2019-01-01, 03:37
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Stackare.

Man måste se uttalandena i sitt rätta tidsperspektiv förstår du.

På 50-talet kunde du skriva neger i dagspress och Sven Jerring kallade folk för negrer i radio utan att någon reagerade.

Du förstår, allt är mer stigmatiserat idag, så Ebbas uttalanden är lite starkare markeringar än Hägglunds.

Hyllningarna till Ebba är välförtjänta.

Vill du ha en näsduk?

Jag vill hävda att det var mer stigmatiserat att angripa vänstern när Göran Hägglund gjorde det. Notera gärna att hans av vänstern söndersågade tal om "Verklighetens folk" hölls innan Sverigedemokraterna hade kommit in i riksdagen.
Citera
2019-01-01, 05:47
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
För en som helt missat detta, vad handlar Forum för Levande Historia om? Vad har de gjort, annat än vad jag kan se på bilden att Lom.. vad hon nu hette, sa?

EDIT: hittade många trådar om det, har lite att läsa, märker jag.

Forum för Levande Historia arbetar med att påmina svenskarna om hur de stackars oskyldiga judarna blev illa behandlade utav vita män under andra världskriget, de kämpar emot "antisemitism och rasism".

Så här står det på Wikipedia, "Forum för levande historia är ett nationellt forum för att främja demokrati, tolerans och mänskliga rättigheter, med utgångspunkt i Förintelsen. Myndigheten ska sträva efter att stärka människors vilja att aktivt verka för alla människors lika värde. Den tar fram utredningar och faktamaterial, visar utställningar för skolelever och allmänhet och bedriver informationsverksamhet i övrigt."

En judisk propaganda organisation med andra ord, som lever på skattemedel
Senast redigerad av Framtyr 2019-01-01 kl. 05:58.
Citera
2019-01-01, 06:09
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rake1234
Sluta tjata om judar. Vet faktiskt inte vad jude är ? Ras, religion, färg, ekonomi, språk, geografi ? jävla tjafs ! SKÄRP ER !

Kan ärligt säga att jag tyckte precis som du - att det var ett jävla tjafs om judar och zionism och annat, allt är tydligen deras fel.

Problemet är detta - det finns en hund begraven i vår historia. Varför skulle det annars vara olagligt att ifrågasätta saker från den officiella storyn angående WW2 i Tyskland? Börjar man skrapa lite på ytan så ... blir man helt förskräckt. Allt man har lärt sig i skolan är förskönade historier, en del är direkt påhittat och en otroligt massa utelämnas helt.

Som exempel.. Hitler utrotade judar.. 6 miljoner var det väl när jag gick i skolan. Men aldrig någonsin berättades det varför han hade ett sånt oresonligt hat. Missade jag anledningen, eller? Låt oss säga så här, nu vet jag varför, och nu tror jag inte längre på den officiella siffran alls.
Citera
2019-01-01, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det är direkt obehagligt att du beskriver Helle Klein och Ingrid Lomfors som "judinnor" och lyfter fram deras judiskhet som förklaring till deras åsikter. Helle Klein och Ingrid Lomfors är stollevänster-feminister, det är därför de har sina vansinniga idéer, och stollevänster-feminister borde därför räcka som beskrivning av dem.

Observera att det finns gott om folk helt utan judiskt påbrå som också är stollevänster-feminister eller stollevänster-PKister.
Att hävda att Lomfors och Kleins beteende inte har något med deras judiska bakgrund att göra är ungefär lika begåvat som att säga att det inte är relaterat till islam när en muslim skriker Allahu akbar och skär halsen av förbipasserande otrogna. Naturligtvis spelar det in. Därmed inte sagt att alla judar är som Lomfors/Klein eller att alla muslimer är terrorister. I själva verket är det bara en bråkdel som håller på så här.

Det ligger faktiskt i de vettiga judarnas intresse att andra törs säga ifrån istället för att bara svälja det eviga kollektiva skuldbeläggandet av européerna för förintelsen, samtidigt som judar aldrig får anses kollektivt ansvariga för judiska kommunisters brott mot mänskligheten. Det måste även vara tillåtet att ifrågasätta det hyckleri som säger att judar har rätt till en egen etnostat medan svenskar och andra folk får sin existens förnekad och förväntas underkasta sig mångkulturen. Att tvingas tiga om denna dubbelmoral av rädsla för anklagelser om antisemitism skapar nämligen ett ressentiment. Förr eller senare får en del nog och blir antisemiter på riktigt. Och i det läget kan man knappast räkna med stöd från alla dem som blivit orättvist stämplade som antisemiter.
Citera
2019-01-01, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Missat helt. Kan du berätta mer?
Läs bibeln.
Citera
2019-01-01, 08:21
Medlem
JustZlatans avatar
Ebba är den snyggaste partiledaren. Det tål inte dessa fula och äckliga vänsterfeminister. Ebba blir ett attraktivt byte. I sakfrågan har Ebba självklart rätt.

Förstår dock inte vad judefrågan har med det att göra. En överväldigande majoritet av världens judar håller med Ebba. Vänsterfeministjudar är lika koko som vänsterfeministmuslimer.
Citera
2019-01-01, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Nej, det var verkligen onödigt med detta fjäsk. Gissar att Ebba inte har någon vidare koll på vad Lomfors sysslat med, eller så är det ren feghet.

Eller så är det kanske så att hon precis som övriga är en liten hycklar-hynda.

Löjligt att lyfta upp den där ormen till en hjältinna bara för att hon råkar säga något som stämmer med den egna agendan.
Citera
2019-01-01, 08:33
Medlem
Begreppet "myndighetsvänstern" är uppenbarligen ett rött skynke för många. Det finns helt klart en rädsla för att den mer konservativa delen av borgerligheten (särskilt om den börjar samarbeta med det ännu mer konservativa SD) kommer att rensa upp bland de starkt politiserade statliga institutionerna. Oron är inte helt obefogad, skulle jag vilja säga. Minns t.ex. att Genusmyndigheten ryker med den nya moderatbudgeten. Socialdemokraten Carina Hägg verkar vara övertygad om att Forum för levande historia kommer att drabbas av samma öde.

Citat:
Kan inte se angreppet på Ingrid Lomfors som något annat än ett sätt att bana vägen för att lägga ner @levandehistoria @kdriks
https://twitter.com/CarinaHagg/status/1079320134370639872

Citat:
Två myndigheter har stängs som följd av budgeten som klibbades nyligen. Folkus skrev om politik för myndigheter i regeringsställning
https://twitter.com/CarinaHagg/status/1079314105029267457

Forum för levande historia är Göran Perssons skapelse och således ursprungligen ett socialdemokratiskt projekt. Det ligger därmed i skottlinjen för den som går till storms mot "myndighetsvänstern". Det man lätt glömmer är att Forum för levande historia inte var helt okontroversiellt när det grundades. Tanken att staten ska skriva historia och att skolundervisningen i historia ska handla om moralisk fostran provocerade en del liberaler och liberalkonservativa. Det riktades också kritik mot det ensidiga fokuset på nazismen samtidigt som kommunismens illdåd hamnade i skymundan. (När Forum för levande historia till slut gick med på att lyfta frågan om kommunismens brott mot mänskligheten var det under eufemismen "kommunistiska regimers brott mot mänskligheten".)

Nu tror jag väl i och för sig att det är rätt osannolikt att just Forum för levande historia läggs ned. Judar har alldeles för mycket makt i Sverige både kulturellt och ekonomiskt för att det ska kunna hända.
Citera
2019-01-01, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Eller så är det kanske så att hon precis som övriga är en liten hycklar-hynda.

Löjligt att lyfta upp den där ormen till en hjältinna bara för att hon råkar säga något som stämmer med den egna agendan.
Håller inte med alls. Det är jättebra att mainstreampolitiker och verklighetens folk vågar ifrågasätta, om än försiktigt och inlindat. Stigmatiseringen har varit så stark att varje steg i rätt riktning bör applåderas. Dock kan man påpeka att det är fel att krypa och fjäska för den som behandlar en illa.
Senast redigerad av Nebeltag 2019-01-01 kl. 08:46.
Citera
2019-01-01, 08:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Begreppet "myndighetsvänstern" är uppenbarligen ett rött skynke för många. Det finns helt klart en rädsla för att den mer konservativa delen av borgerligheten (särskilt om den börjar samarbeta med det ännu mer konservativa SD) kommer att rensa upp bland de starkt politiserade statliga institutionerna. Oron är inte helt obefogad, skulle jag vilja säga. Minns t.ex. att Genusmyndigheten ryker med den nya moderatbudgeten. Socialdemokraten Carina Hägg verkar vara övertygad om att Forum för levande historia kommer att drabbas av samma öde.

https://twitter.com/CarinaHagg/status/1079320134370639872

https://twitter.com/CarinaHagg/status/1079314105029267457

Forum för levande historia är Göran Perssons skapelse och således ursprungligen ett socialdemokratiskt projekt. Det ligger därmed i skottlinjen för den som går till storms mot "myndighetsvänstern". Det man lätt glömmer är att Forum för levande historia inte var helt okontroversiellt när det grundades. Tanken att staten ska skriva historia och att skolundervisningen i historia ska handla om moralisk fostran provocerade en del liberaler och liberalkonservativa. Det riktades också kritik mot det ensidiga fokuset på nazismen samtidigt som kommunismens illdåd hamnade i skymundan. (När Forum för levande historia till slut gick med på att lyfta frågan om kommunismens brott mot mänskligheten var det under eufemismen "kommunistiska regimers brott mot mänskligheten".)

Nu tror jag väl i och för sig att det är rätt osannolikt att just Forum för levande historia läggs ned. Judar har alldeles för mycket makt i Sverige både kulturellt och ekonomiskt för att det ska kunna hända.

När sossarna har makten skapar de statliga institutioner för att bedriva vänsterpropaganda och indoktrinering av medborgarna. Därmed utöka sin makt. Inte alls konstigt att konservativa krafter försöker motverka det genom att lägga ner dessa vänsterinstitutioner. Demokratiskt helt i sin ordning.
Citera
2019-01-01, 08:58
Medlem
Citat:
Håller inte med alls. Det är jättebra att mainstreampolitiker och verklighetens folk vågar ifrågasätta, om än försiktigt och inlindat. Stigmatiseringen har varit så stark att varje steg i rätt riktning bör applåderas. Dock kan man påpeka att det är fel att krypa och fjäska för den som behandlar en illa.

Absolut det håller jag helt med om och brukar själv ta varje chans i vardagen att ställa en klurig motfråga efter att ha fått långa haranger serverade av någon pk-dåre.

Men det jag menar är att bara för att EBT kanske har rätt i sak den här gången är hon inte förvandlad till sanningssägarnas främsta frontsoldat i alla andra sammanhang utan ska i det större sammanhanget ha samma hycklar-status som alla övriga ormar.
Citera
2019-01-01, 09:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
För en som helt missat detta, vad handlar Forum för Levande Historia om? Vad har de gjort, annat än vad jag kan se på bilden att Lom.. vad hon nu hette, sa?

EDIT: hittade många trådar om det, har lite att läsa, märker jag.

Som jag förstår det inte insatt i detaljer är forum för levande historia till för att vi aldrig ska glömma utrotningen av judar. Att glömma andra historiska massaker, som av Tutsierna i Rwanda, Turkarnas folkmord på Armenier Kurder m.fl. 1915. Kommunisterna dödad många miljoner, främst ryssar, efter första världskriget. Djingis Khan mördade visst 40 miljoner men ha ses bara som en kul parentes i världshistorien.

Att det just är Judarna som vi inte får glömma är märkligt. De ska få en egen institution i Sverige. Sverige som inte ens var med i kriget. Det har motionerats i kommunfullmäktige i flera kommuner och i riksdagen om att uppmärksamma andra "folkmord". Sossar kommunister och miljöpartister gör allt för att gå i mot dessa förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in