2018-12-30, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Tänk efter 1 gång till.
Nej tala klarspråk, hur menar du?
Citera
2018-12-30, 17:54
Medlem
Ser hur du missförår mig nu. Jag menar naturligtvis inte att du använder pengarna på bankkontot för att amortera, utan jag gör precis som alla andra, sätter undan 10k från lönen varje månad för att amortera på mitt lån.

Citat:
Tänk efter 1 gång till.
Citera
2018-12-30, 17:57
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Att det är helt oavhängigt.

En amortering är en amortering och inte sparande oavsett om det man köper ökar eller minskar i värde i framtiden. Om det vore så, så anta du amorterat huset som du köpte för 1milj. År 5 så är huset värt 2milj. Enligt ditt resonemang har du då sparat 2milj. Anta att år 6 så är huset värt 0kr - vad hände med dina sparade 2 miljoner? Du hade ju sparat dom?!

Så huruvida amortering är sparande är oavhängig eventuell värdeförändring.

Det är total avsaknad av precision och en fördunkling att säga amortering är sparande.
Om huset är värt noll vid försäljning då har ju mitt satsande sparande gått åt helsefyr, det är fortfarande tänkt som ett sparande men det spårade ur totalt. Någon annans sparande i rysslandsfonder kan ju oxå gå åt pipsvängen, men visst kallar man det för sparande ändå, bara att sparandet råka bli en förlust.
Men visst en avsaknad av precision är det nog kanske.
Citera
2018-12-30, 18:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Om huset är värt noll vid försäljning då har ju mitt satsande sparande gått åt helsefyr, det är fortfarande tänkt som ett sparande men det spårade ur totalt. Någon annans sparande i rysslandsfonder kan ju oxå gå åt pipsvängen, men visst kallar man det för sparande ändå, bara att det ibland inte går som man vill.
Men visst en avsaknad av precision är det nog kanske.

Precis det är två olika handlingar, du spar pengar som du sedan investerar och oavsett hur investeringen går så förändrar inte det att du sparade först. Du kan även spara ihop till en bil eller en resa som garanterat kommer förlora i värde.
Citera
2018-12-30, 18:02
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Avkastning är som sagt var OT i frågan om amortering är sparande eller inte men fundera på frågan du ställde samtidigt som du läser detta inlägg:

Istället för att göra en utbetalning(amortering) till fordringsägaren så lägger du pengarna på hög på sparkontot istället.

Fodringsägaren tjänar på detta eftersom jag är en återkommande intäkt för denne genom ränta.
Och om jag som låntagare är nöjd med detta så är det en win win.
Citera
2018-12-30, 18:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Istället för att göra en utbetalning(amortering) till fordringsägaren så lägger du pengarna på hög på sparkontot istället.

Fodringsägaren tjänar på detta eftersom jag är en återkommande intäkt för denne genom ränta.
Och om jag som låntagare är nöjd med detta så är det en win win.

Du undviker frågeställningen. Exempel: du har ett sparkonto med 0 kr och ett skuldkonto med -1000 kr.

A. Du sätter in 100 kr på sparkontot
B. Du sätter in 100 kr på skuldkontot

Antar att du tycker att handlingen A är sparande så varför skulle inte handlingen B vara ett sparande?

Vem som tjänar på det ena eller det andra och om det finns ränta är inte topic.
Citera
2018-12-30, 18:08
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Precis det är två olika handlingar, du spar pengar som du sedan investerar och oavsett hur investeringen går så förändrar inte det att du sparade först. Du kan även spara ihop till en bil eller en resa som garanterat kommer förlora i värde.
Japp, å skulle jag låna till investeringen så är det ett lån till den förtida investeringen, å när jag amorterar på det så innebär det att jag byter en liten bit skuld till sparande i investeringen. Sen kan det gå som det vill med investeringen.
Citera
2018-12-30, 18:08
Avslutad
Citat:
Ser hur du missförår mig nu. Jag menar naturligtvis inte att du använder pengarna på bankkontot för att amortera, utan jag gör precis som alla andra, sätter undan 10k från lönen varje månad för att amortera på mitt lån.
Då har du amorterat 120k+ betalat ränta på en låneintäkt för 120k.

Det är du som har förklaringsbördan på varför denna amortering skulle vara sparande. Det enda du har gjort i praktiken är att betala x+y för x. Och pengar har förbrukats ty amortering har skett, penningkonsumtion.
Citera
2018-12-30, 18:13
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Du undviker frågeställningen. Exempel: du har ett sparkonto med 0 kr och ett skuldkonto med -1000 kr.

A. Du sätter in 100 kr på sparkontot
B. Du sätter in 100 kr på skuldkontot

Antar att du tycker att handlingen A är sparande så varför skulle inte handlingen B vara ett sparande?

Vem som tjänar på det ena eller det andra och om det finns ränta är inte topic.

A. Går till min egen kassa och således mitt sparande.
B. Går till fordringsägarens kassa och således avbetalning på ett lån. Det kan aldrig bli mitt sparande eftersom pengarna är en utbetalning från min sida.
Citera
2018-12-30, 18:17
Medlem
Detta är alltså tänkt som en enkel förklaringsmodell för varför man kan se amortering som sparande då amorteringen är något som påverkar din nettoförmögenhet. För enkelhets skull så blandar vi inte in ränta, som definitivt är en kostnad. Det är bara att anta att den är 0%

Efter att 1 år har gått så har du en förmögenhet på 120k. Hur har denna uppstått om inte genom sparande?

Menar du att man skall säga till sina kamrater "Jag kan betala resan för oss alla för jag har lyckats amortera 120k i år". Blir inte det mycket mer förvirrande än att helt enkelt säga "Jag kan betala resan för oss alla, för jag har lyckats spara ihop 120k i år"

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Då har du amorterat 120k+ betalat ränta på en låneintäkt för 120k.

Det är du som har förklaringsbördan på varför denna amortering skulle vara sparande. Det enda du har gjort i praktiken är att betala x+y för x. Och pengar har förbrukats ty amortering har skett, penningkonsumtion.
Citera
2018-12-30, 18:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
B. Går till fordringsägarens kassa och således avbetalning på ett lån. Det kan aldrig bli mitt sparande eftersom pengarna är en utbetalning från min sida.

Det är två olika konton i samma bank, både A och B leder till att bankens fordringar på dig minskar med exakt lika mycket. I båda fallen gör du en överföring till banken som bokför det på ett av dina två konton.
Citera
2018-12-30, 18:19
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Jo men du avbetalar ju ditt lån och får mindre skuld med hundra kr istället för att du konsumerar bort hundringen på gräddbakelser, alltså ett sorts sparande. Bara att du befinner dig på minussidan s a s tills du avbetalat så mycket så du har lika mycket minus som plus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in