Citat:
Ursprungligen postat av
Adjin
Inte än iaf. Du får ta mig som källa, mer kan jag tyvärr inte avslöja. take it or leave it.
Alla IVO-anmälningar diarieförs och är, åtminstone till den del som bekräftar att anmälan skett och utredning pågår, offentliga.
Det är en mycket lätt sak att ta reda på vilka IVO-anmälningar som skett ex på barnmedicinska kliniken i Lund under sista året.
Dock kan IVO enbart utreda legitimerade sjukvårdsgivare i Sverige.
Alla andra som inte har en svensk sjukvårdslegitimation kan tyvärr göra vad de vill med den sjukes godkännande så länge de inte behandlar individer under 10-år, cancersjuka eller gravida.
Det är därför som uppmärksammade deslegitimeringar av ex plastikkirurger som våldtagit eller varit grovt oskickliga, är tandlöst. De kan fortsätta operera och behandla sina patienter på sina kliniker precis som vanligt - utan läkar legitimation.
Jag håller helt med dig om att en ordentlig genomgång vad som egentligen skett när två så unga syskon fick ME-diagnoser och vad de erbjöds för hjälp, stöd och behandling vore väldigt bra.
En utredning av alla ställen de kan ha varit i kontakt med, även mer ljusskygga kliniker borde absolut ske.
Tyvärr kan således inte IVO göra det om flickorna behandlats hos någon som inte har - eller haft en numera indragen - svensk legitimation.