bostad, två bilar, bra jobb, talade språket väl, var välutbildade med äldre anhöriga och syskon i livet.
- De kunde och visste hur man tar sig fram inom institutioner som skola, sjukvård, mm
- de hade lyckats få till unik dubbel hemundervisning.
- de lurade paret Hanssons att att de ville ha ett testamente av något sannolikt banalt skäl.
- De utelämnade redan i detta testamente helt sina fortfarande levande döttrar
- De planerade under flera månader morden på barnen
- De nämnde inget alls om detta till någon utomstående. Tvärt om satt O och spelade med kring diskussioner om framtida yrkesprojekt.
- de fortsatte bägge att jobba - trots sjuka barn
- De ordnade ingen giftcocktail eller några sederande mediciner till barnen.
- De mördade barnen planerat på ett brutalt sätt genom strypning/kvävning.
- deras uppgivna skäl att de inte kunde se någon framtid för eller med ME-sjuka barn, är helt tokigt, när sjukdomen har så god prognos för barn - något de måste känt till.

De har absolut inte ”gjort vad de kunnat”, lika lite som andra mördare som inte kunnat avhålla sig från mord. Vid just dessa mord hade dock O och H definitivt det väl förspänt i livet och enormt många möjligheter att både hejda sig, stoppa varandra eller be om hjälp. De var inte heller psykiskt sjuka enligt polisen och hade kunnat dela med sig av sina lugnade preparat till barnen, något de inte gjorde.

Nej, deras dubbelmord på barnen är, oavsett om du tror att barnen (just då) var sjukare än vad som framkommit, både fruktansvärda och vedervärdiga
Menar du dessutom att sjukare barn skulle varit mer försvarligt att mörda??

Förhoppningsvis inser alla föräldrar i hela världen hur vidriga och förkastliga Os och H’s handlingar varit. Och att detta aldrig sker någonstans igen.
RIP Agnes och Moa.

Gott Nytt År! 🎉🍾💥
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-31 kl. 20:23.
Citera
2018-12-31, 19:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
För att förtydliga sades det, att denne "skåning" ställt diagnos på båda flickorna, eller varit med och ställd den (tillsammans med andra). De "andra" kan likväl ha varit med bara en gång, första gången kanske. Jag fick klart intrycket av att den här läkaren hade en huvudroll på något vis.
Ja, det skulle mycket väl kunna vara som du skriver. - Det var ju inte precis någon mer uttömmande information som delgavs i den biten.
Citera
2018-12-31, 20:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om föräldrarna:

- de hade god ekonimi, bra bostad, två bilar, bra jobb, talade språket väl, var välutbildade med äldre anhöriga och syskon i livet.
- De kunde och visste hur man tar sig fram inom institutioner som skola, sjukvård, mm
- de hade lyckats få till unik dubbel hemundervisning.
- de lurade paret Hanssons att att de ville ha ett testamente av något sannolikt banalt skäl.
- De utelämnade redan i detta testamente helt sina fortfarande levande döttrar
- De planerade under flera månader morden på barnen
- De nämnde inget alls om detta till någon utomstående. Tvärt om satt O och spelade med kring diskussioner om framtida yrkesprojekt.
- de fortsatte bägge att jobba - trots sjuka barn
- De ordnade ingen giftcocktail eller några sederande mediciner till barnen.
- De mördade barnen planerat på ett brutalt sätt genom strypning/kvävning.
- deras uppgivna skäl att de inte kunde se någon framtid för eller med ME-sjuka barn, är helt tokigt, när sjukdomen har så god prognos för barn - något de måste känt till.

De har absolut inte ”gjort vad de kunnat” lika lite som andra mördare som inte kunnat avhålla sig från mord. Vid just dessa mord hade dock O och H definitivt det väl förspänt i livet och enormt många möjligheter att både hejda sig, stoppa varandra eller be om hjälp. De var inte heller psykiskt sjuka enligt polisen och hade kunnat dela med sig av sina lugnade preparat till barnen, något de inte gjorde.

Nej, deras dubbelmord på barnen är, oavsett om du tror att barnen (just då) var sjukare än vad som framkommit, både fruktansvärda och vedervärdiga
Menar du dessutom att sjukare barn skulle varit mer försvarligt att mörda??

Förhoppningsvis inser alla föräldrar i hela världen hur vidriga och förkastliga Os och H’s handlingar varit. Och att detta aldrig sker någonstans igen.
RIP Agnes och Moa.

Gott Nytt År! 🎉🍾💥

Det finns ingen trovärdighet i att de skulle ha mördat barnen och sig själva pga en allmän ME-diagnos. Alltså har de troligast erhållit en annan diagnos rörande barnen.

Att karikera föräldrarna tillför inget. Att de två skulle ha varit så uppfyllda av sin egen förträfflighet att de ansåg sig nödda att genomföra detta har heller ingen trovärdighet för sig. Möjligtvis, möjligtvis att de var så totalt körda i botten av belastningen det innebar att ta hand om flickorna, och sörja för sina liv i övrigt — att de förlorade fattningen och beslutade ta snabbaste utväg — som en självmördare med brådis. Kanske. Men tveksamt. Det kanske förvisso kunde räcka om en av föräldrarna var påtagligt suicidal. Och den andre inte ville fortsätta ensam.

Men man behöver inte förutsätta ondska. Ondska är sällsynt. Självmördare må vara ”själviska” och kortsynta men för de flesta går det hand i hand med att tro sig inte vilja skada andra. Och känslan kan nog vara övertygande.

Förbuden står listade på samma anslag av goda skäl, men när man i efterhand dömer måste man kunna göra sig besväret att försöka se skillnad på vad som skett i förtvivlan eller rådlöshet och vad som skett av dumhet och vad som skett av lättja eller ondska.
Citera
2018-12-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja - och jag gav dig en länk som visar att viss bröstcancer och viss behandling nu påvisar recidiv mycket långt fram i tiden.
Det behöver inte vara motstridiga uppgifter med andra ord.
Elli som kände familjen påstod bestämt att Hanna var frisk och inte fått något recidiv. Andra postare fick pm om motsatsen. Därav motstridiga uppgifter.
Citera
2018-12-31, 21:11
Medlem
Det hintades för ett tag sen om att pressen skulle skriva mer om fallet men det skrivandet lyser med sin frånvaro (intervjun med O:s chef räknar jag inte). Rann det ut i sanden?
Citera
2018-12-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det hintades för ett tag sen om att pressen skulle skriva mer om fallet men det skrivandet lyser med sin frånvaro (intervjun med O:s chef räknar jag inte). Rann det ut i sanden?
Senaste jag hört från journalisthåll är att man inväntar att utredningen blir formellt nedlagd och sedan försöker man med alla medel få ut hela utredningen.
Vi kan bara hoppas på resultat.
Citera
2018-12-31, 21:59
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Elli som kände familjen påstod bestämt att Hanna var frisk och inte fått något recidiv. Andra postare fick pm om motsatsen. Därav motstridiga uppgifter.

Jag är ganska säker på att Hanna inte hade cancer när familjen dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in