2018-12-30, 22:06
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Amortering innebär att penningmängden minskar vilket betyder att pengar förbrukas. Konsumtion av pengar alltså. Och enligt definition så är allt som inte går till konsumtion ett sparande. Så eftersom pengar förbrukas vid amortering så kan amortering per definition inte vara sparande.

Hur fick du till det här egentligen? Skulden minskar av amortering, inga pengar förbrukas (förutom tidigare då något kanske köptes eller investerades för de lånta pengarna), alltså ingen konsumtion av pengarna nu, d v s "sparande".
Citera
2018-12-30, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Enligt dig så är sparande hur mycket pengar du har på kontot som direkt kan användas för konsumtion (oberoende om pengarna härrör från lån (skuld), gåva eller lönearbete).

Endast en förståndshandikappad kan hysa sådana tankar. Logiskt ska du ta massvis med lån enligt din egen definition på sparande. Dock verkar du vara så förståndshandikappad att även logisk följdriktighet ligger bortom din fattningsförmåga.

Det mest tragiska är däremot att du är alltför korkad för att ta till dig argument. En tråd på snart 900 inlägg...
Jag förklarade skillnaden mellan exempel b) och c) för sign Pudersocker. Där en skillnad är att i ena fallet har man tillgång till pengarna men inte i det andra.
(FB) Är amortering och sparande samma sak?

Detta är något som är förenligt med svenska akademins definition av spara.
https://svenska.se/tre/?sok=Spara&pz=1
"Lägga undan för kommande behov"

Om det inte finns något att hämta vid behov så har man inte sparat. Är svenska akademin försthåndshandikappade gällande det svenska språket?

Sedan bör ju jobba på din logik. Det följer inte att man därmed bör ta SMS-lån. Det är en absurd slutsats som du behöver redogöra för i detalj hur det följer. Notera du behöver skilja på bör och är.

Citat:
Nej, har bara blivit trött på dig.
Ingen som tvingar dig att varken läsa eller skriva i denna tråd din jävla mupp. Men ska du skriva så får du skriva seriöst så att vi får en konstruktiv diskussion.
Citera
2018-12-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag frågade min 10-åring. Hon fattade direkt att det är samma sak att FÖRST spara ihop 120.000 kr på 24 månader som man sedan köper en lägenhet för, som att att ta ett lån på 120.000 kr som man sedan betalar av (amorterar) på 24 månader. Amortering är sparande i efterskott.
Tack, enkelt sammanfattat!
Citera
2018-12-30, 22:21
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Nej det är inte samma utfall.

i b) så har du direkt tillgång till 100

i c) så har du direkt tillgång till 200

Men med c) har du kvar skulden på 100. Din förmögenhet, balans, whatever, är densamma. Direkta tillgången beror på ditt lån, du kan ju låna hur mycket du vill det gör dig inte rikare.
Citera
2018-12-30, 22:29
Medlem
rätt svar är att om man amorterar i högre takt än tillgången minskar i värde så är det sparande
Citera
2018-12-30, 22:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
.

Eftersom du inte kunde svara på frågan utan ytterligare information så ska jag ge dig mer information nu så får vi se om det räcker för att du ska kunna svara. Detta är heller inget påhittat exempel utan två konton jag har hos Avanza.
Jag har två konton hos Avanza, konto A och konto B.
Konto A kallar Avanza för ett sparkonto och konto B kallar de för ett kreditkonto.

- Om jag sätter in 1000 kr på konto A är det då sparande?
- Om jag sätter in 1000 kr på konto B är det då sparande?
Kan du nu svara utan att göra antaganden eller vet du fortfarande inte?
Citera
2018-12-30, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Fast det viktiga här är ju att amortering gjorts via ett externt kassaflöde och att din nettoförmögenhet har ökat med 120k under året, och den definition som många av oss här i tråden använder är att kapitaltransaktioner från externa kassaflöden som leder till ökad nettoförmögenhet är sparande.
Nej, den definition som använts mest i tråden är att allt som inte är konsumtion är sparande. Jag har förklarat varför amortering är att anse som konsumtion.

Sedan så ger din definition olika status på begreppet amortering, för om du amorterar skulden med de 120k som du lånat så är det inte sparande enligt definitionen. Amortering är alltså sparande och icke-sparande på samma gång, vilket är någon slags ekonomisk variant på Schrödingers katt och därför bristande definition.

Citat:
Om du bara säger att du amorterat 120k på det kreditlån du tog på 120k, så förklarar det ju inte hur du kan ha 120k på kontot. Problemet här är att det blir omständigt att beskriva det beskrivna förfarandet om du inte får använda ordet spara. Du kan naturligtvis säga "Jag tog ett lån på 120k i januari och satte in dessa pengar på ett konto, och har sedan amorterat 10k per månad från lönen", men det enda du gör nu är att du förklarar *hur* du har sparat 120k och dina kapitalflöden (utan att säga order spara), istället för att säga att du har sparat.
Det här är inget problem. Du gör det till ett problem.

Citat:
Jag kan till viss del förstå att någon har problem med att säga att man sparar 10k varje månad (dvs att någon har svårt för att kalla själva transaktionen till långivare för sparande), men har du även problem med att säga "Det året sparade jag 120k"?
Du rörde inte de 120k som du lånade och du amorterade 120k. Det är ärligt talat inte svårare än så.

Låt mig vända på frågan.
Du lånar 120k och köper förbrukningsvaror för ett helt år. Du amorterar varje månad samt förbrukar varorna och har löst skulden samt förbrukat alla varor mot slutet av året.

Har du "sparat 120k det året"?

Om nej så är det inkonsekvent säga att du i ena fallet sparar men inte det andra.
Citera
2018-12-30, 22:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
rätt svar är att om man amorterar i högre takt än tillgången minskar i värde så är det sparande

Nej det är fel svar

sparande, den del av inkomsterna (intäkterna) som inte används till konsumtion.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/sparande
Citera
2018-12-30, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men om du inte tar något för givet utan istället frågar efter informationen du saknar så klarar du alltså inte av att svara på dessa enkla frågor? Vet du alltså inte vad sparande är eller vad som avgör om något är sparande eller inte?
Jag har två konton hos Avanza, konto A och konto B.

- Om jag sätter in 1000 kr på konto A är det då sparande?
- Om jag sätter in 1000 kr på konto B är det då sparande?
Jag saknar ingen information. Det är du som inte verkar kunna processa den information jag ger i mitt svar. Det är ditt bekymmer.
Citera
2018-12-30, 22:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag saknar ingen information. Det är du som inte verkar kunna processa den information jag ger i mitt svar. Det är ditt bekymmer.

Och klarar du av att svara då med den ytterligare informationen jag gav nu senast eller vet du inte?
Citera
2018-12-30, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Hur fick du till det här egentligen? Skulden minskar av amortering, inga pengar förbrukas (förutom tidigare då något kanske köptes eller investerades för de lånta pengarna), alltså ingen konsumtion av pengarna nu, d v s "sparande".
När det amorteras i en kreditekonomi så minskar den totala penningmängden i samhället. Dvs pengar förbrukas när det amorteras, dom försvinner poff.
Citera
2018-12-30, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och klarar du av att svara då med den ytterligare informationen jag gav nu senast eller vet du inte?
Jag har redan svarat dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in