2018-12-30, 21:50
Medlem
Paris24s avatar
Finns en massa ratings om uber, t.ex
https://www.consumeraffairs.com/travel/uber.html
Rätt många verkar sura... Vi var i New York i 21 dagar, uber är så stora att man inte längre säger Ta en taxi. Det ger fördelen att det finns massor av lediga taxibilar i NY, och att NY taxi sänkt priserna. Och de har börjat bli vänliga mot sina kunder. Konkurrens är alltid bra.
Citera
2018-12-30, 22:03
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Betalar ett fastställt pris direkt till chauffören alltså? Är bilarna uppskyltade? Finns taxameter? Är varje chaufför sin egen åkare?
Finns inte här, så inget jag kommit i kontakt med
.

Man betalar för sträckan man åker, och summan dras finns taximeter i appen, varje chaufför jobbar för sig själv, uber tar ut en % till sig själva, bilarna är inte uppskyltade, kan va din kompis Bosse och hans 740, däremot delas fordonen in i lyxighets klass, finns 3 klasser, bättre klass = dyrare priser, men inte jätte stor skillnad.
Citera
2018-12-30, 22:22
Medlem
Har man koll på om förarna betalar skatt?
Citera
2018-12-30, 22:38
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Har man koll på om förarna betalar skatt?

Bra fråga faktist, skulle anta det, med tanke på Ubers storlek och att det finns internationellt.
Citera
2018-12-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Bra fråga faktist, skulle anta det, med tanke på Ubers storlek och att det finns internationellt.
Om var och en är en företagare måste de ju ha f-skatt, det bör framgå på kvittot.
Citera
2018-12-30, 22:42
Medlem
Ser enbart en fördel. Det är ett globalt bolag. Du kan använda samma app över nästan hela världen.

Den fördelen dom hade innan om fasta priser. Boka via app mm.
Den är borta nu.
Citera
2018-12-30, 22:42
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Om var och en är en företagare måste de ju ha f-skatt, det bör framgå på kvittot.

Jag skulle tro att allt sparas i appen så att man lätt kan deklarera sin vinst när det väl är dags.
Citera
2018-12-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Man betalar för sträckan man åker, och summan dras finns taximeter i appen, varje chaufför jobbar för sig själv, uber tar ut en % till sig själva, bilarna är inte uppskyltade, kan va din kompis Bosse och hans 740, däremot delas fordonen in i lyxighets klass, finns 3 klasser, bättre klass = dyrare priser, men inte jätte stor skillnad.

Betalar man alltså inte i förväg? Har för mig någon skrev i tråden om att man ser priset innan man bokar. Finns en risk att det drar iväg då om chaufförerna ”kör fel” eller helt enkelt kör fel eller tar en omväg för den delen...
Citera
2018-12-31, 01:51
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Det är Uber som sköter all kundkontakt inkl betalningen via app så det är deras uppgifter du får.
Uber tar sin % och betalar föraren 1 gång i veckan eller något liknande.

Skatt sköter alla parter enskilt.
Citera
2018-12-31, 02:34
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Betalar man alltså inte i förväg? Har för mig någon skrev i tråden om att man ser priset innan man bokar. Finns en risk att det drar iväg då om chaufförerna ”kör fel” eller helt enkelt kör fel eller tar en omväg för den delen...

Nej du betalar inte i förväg, när du är framme vid din destination så avslutar chauffören resan på sin app och pengar dras från ditt konto. Sist jag åkte Uber i somras så fick jag ett preliminärt pris på vad en resa skulle kosta, och den siffran kommer alltid stämma om chauffören håller sig till rutten, skulle han avvika eller liknande och ta andra längre vägar så kommer det kosta mer, men, den chauffören kommer inte jobba kvar länge kan jag lova dig. Skulle en chaufför köra helt å helvete sätts hans rykte som chaufför på spel och han kan mycket väl bli avstängd från Uber på livstid. Men då måste han också få genuina klagomål riktad mot sig, och det är väldigt lätt att skicka klagomål om dåliga chaufförer då man efter varje resa kan välja att ge en recension om chauffören, och då kan man rösta på honom med en skala på 1-5, där 5 är bäst, samt att man Ev. kan anmäla honom eller dylikt om han gjort något fel. Dem har väldigt strikt policy.
Citera
2018-12-31, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Det är Uber som sköter all kundkontakt inkl betalningen via app så det är deras uppgifter du får.
Uber tar sin % och betalar föraren 1 gång i veckan eller något liknande.

Skatt sköter alla parter enskilt.

Men det betyder att varje förare är egen företagare med krav på f-skatt då de tillhandahåller en tjänst. Den som anlitar Uber blir då kund till just Uber, inte till det företag som ombesörjer just deras transport.
Verkar inte finnas i mer än några större städer av någon anledning.
Citera
2018-12-31, 12:53
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Verkar inte finnas i mer än några större städer av någon anledning.
Uber går chaufförer ut när det passar dem efter normala jobbet kanske, funkar i stor stad med många chaufförer i då är det alltid nån som kan köra, i en liten stad måste taxibolaget ha bilar ute efter schema för även skolskjuts, färdtjänst, etc förutom va till hands för vanliga kunder, då har chaufförerna detta som sitt heltidsarbete, får sitta i bilarna även om det inte råkar vara nåt att göra och tjäna ingenting. Dessutom när det lokala taxibolaget täcker 95% av den marknaden finns det lite kvar till några uberchaufförer, dessutom på en lokal ort är folk vana vid ett taxinummer sen länge. Så tror jag ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in