2018-12-30, 16:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Svaret på frågan är jätteenkel, allt som inte är konsumtion är sparande.

Om man har tillgång till likvida medel när man sparar eller inte är helt irrelevant, så länge som man har en skuld så ligger ens sparande på minus. Då har man antagligen två konton, där man har sparande på ett konto och skulden på en annat eller så har man bara ett konto med tillgångar och skulder på samma, som kommer att ligga på minus så länge som man har en skuld.

När man inte har någon skuld så ligger sparande på plus (om man inte sparar och konsumerar) och i det fallet har man även tillgång till likvida medel, om man nu tycker att det är relevant.

Så, nu kan vi stänga tråden.

Det svaret har flera av oss redan gett och även hänvisat till ekonomisk litteratur men du kan inte lära en gris att läsa hur bra lärare du än är.
Citera
2018-12-30, 16:42
Avslutad
Citat:
Svaret på frågan är jätteenkel, allt som inte är konsumtion är sparande.
Japp, och amortering är konsumtion.

För när man amorterar så betalar man för sin konsumtion som banken betalade åt dig förut.

Således kan amortering inte vara sparande.

Citat:
Om man har tillgång till likvida medel när man sparar eller inte är helt irrelevant, så länge som man har en skuld så ligger ens sparande på minus. Då har man antagligen två konton, där man har sparande på ett konto och skulden på en annat eller så har man bara ett konto med tillgångar och skulder på samma, som kommer att ligga på minus så länge som man har en skuld.
Detta har gåtts igenom i tråden. Man förväntar sig att nya skribenter läser och funderar innan man häver ur sig. Förgäves förväntan märker jag.

Sparande respektive amortering ger helt olika utfall på ens debet-kredit förhållande. Det ena ökar spannet och det andra minskar spannet. Alltså kan det inte vara samma fenomen då dom ger diametralt olika utfall.

Citat:
När man inte har någon skuld så ligger sparande på plus (om man inte sparar och konsumerar) och i det fallet har man även tillgång till likvida medel, om man nu tycker att det är relevant.
Fetade: implicit så säger du då "när man har en skuld så ligger sparande på minus"

Vem pratar såhär?

Inser du vilken Tesla-pizza-fanta-ekonom du är med detta orwellska språkbruk?

Citat:
Så, nu kan vi stänga tråden.
Uppenbarligen inte då det råder enorma kunskapsluckor hos somliga.
Senast redigerad av frasselito 2018-12-30 kl. 16:47.
Citera
2018-12-30, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det svaret har flera av oss redan gett och även hänvisat till ekonomisk litteratur men du kan inte lära en gris att läsa hur bra lärare du än är.
Har du hänvisat till ekonomisk litteratur angående detta? I vilket inlägg gjorde du det?
Citera
2018-12-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Japp, och amortering är konsumtion.

För när man amorterar så betalar man för sin konsumtion som banken betalade åt dig förut.

Således kan amortering inte vara sparande.

Detta har gåtts igenom i tråden. Man förväntar sig att nya skribenter läser och funderar innan man häver ur sig. Förgäves förväntan märker jag.

Sparande respektive amortering ger helt olika utfall på ens debet-kredit förhållande. Det ena ökar spannet och det andra minskar spannet. Alltså kan det inte vara samma fenomen då dom ger diametralt olika utfall.

Fetade: implicit så säger du då "när man har en skuld så ligger sparande på minus"

Vem pratar såhär?

Inser du vilken Tesla-pizza-fanta-ekonom du är med detta orwellska språkbruk?

Uppenbarligen inte då det råder enorma kunskapsluckor hos somliga.

Privat konsumtion är allt som inte går till sparande. Amortering är sparande eftersom dina tillgångar växer. Det är helt meningslöst att blanda in debet och kredit och likvida medel eftersom enligt ekonomisk teori kan man bara spara eller konsumera. Eftersom inger förbrukas när man amortetar så är det sparande.

Om du tycker att det finns kunskapsluckor så tycker jag att du ska läsa om definitionen för sparande och konsumtion.
Citera
2018-12-30, 16:56
Medlem
Unizeros avatar
Amortering är inget sparande enligt min åsikt.

Sparande för mig innebär att man åsidosätter en del av inkomsten och samlar på hög.
Exempelvis i cash eller pengar på ett digitalt sparkonto.
Citera
2018-12-30, 16:58
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Privat konsumtion är allt som inte går till sparande. Amortering är sparande eftersom dina tillgångar växer. Det är helt meningslöst att blanda in debet och kredit och likvida medel eftersom enligt ekonomisk teori kan man bara spara eller konsumera. Eftersom inger förbrukas när man amortetar så är det sparande.

Kan du specificera exakt vilka tillgångar det är som växer när man amorterar?
Citera
2018-12-30, 17:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero

Sparande för mig innebär att man åsidosätter en del av inkomsten och samlar på hög.

Enligt vedertagna definitioner är sparande det av din inkomst du inte konsumerar tills näst inkomst kommit. Om du sedan lägger pengarna på hög, stoppar in dem på ett konto eller lägger dem i madrassen är egalt.

Av detta följer att amortering är sparande då du inte har konsumerat hela din inkomst.
Citera
2018-12-30, 17:03
Medlem
Citat:

Du får gärna förklara för mig hur du kan samla pengar på hög när du har en skuld? Du menar alltså att om du sätter in pengar på ett sparkonto så har du sparat men om du har amortetat med lika mycket så är det något annat trots att du har precis lika mycket i tillgångar och skulder i båda fallen?
Citera
2018-12-30, 17:10
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Du får gärna förklara för mig hur du kan samla pengar på hög när du har en skuld? Du menar alltså att om du sätter in pengar på ett sparkonto så har du sparat men om du har amortetat med lika mycket så är det något annat trots att du har precis lika mycket i tillgångar och skulder i båda fallen?

Det där är offtopic.

Frågan TS ställde var huruvida man ansåg att amortering är ett sparande eller ej.
Citera
2018-12-30, 17:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det där är offtopic.

Frågan TS ställde var huruvida man ansåg att amortering är ett sparande eller ej.

Nej det var inte alls OT, prova att läsa det igen och fundera på frågan om du kan spara samtidigt som du har en skuld, anser du att det är möjligt?
Citera
2018-12-30, 17:14
Avslutad
Citat:
Privat konsumtion är allt som inte går till sparande. Amortering är sparande eftersom dina tillgångar växer.
Amortering är att minska sin skuld genom att betala av skulden.

Om din tillgång som banken köpte åt dig var värd 100k och nu är värd 0 där du amorterat 50k. Har dina tillgångar växt?

Inga tillgångar har växt - det är ingen adekvat verklighetsbeskrivning. Du har minskat din skuld genom amortering där du har betalat för din konsumtion. Alltså har pengarna som du amorterar gått till konsumtion och kan därför per definition inte vara sparande.

Citat:
Det är helt meningslöst att blanda in debet och kredit och likvida medel eftersom enligt ekonomisk teori kan man bara spara eller konsumera. Eftersom inger förbrukas när man amortetar så är det sparande.
Det är du själv som blandar in kredit och debet när du pratar om skuldkonto och sparkonto samt totala tillgångar.

När man amorterar så förbrukas pengar. Penningmängden minskar vid amortering. Detta har visats i tråden.

Samt öl-exemplet. Du är på en bar den 24 dagen i månaden och dricker öl på kredit. På baren konsumerar du ölen genom att dricka den. Eftersom du betalar med kredit så är det banken som betalar ölen åt dig. När du sedan amorterar din ölkonsumtion så betalar du banken för ölen. Alltså går amorteringen till konsumtion och kan därför per definition inte vara sparande.

Citat:
Om du tycker att det finns kunskapsluckor så tycker jag att du ska läsa om definitionen för sparande och konsumtion.
Vi har i tråden grundligt gått igenom och definierat dessa begrepp. Jag rekommenderar dig att läsa tråden då det verkar behövas. Det finns nog med orwellska inslag i samhället idag.
Citera
2018-12-30, 17:18
Avslutad
Citat:
Den här frågan är ingen fråga om åsikt.

Detta är en fråga om hur verkligheten är beskaffad. Antingen är amortering sparande eller så är det inte det.

Om amortering hade varit sparande så hade dessa fenomen inte haft olika ord. Denna mycket simpla insikt förstår inte dessa Tesla-pizza-fanta-ekonomer som istället sysslar med något slags avancerat verklighetsförvrängande känslosvall.

Det är helt enkelt ologiskt och ovetenskapligt vad dessa slaskekonomer sysslar med. Kolla bananen som till och med ljuger för sin sak, "jag har hänvisat till litteratuuur" haha vilken bitch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in