Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
I övrigt anser jag att de använder ordet "världsmedborgare" fel, och de som har svarat och kategoriserat sig som "svensk" eller "världsmedborgare" kan också ha haft en annan definition av ordet än forskarna. En "världsmedborgare" är för mig, och jag är rätt säker på att det traditionellt varit den allmänna betydelsen av ordet också, en person som bott i flera olika länder (helst i flera olika världsdelar), talar språken där flytande eller åtminstone mycket bra, flyter in där och har vänner bland lokalbefolkningen. Någon som känner sig hemma på flera eller rentav många platser på jorden, som är världsvan och tar seden dit den kommer.
Jo, när jag har läst ordet i gamla skrifter, så brukade det väl användas på just beresta och världsvana personer. Som du skriver, så brukade de väl ofta även ha tillägnat sig mycket av det lokala språket, kulturen o.s.v. Det är värt att notera att de flesta av dagens självutnämnda "världsmedborgare" inte uppfyller flera av de punkter du nämner.
Och vore det bara det man menar med en "världsmedborgare", så skulle jag väl inte känna mig tvungen att märka ord, men många som använder uttrycket om sig själva idag fyller begreppet med mer än så, d.v.s. börjar närmast uppfatta det som något som har med medborgarskap att göra. Det är rimligtvis där det börjar skeva allvarligt, eftersom medborgarskap inte är något man väljer fritt, utan något man antingen får eller har haft från första början. Begreppet brukar ofta innefatta rättigheter som staten skänker en, men inte minst brukar det innefatta även en massa skyldigheter (och att förbryta sig mot dessa kan ofta följas av hårda bestraffningar, inklusive dödsstraff).
Och det är det här med att acceptera medborgerliga skyldigheter, att i egenskap som medborgare ta på sig uppoffringar, som dessa "världsmedborgare" brukar ha allra svårast för. Hela den nutida västerländska samhällselit som vi idag ser vurma för "mångkultur", för "världsmedborgarskap" o.s.v. kännetecknas just av att de inte alls vill behöva uppoffra sig för folk och samhälle, att deras personliga intressen ibland skulle behöva ge vika för folkets, samhällets och statens intressen. De är inte ens beredda att med sina liv försvara sitt eget folk och sitt eget samhälle, så föga förvånande är de ännu mindre intresserade av att göra samma sak för några andra.
När denna elit reser till internationella konferenser, reser till internationella filmfestivaler och konstbiennaler, turistar i olika länder, äter lite främmande mat och shoppar lite, så handlar det om intet förpliktigande självförverkligande och konsumtion. De är ofta inte ens tillräckligt intresserade av folket på plats för att lära sig deras språk, seder och perspektiv på livet. Ja, i många fall (som t.ex. i exemplen jag gav om politiska konferenser, filmfestivaler och konstbiennaler), så träffar de inte ens i första hand lokalbefolkningen (utom som uppassare), samt i den mån de gör det, så är det ett specifikt urval av befolkningen som ofta har liknande bakgrund som de själva. De är än mindre intresserade av att behöva uppoffra sin förmögenhet, hälsa och t.o.m. liv för lokalbefolkningens skull. De är högst beredda att betala lite pengar för vissa saker och i övrigt bjuda på en massa snack.
Det är därför denna samhällselit är så bevågna på PK. Att upprätthålla ett visst språkbruk och floskler är rätt bekvämt jämfört med att ta på sig uppgiften att tvingas göra något vars eventuella resultat (eller frånvaro av dem) går att mäta och som dessutom kanske innebär en massa risker för en själv personligen. Det är knappast svarta i amerikanska ghetton som gynnas ekonomiskt och socialt av att man inför språkregler på amerikanska toppuniversitet, även om man hävdar att det på något magiskt sätt skulle vara för deras skull.