2018-12-30, 17:19
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det var inte alls OT, prova att läsa det igen och fundera på frågan om du kan spara samtidigt som du har en skuld, anser du att det är möjligt?

Det är en fråga om avkastning, om man tror att man kan sysselsätta sina pengar bättre än genom tillgångens "potentiella" värdetillväxt eller ej som lånet är bundet till.

Det för mig är som sagt ett helt annat diskussionsämne, det har inget med sparande att göra.
Citera
2018-12-30, 17:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Det är en fråga om avkastning, om man tror att man kan sysselsätta sina pengar bättre än genom tillgångens "potentiella" värdetillväxt eller ej som lånet är bundet till.

Det för mig är som sagt ett helt annat diskussionsämne, det har inget med sparande att göra.

Och vilket svar kom du fram till, kan man spara samtidigt som man har en skuld? Avkastning har inte med topic att göra.
Citera
2018-12-30, 17:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Vi har i tråden grundligt gått igenom och definierat dessa begrepp. Jag rekommenderar dig att läsa tråden då det verkar behövas. Det finns nog med orwellska inslag i samhället idag.

Vi har kommit fram till att du har ditt eget språk, frasselitonska. Det språket använder samma ord som det svenska språket men orden betyder helt andra saker. Här i tråden bör vi dock fokusera på svenska.
Citera
2018-12-30, 17:26
Avslutad
Citat:
Vi har kommit fram till att du har ditt eget språk, frasselitonska. Det språket använder samma ord som det svenska språket men orden betyder helt andra saker. Här i tråden bör vi dock fokusera på svenska.
Varför ljuger du? Jag har hänvisat till svenska akademin. Vi har definierat sparande respektive amortering. Jag har utifrån detta visat med logiska resonemang och verklighetsbeskrivningar att amortering per definition inte är sparande.

Du kallar detta faktum för "frasselitonska". Det visar endast en sak. Att din ståndpunkt blivit helt sänkt av verkligheten.
Citera
2018-12-30, 17:37
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Och vilket svar kom du fram till, kan man spara samtidigt som man har en skuld? Avkastning har inte med topic att göra.

Varför skulle man inte kunna spara samtidigt som man har en skuld?
Har man högre avkastning på sitt eget kapital än räntekostnaderna så finns det ingen anledning att göra en utbetalning till fordringsägaren.
Citera
2018-12-30, 17:39
Medlem
Pudersockers avatar
Sant att amortering är en avbetalning på ett lån, d v s inte ett sparande om det skulle gälla konsumtion, men ett hus som ökar i värde är ju inte lika mycket konsumtion som en investering, liknande som att köpa aktier eller fonder, så om man lånat för att köpa aktier - eller hus - å sen betalar tillbaka lånen genom amortering så har man ju placerat de pengarna i nåt som förhoppningsvis ska ge utdelning längre fram, d v s ett sorts sparande, för sparande innebär ju att man lägger undan nu för att ha i framtiden. Vad ger ni för detta?
(lånet är ju bara för att man ska kunna köpa något dyrt nu medesamma som ett hus, d v s ett förtida sparande man lånar till men som för varje amortering blir en liten bit sparande)
Senast redigerad av Pudersocker 2018-12-30 kl. 17:46.
Citera
2018-12-30, 17:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Varför skulle man inte kunna spara samtidigt som man har en skuld?
Har man högre avkastning på sitt eget kapital än räntekostnaderna så finns det ingen anledning att göra en utbetalning till fordringsägaren.

Avkastning är som sagt var OT i frågan om amortering är sparande eller inte men fundera på frågan du ställde samtidigt som du läser detta inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Du får gärna förklara för mig hur du kan samla pengar på hög när du har en skuld? Du menar alltså att om du sätter in pengar på ett sparkonto så har du sparat men om du har amortetat med lika mycket så är det något annat trots att du har precis lika mycket i tillgångar och skulder i båda fallen?

Om du inte anser att amortering är sparande så anser du att det avgörs av vilket konto pengarna du inte konsumerar upp sätts in på, känns det rimligt för dig?
Citera
2018-12-30, 17:43
Medlem
1/1 tar jag ett lån på 120k, och sätter in på banken. Jag har i nuläget en skuld på 120k, men samtidigt 120k på banken, så nettoförmögenhet 0.

Varje månad amorterar jag 10k på min skuld.

31/12 är sista amortering gjord. Jag har nu en skuld på 0, och ett bankkonto med 120k.

Hur har jag uppnått en nettoförmögenhet på 120k om jag inte sparat något? Har jag konsumerat mig till denna summa?
Citera
2018-12-30, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Sant att amortering är en avbetalning på ett lån, d v s inte ett sparande om det skulle gälla konsumtion, men ett hus som ökar i värde är ju inte lika mycket konsumtion som en investering, liknande som att köpa aktier eller fonder, så om man lånat för att köpa aktier - eller hus - å sen betalar tillbaka lånen genom amortering så har man ju placerat de pengarna i nåt som förhoppningsvis ska ge utdelning längre fram, d v s ett sorts sparande, för sparande innebär ju att man lägger undan nu för att ha i framtiden. Vad ger ni för detta?
Att det är helt oavhängigt.

En amortering är en amortering och inte sparande oavsett om det man köper ökar eller minskar i värde i framtiden. Om det vore så, så anta du amorterat huset som du köpte för 1milj. År 5 så är huset värt 2milj. Enligt ditt resonemang har du då sparat 2milj. Anta att år 6 så är huset värt 0kr - vad hände med dina sparade 2 miljoner? Du hade ju sparat dom?!

Så huruvida amortering är sparande är oavhängig eventuell värdeförändring.

Det är total avsaknad av precision och en fördunkling att säga amortering är sparande.
Citera
2018-12-30, 17:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
1/1 tar jag ett lån på 120k, och sätter in på banken. Jag har i nuläget en skuld på 120k, men samtidigt 120k på banken, så nettoförmögenhet 0.

31/12 är sista amortering gjord. Jag har nu en skuld på 0, och ett bankkonto med 120k.

Hur har jag uppnått en nettoförmögenhet på 120k om jag inte sparat något? Har jag konsumerat mig till denna summa?

På svenska har du förstås sparat dig till denna summa men på frasselitonska har du konsumerat eftersom på det språket är amortering detsamma som konsumtion.
Citera
2018-12-30, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz

Hur fan tänker du?

Om du tar dina lånade 120k och amorterar samma lån så är ditt netto 0 den 31/12.

Det där trollerisiffertricket var det väl ingen som gick på.
Citera
2018-12-30, 17:52
Medlem
Tänk efter 1 gång till.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hur fan tänker du?

Om du tar dina lånade 120k och amorterar samma lån så är ditt netto 0 den 31/12.

Det där trollerisiffertricket var det väl ingen som gick på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in