2018-12-31, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Nu är ju tyvärr laptops och mobiler väldigt lättflyktiga bevisföremål. Och med en IT-firma i "bolagsgruppen" så har de säkert möjligheter. Med deras hjälp har de säkert kunnat få kunskap om att information kan återfås från raderade hårddiskar och mobiltelefoner. Därför tror jag dessa datorer och mobiler är utbytta sedan länge.

Det enda rätta hade varit en oannonserad gryningsräd med beslagtagande redan på sommaren 2017 när detta blev känt under förundersökningen. Nu är det för sent.

Däremot har ju bankerna kvar information om alla rörelser på kontona.

Det här med "laptops och mobiler" var nog från min sida mer bildligt menat. Alla transaktioner som har att göra med Nujens fem-sex års byggnadsarbete på de tre fastigheterna bevaras i minst sju år av bankerna (i praktiken blir det oftast tio år) och de finns lätt åtkomliga för både Skatteverket och Polismyndigheten. Men då måste det också till väl grundade misstankar om brott - och det är just det som vi är i färd med att bygga upp från bottenträsket på Gotland. Hannes ständigt upprepade påstående att myndigheter, särskilt polisen, bryr sig mindre om anonyma anmälningar bygger på missuppfattningen, att jag och min son skulle vara vittnen eller brottsoffer när vi i själva verket har axlat uppgiften som ett par åklagare. Ingen myndighet behöver ha kontakt med oss för att utreda de anmälda brotten och missförhållandena.
Nu har vi redan inlett vårt nyårsfirande här med ett glas champagne.
Gott Nytt År på er alla som fortfarande håller er kvar på FB!
Citera
2018-12-31, 16:00
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det här med "laptops och mobiler" var nog från min sida mer bildligt menat. Alla transaktioner som har att göra med Nujens fem-sex års byggnadsarbete på de tre fastigheterna bevaras i minst sju år av bankerna (i praktiken blir det oftast tio år) och de finns lätt åtkomliga för både Skatteverket och Polismyndigheten. Men då måste det också till väl grundade misstankar om brott - och det är just det som vi är i färd med att bygga upp från bottenträsket på Gotland. Hannes ständigt upprepade påstående att myndigheter, särskilt polisen, bryr sig mindre om anonyma anmälningar bygger på missuppfattningen, att jag och min son skulle vara vittnen eller brottsoffer när vi i själva verket har axlat uppgiften som ett par åklagare. Ingen myndighet behöver ha kontakt med oss för att utreda de anmälda brotten och missförhållandena.
Nu har vi redan inlett vårt nyårsfirande här med ett glas champagne.
Gott Nytt År på er alla som fortfarande håller er kvar på FB!
Gott Nytt År på er också. Hannes kanske har tid att läsa på lite dokument och vad som skrivits i tråden, nu under helgen.
Citera
2018-12-31, 17:41
Medlem
Citat:
Nu är ju tyvärr laptops och mobiler väldigt lättflyktiga bevisföremål. Och med en IT-firma i "bolagsgruppen" så har de säkert möjligheter. Med deras hjälp har de säkert kunnat få kunskap om att information kan återfås från raderade hårddiskar och mobiltelefoner. Därför tror jag dessa datorer och mobiler är utbytta sedan länge.

Det enda rätta hade varit en oannonserad gryningsräd med beslagtagande redan på sommaren 2017 när detta blev känt under förundersökningen. Nu är det för sent.

Däremot har ju bankerna kvar information om alla rörelser på kontona.

FB-trådens deltagare får ursäkta, men jag har lätt påstruken smugit mig ut till min dotters gäststuga av medeltida stenfragment med min dator gömd under förklädet (det är jag som är kocken gudbevars). Jag vill bara kommentera zurfarns "oannonserade gryningsräd".

Är det någon här i tråden som minns det dramatiska gripandet av Ingmar Bergman för skattebrott på Dramaten med ett stort pådrag, husrannsakan och beslagtagande av dokument och jag tror till och med handklovar användes, i vart fall fanns de fotograferade på platsen (jag tror det var 1975 eller 1976)? Skattemyndigheten och polisen var tuffare förr, minsann. Vi var många jurister då som undrade om detta tillslag verkligen var motiverat och juridiskt riktigt. Men han hade väl några riktiga antagonister på inflytelserika poster. Det visade sig (långt senare) att Ingmar Bergman hade alla sina affärer i ordning. Ja, det var väl bara detta jag ville säga medan grytorna står på sparlåga, annat var det förr! Bergman själv tog så illa vid sig av behandlingen att han för flera år lämnade Sverige och bosatte sig i Tyskland. Jag tror inte att Nujens frivilligt skulle lämna landet, ens om de blev åtalade och dömda för skattebrott.

Skål!
Senast redigerad av medianox 2018-12-31 kl. 17:45.
Citera
2018-12-31, 19:04
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
FB-trådens deltagare får ursäkta, men jag har lätt påstruken smugit mig ut till min dotters gäststuga av medeltida stenfragment med min dator gömd under förklädet (det är jag som är kocken gudbevars). Jag vill bara kommentera zurfarns "oannonserade gryningsräd".

Är det någon här i tråden som minns det dramatiska gripandet av Ingmar Bergman för skattebrott på Dramaten med ett stort pådrag, husrannsakan och beslagtagande av dokument och jag tror till och med handklovar användes, i vart fall fanns de fotograferade på platsen (jag tror det var 1975 eller 1976)? Skattemyndigheten och polisen var tuffare förr, minsann. Vi var många jurister då som undrade om detta tillslag verkligen var motiverat och juridiskt riktigt. Men han hade väl några riktiga antagonister på inflytelserika poster. Det visade sig (långt senare) att Ingmar Bergman hade alla sina affärer i ordning. Ja, det var väl bara detta jag ville säga medan grytorna står på sparlåga, annat var det förr! Bergman själv tog så illa vid sig av behandlingen att han för flera år lämnade Sverige och bosatte sig i Tyskland. Jag tror inte att Nujens frivilligt skulle lämna landet, ens om de blev åtalade och dömda för skattebrott.

Skål!

Min bäste medianox,

Först vill jag återgälda skålen! Santé!

Jag förstod ju det ditt bildliga, angående datorer och mobiler, men vi har ju andra läsare här i tråden. Om jag kan locka in Professor Vingmutter i tråden så försöker jag i alla fall. Trots att jag tror att han tittar in ibland.

Nåväl. Bergman-historien minns jag väl. Jag är tydligen så gammal. Det var det ett annat tryck då på en förmodad skattebrottsling. Håller med. Inte bara Bergman. Fick inte den f.d. justitieministern Ove Rainer avgå med självmord som utgång? Detta efter lite förmodat skattefiffel. Som jag kommer ihåg det så var det något som inte var särskilt förbjudet han gjorde och han friades i Svea Hovrätt 1988. Men han bemötte medieuppbådet lite fel, och därmed hans för tidiga och tragiska självmord.

Dessutom var ju självaste herr Palme ute i pressen, för som jag svagt kommer ihåg, nåt fuffens med Harvard??

Vi har ju ett mycket senare exempel på handklovsbeläggande. På bästa sändningstid får vi i TV se den berömde (numera) och äldre och lätt kutryggiga kulturprofilen med starka kopplingar till Akademien föras in i rättssalen fängslad med handbojor. Det var nog inte bara jag som tappade whiskypinnen i golvet av ren häpnad. Tiderna förändras. Och inte tycks det till det bättre.

Men nu tycks vi ha en annan adel som är untouchable.

Men jag kan inte undgå att filosofera om hur det kunde gått om polisen gjorde det dom borde ha gjort, dvs. den där gryningsräden låt säga i maj 2017.

Gott Nytt År på dig och andra grävare i denna fantastiska tråd.
Citera
2018-12-31, 19:13
Medlem
Jag vill med dessa rader först och främst hylla Medianox för fantastiska insatser i ärendet. Även sonen så klart men jag tror att det är Medianox som gjort det mesta av grävarbetet i släkten.

Först en särskild skål till familjen "Medianox".

Sedan vill jag tacka er andra som bidragit till att klarlägga fakta och ta ärendet framåt (Enne m.fl.). Jag inkluderar här även mig själv i tacket som besökt "Allmänhetens Terminal" på SKV enkom för att reda ut huruvida The Nujens gjort några inbetalningar av arbetsgivaravgifter och skatter. Så var inte fallet. Jag har vidare begärt ut taxeringsuppgifter kring fastigheterna och här informerat om att vissa fastigheter är feltaxerade på alla sätt och vis.

SKV har sedan länge fått information om de felaktigheterna och om uppenbart skattefusk. Om inte SKV påbörjat en utredning (vilket jag tror de gjort ) så är jag säker på att Medianox skrivelser får dem att göra det.

Finessen med MN:s skrivelser är att måla in myndighetssverige i ett hörn vilket gjorts på ett suveränt sätt.

FB borde instifta ett pris som Guldspaden som grävande journalister delar ut till varann. Jag kan lova att det första priset, "Flashbackspaden", i så fall kommer att föräras Medianox.

Priset utdelas anonymt så klart och MN har all rätt att få förbli anonym.

Avslutar med en ytterligare skål till alla som här bidragit till att vi kan se fram emot 2019 med tillförsikt i ärendet.

Gott Nytt År från Costa Del Sol!
Citera
2018-12-31, 19:57
Medlem
Midnatt råder, tyst det är i media...

Men det är väl först om en månad som det blir årsjubileum i denna tråd och dess ämne?

Som kuriosa kan påtalas att D & Rs bostad i Nacka kallas "Villa Hallström", kanske därför de valde att döpa militärförrådet till Villa Zetterling? (Z var för övrigt utforskare av träskets hemligheter på 30-talet...).

För övrigt kanske det finns info om "entreprenören" som renoverade den k-märkta Nackavillan (och senare anlitade Akilov enligt Nujens) i den kommunens arkiv? Ett grävuppslag?

För att travestera Özz: 2019 blir ett bra år!
Senast redigerad av Enne 2018-12-31 kl. 20:06.
Citera
2018-12-31, 20:58
Medlem
Citat:

Skål!

Ett litet syftningsfel men det är tillåtet på nyårsafton. Ingemar Bergman hade inte begått 'skattebrott på Dramaten'. Men han blev under stort pådrag gripen där för förmenta skattebrott. Massmedia hade stort pådrag och det sparades inte på trycksvärta. Bergman blev självklart ursinnig och djupt kränkt över myndigheternas agerande mot honom. Han fick negativ kritik för att han beklagade sig över hanteringen och fick svaret att han inte skulle bemötas annorlunda än andra för att han var "kändis" och världsberömd. Så visade det sig, som sagt, att Bergman inte hade gjort något fel i sin redovisning och sina deklarationer. Skattemyndigheten fick krypa till korset och be om ursäkt för att de agerat som de gjorde utan saklig grund. De hade om något varit oklart kunnat skicka en enkel förfrågan. Men de var så styrda mot att sätta dit en världsberömd person.

Fjärran från den skrutt till nationellt begränsad berömdhet som Özz N. I Nüjens fall råder ingen som helst tvekan: Hans familj har definitivt anlitat och betalat "svarta" ersättningar till en illegal invandrare, som därtill råkade vara terrorist. Bergmans hem och hus, all hans redovisning "dammsögs" och ingenting hittades som gav anledning till det resoluta ingripandet. Mot Nüjens verkar det råda stiltje för alla åtgärder från någon myndighet med makt att ingripa mot uppenbart skattebedrägeri. Hjälper myndigheterna (regionen, Skatteverket, ekobrottsmyndigheten, Advokatsamfundet ...) Nüjens att förhala deras fall för att det ska falla i en so där ingen orkar gräva?
Citera
2018-12-31, 21:30
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Midnatt råder, tyst det är i media...

Men det är väl först om en månad som det blir årsjubileum i denna tråd och dess ämne?

Som kuriosa kan påtalas att D & Rs bostad i Nacka kallas "Villa Hallström", kanske därför de valde att döpa militärförrådet till Villa Zetterling? (Z var för övrigt utforskare av träskets hemligheter på 30-talet...).

För övrigt kanske det finns info om "entreprenören" som renoverade den k-märkta Nackavillan (och senare anlitade Akilov enligt Nujens) i den kommunens arkiv? Ett grävuppslag?

För att travestera Özz: 2019 blir ett bra år!

Aha, du menar denne person:

Per August Leonard Hallström, född 29 september 1866 i Stockholm, död 18 februari 1960 i Nacka, var en svensk författare, översättare och civilingenjör; ledamot av Svenska Akademien 1908, dess ständige sekreterare 1931–1941 och ordförande i dess Nobelkommitté 1922–1946. Gift 1895 med Helga Åkerberg. Wikipedia
Född: 29 september 1866, Stockholm
Död: 18 februari 1960, Nacka
Böcker: En skälmroman, Carl Snoilsky: en levnadsteckning, MER
Utmärkelser: De Nios Stora Pris
Nomineringar: Nobelpriset i litteratur

Klart Debbie och R ska bo i det huset, vad annars. Men trots allt, vad jag vet, så tar de ännu inte egen helikopter ut till Tingstäde. Men det kommer sannolikt. Men än så länge åker de Gotlandsbåten ut.

Hur de tog sig från Visby Hamn till Tingstäde har jag sämre koll på.

Egen bil, gissar jag, R eller D:s tjänstebil. Özz äger väl bara en cykel? Om ens det.
Citera
2019-01-01, 11:46
Medlem
Citat:
Hur de tog sig från Visby Hamn till Tingstäde har jag sämre koll på.

Egen bil, gissar jag, R eller D:s tjänstebil. Özz äger väl bara en cykel? Om ens det.
Bilen som syns på bilden är en Chevrolet, reggad på Rickard. Han kör även en svart Volvo xc60, som är tjänstebil från Telia. Özz skjutsas väl ofta av Mamoste, som kör Mercan som är reggad på Nujen media.

Apropå villan så var den enligt uppgift i behov av renovering då Nujens köpte den. Eftersom den är en kulturbyggnad finns det krav på vad som får göras, så inför renoveringen runt 2011 bör det ha varit ett ärende i Nacka kommuns byggnämnd. Där kan eventuellt finnas uppgifter om vilken entreprenör som skulle utföra arbetet, dvs den som Rickard hittade på nätet och 2015 anlitade i Tingstäde då Akilov var där.

Från hitta.se:
Citat:
SICKLAÖN 151:4
Kommun: Nacka
Beräknad area: 1 779 m2
Här finns 5 personer och 2 företag

1 bygghändelse
2009-05-08
Bygglov - Utvändig ändring, vindsfönster. Inglasning altan.
Citera
2019-01-01, 22:14
Medlem
Om någon vill se en ögonblicksbild hur Skolan såg ut från ovan vid ombyggnaden sommaren 2015 så kika in på satellitläget på Apple Maps (funkar väl bara med Mac/iOS). Det verkar som taket då är nymålat och byggnadsmaterial ligger upplagt utanför. Anar en byggställning så fasaden målades väl då. Kan dock inte skymta Akilov...

(Motsvarande satellitbild på Google maps är nog från 2016, även då syns byggmaterial liggandes utanför Skolan).
Senast redigerad av Enne 2019-01-01 kl. 22:55.
Citera
2019-01-02, 00:26
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Snarorna dras åt!

Medianox skrivelser kan tjäna som en manual för andra flashbackare som vill påpeka missförhållanden för myndigheter och mediaetablissemanget.

Tänkte på en sak: om consiglieren i klanen, Debbie Nujen, haft förstånd att säga så här någon gång under våren-sommaren 2018:

”- Oj, har det bolag som vi anlitade inte betalat in löneskatt och arbetsgivaravgifter? Då har vi blivit lurade. Vi betalar skyndsamt in det saknade beloppet.”

Det handlar om runt 55-60.000 kr uppskattningsvis för de kända ca 85.000 kr som statskassan gått miste om. Och saken hade då varit ur världen. Särskilt om de givit publicitet åt saken. Özz hade ju exempelvis en helt otrolig möjlighet till det på bästa sändningstid i SVT. Och den här tråden hade sannolikt varit betydligt kortare. Och fastigheterna betydligt mindre kända.

Hur dum kan man vara? Det är inte precis Corleone-klass på don Mamoste och hans maffiaklan.

Men nu……. Tråden kommer att bli en FB-klassiker, sanna mina ord.
Jamenvisst är det så på grund av alla självförhärligande kommentarer som börjar inlemmas bland många adekvata inlägg. Troligen fylleinlägg som kommer upplevas ytterst pinsamma för de berörda och som tyvärr sänker nivån betydligt.
Citera
2019-01-02, 09:25
Medlem
Ur min sons anmälan till Skatteverket:

Misstänkt skattebrott

Özz Nujen och Debbie Nujen är som fastighetsägare och byggherrar ansvariga för de skatter och avgifter de enligt gällande bestämmelser har att erlägga till Skatteverket vid anlitandet av personal som inte är registrerade för F-skatt. Högst sannolikt har ett brott begåtts enligt 2 § skattebrottslagen (1971:69) när Rakhmat Akilov betalades 75 408 kronor från Debbie Nujens och Rickard Damms gemensamma privatkonto hösten 2015. Penningöverföringarna som gjordes till Akilovs personkonto vid fyra tillfällen avsåg enligt kontoutdrag ersättning för utfört arbete på Özz och Debbie Nujens gemensamt ägda sommarhus i Tingstäde på Gotland. Straffansvar inträder dock inte direkt när pengarna överförs till Akilovs personkonto. Ett skattebrott av arbetsgivaren begås först när Özz Nujen, Debbie Nujen och Rickard Damm medvetet underlåter att lämna riktiga uppgifter om just den här löneutbetalningen till Skatteverket.

Både Debbie Nujen och Rickard Damm har företagsekonomiska examina och måste därför vara väl medvetna om vilka regler som gäller vid löneutbetalningar, från såväl privatpersoner som företag. Özz Nujen saknar visserligen själv ekonomisk utbildning men har goda (?) skattetekniska rådgivare och agenter anställda i sitt (delägda) företag ROA Stockholm AB. Bolaget står till yttermera visso hos Lantmäteriet upptaget som officiell c/o adress för det av Özz Nujen ägda företaget Nujen Media AB, som i sin tur är ägare till Gazeliigården. Dessutom talar han enligt egen uppgift i stort sett dagligen med sin syster, som han genomfört ombyggnaden av sina tre fastigheter i Tingstäde tillsammans med. Om då syskonen ändå väljer att vid fyra olika tillfällen betala en för dem helt okänd person sammanlagt 75 408 kronor utan några fakturor som grund för utbetalningarna, finns goda skäl att misstänka att de medvetet har undandragit intäkter som skulle tillfalla staten. Det spelar ur rättslig synpunkt ingen roll vem av dem som har fört över pengarna till Akilovs personkonto - det helt avgörande är vad de har uppgivit till Skatteverket via sina ingivna kontrolluppgifter och deklarationer. Om detta kan jag naturligtvis inget med bestämdhet veta men sannolikheten för att de i dessa skulle ha tagit upp löneutbetalningen till Akilov och därmed erlagt skatt och avgifter i enlighet med gällande regelverk är väl i stort sett noll.

Om det misstänkta skattebrottet är att betrakta som grovt eller ringa är avhängigt i vilken utsträckning den här aktuella penningöverföringen är att betrakta som en engångsföreteelse (ett slags olycksfall i arbetet) eller som ett mer eller mindre i system satt förfarande vid betalning för utförda arbeten på Özz och Debbie Nujens tre fastigheter i Tingstäde. Byggnadsarbetet har där pågått under lång tid mellan 2012 och 2018 och har av allt att döma haft en betydande omfattning. Av tillgängligt fotomaterial på nätet framgår, att flera byggnader har genomgått en närmast total omvandling från tomma förrådsbyggnader till fullt utrustade hotell.

När ansvariga myndigheter inte ingriper vid ett så flagrant fall av svart arbete och svart betalning som det föreliggande bidrar de till att undergräva skatternas legitimitet och därmed skattemoralen hos landets medborgare. Det är därför viktigt att Skatteverket tillsammans med Polismyndigheten och Region Gotland nu utreder familjen Nujens byggnads- och affärsverksamhet i Tingstäde. Ju längre tid som går utan att någon myndighet agerar, desto mer undergrävs också allmänhetens förtroende för vårt rättssystem. Det skall i en rättsstat inte vara möjligt att slippa utredas för misstänkta brott bara för att man är en välkänd och i samhället till synes väl integrerad invandrarfamilj med kurdiska rötter.
Senast redigerad av medianox 2019-01-02 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in